۵۸۸۶۶۴
۵۰۰۶
۵۰۰۶
پ

سرنوشت طرح احداث مهد کودک در زندان ها

مادرش زندانی است، در حالی که او تا چند ماه دیگر پا به این دنیا می‌گذارد؛ این وضعیت برخی کودکانی است که قربانی جرایم مادرشان شده اند و باید پا به پای آنها مجازات شوند. اکنون بحث چالش برانگیز راه‌اندازی مهدکودک‌ها در زندان با حواشی زیادی رو به روست که باید با پیش‌بینی وضعیت کودکان هر چه زودتر این امر ساماندهی شود.

روزنامه آرمان: مادرش زندانی است، در حالی که او تا چند ماه دیگر پا به این دنیا می‌گذارد؛ این وضعیت برخی کودکانی است که قربانی جرایم مادرشان شده اند و باید پا به پای آنها مجازات شوند. اکنون بحث چالش برانگیز راه‌اندازی مهدکودک‌ها در زندان با حواشی زیادی رو به روست که باید با پیش‌بینی وضعیت کودکان هر چه زودتر این امر ساماندهی شود.

راه‌اندازی مهدکودک در زندان همواره با بازخوردهای متفاوتی رو به رو بوده است و صاحب‌نظران نسبت به آن از خود واکنش نشان داده‌اند. تیر امسال محمدجواد فتحی، عضو کمیسیون قضائی و حقوقی مجلس گفت که ارائه مجوز احداث مهدکودک در زندان گام مثبتی از سوی سازمان بهزیستی است، به ویژه این امر در غنای عاطفی مادران زندانی موثر است.
البته در ایجاد این مهد در فضایی از زندان باید دقت شود که فرزندان احساس نکنند در محیط غیر طبیعی و ویژه هستند. از سوی دیگر، ماه گذشته عضو هیات رئیسه کمیسیون قضائی و حقوقی مجلس عنوان کرد که آسیب‌های احداث مهدکودک در زندان بیشتر از فواید آن است.
یحیی کمال پور افزود: محیط زندان به هیچ‌عنوان مناسب سن کودکان بالای دو سال نیست و حتی بهتر است از حضور کودکان زیر دو سال نیز در زندان ممانعت شود، زیرا تجربه نشان داده آینده روشنی در انتظار کودکانی که دوران کودکی خود را در زندان سپری می‌کنند نخواهد بود و فضای زندان آثار سوئی را در روح و روان آنها بر جا می‌گذارد. با وجود اختلاف نظرات فراوان در این زمینه باید گفت که شاید فقط ظاهر امر پیدا باشد، چرا که برخی نوزادان در زندان به دنیا می‌آیند و چاره‌ای ندارند که از بی کسی در زندان کودکی کنند.
عدم ضمانت اجرا در راه‌اندازی مهدکودک‌ها در زندان

یک وکیل دادگستری درباره احداث مهدکودک در زندان‌ها در گفت‌و‌گو با «آرمان» می‌گوید: بر اساس آیین نامه سازمان زندان‌ها اطفالی که متعلق به زنان زندانی هستند باید در شرایطی نگهداری شوند که از مزایای مادرشان بهره مند باشند، یعنی شیر مادر بخورند و نگهداری مادر شامل حال آنها شود.
فریده غیرت می‌افزاید: اجرای این آیین نامه و راه‌اندازی مهدکودک در زندان‌ها امتیازاتی را به فرزندان زنان زندانی می‌دهد که بسیار مفید و شایسته است. او ادامه می‌دهد: راه‌اندازی مهدکودک در زندان‌ها برای رفاه حال مادران زندانی و فرزندانشان ضروری است و اگر تاکنون برخی زندان‌ها امکان راه‌اندازی مهدکودک را نداشته اند یا این تسهیلات را ارائه نمی‌کنند، آسیب به کودکان وارد شده است.
این در حالی است که این زندان‌ها قانون را اجرا نکرده‌اند، اما محکوم نیز نمی‌شوند. غیرت بیان می‌کند: عدم ضمانت اجرای برخی قوانین از معایب و نقصان‌هایی است که با آن رو به رو هستیم. از این رو اگر در برخی زندان‌ها راه‌اندازی مهدکودک اجرا نمی‌شود به این دلیل است که ضمانت اجرای آن‌چنانی پشت این آیین نامه وجود ندارد.
او یادآور می‌شود: به این فقدان اعتراض می‌کنیم، اما چطور می‌شود امکانات دولتی را ایجاد کرد، وقتی شرایط مهیا نیست و قانون ضمانت اجرا ندارد؟ اشکال کار دقیقا همین‌جاست. این وکیل پایه یک دادگستری تاکید می‌کند: ما در برخی موارد مانند راه اندازی مهدکودک در زندان‌ها فقط توصیه می‌کنیم.
به عبارت دیگر گفته می‌شود که این کار را انجام دهید بهتر است یا آن را انجام ندهید بهتر است، در حالی که باید قوانین به شکلی باشند که اگر فلان اقدام انجام شود یا نشود، فلان مجازات را در پی داشته باشد. او ادامه می‌دهد: رسیدگی به قوانین به این طریق یعنی داشتن ضمانت اجرا و این گونه است که قوانین قوت و قدرت پیدا می‌کنند.
پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.
آموزش هوش مصنوعی

تا دیر نشده یاد بگیرین! الان دیگه همه با هوش مصنوعی مقاله و تحقیق می‌نویسن لوگو و پوستر طراحی میکنن
ویدئو و تیزر میسازن و … شروع یادگیری:

همراه با تضمین و گارانتی ضمانت کیفیت

پرداخت اقساطی و توسط متخصص مجرب

ايمپلنت با ١٥ سال گارانتي 9/5 ميليون تومان

ویزیت و مشاوره رایگان
ظرفیت و مدت محدود

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج