۵۸۹۵۹۷
۲ نظر
۵۰۰۸
۲ نظر
۵۰۰۸
پ

انتقال بین حوضه‌ای آب، تهدیدی برای امنیت ملی

انتقال بین حوضه‌ای آب یکی از موضوعاتی است که با امنیت ملی کشور گره خورده است. هرچند که بر اساس قانون این اقدام فقط برای تأمین آب شرب مجاز است.

روزنامه ایران: انتقال بین حوضه‌ای آب یکی از موضوعاتی است که با امنیت ملی کشور گره خورده است. هرچند که بر اساس قانون این اقدام فقط برای تأمین آب شرب مجاز است.
این موضوع نتیجه‌ای جز خشک شدن رودخانه‌ها، نابودی حیات تالاب‌ها، به خطر افتادن محیط زیست و تنوع زیستی جانوری و گیاهی، بروز نارضایتی‌های اجتماعی و ناپایداری سرزمین خصوصاً در حوضه‌های مبدأ ندارد. البته این پیامدها در میان مدت و درازمدت رقم می‌خورد اما بزرگ‌ترین مشکل ناشی از آن بروز مشکلات اجتماعی در حوضه بالادست و تهدید امنیت ملی است.
رئیس کمیته آب و فاضلاب کمیسیون عمران مجلس شورای اسلامی در این باره به «ایران» گفت: نگاه دولت به انتقال بین حوضه‌ای آب باید از نوع فنی و حافظ امنیت کشور باشد. نباید آب را از حوضه‌ای که به نظر پرآب می‌آید به حوضه‌ای دیگر منتقل کرد. فقط در صورتی که حوضه مبدأ دارای منابع پایدار است، این اقدام مشکل آفرین نیست و دولت باید این موضوع را مدنظر قرار دهد.
محمد دامادی در ادامه انتقال آب برای کشاورزی را محکوم کرد و گفت: هنوز در برخی مناطق ایران با این اتفاق مواجه هستیم. در شرایطی که نواحی مبدأ در حال خشک شدن هستند. او با بیان اینکه دریای عمان تنها منبع آب پایدار ایران است، اذعان کرد: «دریای خرز و خلیج فارس هم دیگر منابع پایداری برای انتقال آب نیستند و دیر یا زود به سرنوست دریاچه ارومیه گرفتار خواهند شد.
البته این دریاها فقط به ایران تعلق ندارند اما باید درباره آنها با کشورهای همسایه توافق شود.»
به اعتقاد اغلب کارشناسان، رشد سریع و نامتوازن جمعیت در حوضه‌های مقصد، خشکی یا کاهش شدید دبی رودخانه‌ها و چشمه‌ها و سفره‌های زیرزمینی، نابودی باتلاق‌ها و تالاب‌ها و بروز فجایع زیست محیطی غیر قابل جبران در نواحی مبدأ و صرف هزینه‌های زیاد، بروز مشکلات اجتماعی و جابه‌جایی ساکنان آبگیرها و مسیرهای انتقال از نتایج غیر قابل انکار طرح‌ها انتقال آب است.
دامادی با اشاره به پیشینه تاریخی طرح‌های انتقال آب در جهان گفت: این موضوع پیامدهای دراز مدت ناگواری به همراه دارد. در ایران نیز این نقل و انتقالات بین حوضه‌ای آب بویژه در فلات مرکزی یا برخی زیست بوم‌های کشور رخ‌داده و سبب خشکی و کاهش دبی رودخانه‌ها و چشمه‌ها، افت سطح آب سفره‌های زیرزمینی و یا مرگ تالاب‌ها شده است.
او با تأکید بر اینکه به موضوع آب نباید نگاه منطقه‌ای داشت، تصریح کرد: دولت باید در مقابل تمام فشارها چه از سوی مسئولان و چه نمایندگان مجلس ایستادگی کند، چراکه نتیجه آن بسیار ناگوار است و امنیت ملی را به خطر می‌اندازد؛ همان‌طور که اکنون این انتقالات موجب مناقشات و درگیری‌های منطقه‌ای بر سر موضوع آب شده است.
دامادی، افزایش راندمان آبیاری در بخش کشاورزی و کاهش ضایعات این بخش، آمایش سرزمین برای توسعه صنایع و اصلاح الگوی مصرف آب را راه حل‌های ساده کاهش انتقال بین حوضه‌ای آب دانست و گفت: امروز کم آبی اصلی‌ترین مشکل کشور است که با امنیت ملی گره خورده. دشت‌های کشور در حال فرونشست است و در برخی مناطق شاهد گسل‌های به عمق 70 متر هستیم.
در چنین شرایطی که منابع آبی کشور پایدار نیست، انتقال بین حوضه‌ای آب و رعایت نکردن حقابه‌های طبیعی و اکولوژیکی تبعات سنگینی در پی خواهد داشت. اما دولت می‌تواند با تدبیر و درایت با این مشکلات مقابله کند.
پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.

همراه با تضمین و گارانتی ضمانت کیفیت

پرداخت اقساطی و توسط متخصص مجرب

ايمپلنت با ١٥ سال گارانتي 9/5 ميليون تومان

ویزیت و مشاوره رایگان
ظرفیت و مدت محدود
آموزش هوش مصنوعی

تا دیر نشده یاد بگیرین! الان دیگه همه با هوش مصنوعی مقاله و تحقیق می‌نویسن لوگو و پوستر طراحی میکنن
ویدئو و تیزر میسازن و … شروع یادگیری:

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    نظر کاربران

    • کاربر

      به زودی خشکسالی شدیدی کل کشور ایران را فرا خواهد گرفت

      خود را آماده کنید

    • بدون نام

      وقتی دریای عمان تنها منبع آب پایدار ایران است،غافل نمانیم و از این فرصت با توافق همسایگان حداکثر استفاده را بکنیم تا در آینده با مشکل کمی آب مواجه نشویم،شاید فردا دیر باشد.

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج