جاباما
۵۸۹۵۹۳
۵۰۰۲
۵۰۰۲
پ

عجله نکنیم و بگذاريم برجام بماند

رئيس‌جمهور در آيين دفاع از کابينه پيشنهادي خود در ساحت مجلس در مقام دفاع از وزير امور خارجه، دو وظيفه را براي دستگاه ديپلماسي کشور که فرمان هدايت آن در دستان دکتر ظريف قرار داد، برشمرد؛ اول حفاظت از برجام و ديگر گشودن راه براي سرمايه‌گذاري خارجي و جذب فناوري.

جاويد قربان‌اوغلي در روزنامه شرق نوشت: رئيس‌جمهور در آيين دفاع از کابينه پيشنهادي خود در ساحت مجلس در مقام دفاع از وزير امور خارجه، دو وظيفه را براي دستگاه ديپلماسي کشور که فرمان هدايت آن در دستان دکتر ظريف قرار داد، برشمرد؛ اول حفاظت از برجام و ديگر گشودن راه براي سرمايه‌گذاري خارجي و جذب فناوري.
روحاني در تبيين مأموريت اول وزير خارجه پيشنهادي خود گفت: بزرگ‌ترين وظيفه ظريف اين است که کنار برجام بايستد و نگذارد آمريکا و دشمنان ايران موفق شوند؛ اين را ما مي‌گوييم قهرمان مبارزه در برابر استکبار. وزارت خارجه بزرگ‌ترين مأموريتش، حراست از نهال نوپاي برجام است، بايد روبه‌روي آمريکايي که در برابر منافع ملي ايران حرکت مي‌کند، بايستد و از شوخي بعضي‌ها نترسد. بعضي‌ها به جملاتي عادت دارند. ‌
«نهال نوپاي برجام با چه تهديداتي روبه‌روست و چگونه بايد از آن حراست کرد؟ مأموريت ظريف و همکارانش در دستگاه ديپلماسي کشور در حراست از برجام چيست؟ به ياد داريم که در دوره اوباما، رژيم صهيونيستي و برخي از کشورهاي منطقه از هيچ تلاشي براي جلوگيري از توافق هسته‌اي فروگذار نکردند. نتانياهو با دهاني کف‌کرده در سازمان ملل متحد عليه هرگونه توافق هسته‌اي با ايران سخن گفت.
با اين همه اراده حاکمان وقت کاخ سفيد بر اين بود که ديپلماسي بهترين روش براي برون‌رفت از پرونده هسته‌اي و توافق با ايران بهترين گزينه و کم‌هزينه‌ترين راهبرد براي خروج از بحراني بود که نزديک به يک دهه جهان را درگير کرده بود. شاه‌بيت مبارزات انتخاباتي ترامپ، مخالفت با برجام بود. او به صراحت برجام را بدترين توافق تاريخ آمريکا توصيف کرد و گفت: «توافق هسته‌اي که به وسيله دولت سابق به دست آمد، يکي از بدترين توافق‌هايي است که من در عمرم ديده‌ام... هرگز نبايد چنين توافقي صورت مي‌گرفت.
اين توافق کاملا يک‌سويه، عليه ايالات متحده و رک بگويم، عليه بخش اعظم خاورميانه است». ترامپ در ادامه اين اظهارات تأکيد کرد؛ هرآنچه لازم باشد انجام مي‌دهد بنابراين ترديدي نيست که اولين تهديد برجام از سوي آمريکاست. اما با وجود تمايل حاکمان جديد کاخ سفيد و همچنين لابي‌هاي نيرومند مخالف ايران براي برهم‌زدن برجام، ترامپ به‌خوبي مي‌داند برجام توافقي است بين‌المللي و از حمايت همه کشورهاي درگير در مذاکرات هسته‌اي برخوردار است و برهم‌زدن چنين توافقي کاري آسان نخواهد بود.
به‌خصوص اينکه در کنار حمايت جدي ديگر اعضاي ١+٥ از توافق، ايران نيز با پايبندي به برجام و اجراي تعهدات خود، راه را بر بهانه‌جويي‌هاي آمريکا بسته است و اجازه نخواهد داد ترامپ با هزينه ايران برجام را برهم زند؛ زيرا در صورت وقوع چنين سناريويي بار ديگر شاهد شکل‌گيري اجماع جهاني عليه کشورمان خواهيم بود.
تهديد ديگر هرچند نه به اندازه مخالفان خارجي برجام، ادامه جرياني است که حيات سياسي خود را در ناکامي طرف مقابل مي‌داند و از همان آغازين روزهاي شکل‌گيري مذاکرات هسته‌اي، علم مخالف برداشت و چنانچه ملاحظه کرديم براي بيان مخالفت از هيچ روش‌ غيراخلاقي اعم از تخريب مذاکره‌کنندگان، عوام‌فريبي و تشويش افکار عمومي فروگذار نکرد.
اجتماعات و ميتينگ‌هاي روزمره در اقصي نقاط کشور، تهيه جزوات، بولتن‌ها و توزيع آنها در سطحي گسترده و ارائه اخبار ناصحيح (اگر نگوييم دروغ) در ده‌ها نشريه و صدها سايت از اقداماتي بود که جماعت دلواپس در مقام مخالفت خود با توافق هسته‌اي به آن دست يازيد.

با وجود اين اقدامات گسترده و با هزينه‌هاي گزاف، اراده مسئولان کشور بر آن بود که مذاکرات هسته‌اي که در دوره قبل از روي‌کارآمدن روحاني آغاز شده بود، با دست دولت تدبير و اميد به سرانجام برسد و کشور را از وضعيتي که به واسطه سياست‌هاي ناصواب دولت قبل درگير آن شده بود، رها كند.
با وجود نق‌زدن‌هاي عده‌اي که بايد آن را بقيه‌السيف دلواپسان در دوره مذاکرات برشمرد، مردم کشورمان قدرشناس بوده و آثار غيرقابل‌انکار توافق هسته‌اي را در زندگي خود و همچنين موقعيت کشور را در جهان به عيان ملاحظه مي‌کنند. آنها از ياد نبرده‌اند که در سايه راهبرد دولتمردان سابق در مذاکرات هسته‌اي کشور، اجماع بي‌سابقه جهاني عليه يک کشور در تاريخ سازمان ملل شکل گرفت و قطع‌نامه‌هاي پي‌درپي شوراي امنيت سازمان ملل شرايط وخيمي را بر اداره کشور و تأمين حداقل معيشت و نيازهاي اساسي مردم حاکم کرده بود.
به‌خوبي مي‌دانند اگر توافق هسته‌اي نبود، امروز دولتمردان براي فروش يک بشکه نفت با چه مشکلاتي روبه‌رو بودند و چگونه سيکل بزرگ‌ترين فساد قرن به بهانه دورزدن تحريم‌ها و فروش نفت در کشور شکل گرفت. با وجود رأي قاطع مردم به روحاني در دور دوم که در واقع رأي به جهت‌گيري او در عرصه سياست خارجي و برون‌رفت کشور از وضعيت فلاکت‌بار گذشته بود، اين جماعت همچنان اصرار دارند بر طبل مخالفت کوبيده و از فاجعه برجام سخن بگويند.
تيترهاي روزنامه‌ها و سايت‌هاي متعدد خود را در ناکامي دولت در تحقق وعده‌هاي برجام اختصاص دهند. با وجود اين، مخالفت‌خواني‌ها در اين اندازه، درواقع مانعي جدي در اجراي برجام نيست؛ هرچند موجب دغدغه ذهن دست‌اندرکاران شده و تضعيف روحيه آنها را در پي خواهد داشت.
آنچه در عرصه داخل تهديدي جدي براي برجام و دادن بهانه به آمريکاست، نيات شوم بازيگران منطقه‌اي براي کشاندن پاي آمريکا به اين درگيري‌ها، سرمايه‌گذاري رژيم صهيونيستي و برخي کشورهاي عرب در حاشيه‌سازي و همراه‌کردن آمريکا و متحدان اروپايي آن از طريق بزرگ‌نمايي اقدامات کشورمان در توسعه برنامه دفاعي و به‌خصوص موشکي است.
ايران دلايل قانع‌کننده فراواني براي افزايش توان و قدرت نظامي خود در حراست از مردم و مرزهاي خود در شرايط آشوب‌زده منطقه دارد. تبليغات و حاشيه‌سازي‌هاي جانبي و تحريک‌آميز در پيشبرد اين هدف ملي، بهانه لازم را براي مخالفان و بدخواهان در همسوسازي افکار عمومي، مجامع بين‌المللي و کشورهايي که پس از برجام با ايران همکاري مي‌کنند، فراهم خواهد كرد. اجازه دهيد سخن را با اين مدعا به پايان برسانم که امروز حراست از برجام وظيفه‌اي ملي است.
سخنان رئيس‌جمهور در مجلس و انتظارات او از وزير خارجه نيز بيان مطالبه‌اي است که با جرئت مي‌توان ادعا کرد ملت ايران از رئيس‌جمهور منتخب و وزير او انتظار دارند. از قضا راهبرد اقتصادي روحاني و انتظار از وزارت خارجه در جذب سرمايه‌گذاري خارجي و فناوري پيشرفته نيز در گرو استمرار رويکرد حکيمانه تعامل با جهان، آرام‌سازي فضاي آشوب‌زده منطقه با بهسازي روابط با همسايگان و حراست از برجام و اقناع جهان به پايبندي ايران به تعهدات خود در اين توافق بين‌المللي است. تحقق چنين شرايطي باطل‌السحر همه اقدامات ترامپ، تيم ماجراجوي حاکم بر کاخ سفيد و رژيم صهيونيستي و دولت‌هاي مرتجع عربي مخالف ايران است.
پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.
درآمد ماهیانه 5-20 میلیون از توی خونه با موبایل

آموزش رایگان کسب درآمد 5-20 میلیون ماهیانه از خونه و فقط با یه موبایل ساده رو در یک وبینار رایگان آموزشی یاد بگیر

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج