۵۸۸۹۷۷
۵۰۰۳
۵۰۰۳
پ

شاخص پوسیدگی دندان کودکان بهبود یافت

مشاور وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی گفت: با اقدامات وزارت بهداشت برای پیشگیری از پوسیدگی دندان کودکان، شاخص پوسیدگی دندان کودکان برای اولین بار بعد از انقلاب کاهش پیدا کرد و از عدد ۲.۰۹ دندان پوسیده برای کودک ۱۲ ساله به عدد ۱.۸۶ رسید.

خبرگزاری ایرنا: مشاور وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی گفت: با اقدامات وزارت بهداشت برای پیشگیری از پوسیدگی دندان کودکان، شاخص پوسیدگی دندان کودکان برای اولین بار بعد از انقلاب کاهش پیدا کرد و از عدد ۲.۰۹ دندان پوسیده برای کودک ۱۲ ساله به عدد ۱.۸۶ رسید.

سعید عسکری افزود: مهمترین شاخص ارزیابی وضعیت پوسیدگی دندان افراد، شاخص DMF یا تعداد دندان های دچار پوسیدگی، کشیدگی و ترمیمی در کودکان ۱۲ ساله است که معیار استاندارد مقایسه سازمان بهداشت جهانی نیز به حساب می آید.
دبیر شورای سلامت دهان و دندان وزارت بهداشت افزود: شاخص پوسیدگی دندان برای دانش آموزان ۱۲ ساله در ایران قبل از شروع دولت یازدهم ۲.۰۹ بود و اکنون با اقدامات انجام شده این شاخص به ۱.۸۶ کاهش پیدا کرده است.
وی ادامه داد: به طور کلی سه آمار رسمی از پوسیدگی دندان کودکان ۱۲ ساله بعد از انقلاب داریم یکی در ابتدای دهه ۷۰ با شاخص ۱.۵۶ ، در ابتدای دهه ۸۰ با شاخص ۱.۸۶و سومی در زمان شروع دولت یازدهم در اوایل دهه ۹۰ با شاخص ۲.۰۹ بوده است. این شاخص ها نشان می دهد که به صورت پلکانی شاخص پوسیدگی دندان در کودکان ۱۲ ساله ایرانی در سال های بعد از انقلاب رو به بدتر شدن بوده است.
عسکری گفت: تعداد دانش آموزان ۱۲ ساله ایرانی بیش از یک میلیون نفر است. اگر شاخص ۲.۰۹ دندان پوسیده را در ابتدای دولت یازدهم در نظر بگیریم چون هر دانش آموز ۱۲ ساله ایرانی ۲.۰۹ دندان خراب داشته است، اگر این شاخص را در تعداد دانش آموزان ضرب کنیم می توان گفت حداقل دو میلیون و ۹۰ هزار دندان خراب در دهان این دانش آموزان وجود داشته است که اکنون به یک میلیون و ۸۶۰ دندان خراب کاهش یافته است.
وی ادامه داد: با اقداماتی که در دولت یازدهم انجام شد برای اولین بار در سالهای بعد از انقلاب سیر صعودی افزایش خرابی دندان سیر نزولی پیدا کرده است و این جای خوشحالی دارد.
دبیر شورای سلامت دهان و دندان وزارت بهداشت گفت: مهمترین مداخله ای که در دولت یازدهم انجام شد، این بود که بیش از هفت میلیون دانش آموز در ۶۰ هزار مدرسه ابتدایی کشور، هر کدام پنج نوبت خدمات وارنیش و فلورایدتراپی دندان دریافت کردند، البته عوامل دیگری هم ممکن است وجود داشته باشد اما این مداخله نقش مهمی در بهبود شاخص خرابی دندان کودکان در کشور داشته است.
وی افزود: امیدواریم مطالعات بعدی در سالهای بعد این روند را تایید کند و میزان بروز پوسیدگی در دندان بچه ها کاهش پیدا کند اگر طی چند سال به طور متوالی این موضوع ثابت شود، آن وقت می شود ارتباط علمی بین این کاهش شاخص پوسیدگی و مداخلاتی که وزارت بهداشت انجام داده پیدا کرد.

عسکری در پایان گفت: در کشورهای پیشرفته اگر شاخص خرابی دندان کودکان ۱۲ ساله به عدد ۱.۲ برسد این وضعیت عالی است، هدفگذاری کشور این است که تا چهار سال آینده یعنی سال ۱۴۰۰ به این شاخص برسیم و در این صورت وضعیت پوسیدگی دندان در کشور ما با تراز کشورهای پیشرفته برابر می شود.

پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.

همراه با تضمین و گارانتی ضمانت کیفیت

پرداخت اقساطی و توسط متخصص مجرب

ايمپلنت با ١٥ سال گارانتي 9/5 ميليون تومان

ویزیت و مشاوره رایگان
ظرفیت و مدت محدود
آموزش هوش مصنوعی

تا دیر نشده یاد بگیرین! الان دیگه همه با هوش مصنوعی مقاله و تحقیق می‌نویسن لوگو و پوستر طراحی میکنن
ویدئو و تیزر میسازن و … شروع یادگیری:

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج