جاباما
۵۸۹۶۳۶
۵۰۲۸
۵۰۲۸
پ

روزهای اولیه پس از ترک سیگار را چگونه بگذرانیم؟

هنگام اشتیاق به سیگار کشیدن، به جایی بروید که امکان استعمال دخانیات نداشته باشید، به طورمثال سینما، کتابخانه و یا یک فروشگاه. محیط مناسبی که حواس شما را پرت کند و هوای سیگار کشیدن را از شما دور کند.

وبسایت سلامتیسم: چشیدن آب سرد با نی می‌تواند جایگزین مناسبی برای سیگار کشیدن باشد. این عمل باعث ترشح دوپامین می‌شود. دوپامین، ماده‌ای شیمیایی در مغز است که به رفع بی حوصلگی کمک خواهد کرد.

خوردن وعده‌های غذایی کوچک، میل شما به سیگار کشیدن را کاهش می‌دهد. غذاهای سالم و اندک انتخاب کنید تا از اضافه وزن جلوگیری کنید. در ادامه، با سایر روش‌های موثر برای ترک سیگار در روزهای سخت ابتدایی ترک، آشنا می‌شویم.
روزهای اولیه پس از ترک سیگار را چگونه بگذرانیم؟

منتظر نتایج چشمگیر باشید

خیلی سریع متوجه مزایای یک زندگی بدون سیگار خواهید شد. بهتر است لیستی از تغییرات مثبت زندگی خود تهیه کنید. به طور مثال مواردی از قبیل توانایی کنترل خود، پس انداز پول، بویایی بهتر، چشیدن بهتر و احساس پرانرژی بودن را در ابتدای راهِ ترک سیگار، احساس خواهید کرد.

برای غلبه بر اشتیاق مجدد به سیگارکشیدن نگاهی به لیست خود بیندازید و به خود یادآوری کنید چه نکات مثبتی از زمان ترک سیگار به دست آورده‌اید.

بیشترمسواک بزنید

یکی از اولین امتیازاتی که از ترک سیگار خواهید گرفت این است که دهان و نفس‌های شما بو و رایحه بهتری خواهند داشت. بدین شکل شما تمایل کمتری برای سیگار روشن کردن و آلوده کردن مجدد دهان تمیز خود خواهید داشت.

نقطه امن سیگار نکشیدن خود را پیدا کنید

هنگام اشتیاق به سیگار کشیدن، به جایی بروید که امکان استعمال دخانیات نداشته باشید، به طورمثال سینما، کتابخانه و یا یک فروشگاه. محیط مناسبی که حواس شما را پرت کند و هوای سیگار کشیدن را از شما دور کند.

دلایل ترک سیگار را به خود یادآوری کنید

لیستی از دلایل خود برای ترک سیگار تهیه کنید و آن را در آشپزخانه ، محل کار، کنار آینه و هر جایی که زمان بیشتری وقت صرف می‌کنید به دیوار بزنید. آن را جایی بگذارید که هر کجا که رفتید به راحتی آن را ببینید. برخی از افرادی که سیگاری بوده‌اند معتقدند که علاوه بر دلایل‌شان، همراه داشتن عکسی از خانواده و یا کسانی که دوست‌شان دارند نیز کمک موثری بوده است.

هر روز فعال و پر جنب و جوش باشید

ورزش راه حلی موثر و توانمند برای حواس پرتی و عدم تمایل دوباره به سیگار کشیدن است. زمانی که شما فعالیت دارید بدن شما موادی شیمیایی ترشح می‌کند که به حالت روحی و روانی شما و همچنین کاهش استرس کمکی شایان خواهد کرد. پیاده روی یکی از ساده ترین کارها است. برای انگیزه بیشتر و تشویق خود، فعالیت‌های مختلفی را انتخاب کنید. هر روز زمانی را برای فعالیت‌های بدنی خود در نظر بگیرید، مخصوصا در ماه‌های اول ترک سیگار.

در تقویم خود یادداشت کنید

طی هفته‌های اول ترک سیگار، فهرستی از کارهایی که می‌خواهید و یا باید انجام دهید، تهیه کنید. برای صرف غذا با خانواده و دوستان خود برنامه ریزی کنید و سعی کنید از وسوسه شدن خود جلوگیری کنید هرچه بیشتر سرگرم باشید میل کمتری به سیگار کشیدن خواهید داشت.

دهان خود را بجنبانید

یکی از دلایلی که باعث اشتیاق شما به سیگار می‌شود خواستن چیزی در دهان است. به جای سیگار، جویدن آدامس بدون شکر، آبنبات سفت و یا اسنکی سبک را انتخاب کنید. همیشه چیزی همراه خود داشته باشید. اگر نگران اضافه وزن هستید از مواد کم کالری مثل سبزیجات و میوه‌ها استفاده کنید.

خط زندگی امنی داشته باشید

از کسی بخواهید هنگام نیاز کنار و همراهتان باشد. بهترین انتخاب دوستی است که سابقا سیگاری بوده است. اما هر فردی که به شما اهمیت می‌دهد و می‌خواهد که شما ترک کنید در مواقع ضروری موثر خواهد بود.

محدودیت در مصرف کافئین داشته باشید

مصرف کافئین در صبح باعث هوشیاری و سرحالی در زمان خستگی می‌شود. اما در بعضی افراد باعث ایجاد خشم، دلشوره و دلهره و استرس می‌شود. قطع نیکوتین ممکن است باعث بالا رفتن این تاثیرات در شما شود. اگر کافئین شما را عصبی و نگران می‌کند، میزان مصرف آن را کاهش دهید.

به بی‌حوصلگی‌های خود توجه کنید

احساسات منفی، استرس، خشم و عصبانیت دلایل رایج افراد برای سیگار کشیدن مجدد است. بی حوصلگی برای همه هست اما در هفته‌های اول ترک شما سهم بیشتری از این موضوع خواهید داشت. راهی برای حواس خود را پرت کردن پیدا کنید. با دوستان خود قرار بگذارید و یا کاری که از انجام آن لذت می‌برید انجام دهید.

از افراد آشوبگر و پردردسر دوری کنید

اگرچه دوستان و افراد خانواده باید حامی و پشتیبان شما باشند اما همیشه اینطور نیست. بعضی از افراد تهدیدی برای تصمیم شما خواهند بود. آنها می‌توانند برای بهترین تصمیمات شما مخرب باشند. اگر شما فکر می‌کنید چنین افرادی کنار شما وجود دارند از آنها دوری کنید. اگر چنین چیزی برایتان امکان پذیر نیست، با هم صحبت کنید و برایشان توضیح دهید چرا ترک سیگار برای شما مهم است ، برای حمایت و کمکشان درخواست کمک کنید.

دنباله‌رو باشید

بعد از سپری کردن دو هفته اول، شما در مسیر رهایی از اعتیاد به نیکوتین خواهید بود اما همیشه آماده دودلی و لغزش احتمالی هم باشید. به خاطر داشته باشید یک لغزش به معنای شکست کامل نیست. ببینید کجای کار اشتباه بوده و راه حلی مناسب برای موارد مشابه آن در آینده پیدا کنید. در ضمن دکتر شما می‌تواند آمادگی لازم را به شما بدهد.
پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.
درآمد ماهیانه 5-20 میلیون از توی خونه با موبایل

آموزش رایگان کسب درآمد 5-20 میلیون ماهیانه از خونه و فقط با یه موبایل ساده رو در یک وبینار رایگان آموزشی یاد بگیر

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج