۵۹۰۱۰۰
۵۰۱۱
۵۰۱۱
پ

بافت تاریخی «قم»، تهدیدکننده است

مدیرکل راه و شهرسازی استان قم گفت: ۳۲ درصد از شهر قم نیاز به اجرای طرح های بازآفرینی در جهت ارتقای زندگی شهری دارد.

خبرگزاری ایسنا: مدیرکل راه و شهرسازی استان قم گفت: ۳۲ درصد از شهر قم نیاز به اجرای طرح های بازآفرینی در جهت ارتقای زندگی شهری دارد.

حسن صبوری امروز در جلسه ستاد بازآفرینی استان قم در تالار امام جواد(ع) استانداری، تصریح کرد:در این مناطق در حدود ۶۹۷ هزار نفر سکونت دارند که جمعیت قابل توجهی را تشکیل می دهد. همچنین ۶۵ درصد مردم در محلات شهر قم نیازمند بازآفرینی در سکونت هستند که در این زمینه اقدامات و برنامه های جامعی مورد نیاز است.

صبوری عنوان کرد: بازآفرینی پایدار شهری فرآیندی مهم در توسعه است و ارایه برنامه های راهبردی و جامع می تواند کارساز باشد. با سیاست گذاری برنامه جامع بازآفرینی پایدار شهری در استان قم تدوین شده و در مدت ۵ سال در قم اجرایی می‌شود. یکی از اقدامات موثر، ساماندهی بافت های فرسوده است که در چند سال گذشته برنامه هایی در این راستا عملیاتی شده است هرچند با وجود تلاش دستگاههای اجرایی این اقدامات کافی به نظر نمی رسد.

وی ادامه داد:در حال حاضر در حدود ۳۶ هکتار مساحت شهر قم را سکونتگاههای غیررسمی تشکیل می دهند که باید بیش از گذشته به آنها توجه شود.

صبوری در مورد برنامه‌های این اداره کل پیرامون بافت های فرسوده عنوان کرد: ۸ میلیارد و ۵۰۰ میلیون تومان اعتبار جهت ساماندهی بافت های فرسوده تخصیص یافته است.

وی با اشاره به برخی پروژه های در دست بهره برداری در هفته دولت بیان کرد: در طول ۴ سال گذشته در دولت یازدهم ۲۰ پروژه در محل سکونتگاه‌های غیررسمی اجرا و از جمله کلانتری و مرکز درمانی و سالن ورزشی در شهر قم ساخته شد.

مدیرکل راه و شهرسازی استان قم اظهار کرد:در حال حاضر نیز قم فاقد موزه معماری و شهرسازی است که در جهت راه اندازی چند موزه در حال تلاش هستیم.

وی گفت:یکی از اقدامات مهم تملک تیمچه شهر قم است تا آن را از رکود فعلی خارج کرده و بتوانیم در جهت تشویق بخش خصوصی برای سرمایه گذاری در این حوزه گام‌هایی برداریم.

معاون هماهنگی امور عمرانی استانداری قم نیز گفت: در حال حاضر برخی از بافت های تاریخی و فرسوده و ناکارامد در قم یک معضل و تهدید به شمار می روند که این بافت ها با اجرای طرح های بازآفرینی به فرصت تبدیل می شوند.

به گزارش خبرنگار ایسنا، محسن بهشتی امروز در جلسه ستاد بازآفرینی استان قم در تالار امام جواد(ع) استانداری افزود: استان قم در آبان ماه سال ۹۴ جزء ۵ استانی بود که ستاد بازآفرینی را تصویب کرد و برنامه ها را طبق ستاد ملی پیش برد. برای دست یافتن به ادبیات مشترک و در نظر گرفتن ابعاد سیاسی و اجتماعی و امنیتی بافت های فرسوده وتاریخی به اجرای طرح های بازآفرینی نیاز است.

وی تاکید کرد: ایمنی و امنیت و برخورداری از زیرساختها و خدمات مناسب از فرآیندهای مهم در اجرای طرح های بازآفرینی است.

وی تصریح کرد:اخیرا در قم خانه های تاریخی مرمت و تملک می شود و در ستاد اقتصاد مقاومتی قم نیز صیانت از آثار تاریخی مورد تاکید قرار گرفته است البته در بسیاری از استان های تاریخی، این رویکرد سابقه چند ساله دارد.

معاون هماهنگی امور عمرانی استانداری قم بیان کرد: هر چند دولت نمی خواهد ورود مستقیم به تملک بافت های تاریخی داشته باشد اما در برخی از موارد برای ایجاد امنیت خاطر برای سرمایه گذاران، اتفاقاتی در تملک بافت ها صورت گرفته که نوید بخش حضور سرمایه گذاران در این بخش است. در انجام مصوبات بازآفرینی باید از ظرفیت بخش خصوصی بهره گرفت تا مشوقی برای حضور سرمایه گذاران در ساماندهی بافت های فرسوده و تاریخی شود در این زمینه توانایی فنی و اقتصادی بخش خصوصی می تواند در شکل گیری این گونه هسته ها موثر باشد.

بهشتی عنوان کرد: بافت های تاریخی و بافت های ناکارآمد میانی و سکونت گاههای غیر رسمی و حاشیه ها از معضلات بزرگی است و به نوعی تهدید محسوب می شود اما با برنامه ریزی و سیاست گذاری دولت در جلوگیری از گسترش افقی شهرها و توسعه درون زا می تواند یک فرصت مهم فراروی استان قرار داد.

وی بیان کرد: در مورد محله حائری از محدوده های بافت تاریخی و فرسوده قم، کلیات طرح باید مصوب شود اما در خصوص جزئیات شامل طراحی ها و کاربری ها و تراکم باید در کمیته فنی کمیسیون ماده پنج ارزیابی گردد تا بتوان مشکلات را از میان برد. طرح ۳۲ هکتاری در محدوه حائری بخش های مختلفی دارد که یکی از این ها واگذاری زمین های زیر دکل و انتقال به پردیسان است. بی شک ارائه یک زمین به افراد موجب ناکارآمدی استفاده از زمین ها می‌شود و باید ساز و کارها به خوبی تعیین شود و یک طرح اجرایی مناسبی داشته باشیم. همچنین برای بافت های فرسوده تخفیفاتی در نظر گرفته شده که در این زمینه باید با مشارکت شهرداری و مسئولان بافت های فرسوده مورد توجه قرار گیرد. آن چه اهمیت دارد بهسازی بافت های فرسوده در قم است.

بهشتی اظهار کرد: یکی از مصوبات در ستاد ملی بازآفرینی احداث خیابانی در ایستگاه راه آهن به سمت حرم مطهر است. در این باره بحث قطار سریع السیر قم - تهران - اصفهان، یکی از اختلاف نظرها بحث عبور از قم است.

وی در این باره توضیح داد:در خصوص منتهی شدن قطار از ایستگاه قدیم قم به جمع بندی رسیده ایم اما طبق مطالعات، نحوه عبور مورد بحث است. در راستای بازافرینی اگر ایستگاه راه آهن ساخته شود بخش زیادی از هسته مرکزی اطراف حرم را احیاء می کند و این خیابان نیز بازگشایی خواهد شد. برای اجرای این طرح، مشارکت نیاز است نمی توان طرحی را تصویب کرد و بعد آن را در بن بست رها کرد. در اجرای این طرح نیز عمده پروژه نیاز به تملک دارد که در توان شهرداری نیست. با وجود اینکه تملک کاری پردردسر و توام با مشکلات فراوان است، به دلیل اهمیت اجرای پروژه در حل مشکلات در هسته مرکزی شهر قم از بعد ترافیکی و بهسازی و نوسازی بافت و احیای قطار و راه آهن در هسته مرکزی باید تصویب گردد.
پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.

همراه با تضمین و گارانتی ضمانت کیفیت

پرداخت اقساطی و توسط متخصص مجرب

ايمپلنت با ١٥ سال گارانتي 9/5 ميليون تومان

ویزیت و مشاوره رایگان
ظرفیت و مدت محدود
آموزش هوش مصنوعی

تا دیر نشده یاد بگیرین! الان دیگه همه با هوش مصنوعی مقاله و تحقیق می‌نویسن لوگو و پوستر طراحی میکنن
ویدئو و تیزر میسازن و … شروع یادگیری:

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج