جاباما
۵۸۹۶۵۵
۶۲ نظر
۵۰۰۹
۶۲ نظر
۵۰۰۹
پ

رشد ۹۰ درصدی سفر ایرانی ها به ترکیه

حجم سفر ایرانیان به ترکیه در ابتدای تابستان نسبت به دوره مشابه سال قبل ۹۰ درصد افزایش یافته است.

روزنامه دنیای اقتصاد: حجم سفر ایرانیان به ترکیه در ابتدای تابستان نسبت به دوره مشابه سال قبل ۹۰ درصد افزایش یافته است.
براساس آمارها تعداد گردشگران ایرانی در ماه ژوئیه از حدود ۱۳۴ هزار نفر در ابتدای تابستان سال قبل به ۲۵۴ هزار نفر در ابتدای تابستان سال جاری رسیده است. سهم ایران نیز در این دو سال از ۸۴/ ۳ درصد به ۵ درصد از کل گردشگران خارجی ترکیه رسیده است. یکی از دلایل روند رو به رشد گردشگران ایرانی (که در حال شکستن یک رکورد سالانه است)، سیاست‌های نادرست تعیین برابری نرخ ارز غیرواقعی است.

آمار سفرهای ایرانیان به ترکیه که در 6 ماه نخست سال 2017 به بیش از یک میلیون نفر رسیده بود، همچنان به مسیر صعودی خود ادامه می‌دهد. بر اساس جدیدترین گزارش وزارت گردشگری ترکیه، تعداد ایرانیان سفر کرده به ترکیه در نخستین ماه مقارن با تابستان، یعنی ژوئیه (بازه بین دهه اول تیر تا دهه اول مرداد امسال) به حدود 254 هزار نفر رسید و از این نظر در رتبه پنجم پس از روسیه، آلمان، بریتانیا و گرجستان قرار گرفت.
با احتساب این آمار جدید، تعداد گردشگران ایرانی بازدیدکننده از ترکیه در 7 ماه نخست سال‌جاری میلادی از مرز یک میلیون و 260 هزار نفر گذشت و پیش‌بینی‌ها در مورد رسیدن این تعداد به 2 میلیون نفر در سال را تقویت کرد. با احتساب 7 ماه سال، ایران پس از روسیه، آلمان و گرجستان و بالاتر از بلغارستان در رتبه چهارم مبادی برتر گردشگرفرست به ترکیه قرار گرفته است.

رشد ۹۰ درصدی گردشگران ایرانی

نگاهی به آمارهای منتشر شده گواه آن است که در ماه ژوئیه، ترکیه پذیرای حدود ۵ میلیون و ۷۶ هزار گردشگر خارجی بوده است که از این میان گردشگران روس با بیش از ۸۳۵ هزار نفر در رتبه نخست قرار گرفته‌اند و آلمانی‌ها نیز حدود ۶۸۱ هزار نفر به این کشور فرستاده بودند.
هر چند انتظار می‌رود در ماه‌های آینده با توجه به تنش‌های پیش آمده بین ترکیه و آلمان در خصوص موارد حقوق بشری، از میزان ورود گردشگران آلمانی به این کشور کاسته شود. پس از این دو کشور بریتانیا با ۲۷۸ هزار نفر و گرجستان با ۲۶۵ هزار نفر رتبه‌های برتر مبادی گردشگرفرست به ترکیه را تشکیل داده‌اند و پس از آنها نیز ایران قرار گرفته است.
سهم ایران در این ماه، ۵ درصد از کل گردشگران خارجی ترکیه بوده است و این در حالی است که روسیه ۴۶/ ۱۶، آلمان ۴۱/ ۱۳، بریتانیا ۴۸/ ۵ و گرجستان ۲۲/ ۵ درصد از کل گردشگران ورودی به این کشور را تشکیل داده‌اند. از سوی دیگر، آمار گردشگران ایرانی در این ماه نسبت به سال ۲۰۱۶ رشد ۹۰ درصدی را تجربه کرده و از حدود ۱۳۴ هزار نفر به ۲۵۴ هزار نفر رسیده است. در سال ۲۰۱۵ این رقم حدود ۲۱۰ هزار نفر بوده است. سهم ایران نیز در این دو سال از ۸۴/ ۳ درصد به ۵ درصد رسیده است.

بر اساس همین گزارش، از مجموع 17 میلیون و 325 هزار گردشگر وارد شده به ترکیه در 7ماه نخست سال 2017 میلادی، سهم ایران 28/ 7 درصد بوده است.
روسیه با 59/ 14، آلمان با 12/ 11، گرجستان با 72/ 7 درصد از مجموع گردشگران بالاتر از ایران و بلغارستان با 61/ 5 درصد پایین‌تر از ایران قرار داشته‌اند. بررسی آمار 7 ماه سال جاری با آمار مدت مشابه سال گذشته نشان می‌دهد که ایران در سال 2016 حدود 994 هزار نفر گردشگر به ترکیه فرستاده که با توجه به آمار فعلی یک میلیون و 260 هزار نفری، بیانگر رشد 27 درصدی نسبت به این مدت در سال 2016 است.
همچنین ایران در سال 2015 حدود یک‌میلیون و 20 هزار نفر گردشگر به این کشور فرستاده بود. در بازه‌ 7ماه نخست سال 2015 سهم ایران از گردشگران ورودی به ترکیه 01/ 5 درصد بوده که در مدت مشابه سال 2016 به 7 درصد رسیده و در حال حاضر نیز به 28/ 7 درصد افزایش یافته است.
پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.
درآمد ماهیانه 5-20 میلیون از توی خونه با موبایل

آموزش رایگان کسب درآمد 5-20 میلیون ماهیانه از خونه و فقط با یه موبایل ساده رو در یک وبینار رایگان آموزشی یاد بگیر

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    نظر کاربران

    • مسعود

      یه زمانی همین ترکها له له میزدن بیان ایران
      پسرفت به این میگن

      پاسخ ها

      • بدون نام

        میشه دقیقا بگی منظورت کدوم زمان هست؟
        والا ما تو تاریخم خوندیم همیشه ایرانیا له له میزنن واسه ترکیه و آذربایجان

      • بدون نام

        اون موقع که ایرانی ها برای آذربایجاجان لهله میزدند آذربایجان جزو خاک ایران بوده

      • بدون نام

        30 سال قبل ترکیه بجز استانبول چیزی نداشت. برین از راننده ترانزیت های قدیمی بپرسین که بهتون بگن مردمش در فقر بودن و هر جا میرفتین با سنگ به ماشینا حمله میکردن تا پول و سیگار باج بگیرن و بزارن رد شید.. هنوز هم از 4 تا شهر توریستیش بگذرینکیفیت زندگی در ترکیه به مراتب از ایران پایینتره و ملت فقط گول سریالای سراسر دروغ و خودنمایی ترکا رو میخورن که تو روستاها فقط ویلاهای میلاردی و ماشینای آخرین ملت و قیافه ها هم مدل و لباس برنده. و خب ما هم که عقلمون فقط به چشممونه

      • بدون نام

        قبل از قاجارم تهرانی وجود نداشت متمدن... .

      • بدون نام

        ایران که بجز بیابون جایی نداره.
        ترکیه بهشته

      • بدون نام

        یه دوره کوتاه در دهه پنجاه پول نفت وارد زندگی طبقه متوسط شد و مصرف گرایی رواج یافت و فکر کردند خبریه! الان بعد پنجاه سال هنوز دارند برای اون دوره کوتاه داستان میگن و حسرت می خورند ! بابا الان که فرهنگ مصرف گرایی در ایران گوی سبقت رو از همگان ربوده باز برای دهه پنجاه حسرت می خورید؟!

    • بدون نام

      شد شبکه من و تو یه گزارش پخش کنه و فرداش شما جبهه گیری نکنید؟؟
      بعدش هم این فقط برای نرخ ارز نیست . همون جور که دکتر منصور گفت برای کیفیت سفر هم هست .
      دو هفته پیش من و پسرم میخواستیم برای 3 روز بریم چابهار پیش همسرم که اونجا کار میکنه . حساب کردیم تنها بلیط رفت و برگشتمون از تهران به چابهار میشد 1 میلیون و 200 هزار تومن .
      خوب با این پول شما میتونی یک هفته بری ترکیه حال کنی .
      سفر داخلی در مقایسه با سفر به ترکیه خیلی خیلی گران است .بماند که امکانات ترکیه را هم ندارد .

      پاسخ ها

      • بدون نام

        البته تا دنبال چه امکاناتی هم باشید

      • بدون نام

        کافیه یه نفر یره کربلا یا مکه، آبروش را میبرند که چرا پولت را میریزی توی کیسه بیگانگان

      • بدون نام

        فرقش اینه که وقتی میری چاه بهار مخارج جانبیت زیاد نیست و ملت منتظر نیستن تا یه لباس 15 تومنی رو 70 تومن بکنن تو پاچه ات و یه قایق سواری 10تومنی برات 150لیر آب نمیخوره و اینا
        و صد البته فرق مهمترش اینه که اونی که ازت پول میگیره فرداش پولو میده به چیزی یا لباسی که شاید خودت فروشنده اش باشی و دیر یا زود پولت برمیگرده سر جاش ولی پولی که به خارجی دادی از جیب همه رفته

      • بدون نام

        چابهار هم گرونه البته زیبایی های ترکیه رو نداره

    • بدون نام

      در خارج از ایران برای ایرانی ها ،هیچ توری ارزانتر از تور ترکیه برای ایرانی ها وجود ندارد،اگر دارد معرفی کنید.

    • بدون نام

      به این میگن تضعیف اقتصاد ملی و تقویت اقتصاد بیگانه که بواسطه سیاست های غلط اینطور شده

    • بدون نام

      جالبه بدونید هزینه سفر به ترکیه از آمریکا هم بسیار مناسب و کمتر از مقصدهای دیگه تو اروپاست. عقل اقتصادی به این میگن.

    • بدون نام

      ما مردم معمولی که ژنمون خوب نیست پولمون فقط به ترکیه میرسه و نمیتونیم مثل ژن خوبها بریم امریکا و اروپا . در ضمن پولمون هم نمیرسه بریم ایران گردی ،چون همونطور که یکی از دوستان گفتن ترکیه رفتن ارزونتر در میاد

      پاسخ ها

      • بدون نام

        کنارش اینو هم بزارین که عقده ی خارج رفتن فقط با خارج رفتن تسکین پیدا میکنه

    • بدون نام

      اینها همون هایی هستن که میگن نرید مکه و ....
      انقدر مکان های گردشگری توی ایران هست که خیلی هامون نرفتیم
      افرادی هستند که بارها رفتن ترکیه ولی یه بار اصفهان یا شیراز نرفتن!

      پاسخ ها

      • بدون نام

        آخه اصفهان و شیراز چی داره مثلا؟؟؟؟؟
        اصلا قابل مقایسه با ترکیه هست؟

    • بدون نام

      واقعا حیف ترکیه است که فارس زبان ها برن اونجا.به نظرم افغانستان و تاجیکستان بیشتر برازنده فارس زبانان عزیز هست.

      پاسخ ها

      • بدون نام

        باهات موافقم شدید
        تازه افغانیا همزبون و همنژادشون هستن .اونجا راحت ترن

      • بدون نام

        پانترکهای طفلک که اغلب روستایی هستند و تا ترکیه رو بیشتر ندیدند باید هم اینطور شیفته وار از تورکیه بنویسند.هرچند ترکها اصلا این جماعت رو تحویل نمی گیرند ولی اینها با پررویی خودشون رو به اونها می چسبونند

      • بدون نام

        چرا جواب من به این کسی که در مورد هم نژاد بودن فارسها و افغانها نوشته رو منتشر نکردی؟ توهین نکرده بودم .فقط نوشتم قیافه های شبه زردپوست در بین ترکها زیاده و در واقع ترکها با افغانها هم نژادترند تا فارسها با افغانها.من خودم یه رگ ترک دارم و می دونم در مورد چی حرف میزنم!

    • بابک اردبیلی

      جالبه!!!
      ایرانیا صبح تا شب واسه ترکا جوک میسازن اونوقت واسه رفتن به کشور ترکها له له میزنن.
      جهان سوم... .

      پاسخ ها

      • بدون نام

        آخه باید عقب ماندگیشونو یه جوری با جوک ساختن جبران کنن.بیشتر از عقده های عقب ماندگی نشات می گیره

      • بدون نام

        آقای اردبیلی ! الان وطن شما ترکیه هست لابد که اینچنین براش سینه سپر میکنید؟

      • بابک اردبیلی

        شما جوکتو بساز دوست عزیز.جز این هنر دیگه ای بلد نیستی.

      • بدون نام

        این جماعتی که از بس چیزی برای افتخار نداره خودش رو می چسبونه به دیگری که ما رو ببین!! خیلی مضحک اند! حالا بگذریم که ترکیه هم خودش چیزی نداره.اگه استانبول رو که شهر توریستی ست ازش بگیری یه مشت توده عقب افتاده در ترکیه زندگی می کنند که هر لحظه ممکنه کشور رو بدهند دست داعش!

    • بدون نام

      آقای مسعود از کدوم زمان حرف میزنین اونموقع که استانبول مهد تمدن و یکی از سه شهر برتر جهان از نظر زیبایی و موقعیت جغرافیایی و ...بود تهران هنوز روستایی بیش نبود .خیلی برام جالبه همه تو ایران این حرفو میزنن که یه زمون همه از ترکیه میومدن ایران در حالیکه ترکیه همه امکانات و جاذبه های توریستی و گردشگری و ...رو داره.

      پاسخ ها

      • بدون نام

        یه خیابون استانبول می ارزه به کل خیابونای عجیب غریب تهران

      • بدون نام

        کلا پانفارس و پان ترک متعصب و جاهلید.ترکیه تا همین بیست سال پیش دچار مشکلات اقتصادی زیاد بود.الان هم اگه افکار افراطی ازش دور نشه هیچ بعید نیست بدتر از قبل بشه.استانبول هم هیچ وقت مهد تمدن نبود و محل برخورد تمدنهای شرق و غرب بوده .از لحاظ نژادی هم مخلوطی از مردمان متنوعی ست و این رو میشه از چهره های متنوع مردمش از اروپایی تا زردپوست و سبزه خاورمیانه ای فهمید

      • بدون نام

        همه تمدن ها از همین بین النهرین بوجود اومدن

      • بدون نام

        بین النهرین چه ربطی از لحاظ تاریخی و جغرافیایی به تورکیه داره؟!! پانترک ها تمدن های بین النهرین رو هم به اسم خودشون زدند؟!!

    • یا علی حیدر کرار

      والا من کاری به ارز و تبلیغ و ...ندارم.هرسال حداقل دوبار باید برم استانبول و دو بار هم باکو.فقط واسه آرامش روحیم و خرید.یا علی

      پاسخ ها

      • باریش

        من ترک ایرانم ترکیه رو عاشق هستم خیلی ادمای نازنینی هستن دوستشون دارم

      • بدون نام

        دقیقا منم خیلی دوسشون دارم.هم همزبون ما ترکای ایران هستند و هم فرهنگ بسیار بالایی دارند.که نظیرش تو کشور خودمون پیدا نمیشه

      • بدون نام

        فرهنگ مردمی که شهرشون ترویستی باشه خود به خود میره بالا و زمین تا آسمون با فرهنگ مردمی که هنوز در قرن بیست و یک قبیله گرا و متعصبند فرق میکنه قاعدتا!

    • علی

      نکنه میخواستین برن افغانستان یا ارمنستان یا تاجیکستان.برن به جای قهوه و لباس ترک ،قهوه و لباس ارمنی بگیرن؟؟؟؟؟!!!!!

    • amir

      واقعا برا این جماعت متاسفم کاش به همون اندازه که برا مکه نرفتن دست به یکی میکردن برا خارج کش.ر هم همین کارو میکردن

      مرغ همسایه بنظر غاز نیست شتر مرغه , (( هزینه های اقتصادی بهانه نکنین ))

    • بدون نام

      زمانی که واسه یه تانکر گازوییل صف کیلومتری میکشیدن تو
      ایران
      زمانی که پرواز مستقیم به آمریکا بود جای استانبول

    • علی

      بدون نامهای گرامی شما تکلیفتو با خودت روشن کن ایرانی هستی یا ترکیه ای که اینقدر سنگ اینا رو به سینه میزنی بیگانه پرستی هم حدی داره

      پاسخ ها

      • بابک اردبیلی

        به ملیت ربطی نداره.حق هرجا بشه انسان باید طرف حق باشه.انسان باید آزاده باشه.نه متعصب جهان سومی

      • Turan

        ترکای جهان با هم برادر و همخونن.بیگانه نیستن
        بهتر بگم بیگانه شمایی

      • بدون نام

        تعصب در بت سازی از ترکیه است که خودشم جهان سومی و بدبخت تر از ماست

      • بدون نام

        واقعاآقای اردبیلی درست میفرماییدمن هم باشماموافقم

      • بدون نام

        البته کسانی که فکر می کنند از اردبیل با مردم استابول فامیل اند چون در زبان هر دو کلمات ترکی مشترک با لهجه های متفاوت وجود داره از همه جهان سومی ترند! در واقع میشه گفت در دوره قبایل گیر افتادند

      • بدون نام

        جهان سومی اونیه که فکر میکنه با هیتلر همنژاده.
        و خودشو آریایی میدونه.

      • بدون نام

        پانفارس و پانترک هر دو جهان سومی هستند

    • بدون نام

      اگر الان آمار رفتن به کربلا و مکه زیاد شده بود، همه میگفتند چرا رفتید خوشگذرونی ، بیایید پولتون را بدید فقیر فقرا؟

    • بدون نام

      عزیزان قرار نیست که ما از ایران خارج نشیم و بگیم پول ریختن تو جیب خارجیاست...فقط ما نیستیم که داریم به ترکیه میریم ما فقط ۵درصدشیم...ترکیه بالای ۳۰میلیون گردشکر داره همشونم ایرانی نیستن..

    • بدون نام

      من اگه پول داشتم نه فقط ترکیه بلکه کل دنیا رو میگشتم...عزیزم سیاحت که گناه نیست...در ضنن ترکیه چی بوده مهم نیست الان ببین چی شده...

    • بدون نام

      مگه قراره ما تو ایران بمونیم و هیجا نریم...آخه این چه حرفیه...الان هر کی بیاد ایرانو بگرده حتما داره کاره اشتباهی میکنه..

    • بدون نام

      ترکیه بهترین کشوره اروپایی ارزانی هست ک ایرانی های کم درامد میتونن برن درسته تو ایران همون دریا همون جنگلا رو داریم ولی امکانات کیفیت فرهنگ مردمانش محیط زیستی تمیز و پاک قابله مقایسه نیست با ایران ولی تو کشورمون برعکسه محیط زیست کاملا دارن نابودش میکنن اون جاهایی ام ک تمیزتره و دست نخورده تره ماله ژن خوبه نه مردم ... تو ایران جنگلاش همش زباله تحفن میباره کل ساحل های ایرانم ک واسه مردم گذاشتن اونم ک کلا کثفات میباره زباله ریختن مردم با فرهنگ ایران ک فرهنگشون زبانزده در جهان در کل اگ این امارم نمیدادن معلوم مردم ایران نمیرن جنگلی یا ساحلی که بوی تحفن میاد ... پس بهترین مکان ترکیه ک بهترین کشورهای گردشگری هست و از شانسمون ارزون

    • بدون نام

      ایران کلی اثار تاریخی و بنا های دیدنی و مکان های زیبا داره اما تا وقتی که صنعت گردشگری ما سرو سامون نگیره مردم ترجیح میدن به خارج سفر کنن بعضی از مکان های دیدنی ایران حتی از کمترین امکانات مثل سرویس بهداشتی ها مناسب هم بهره مند نیست.

    • علی

      بله جناب توران بیگانه ماییم که پول نفت و گازمون خرج شمایی میشه که قبله آمال و آرزوهات توران بزرگه از ماست که بر ماست

    • ali

      اگه بدونین مردم ترکیه چطور زندگی میکنن همتون از افسردگی خودتونو میکشتین.. یه دلیل که فارس ها از ترکیه خوششون نمیاد اینه که ترکیه اونا رو تحویل نمیگیره. مثلا در آزمون یوس امسال ار میان قبول شدگان هیچ فارس وجود نداره.

    • بدون نام

      من خودم ترکم و چند بار با ترکیه رفتم و اونجا احترامی که از مردم ترکیه دیدم هیچ وقت از هموطنان فارس زبانم ندیدم

    • بدون نام

      قابل توجه پان ترکیسم ها:
      صرفا مطالب تاریخی ذیل جهت آگاهی اعلام میشود:
      زمان حمله مغولان به ایران ، پایتخت خود را تبریز قرار داده و کلیه مردها را از دم تیغ گذارنده و به زنان تعرض کردند و گونه و فک برجسته و روحیه خشن بسیاری از این دوستان حاکی از همین اختلاط نژادی است . همچنین بعد از حمله عثمانی ها به ایران مجددا مرکز حکومت خود را تبریز قرارداده و فاجعه فوق تکرار شد و از طرفی با زور شمشیر زبان ترکی را در آن مناطق اجباری کردند.

    • بدون نام

      من یک فارس زبان هستم حداقل ۱۴ بار به ترکیه رفتم و فقط چند بار معدود بد رفتاری دیدم که البته خوب جواب شان را دادم ولی در کل خوش رفتاری است و تنها نکته زننده این حالت چاپلوسی و حقارت برخی از هموطنان بخصوص برخی از ترک های ایران هستند که فقط باعث تمسخره خود اهالی ترکیه می شوند. هیچ آدمی از وطن فروش فرمایه خوششان نمی آید . شاید به عنوان یک آلت دست احمق لبخندی به این خودفروخته ها بزنند ولی در کل ارزشی قائل نیستند و ترکهای ایران از لحاظ نژادی مخلوطی از ایرانی ، عرب، مغول و روسی و عثمانی هستند . اابته نتیجه سربازان مزدور و خشن آنان

    • بدون نام

      تا زمانی که بحث پان ترکیسم تا حد جوک است تحمل می کنیم وگرنه خود اردوغان کل عربها و امریکا جلوی ایران نتوانستند قدعلم کنند و گرنه چند نفر عقب مانده ذهنی خود فروخته در اعتنا نیستند . اینقدر زر بزنند که جانشان درآید و گرنه در خود تبریز و اردبیل و ارومیه وطن پرست عزیز زیاد داریم که خودشان این مزدوران پان ترکیسم را به زباله دان تاریخ می فرستند و هیچگاه اسیر دسیسه اختلاف فارس و ترک نمی شوند .

    • بدون نام

      من و خیلی ها اعم از فارس، ترک و لر و کرد و.... جبهه بودیم . خون خیلی از ما کنار هم ریخته شد. تا زمانی که بحث پان ترکیسم تا حد شوخی است ، تحمل می کنیم ولی هیچوقت اجازه نخواهیم داد حتی یک وجب از خاک کشور تجزیه شود. کسانی که این آرزو شوم را در سر دارند باید بدانند باید از دریای خون رد شوند

    • علی

      اونها روی مکان های تاریخی و گردشیون سرمایه گذاری کردن و الان هم دارن سود این سرمایه گذاری رو می برن . ما چقدر سرمایه گذاری کردیم . به غیر از اینکه اکثر جاهای تاریخی مون به علت عدم توجه مسئولین در حال نابودیه . و مردم با فرهنگمون هم تا اثار تارخی گیر می یارن شروع می کنن به یاددگاری نوشتن روی اون .

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج