۵۸۹۱۰۵
۱ نظر
۵۰۱۲
۱ نظر
۵۰۱۲
پ

پاريس: بركناري اسد، ديگر پيش‌شرط نيست

بعد از اينكه دونالد ترامپ رييس‌جمهور امريكا رسما حمايت سياسي و تسليحاتي از معارضان سوري را كنار گذاشت، روز به روز بر تعداد كشورهاي عربي و غربي كه سپر حمايت از معارضان سوري را زمين مي‌گذارند افزوده شد.

روزنامه اعتماد: بعد از اينكه دونالد ترامپ رييس‌جمهور امريكا رسما حمايت سياسي و تسليحاتي از معارضان سوري را كنار گذاشت، روز به روز بر تعداد كشورهاي عربي و غربي كه سپر حمايت از معارضان سوري را زمين مي‌گذارند افزوده شد.
فرانسه يكي از بزرگ‌ترين حاميان معارضان سوري بود كه حالا با تغيير موضع آشكاري در خصوص معارضان اعلام مي‌كند ديگر بركناري بشار اسد اولويت پاريس نيست. ماجرا به اينجا ختم نمي‌شود، برخي گزارش‌هاي رسانه‌اي حكايت از تصميم فرانسه براي بستن دفتر سفارت ائتلاف معارضان سوري در پاريس دارد.
منابع آگاه به پايگاه البديل گفته‌اند كه چند مساله باعث شده تا فرانسه تصميم بگيرد دفتر يا همان سفارت ائتلاف معارضان سوري را تعطيل كند؛ يكي عملكرد نامناسب و ضعيف منذر ماخوس، نماينده معارضان در فرانسه و ديگري پايان حمايت‌هاي تركيه و قطر از معارضان سوري و به همين دليل امانوئل مكرون، رييس‌جمهور فرانسه دستور داده تا دفتر معارضان سوري در پاريس بسته شود. اما نمي‌توان سياست‌هاي امانوئل مكرون در خصوص سوريه را سياست ثابت و مستحكمي دانست.
او در جريان كمپين‌هاي انتخاباتي خود ضمن تاكيد بر لزوم حل سريع بحران سوريه، بشار اسد رييس‌جمهور اين كشور را ديكتاتوري دانست كه جنايت جنگي در سوريه مرتكب شده است و گفته بود كه نمي‌توان او را با معارضان مسلح سوري مقايسه كرد و تنها با عدالت است كه صلح برقرار مي‌شود. اما همين كه او رييس‌جمهور فرانسه شد، تاكيد كرد كه راهكار حل بحران سوريه نبايد نظامي باشد و بايد از راه مسالمت آميز اين پرونده بسته شود.
در عين حال تاكيد كرد كه نبايد بشار اسد نقشي در راهكار يا آينده سوريه داشته باشد. اما در چند ماه گذشته اظهارات مسوولان فرانسوي به ويژه رييس‌جمهور اين كشور در خصوص بحران سوريه معادلات را تغيير داده، فرانسه‌اي كه در صفوف و خط مقدم حاميان معارضان سوري بوده حالا مي‌گويد كه اولويت پاريس، بركناري بشار اسد از قدرت نيست.
در حالي كه يكي از اصلي‌ترين اختلاف‌هاي معارضان تحت حمايت پاريس ميان خودشان هم مساله باقي ماندن يا نماندن بشار اسد در قدرت يا در دوره انتقالي است، فرانسه كه روزهاي سختي را در مقابل حملات تروريستي داعش در پاريس سپري كرده به صورت آشكار به محور روسيه پيوسته و مي‌گويد ديگر آينده بشار اسد را مهم‌ترين موضوع بحران سوريه نمي‌داند.
ژان ايو لودريان وزير خارجه فرانسه به همراه فلورنس پارلي وزير دفاع اين كشور روز شنبه وارد بغداد شدند، لودريان در نشست خبري مشترك با ابراهيم جعفري وزير خارجه عراق اعلام كرد كه حضور او و خانم پارلي به صورت همزمان در عراق به درخواست امانوئل مكرون رييس‌جمهور فرانسه صورت گرفته است. با وجود اينكه اين نشست خبري در عراق برگزار شد و در حالي كه با پيگيري عمليات آزادسازي تلعفر بغداد در مرحله حساس ديگري از جنگ خود عليه داعش به سر مي‌برد مهم‌ترين سوال خبرنگاران از وزير خارجه فرانسه در خصوص سوريه بود.
يك خبرنگار عراقي از وزير خارجه فرانسه پرسيد با توجه به اينكه برخي گروه‌هاي معارض سوري كه تاكنون گروه‌هاي ميانه‌رو خوانده مي‌شدند حالا به گروه‌هاي تروريستي تبديل شده يا به جبهه النصره يا داعش پيوسته‌اند و حمايت‌هاي تسليحاتي از آنها به گروه‌ تروريستي داعش در خاك عراق مي‌رسد، موضع كشور شما در خصوص بشار اسد رييس‌جمهور سوريه چيست؟ وزير خارجه فرانسه در پاسخ به اين سوال گفت كه سوريه براي فرانسه در مساله مبارزه با تروريسم از اهميت بالايي برخوردار است و موضوع اساسي در سوريه امروز مبارزه با داعش است.
لودريان گفت كه فرانسه از همين مبدأ در ائتلاف ضد داعش در خاك سوريه و عراق در خط مقدم نبرد قرار گرفته است به وي‍ژه كه در اين مرحله به خصوص، عمليات ضد داعش به شهر الرقه سوريه به عنوان مركز فرماندهي‌ عمليات‌هاي تروريستي عليه فرانسه منتقل شده است.
وزير خارجه فرانسه بار ديگر يادآور شد كه پاريس در كنار لزوم مقابله با داعش، ضرورت حل بحران سوريه از راهكار سياسي را فراموش نمي‌كند و گفت فرانسه در زمينه بحران سوريه به چهار اصل و مبدا پايبند است كه نخستين اصل احترام همه طرف‌هاي سوري و غير سوري بر اصل عدم استفاده از سلاح شيميايي در درگيري‌هاي اين كشور است، ديگري احترام و تامين ورود كمك‌هاي بشر دوستانه به همه مناطق سوريه است، موضوع سوم هم اجراي توافق آتش بس و افزايش اين مناطق در سوريه است و نكته چهارم هم نتيجه اجراي سه بند فوق خواهد بود كه به روند حل سياسي بحران منجر مي‌شود.
وي اين‌بار نيز موضع فرانسه را به صورت آشكار در خصوص آينده بشار اسد اعلام كرد و گفت: ما هيچ پيش شرطي مبني بر لزوم بركناري بشار اسد از رياست‌جمهوري سوريه نداريم اما به يك روند انتقالي قدرت معتقديم كه با تدوين قانون اساسي جديد و برگزاري انتخابات در سوريه محقق مي‌شود.
اين موضع پاريس در خصوص سوريه است و در سازمان ملل اين موضع را پيگيري مي‌كنيم. وي همچنين تاكيد كرد كه بايد گفت‌وگوهاي ژنو از حالت ركودي كه گرفتار آن شده خارج شود زيرا روند مذاكرات صلح سوريه از حدود ٤ سال پيش كار خود را آغاز كرده اما همچنان بي‌نتيجه مانده به همين دليل فرانسه قصد دارد تا اين پرونده را بار ديگر فعال كند.
اين تغيير رويكرد كه اخيرا بعد از حدود ٦ سال از بحران سوريه در مواضع حاميان اصلي معارضان سوري ايجاد شده با پيشروي و پيروزي‌هاي ارتش سوريه و نمايان شدن چهره واقعي معارضان سوري بي‌ارتباط نيست.
رياض الصيداوي، تحليلگر مسائل خاورميانه و مدير مركز عربي مطالعات سياسي در خصوص اينكه چرا بشار اسد پيروز و دشمنانش شكست خوردند با اشاره به سخنراني اخير بشار اسد كه به گفته برخي رسانه‌هاي غربي سخنراني پيروزي اسد بوده است، گفت: در پايان هر جنگي يك سخنراني پيروزي وجود دارد و سخنراني اخير رييس‌جمهور سوريه يك پيام از سوي فرد پيروز اين جنگ بوده است.
اين تحليلگر عرب براي تاييد حرف خود در خصوص پيروزي ارتش سوريه در جنگ چندساله عليه تروريسم مي‌گويد كه ارتش سوريه بعد از چندين عمليات راهبردي و پيشروي در چندين جبهه مختلف پيروز قطعي نظامي بحران سوريه بوده است. به گفته اين تحليلگر نبرد اساسي ارتش سوريه نبرد آزادسازي حلب بوده و بعد از آن مي‌توان سوريه را پيروز اين جنگ دانست و حالا اين طرف پيروز يعني دمشق است كه شروط خود را در برابر ديگر جريان‌هاي درگير در سوريه ارايه و تحميل مي‌كند.
نقش فرانسه در پرونده سوريه همواره از اهميت بالايي برخوردار بوده و اين تغيير رويكرد از سوي پاريس به اين معناست كه نه‌تنها غرب بلكه تندرو‌ترين حاميان معارضان سوري بعد از اينكه خود قرباني حملات تروريست‌ها شدند، اين موضوع را درك كرده‌اند كه بركناري بشار اسد ديگر نمي‌تواند گزينه اول اين كشورها باشد.
طرحي بين‌المللي با ميلياردها دلار هزينه براي تخريب سوريه برنامه‌ريزي شده بود و حالا اين توطئه با شكست مواجه شده است.
اين تغيير رويكرد يا مي‌تواند نتيجه درك دولت فرانسه از واقعيت تحولات منطقه به ويژه تحولات ميداني سوريه باشد كه حاكي از ناتواني معارضان و قدرت دولت سوريه در ميدان مبارزه است، يا اينكه فرمان امريكا به پاريس است كه در جريان ديدار اخير دونالد ترامپ با مكرون به او تحميل شده است به وي‍ژه كه مكرون بعد از ديدار با رييس‌جمهور امريكا گفته بود كه مواضع پاريس و واشنگتن در خصوص پرونده بحران سوريه يكسان است و هر دو معتقدند كه موضوع اصلي در سوريه تغيير رژيم در اين كشور نيست.
لودريان: جنگ عليه داعش تمام نشده است
وزير دفاع و وزير خارجه فرانسه كه در ماموريت مشتركي در بغداد حضور داشتند در خصوص نبرد عراق عليه داعش نيز اظهارنظر كردند. لودريان در اين نشست خبري تاكيد كرد كه عراق در شرايط فعلي در وضعيت صلح و جنگ عراق قرار دارد، آن هم به دليل فداكاري‌هايي كه نيروهاي عراقي از خود نشان داده‌اند عراق در شرايط فعلي از مرحله جنگ خارج مي‌شود اما جنگ عليه تروريسم و داعش تمام نشده است.
عراق وارد مرحله آشتي و بازسازي اين كشور و ايجاد ثبات در عراق مي‌شود كه بعد از آن مرحله صلح در كشور ايجاد مي‌شود و به همين دليل در مرحله ما بين صلح و جنگ لازم است كه از عراق حمايت‌هاي لازم صورت بگيرد و فرانسه همواره در كنار عراق خواهد بود چه در دوران جنگ و چه در دوران صلح تا شراكت تاريخي موجود ميان بغداد و پاريس تثبيت و تقويت شود.
وزير دفاع فرانسه هم در اين نشست خبري ضمن ابراز خرسندي از نخستين سفرش به عراق اعلام كرد كه به نيروهاي مسلح، دولت و مردم عراق تعهد آنها براي مقابله با داعش را تبريك مي‌گويد و همچنين پيروزي نيروهاي ارتش عراق در برابر تروريست‌ها در موصل را يك پيروزي بزرگ توصيف كرد و گفت كه اين پيروزي كه عراقي‌ها به دست آورده‌اند بسيار ارزشمند بوده كه بعد از نبردي طولاني و سخت حاصل شده است.
پارلي گفت: حالا همه تلاش‌ها به سوي تلعفر متمركز شده است و من شكي ندارم كه نيروهاي عراقي با حمايت ائتلاف ضد داعش مي‌تواند پيروزي بزرگي را محقق كند. وي افزود: به همين دليل همه بايد همكاري داشته باشيم و اين پيروزي‌هاي نظامي را گسترش دهيم تا عراق بتواند بعد از پايان جنگ وارد مرحله بازسازي كشور بشود.
پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.
آموزش هوش مصنوعی

تا دیر نشده یاد بگیرین! الان دیگه همه با هوش مصنوعی مقاله و تحقیق می‌نویسن لوگو و پوستر طراحی میکنن
ویدئو و تیزر میسازن و … شروع یادگیری:

همراه با تضمین و گارانتی ضمانت کیفیت

پرداخت اقساطی و توسط متخصص مجرب

ايمپلنت با ١٥ سال گارانتي 9/5 ميليون تومان

ویزیت و مشاوره رایگان
ظرفیت و مدت محدود

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    نظر کاربران

    • جعفر دریس

      فرانسه و خط مقدم !!پس مدافعان حرم و امثال شهید حججی احتمالا فرانسوی بودند،بی فایده است مکرون شیاد

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج