۵۸۹۵۵۸
۵۰۰۲
۵۰۰۲
پ

آژیر قرمز برای ورزش اول ایران

کسب عنوان نهمی جهان توسط یکی از تیم‌های صاحب‌سبک کشتی آزاد در دنیا، به هیچ‌عنوان برای علاقه‌مندان این رشته که کشتی را ورزش اول کشور می‌دانند، قابل‌قبول نیست.

شهروند: کسب عنوان نهمی جهان توسط یکی از تیم‌های صاحب‌سبک کشتی آزاد در دنیا، به هیچ‌عنوان برای علاقه‌مندان این رشته که کشتی را ورزش اول کشور می‌دانند، قابل‌قبول نیست. رئیس فدراسیون و اعضای کادرفنی نیز نتیجه ضعیف آزادکاران در پاریس را قبول کرده‌اند و از حالا به دنبال چاره‌ای برای برون‌رفت از بحران به وجود آمده، هستند؛ اگرچه همین شکل هم تبعاتی برای کشتی آزاد ایران داشته است.

آسیب‌شناسی از نگاه قهرمان سابق

علیرضا حیدری، قهرمان سابق کشتی جهان و المپیک دلیل اصلی ناکامی آزادکاران در پاریس را عدم پشتوانه‌سازی مناسب در سال‌های اخیر می‌داند. او در این‌باره به «شهروند» می‌گوید: «نباید خودمان را با این صحبت‌ها فریب دهیم که اگر نفرات دیگری اعزام می‌شدند یا اگر انتخابی نبود، نتیجه بهتری می‌گرفتیم. از نظر من خیلی تفاوتی نداشت و نفرات دیگر هم ١٠‌درصد می‌توانستند بهتر باشند. نهایتا ما چهارم یا پنجم می‌شدیم که باز هم دستمان پر نبود. داشته‌های ما همین است و باید فکر بهتری به حال تیم‌ملی کنیم.» وی همچنین می‌افزاید: «من می‌توانم علت اصلی این ناکامی را کم‌کاری در رده پایه عنوان کنم. ما در بخش نونهالان و نوجوانان در چند‌سال اخیر خوب کار نکردیم. اگر این‌طور نبود، الان از نتایج آن استفاده می‌کردیم. همین حالا هم دیر نشده و باید سراغ پشتوانه‌سازی مناسب برویم. مثلا دیدید که آمریکا در این دوره قهرمان شد چون آنها در رده جوانان هم امسال خیلی خوب کار کردند.»

سبقت فرنگی از آزاد

با این‌که بعد از پایان رقابت‌های جهانی کشتی فرنگی، برخی از کارشناسان به عملکرد فرنگی‌کاران هم انتقاداتی وارد کردند، به‌نظر می‌رسد کسب ٣مدال برنز هم برای تیم علی اشکانی قابل‌قبول بوده است. کسب عنوان نایب‌قهرمانی با یک تیم جوان برای فرنگی‌کاران نمره مطلوبی محسوب می‌شد و حالا آنها بعد از ناکامی در المپیک بعد از سال‌ها از زیر سایه کشتی آزاد بیرون آمدند و در جایگاه بالاتری قرار گرفتند. حتی به تیم‌ملی کشتی آزاد در این دوره نمی‌توان لقب جوان را داد چون چند ملی‌پوش نزدیک به ٣٠‌سال سن داشتند. بنابراین پشتوانه‌سازی خوبی هم صورت نگرفته و آزادکاران یک‌سال از سایر تیم‌های جهان عقب افتاده‌اند. قهرمانی مقتدرانه تیم‌ملی کشتی فرنگی جوانان در رقابت‌های جهانی اخیر نشان داد که اقدامات اصولی در این بخش صورت گرفته و می‌توان به چشم‌انداز موفقیت این تیم در المپیک ٢٠٢٠ امیدوار بود. از سوی دیگر کشتی آزاد نیاز به بازنگری جدی دارد تا عقب‌افتادگی فعلی از دیگر مدعیان جهان خیلی زود جبران شود.

انتقاد رئیس

درحالی که برخی از کارشناسان غیبت رسول خادم کنار تشک را یکی از دلایل ناکامی تیم‌ملی کشتی آزاد می‌دانستند، رئیس فدراسیون نیز از عملکرد کادرفنی انتقاد کرد: «به سرمربی تیم‌ملی و اعضای کادر فنی اعلام کردم نواقصی در مدیریت برنامه‌های فنی کشتی‌گیران روی تشک ملاحظه می‌شد که باید حتما بررسی شود. در جلسه آتی شورای فنی، کادر فنی دعوت می‌شوند تا توضیحات خود را ارایه دهند.» همچنین خادم به انتقاد از کشتی‌گیران باتجربه پرداخت: «از عملکرد آزادکاران در رقابت‌های جهانی فرانسه رضایت ندارم. نفرات اعزامی به رقابت‌های جهانی، نفرات برتر مسابقات انتخابی تیم‌ملی ایران بودند و پیش‌بینی می‌شد که برخی از آنها به دلیل کمی تجربه یا نداشتن سابقه حضور مناسب در مسابقات خارجی، نتوانند عملکرد خوبی داشته باشند اما متاسفانه اکثر آنها نتوانستند انتظارات را برآورده کنند.»

طلایی برکنار می‌شود؟

محمد طلایی که بعد از المپیک ٢٠١٦ جانشین رسول خادم در رأس تیم‌ملی کشتی آزاد شد، حالا مقصر شماره یک ناکامی آزادکاران در پاریس شناخته می‌شود. او با قبول ناکامی تیمش اعلام کرده احترام گذاشتن به انتخابی باعث چنین مسائلی شده است: «شاید اگر ما امروز در رقابت‌های جهانی از برخی از چهره‌های نامدارمان بدون در نظر گرفتن فرآیند انتخابی استفاده می‌کردیم الان همه خوشحال بودند.» با این حال برخی از اعضای شورای فنی هم به انتقاد از کادرفنی پرداختند و به‌نظر می‌رسد بعد از بازگشت تیم‌ملی، در جلسه‌ای فوق‌العاده تکلیف کادرفنی مشخص شود. با فضای فعلی بعید به نظر می‌رسد طلایی بتواند به کار خود به‌عنوان سرمربی تیم‌ملی ادامه دهد.

احترام به انتخابی، درست یا غلط؟

غیبت چهره‌های سرشناس در ترکیب تیم اعزامی به پاریس به واسطه رعایت قانون انتخابی تیم‌ملی رقم خورده بود. شاید اگر مثل سال‌های گذشته این قانون خیلی سفت و سخت لحاظ نمی‌شد، نفراتی چون حسن رحیمی، کمیل قاسمی و مسعود اسماعیل‌پور می‌توانستند در پاریس حاضر شوند و مثل سال‌های گذشته مدال‌آوری کنند. کسب نتیجه ضعیف در پاریس همه را در این فکر فرو برده که انتخابی تنها معیار معرفی ملی‌پوشان نباشد، اگرچه رسول خادم و محمد طلایی معتقدند این اتفاق می‌تواند باعث جلوگیری از ظهور پدیده‌های جدید در کشتی باشد.

فاصله عجیب با آمریکا و روسیه

ایران درحالی پا به رقابت‌های جهانی کشتی آزاد گذاشت که قبل از شروع مسابقات یکی از مدعیان قهرمانی محسوب می‌شد اما در پایان رقابت‌ها شاهد فاصله چشمگیر تیم‌هایی چون آمریکا و روسیه با ایران بودیم. درحالی‌که فقط حسن یزدانی از ایران توانست به مراحل پایانی و درنهایت مدال طلای مسابقات جهانی برسد، آمریکا ٢مدال طلا، ٢نقره و ٢برنز از مجموع ٨وزن کسب کرد. همچنین روس‌ها با وجود این‌که در حسرت مدال طلا ماندند، ٣مدال نقره و ٢برنز به دست آوردند تا با فاصله میلیمتری نایب‌قهرمان شوند. این موضوع می‌تواند زنگ خطری جدی برای ایران در فاصله ٣‌سال مانده تا المپیک ٢٠٢٠ باشد.

بازماندن از جام جهانی

در پایان رقابت‌های جهانی کشتی آزاد، تیم‌های آمریکا (٥٤امتیاز)، روسیه (٥٣امتیاز)، گرجستان (٤٠امتیاز)، ترکیه (٣٩امتیاز)، جمهوری آذربایجان (٣٢امتیاز)، ژاپن(٢٨امتیاز)، کوبا (٢٣امتیاز) و قزاقستان (١٨امتیاز) به ترتیب رتبه‌های اول تا هشتم را به دست آوردند و ایران نیز با ١٦ امتیاز در رده نهم قرار گرفت. این نتیجه ضعیف تبعاتی را هم برای آزادکاران ایرانی داشت که نگرفتن مجوز حضور در جام‌جهانی ٢٠١٨ بدون‌شک مهمترین آنهاست. ایران با توجه به قرار نگرفتن در جمع ٨تیم برتر جهان نمی‌تواند در جام‌جهانی ٢٠١٨ آمریکا حضور پیدا کند.

پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.
آموزش هوش مصنوعی

تا دیر نشده یاد بگیرین! الان دیگه همه با هوش مصنوعی مقاله و تحقیق می‌نویسن لوگو و پوستر طراحی میکنن
ویدئو و تیزر میسازن و … شروع یادگیری:

همراه با تضمین و گارانتی ضمانت کیفیت

پرداخت اقساطی و توسط متخصص مجرب

ايمپلنت با ١٥ سال گارانتي 9/5 ميليون تومان

ویزیت و مشاوره رایگان
ظرفیت و مدت محدود

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج