۵۸۹۵۵۱
۲ نظر
۵۰۰۵
۲ نظر
۵۰۰۵
پ

سرنخ رأی نیاوردن بیطرف به آرژانتین رسید

با گذشت یک هفته از رای اعتماد نمایندگان به ۱۶ وزیر روحانی و عدم اعتماد به وزیر پیشنهادی نیرو، روایت های متناقضی از میزان آرای حبیب الله بیطرف شنیده می شود.

خبرآنلاین: با گذشت یک هفته از رای اعتماد نمایندگان به ۱۶ وزیر روحانی و عدم اعتماد به وزیر پیشنهادی نیرو، روایت های متناقضی از میزان آرای حبیب الله بیطرف شنیده می شود.

رأی نیاوردنش در شرایطی که بیشتر چشم ها بر روی بطحایی و جهرمی دوخته شده بود عجیب و دور از انتظار بود، وزیر پیشنهادی یکدست اصلاح طلب که امید زیادی به کسب رای از فراکسیون امیدی های مجلس دهم داشت که از قضا دست بالایی در کرسی های مجلس دارند. تصمیم نمایندگان اما بر این قرار گرفت؛ «عدم رای اعتماد به حبیب الله بیطرف.»

دفاع کم رمق آقای اصلاح طلب

بحث و اظهارنظر درباره دلیل رای نیاوردن حبیب الله بیطرف گزینه پیشنهادی روحانی برای وزارت نیرو از همان لحظات نخست آغاز شد، گرچه تحلیل های اولیه توپ را به زمین بیطرف و دفاع کم رمق او از خودش می انداخت و حتی علی مطهری معتقد بود وزیر پیشنهادی نیرو به رفع شبهه ها برای نمایندگان بی اعتنا بود (اینجا) اما کم کم ابعاد جدیدی از ماجرا باز شد. یک سو صحبت از عهدشکنی های فراکسیونی بود و سوی دیگر روایت هایی درباره بازشماری آرای بیطرف و برخی دیگر از وزرا مطرح می شد. آنگونه که علی اصغر یوسف نژاد عضو فراکسیون امید حتی از احتمال افزایش آرای بیطرف خبر داده بود، هرچند او این موضوع را هم مورد تاکید قرار داد که«البته ممکن است ایشان با این میزان افزایش هم نصاب لازم را برای رای اعتماد مجلس کسب نکرده باشد، اما این تغییر آرا باید به عموم اعلام شود تا مشخص شود که رای آقای بیطرف تنها ۵ ،۶ رای با نصاب فاصله داشته است.»

تشکیک در رای برخی وزرا

زمزمه های غیررسمی درباره مخدوش بودن آرا کم کم را به یک تصمیم فراکسیونی رساند و فراکسیون امیدی ها را بر آن داشت که درخواست بازشماری آرای جهرمی و بیطرف را به هیات رئیسه ارائه دهند درخواستی که اجابت شد. در جلسه بازشماری، دو نفر از اعضای فراکسیون امید مجلس و اکبر رنجبرزاده به نمایندگی از هیئت رئیسه حضور داشتند. پیش از این آرای موافق آقای بیطرف ۱۳۳ رای و آرای مخدوش ۶ رای اعلام شده بود. بنا به گفته این عضو هیات رئیسه مجلس «در بازشماری آرای سالم از نظر ما ۱۳۱ مورد بود و ۲ مورد به آرای مخدوش اضافه شد. البته دو عضو فراکسیون امید معتقد بودند که برخی آرای مخدوش را می‌توان به عنوان موافق لحاظ کرد که براساس گفته آنها آرای موافق آقای بیطرف به ۱۳۹رای می‌رسید. اما حتی اگر آرای مخدوش را موافق لحاظ کنیم و تعداد آرای وزیر پیشنهادی نیرو به ۱۳۹ رای افزایش پیدا کند، تاثیری در نتیجه نداشت»

فراکسیون امیدی ها اما همچنان روایت هایی دیگر از از آرای بیطرف داشتند و برخی از رفتار عامدانه تعدادی از نمایندگان در خط کشیدن بر روی برگه های رای برای مخدوش کردن آنها روایت می کردند. آنچنان که سخنگوی فراکسیون امید مجلس شورای اسلامی با اشاره به حواشی ایجاد شده درمورد آرای وزیر پیشنهادی نیرو، با بیان این‌که هیات رییسه در قبال تک‌تک آرای وزرای پیشنهادی مسئول است، بر لزوم پاسخگویی هیات رییسه مجلس به افکار عمومی و اعلام رسمی نتایج نهایی تاکید کرد.

اما بعد از انتشار سخنان پارسایی،بار دیگر اكبررنجبرزاده، عضو هيات‌رييسه در مقام پاسخگویی برآمد و جزئیاتی بیشتر از درخواست بازشماری آرا را مطرح کرد «پس از اتفاقي كه براي تعداد آراي موافق آقاي آخوندي، وزير راه و شهرسازي پيش آمد كه البته آن هم مربوط به شمارش آراي وي نبود بلكه در نگارش عدد تعداد آراي موافق آخوندي اشتباها به جاي عدد ١٩٨، عدد ١٨٨ نوشته شده بود، به همين دليل برخي از اعضاي فراكسيون اميد تشكيك كردند كه ممكن است براي آراي وزراي ارتباطات و نيرو هم مشكلي وجود داشته باشد، رييس جلسه علني روز سه‌شنبه هفته گذشته یعنی اقای پزشکیان نيز به آنان احترام گذاشت و با بازشماري آرا موافقت كرد.

وي با بيان اينكه نمايندگان فراكسيون اميد خودشان تعداد آراي وزراي پيشنهادي مذكور را شمارش مي‌كردند و ما هم به عنوان عضو هيات‌رييسه مجلس فقط نظارت مي‌كرديم، تصريح كرد: «در اين بازشماري آرا، تعداد آراي آقاي آذري‌جهرمي، وزير ارتباطات و فناوري اطلاعات همان عدد ١٥٢ بود، اما از نگاه اين نمايندگان فراكسيون اميد گفته مي‌شد يك راي باطله آقاي آذري‌جهرمي را هم موافق تلقي و تعداد آراي موافق وي را ١٥٣ اعلام كرد، اما به هر حال ملاك براي هيات‌رييسه مجلس همان تيم قبلي شمارش آرا است. در بازشماري آراي آقاي بيطرف وزير پيشنهادي نيرو نتيجه به اين صورت شد كه ١٣٢ راي مخالف بدون خدشه و ١٣١ مورد راي موافق بدون خدشه و خط‌خوردگي وجود داشت، ٢ راي خط خورده را تيم قبلي شمارش آرا «موافق» تلقي كرده و گفته بودند خدشه آن بيشتر به سمت موافق تلقي مي‌شود؛ بحث سر ٦ مورد راي بود، كه چندين بار نوشته بودند و خط زده بودند، هيات‌رييسه مجلس در برگه‌هاي راي تايپ كرده بود «نماينده محترم، چنانچه خط خورده باشد، با حروف فارسي بنويسيد موافق صحيح است يا مخالف صحيح است»؛ كه هيچ كدام از آن ٦ مورد راي ننوشته بودند، بنابراين تيم ابتدايي شمارش آرا نظرشان اين بوده كه آرا باطل شده تلقي شود، موضوع همان ٦ مورد راي است، آقايان نجفي و فتحي هم همان روز سه‌شنبه هفته گذشته در جريان بازشماري آرا گفتند اگر هر ٦ مورد را باز هم درست تلقي كنيم، باز هم آقاي بيطرف راي نمي‌آورد، سپس آرا جمع‌آوري و در پاكت گذاشته شد.» توضیحات چندین باره رنجبرزاده به نمایندگی از هیات رئیسه مجلس گویا تاکیدی بر آن است که هیات رئیسه تن به پذیرش این تشکیک رای فراکسیون امید نداده است و با قبول بازشماری آرا حجت را بر اصلاح طلبان مجلس تمام کرده است.

بازهم عهدشکنی فراکسیونی

اما اگر یک روی سکه رای نیاوردن بیطرف در صندوق آرا بود، روی دیگر سکه را باید در فراکسیون امید جستجو کرد؛ عهدشکنی امیدی های مجلس دهم.

ماجرای عهدشکنی برخی اعضای فراکسیون امید گرچه مسبوق به سابقه است و در برخی رخدادهای درونی پارلمان چون انتخابات هیات رئیسه مجلس به خوبی آشکار شد اما پس لرزه های این عهدشکنی در ماجرای رای اعتماد به وزرای دولت گسترده تر شد.

رای نیاوردن بیطرف آنقدر شوکه کننده بود که برخی از دل همین فراکسیون امید برخی هم طیفان فراکسیونی خود را متهم به بی اخلاقی کنند(اینجا) و برخی دیگر نیز خواستار آن شوند که برای دور کردن سایه اتهامات از سر فراکسیون امید اسامی افرادی که در جلسه فراکسیون از بیطرف حمایت کردند ولی رای مثبت به او در جلسه رای گیری ندادند را منتشر شود

سخنگوی فراکسیون امید هم در سخنانی تند و تیز گلایه و تعجب خود از رای اوردن جهرمی و در مقابل رای نیاوردن بیطرف را اینگونه ابراز کرد« بدترين صحنه‌ها زماني است که همکار و هم‌فراکسيوني‌تان براي فردي رأي جمع مي‌کند که شما چند ساعت پيش در جمع‌بندي به رأي مخالف با او رسيده‌‌ايد. اين رفتار برخي نمايندگان واقعا آزاردهنده بود .اينکه بخواهي چهارنبش باشي و جايي بروي که به نفعت باشد، درست نيست. همين چندنبش‌‌بودن لطمه زيادي به کشور وارد کرده است. اتفاقا اصولگراي چارچوب‌دار بهتر از اصلاح‌طلبي چندنبش بوده و حرمتش بيشتر است. متأسفانه افرادي داريم که با جهت باد رأي و نظرشان تغيير مي‌کند.»

ماجرا که جدی تر شد از خبرهای پشت پرده جدیدی رونمایی شد، آنجا که علیرضا رحیمی از سهم خواهی و امتیازخواهی برخی همطیفان اصلاح طلبش از بیطرف در جلسه معروف میدان آرژانتین خبر داد، سهم خواهی هایی که با جواب منفی وزیر پیشنهادی نیرو روبرو شده است« من کلیت این موضوع را تأیید می‌کنم اما باید درباره آن توضیح داد. سهم‌خواهی گاهی ناظر به گرفتن امتیازات شخصی است و گاهی هم ناظر به گرفتن سهم منطقه‌ای از برنامه‌های وزارتخانه است. در مورد آقای بیطرف بیشتر سهم‌خواهی‌ها به سمت و سوی شرط‌گذاری برای برنامه‌های وزارت نیرو رفت و ایشان هم زیر بار آن نرفت.

شاید همین انتقادات بود که برخی اعضای فراکسیون امید و حتی مستقلین را برآن داشت که از در دفاع از خود برآیند و با رد کردن عهدشکنی فراکسیونی توپ را به زمین خود بیطرف انداخته و او را مسئول بدانند آنگونه که محمدعلی وکیلی از چهره های شاخص این فراکسیون رسما اعلام کند « به نظر من آقای بیطرف به خودش باخت؛ هم کم کاری کرد هم در نحوه تعامل و دفاعی که در مجلس ارائه داد، مشورت نپذیرفت.»

غلامعلی جعفرزاده عضو فراکسیون مستقلین هم پشت پرده ای جدید از رای نیاوردن وزیر پیشنهادی نیرو را علنی کرد« باید چند نکته درمورد بیطرف بگویم؛ اول اینکه آقای بیطرف چه در صحن علنی و چه در فراکسیون های مجلس، بسیار بد از خود دفاع کرد. دوم اینکه وزارت نیرو با او همکاری نکرد. در واقع برای هر وزیری آمد، مجموعه ای از اعضای وزارتخانه برای جلب رای آوری نمایندگان به او بسیج شدند، اما درمورد آقای بیطرف این اتفاق رخ نداد.

او می گوید«آنچه که من شنیدم، فارغ از صحت و سقم آن، این بود که گویا آقای بیطرف قبل از این با اعضای وزارت نیرو در تنش بوده است یا اعلام کرده که اگر من بر سر کار بیایم خیلی‎ها را تغییر خواهم داد. من خودم به آقای بیطرف گفتم روسای جمهوری قبلی ما چون از مناطق مرکزی کشور هستند؛ همه تفکر سازه ای دارند و فکر می کنند فقط باید سد ساخت، شما برای خروج از این بحران چه فکری دارید؟ کشور ما این همه سد نمی خواست و نمی خواهد؛ واقعیتش او جواب قانع کننده ای نداد. حتی حامیان بیطرف هم خوب کار نکردند.»

امروز مجلس شورای اسلامی جلسه علنی خواهد داشت، جلسه ای که می تواند در پشت صحنه آن بازهم زمزمه های تشکیک در آرای برخی وزرا و درخواست برای بازشماری شنیده شود. باید منتظر ماند و چشم به تصمیم هیات رئیسه دوخت.

پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.
آموزش هوش مصنوعی

تا دیر نشده یاد بگیرین! الان دیگه همه با هوش مصنوعی مقاله و تحقیق می‌نویسن لوگو و پوستر طراحی میکنن
ویدئو و تیزر میسازن و … شروع یادگیری:

همراه با تضمین و گارانتی ضمانت کیفیت

پرداخت اقساطی و توسط متخصص مجرب

ايمپلنت با ١٥ سال گارانتي 9/5 ميليون تومان

ویزیت و مشاوره رایگان
ظرفیت و مدت محدود

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    نظر کاربران

    • دیدبان

      چرا اینهمه حاشیه درست می کنید .بذارین مملکت اداره بشه .مشکل کم داریم که شما هم دنبال سوژه ...

    • بدون نام

      با این خبرا الکی مفت نمیرزه

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج