جاباما
۵۸۸۳۲۳
۵۰۱۳
۵۰۱۳
پ

پايان اسارت پنج ساله «رستاخيز»

« اقدام تاسف‌بار وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامي در توقف اكران عمومي فيلم سينمايي رستاخيز، موجب حيرت و پرسش‌هاي فراوان درخصوص اين اقدام مغاير با تدبير و روندهاي قانوني، حقوقي و شرعي شده و دامنه آن در افكار عمومي داخلي و خارجي در حال گسترده شدن است. »

روزنامه اعتماد - الهام نداف: « اقدام تاسف‌بار وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامي در توقف اكران عمومي فيلم سينمايي رستاخيز، موجب حيرت و پرسش‌هاي فراوان درخصوص اين اقدام مغاير با تدبير و روندهاي قانوني، حقوقي و شرعي شده و دامنه آن در افكار عمومي داخلي و خارجي در حال گسترده شدن است. » دو سال از نامه‌اي كه عوامل آخرين فيلم احمدرضا درويش به حسن روحاني نوشتند، مي‌گذرد.
پايان اسارت پنج ساله «رستاخيز»
نقي عليقلي‌زاده به عنوان تهيه‌كننده «رستاخيز» بعد از انتشار اين نامه پرونده شكايت از وزارت ارشاد را به جريان انداخت.همان روزها بود كه علي جنتي در جمع خبرنگاران از شكايت عوامل فيلم «رستاخيز» و اينكه اين شكايت جنبه مادي دارد و عوامل اين فيلم حاضر نشده‌اند اصلاحات فيلم از جمله تاباندن هاله نور بر چهره حضرت ابوالفضل(ع) را اعمال كنند، گفت. اگرچه اظهارات او با سكوت احمدرضا درويش روبه‌رو شد، اما بلافاصله عوامل اين فيلم سينمايي بيانيه‌اي منتشر و اعلام كردند كه تاباندن اين هاله نور در طول اين مدت هيچ‌وقت به‌صورت كتبي و رسمي به تهيه‌كننده اعلام نشده است.
در ادامه اين ماجرا بالاخره مهرماه سال گذشته، علي جنتي پيش از ترك صندلي وزارت، با جمله‌اي تاريخي، از اكران «رستاخيز» خبر داد، خبري كه تا به حال به واقعيت نپيوسته: «ما (وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامي) اخيرا به آنها (عوامل فيلم «رستاخيز») اعلام كرده‌ايم كه شما اگر مي‌خواهيد به هر صورتي كه مايل هستيد، فيلم را نمايش دهيد.» در اين ميان درويش به عنوان كارگردان «رستاخيز» تاوان سنگيني براي اكران نشدن آخرين فيلمش پرداخت. او از سال ٩١ تا امروز هنوز حاضر نشده پروژه سينمايي ديگري را كليد بزند و همچنان منتظر اكران «رستاخيز» است. در مدت ٩ ماه حضور سيدرضا صالحي‌اميري در وزارت ارشاد هم اتفاق تازه‌اي براي فيلم درويش نيفتاد. اين روزها با ورود سيدعباس صالحي به اين وزارتخانه و با نزديك شدن به محرم و صفر، زمزمه‌هاي اكران «رستاخيز» در صدر مهم‌ترين اخبار سينمايي قرار گرفته است.
عليقلي‌زاده در گفت‌وگو با مهر، تا اندازه‌اي اميد را در دل عوامل فيلم زنده كرده است: « طبق رايزني‌هايي كه كرديم در مرحله اول قرار است اين فيلم در ماه محرم و صفر در عراق، لبنان، تركيه، آذربايجان و احتمالا در قطر و عمان به نمايش در بيايد البته گرچه اين اكران‌ها قطعي شده است ولي هنوز قرارداد نبسته‌ايم.» هرچند اين خبر آخرين ثمره فعاليت درويش در حوزه سينما را از بند اسارت آزاد مي‌كند، اما طعم تلخ محروميت نمايش فيلم در ايران را يادآور مي‌شود؛ محروميتي كه تا امروز تنها گريبان «رستاخيز» را نگرفته است. پيش از اين هم برخي آثار كارگردان‌هاي ايراني از جمله جعفر پناهي، عباس كيارستمي، امير نادري، محمد رسول‌اف و... پيش از نمايش در ايران در خارج از كشور روي پرده رفته‌اند و به عنوان نمايندگان سينماي ايران در جشنواره‌هاي مختلف افتخار‌آفريني كرده‌اند. فارغ از كيفيت ساختاري و محتوايي اين آثار، نفس اكران اين فيلم‌ها در دنيا پيش از نمايش در ايران، اتفاق خوشايندي نيست. درباره «رستاخيز» كه توزيع بين‌المللي آن بر عهده فارابي است اما اين ناخوشايندي دو چندان مي‌شود.
پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.
درآمد ماهیانه 5-20 میلیون از توی خونه با موبایل

آموزش رایگان کسب درآمد 5-20 میلیون ماهیانه از خونه و فقط با یه موبایل ساده رو در یک وبینار رایگان آموزشی یاد بگیر

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج