۵۸۸۹۱۵
۵۰۰۸
۵۰۰۸
پ

حسن یزدانی، مثل هیچ‌کس

نمایش فوق‌العاده جوان جویباری روی تشک کشتی پاریس، بار دیگر شایستگی‌های این کشتی ایرانی را به جهان کشتی اثبات کرد.

شهروند: نمایش فوق‌العاده جوان جویباری روی تشک کشتی پاریس، بار دیگر شایستگی‌های این کشتی ایرانی را به جهان کشتی اثبات کرد. ترس را می‌شد در چهره تمامی حریفان آزادکار ٢٢ساله جویباری دید که یکی پس از دیگری قبل از پایان زمان ٦ دقیقه ١٠ امتیاز به یزدانی دادند و شکست‌خورده از تشک بیرون رفتند. حالا با کسب دومین مدال جهانی توسط یزدانی و با توجه به قهرمانی او در المپیک ٢٠١٦ از نظر کارشناسان کشتی، نابغه ایرانی در راه اسطوره‌شدن گام برمی‌دارد.

مقتدرانه‌ترین طلای جهان

بدون‌ شک در تمامی مسابقاتی که در روزهای اخیر در رشته‌های فرنگی و آزاد در چارجوب رقابت‌های جهانی کشتی انجام شد، هیچ‌کدام از نفراتی که به مدال طلا رسیدند، مثل یزدانی مقتدرانه مبارزه نکردند. یل جویبار در این رقابت‌ها ٣ رقیب ابتدایی خود را با امتیاز عالی پشت سر گذاشت و فقط ٢ امتیاز در اولین گام به کشتی‌گیر قزاقستانی داد. رقابت نیمه‌نهایی جایی بود که کشتی‌گیر روس به دفاع مطلق برابر یزدانی پرداخت و البته تصاویر این مسابقه نشان داد که نماینده روس‌ها با حرکات ناجوانمردانه قصد داشته بر نابغه ایرانی غلبه کند. درنهایت فینال یزدانی مقابل حریفی از اسلواکی در ١٤٢ ثانیه به پایان رسید و او هم نتوانست از یل جویبار امتیازی بگیرد.

در مسیر اسطوره‌شدن

حسن یزدانی، زاده ٧دی‌ماه ‌سال ١٣٧٣ در جویبار هنوز ٢٣سالگی‌اش تمام نشده اما ٢ مدال جهانی و یک مدال المپیک در کارنامه‌اش دارد. این کشتی‌گیر با مدال طلایی که در پاریس کسب کرد، توانست به رده نهم پرافتخارترین آزادکاران تاریخ ایران صعود کند. یک نقره در جهانی ٢٠١٥، یک طلا در المپیک ٢٠١٦ و یک طلا در جهانی ٢٠١٧ کارنامه یزدانی را در ٢٢سالگی درخشان نشان می‌دهد. او در مسیر اسطوره‌شدن گام برمی‌دارد و می‌تواند در سال‌های آینده با افتخارات بزرگانی چون ابراهیم جوادی (٤طلا و یک نقره جهانی و المپیک) و عبدالله موحد (٦طلای جهان و المپیک) برابری کند و حتی از آنها بالا بزند.

خبری از غرور نیست

حسن یزدانی بعد از کسب مدال طلای جهانی ٢٠١٧ در پاریس آن‌قدر با فروتنی صحبت کرد که مشخص شد فعلا نشانه‌ای از غرور در این کشتی‌گیر ایرانی نیست: «خدا را شکر موفق شدم با کسب یک مدال خوشرنگ دل مردم ایران را شاد کنم. با وجود این‌که ٢-٣ روز قبل از مسابقات سرماخوردگی شدیدی داشتم و بدنم خیلی ضعیف شده بود؛ در مسابقات اول و دوم نتوانستم آنطور که می‌خواهم، کشتی بگیرم. هدفم حضوری پرقدرت و کسب مدال طلا با نمایش کشتی ایرانی بود. رسول خادم، محمد طلایی و اعضای کادر فنی کمک زیادی به من کردند که بدون حمایت آنها این مدال ممکن نبود. اگر دعای مردم نبود، به مدال نمی‌رسیدم.» جدا از صحبت‌های این نابغه ایرانی، دور افتخار او همراه با مربی‌اش برای قدردانی از زحمات طلایی مورد توجه علاقه‌مندان قرار گرفت.

برزگر: یزدانی همین حالا هم اسطوره است

منصور برزگر، پیشکسوت کشتی آزاد ایران درباره نمایش فوق‌العاده حسن یزدانی در پاریس به «شهروند» می‌گوید: «یزدانی با کشتی‌هایی که گرفت، اجازه نداد هیچ حرف و حدیثی باقی بماند. او اگر خودش را خوب حفظ کند، می‌تواند تا المپیک ٢٠٢٠ و حتی دوره بعدی آن یعنی ‌سال ٢٠٢٤ به همین روند در رقابت‌های جهانی و المپیک ادامه دهد، مگر این‌که پدیده جدیدی در کشتی دنیا ظهور کند. همین حالا هم از نظر من یزدانی اسطوره است و با ادامه این روند می‌تواند اسطوره بزرگتری شود.» وی در رابطه با مقایسه یزدانی با بزرگان کشتی ایران نظیر موحد و جوادی می‌افزاید: «از نظر من شرایط فعلی کشتی جهان را نمی‌توان با گذشته مقایسه کرد. الان آن‌قدر جذابیت مسابقات پایین آمده که کشتی در آستانه حذف از المپیک است. همچنین از نظر مالی پول زیادی در مقایسه با سایر رشته‌ها در این رشته به دست نمی‌آید. اگر فیلم کشتی‌های قدیمی را ببینید، متوجه می‌شوید که چه کشتی‌گیران باکیفیتی از روسیه و آمریکا به مسابقات جهانی می‌آمدند اما مغلوب قدرت‌نمایی ایرانی‌ها می‌شدند. از نظر من سطح مسابقات کشتی در دهه٨٠ خیلی بالاتر از حالا بود.» پیشکسوت کشتی ایران در پاسخ به این سوال که تفاوت یزدانی با سایر آزادکاران ایرانی چیست، خاطرنشان می‌کند: «این عادت خوبی نیست که کشتی‌گیران را با یکدیگر مقایسه کنیم. نباید توقع داشته باشیم سایر آزادکاران هم مثل یزدانی مبارزه کنند چون هر کشتی‌گیری سبک خودش را دارد. حتی امیررضا و رسول خادم که برادر بودند، مثل هم کشتی نمی‌گرفتند. حتی دیدم برخی از کشتی‌گیران ما وقتی می‌خواهند ادای یزدانی را دربیاورند، بدتر به مشکل می‌خورند و نمی‌توانند خوب دفاع کنند.»
پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.
آموزش هوش مصنوعی

تا دیر نشده یاد بگیرین! الان دیگه همه با هوش مصنوعی مقاله و تحقیق می‌نویسن لوگو و پوستر طراحی میکنن
ویدئو و تیزر میسازن و … شروع یادگیری:

همراه با تضمین و گارانتی ضمانت کیفیت

پرداخت اقساطی و توسط متخصص مجرب

ايمپلنت با ١٥ سال گارانتي 9/5 ميليون تومان

ویزیت و مشاوره رایگان
ظرفیت و مدت محدود

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج