۵۸۹۲۳۵
۵۰۰۱
۵۰۰۱
پ

تخریب پاک‌ترین نسل والیبال به چه قیمتی؟!

تیم والیبال امید ایران در رقابت‌های جهانی عنوان هفتمی را کسب کرد تا برخی افراد بار دیگر کمر به تخریب والیبال ایران ببندند.

خبرگزاری فارس: مسابقات والیبال قهرمانی زیر ۲۳ سال جهان به پایان رسید و آرژانتین موفق شد در دیدار نهایی با نتیجه ۴ بر ۲ روسیه را شکست دهد تا برای نخستین بار مدال طلای این دوره از رقابت‌ها را برگردن بیاویزد. برخلاف بازی دور مقدماتی این بار آرژانتینی‌ها بودند که با نتیجه ۴ بر ۲ برنده میدان شدند تا این تیم پس از یک عنوان ششمی و یک عنوان هفتمی در ادوار گذشته حالا به قهرمانی برسد.

در دیدار رده‌بندی هم کوبا موفق شد به راحتی و با نتیجه ۴ بر یک برزیل مدعی را شکست دهد تا این تیم هم بتواند راه به سکوی قهرمانی و جایگاه سوم راه پیدا کند. مصر میزبان نیز با برتری مقابل ژاپن توانست بهترین نتیجه خود در این مسابقات را کسب کند و با برتری ۴ بر صفر مقابل حریف آسیایی خود به عنوان پنجمی دست پیدا کرد.

ایران و چین هم در اولین دیدار روز پایانی رقابت‌ها مقابل هم قرار گرفتند که ایران ۴ بر یک برنده این بازی شد و در جایگاه هفتم ایستاد تا به این شکل پرونده سومین دوره رقابت های قهرمانی زیر ۲۳ سال جهان به پایان برسد.

این عنوان که با هدایت خوان سیچلو، سرمربی آرژانتینی برای والیبال ایران کسب شد با نقدهای متفاوتی همراه بود؛ از کارشناسانی که تاکید داشتند در رده‌های پایه حضور در جمع ۸ تیم برتر قابل قبول است و افرادی که معتقد بودند این تیم با صغرسنی نتوانسته عنوان درخوری به دست بیاورد.

شاید بد نباشد نگاهی به روند آماده‌سازی تیم امید داشته باشیم؛ امیدهای شایسته ایران با قدرت توانستند قهرمان آسیا و جهانی شوند. سپس این تیم با هدایت سیچلو و دستیاری تندروان، فتاحی و دامغانی به منظور کسب آمادگی بیشتر جهت حضور در مسابقات جهانی به مسابقات قهرمانی آسیا اعزام شد. در آن مسابقات یک اتفاق غیرمنتظره رخ داد و آن هم شکست تیم امید برابر اندونزیِ میزبان بود. به جرات می‌توان گفت که هیچکس فکر نمی‌کرد که شاگردان سیچلو در آن بازی بازنده شوند، اما این اتفاق افتاد تا نگاه‌ها کمی به تیم امید ایران تغییر کند.

به هر حال تمرینات این تیم با فشردگی و البته نشاط بالا ادامه پیدا کرد؛ این در حالی بود که جواد کریمی هم به جمع امیدها اضافه شد تا خیال کادر فنی تا حدود زیادی بابت پست پاسوری راحت شود. فراموش نکنیم که مسابقات امیدهای جهان با قوانین جدید برگزار می‌شد و ملی‌پوشان ایران در رقابت‌های قهرمانی آسیا با قوانین جدید بازی کرده بودند. به این ترتیب زمان زیادی هم برای هماهنگی با قوانین آزمایشی فدراسیون جهانی وجود نداشت.

موضوعی که کار را برای تیم امید سخت‌تر از قبل کرد، مصدومیت امین اسماعیل‌نژاد در روز پیش از اعزام بود. سیچلو مدت‌ها تمرینات و برنامه‌های خود را بر پایه حضور این بازیکن تنظیم کرده بود، اما در روز آخر این بازیکن مصدوم شد تا دست کادر فنی تا حدود زیادی خالی شود؛ هرچند که هنوز ستاره‌ای همچون رسول آقچه‌لی در تیم امید حضور داشت، اما به هر حال داشتن دو بازیکن آماده دست کادر فنی را بازتر می‌گذاشت. اسماعیل‌نژاد همان بازیکنی بود که با عملکرد خیره کننده خود حتی توجه کولاکوویچ را هم جلب کرد و سرمربی تیم بزرگسالان در صحبت‌هایش بارها نام او را به زبان آورد.

قطعاً کارشناسان به خوبی به این موضوع اشراف دارند که در رده‌های پایه حتی اگر نتیجه فوق‌العاده‌ای هم کسب نشود، اما نسلی طلایی پرورش داده شود در واقع ماموریت به خوبی انجام شده است. خیلی از منتقدین بنا با دلایلی قصد صحبت کردن و حتی حمایت از تیم امید را نداشتند، اما زمانی که برخی‌ها در داخل و خارج از مرز‌های ایران و به دور از اخبار و اطلاعات اظهارات غیرکارشناسی و صرفاً جهت تخریب والیبال ایران مطرح کردند بسیاری از مربیان و کارشناس این رشته وارد گود شدند.

کسب مقام هفتمی در رقابت های جهانی برای تیم امید فارغ از جایگاه و رتبه می تواند یک نتیجه کاملا معمولی قلمداد شود اما با توجه به هدف متعالی و درازمدت در این رشته که همانا پشتوانه سازی است، می توان با توجه به مطرح شدن نام های تازه، به این تیم نمره قبولی در این زمینه داد و مدعی شد که تیم امید در بحث پشتوانه سازی نمره قبولی می‌گیرد و افق موفقیت در آینده را در این تیم رویت کرد.

با این وجود برخی از کارشناسان فراموش شده قصد دارند تا با اشاره به تعابیرفرامتنی و غیرواقعی عملکرد تیم امید را زیر سئوال ببرند. آقایانی که حالا آنقدر ارزش و اعتبار در بین اهالی والیبال و رسانه‌ها ندارند تا بتوانند نظرات خود را از یک رسانه رسمی اعلام کنند، با متوسل شدن به فضای مجازی و البته دوستان معلوم‌الحال خود به بیان نظرات‌شان پرداختند! کسی که خودش نخستین بازیکن صغرسنی تاریخ والیبال ایران است و در زمانی که هدایت تیم‌های پایه را در اختیار داشت از وجود حداقل ۷ بازیکن صغرسنی در ترکیب تیمش استفاده می‌کرد، حالا فقط برای اینکه دوباره نامش سر زبان‌ها بیفتد، صحبت از وجود بازیکن صغرسن در تیم‌های کنونی می‌کند؛ تیم‌هایی که به جرات می‌توان گفت پاک‌ترین تیم‌های تاریخ والیبال ایران هستند.

آقایان به اصطلاح کارشناس که خودشان عطای حضور و فعالیت در والیبال ایران را به لقایش بخشیده‌اند و در آن سوی مرزها زندگی می‌کنند، از تیم نظامیان و دانشجویان ایران ایراد می‌گیرند؛ آنها حتی آنقدر اطلاعات ندارند که بدانند برای حضور در خیلی از دانشگاه‌ها دیگر نیازی به کنکور هم نیست و نکته جالب‌تر اینکه دوستان معلوم‌الحال‌شان هم این اطلاعات را در اختیارشان قرار نمی‌دهند!

به هر حال تیم ملی امید ایران با تمام مشکلاتی که داشت عنوان هفتمی جهان را کسب کرد، اما مهمتر از آن پرورش نسلی است که پیش‌تر در رده جوانان و نوجوانان هم زیر نظر مربیان مختلف آموزش دیده‌اند. حالا والیبال ایران و آقای سرمربی تیم ملی می‌تواند راحت‌تر به سمت هدفش که همان جوانگرایی است حرکت کند، چراکه اطمینان دارد والیبال ایران سرشار از بازیکنان مستعد و باتجربه است. کولاکوویچ بارها در صحبت‌هایش اعلام کرد که قصد تغییر نسل دارد و به نظر می‌رسد حالا بهترین فرصت باشد. اهالی والیبال منتظر اظهار نظر آقایان درمورد تیم ملی نوجوانان که به فینال مسابقات جهانی هم رسیده هستند.

پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.
آموزش هوش مصنوعی

تا دیر نشده یاد بگیرین! الان دیگه همه با هوش مصنوعی مقاله و تحقیق می‌نویسن لوگو و پوستر طراحی میکنن
ویدئو و تیزر میسازن و … شروع یادگیری:

همراه با تضمین و گارانتی ضمانت کیفیت

پرداخت اقساطی و توسط متخصص مجرب

ايمپلنت با ١٥ سال گارانتي 9/5 ميليون تومان

ویزیت و مشاوره رایگان
ظرفیت و مدت محدود

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج