۵۸۸۵۳۱
۲ نظر
۵۰۸۶
۲ نظر
۵۰۸۶
پ

۶ کارگردان قدیمی که با فیلم اول شان، ترکاندند

نگاهی انداخته ایم به مسیر حرکت شش کارگردان که در فیلم اول «خیلی» موفق عمل کردند. بهرام بیضایی، امیر نادری و بهروز افخمی مسیر درستی را طی کرده اند. واروژ کریم مسیحی زیادی گزیده کار بود و علی ژکان و سعید ابراهیمی فرد در فیلم اول مانده اند!

هفته نامه همشهری جوان: نگاهی انداخته ایم به مسیر حرکت شش کارگردان که در فیلم اول «خیلی» موفق عمل کردند. بهرام بیضایی، امیر نادری و بهروز افخمی مسیر درستی را طی کرده اند. واروژ کریم مسیحی زیادی گزیده کار بود و علی ژکان و سعید ابراهیمی فرد در فیلم اول مانده اند!

بهرام بیضایی

با چه فیلمی شروع کرد؟ «رگبار» را بیضایی در سل 1350 ساخت. این فیلم از جمله آثار ماندگار سینمای ماست که در جشنواره سپاس جایزه بهترین فیلم، بهترین فیلمنامه و نقش اول مرد را به دست آورد و همچنان مورد توجه علاقه مندان سینمای ایران است.
6 کارگردان قدیمی که با فیلم اول شان، ترکاندند

فاصله تا فیلم دوم : دو سال. بهرام بیضایی «غریبه و مه» را سال 52 کارگردانی کرد.

موقعیت سینمایی : بیضایی ۱۰ فیلم بلند ساخته که آخرین آن ها یعنی «وقتی همه خوابیم» را سال ۸۷ کارگردانی کرد. بیضایی از کارگردان های صاحب سبک و معتبر سینمای ایران است که همه ساخته هایش مورد توجه بوده اند. «سگ کشی»، «باشو غربیه کوچک» و «مسافران» از جمله فیلم های اوست.

امیر نادری

با چه فیلمی شروع کرد؟ «خداحافظ رفیق» اولین فیلم امیر نادری است که آن را سال 1350 ساخت و اثر متفاوت با جریان روز سینمای ایران به حساب می آید.
6 کارگردان قدیمی که با فیلم اول شان، ترکاندند

فاصله تا فیلم دوم: امیر نادری دو سال بعد «تنگنا» را ساخت و برای این فیلم هم تحسین شد.

موقعیت سینمایی: بیشتر فیلم هایی که تا سال ۶۴ ساخت، آثار قابل توجهی اند اما بعد از مهاجرت به آمریکا نتوانست از کارنامه وزین خود دفاع کند. نادری در زمان حضور در ایران نه فیلم ساخت که غالبا تمجید شده اند: «تنگنا»، «سازدهنی»، «تنگسیر»، «انتظار»، «مرثیه»، «ساخت ایران»، «دونده» و «آب، باد، خاک».

واروژ کریم مسیحی

با چه فیلمی شروع کرد ؟ «پرده آخر» سال 69 پدیده جشنواره فجر لقب گرفت که در 15 رشته نامزد دریافت سیمرغ شد و نه جایزه از جمله بهترین کارگردانی را به دست آورد. علاقه مندان سینما همچنان از فیلم به نیکی یاد می کنند.
6 کارگردان قدیمی که با فیلم اول شان، ترکاندند

فاصله تا فیلم دوم : 18 سال طول کشید تا کریم مسیحی فیلم دوم خود را بسازد. او سال 87 «تردید» را کارگردانی کرد که در 10 رشته نامزد دریافت سیمرغ بلورین بود و جایزه بهترین فیلم را کسب کرد.

موقعیت سینمایی: «تردید» از تحسین هایی که نصیب «پرده آخر» شد، سهمی نداشت. واروژ کریم مسیحی هم بار دیگر سراغ تدوین رفته است.

بهروز افخمی

با چه فیلمی شروع کرد؟ «عروس» فیلم اول بهروز افخمی است که به خاطر داستان و نوع استفاده از نیکی کریمی فیلمی آوانگارد لقب گرفت. این فیلم در دوره نهم جشنواره فجر دیپلم افتخار کارگردانی و سیمرغ موسیقی و تدوین گرفت.
6 کارگردان قدیمی که با فیلم اول شان، ترکاندند

فاصله تا فیلم دوم : بهروز افخمی سه سال بعد یعنی در سال 1372 «روز فرشته» را ساخت.

موقعیت سینمایی : ۱۲ فیلم در کارنامه افخمی دیده می شود که غالبا آثار بحث برانگیزی بوده اند. در این می ان بیشتر توجه ها به سمت «شوکران» بوده و «فرزند صبح» پرحاشیه ترین فیلم اوست. آخرین فیلم افخمی «روباه» است که سال ۹۳ در جشنواره رونمایی شد.

حمید نعمت الله

با چه فیلمی شروع کرد؟ «بوتیک» را حمید نعمت الله در سال 82 به جشنواره فجر رساند و با اولین نمایش تحسین علاقه مندان به سینما را برانگیخت. فیلم او سیمرغ بلورین بهترین فیلم اول را به دست آورد و همچنان محبوب منتقدان است.
6 کارگردان قدیمی که با فیلم اول شان، ترکاندند

فاصله تا فیلم دوم: پنج سال طول کشید تا نعمت الله فیلم دوم خود یعنی «بی پولی» را بسازد. او در این فاصله چند تله فیلم ساخت و مقدمات ساخت سریال محبوب «وضعیت سفید» را فراهم کرد که بلافاصله بعد از «بی پولی» سراغ پیش تولید آن رفت.

موقعیت سینمایی : ساخته های حمید نعمت الله همیشه کنجکاوی برانگیز بوده اند. فیلم هایش صاحب سبک اند و «بیهوده» پشت دوربین نمی ایستد.

علی ژکان

با چه فیلمی شروع کرد؟ «مادیان» اولین فیلم علی ژکان است که سال 1364 کارگردانی کرد و همچنان به عنوان یکی از فیلم های مهم دهه 60 از آن یاد می شود.
6 کارگردان قدیمی که با فیلم اول شان، ترکاندند

فاصله تا فیلم دوم: علی ژکان چهار سال صبر کرد تا فیلم بعدی را بسازد. نتیجه «دخترک کنار مرداب» اما نشانی از «مادیان» نداشت. این کارگردان بعد از آن با فاصله بیشتر پشت دوربین ایستاد و نتوانست موفقیت فیلم اول را تکرار کند.

موقعیت سینمایی : شش فیلم در کارنامه علی ژکان دیده می شود که جز اولی بقیه قابل دفاع نیستند: «مادیان»، «دخترک کنار مرداب»، «سایه به سایه»، «عیسی می آید» و «چهره به چهره».

سعید ابراهیمی فر

با چه فیلمی شروع کرد؟ «نار و نی» اولین فیلم سعید ابراهیمی فر است که سال 1367 کارگردانی کرد. «نار و نی» جزء معدود فیلم هایی است که در جشنواره فجر رکوردشکنی کرده. فیلم در جشنواره نهم موفق به نامزدی در 13 رشته شد و چهار سیمرغ بلورین از جمله جایزه ویژه هیئت داوران را از آن خود کرد.
6 کارگردان قدیمی که با فیلم اول شان، ترکاندند

فاصله تا فیلم دوم: 16 سال بعد از «نار و نی» ابراهیمی فر سراغ فیلم دومش رفت و «مواجهه» را رد سال 83 ساخت. فیلم این بار مورد توجه قرار نگرفت؛ همان طور که فیلم بعد او یعنی «تک درخت ها» توفیقی به دست نیاورد.

موقعیت سینمایی : سه فیلم ساخته و به عنوان کارگردان صاحب امضا نشده.
پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.

همراه با تضمین و گارانتی ضمانت کیفیت

پرداخت اقساطی و توسط متخصص مجرب

ايمپلنت با ١٥ سال گارانتي 9/5 ميليون تومان

ویزیت و مشاوره رایگان
ظرفیت و مدت محدود
آموزش هوش مصنوعی

تا دیر نشده یاد بگیرین! الان دیگه همه با هوش مصنوعی مقاله و تحقیق می‌نویسن لوگو و پوستر طراحی میکنن
ویدئو و تیزر میسازن و … شروع یادگیری:

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    نظر کاربران

    • بدون نام

      پس آقای مدیری کجا رفت مگه اولین فیلم سینمایی شو ندیدیم که رکورد زد و ترکوند ساعت 5 عصر رو میگم یکم انصاف داشته باشید والله به خدا همیشه حقش ضایع میشه نا سلامتی اسطوره مملکت مونه

    • بدون نام

      پس سعید روستایی چی
      ضمنا کار اخر اقای افخمی اذر پرویز شهدخت ودیگران است نه روباه

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج