۵۹۰۲۹۰
۲ نظر
۵۰۰۱
۲ نظر
۵۰۰۱
پ

دو تابعیتی‌های تیم ملی و سرنوشت مبهم قدوس

برمی‌گردیم به ۱۲ سال پیش. وقتی پسر موبور ایرانی - آلمانی فوتبال وارد ایران شد تا در سرزمینی توپ بزند که پدرش اهل آنجاست.

ایران ورزشی: برمی‌گردیم به ۱۲ سال پیش. وقتی پسر موبور ایرانی - آلمانی فوتبال وارد ایران شد تا در سرزمینی توپ بزند که پدرش اهل آنجاست. خیلی زود تصویرش، مزین دیوار اتاق جوانانی شد که او را به‌عنوان یک ایرانی تمام عیار پذیرفته بودند. بعد از او که تجربه موفقی بود، ایرانی‌ها تجربه ناموفق حضور امیر شاپورزاده را از سر گذراندند. به همین خاطر بود که تا سال‌ها از حضور دو تابعیتی‌ها در تیم ملی خبری نشد. تا اینکه افشین قطبی صحبت اشکان دژاگه را پیش کشید. کی‌روش که آمد، کار نیمه تمام قطبی را تمام کرد. هم دژاگه را آورد و هم روی بازیکنان دو تابعیتی حساب ویژه‌ای باز کرد.

کی‌روش همچنان در رویه کشف بازیکنان دو تابعیتی برای به کارگیری در تیم ملی ایران ثابت قدم است و سعی می‌کند ایرانی‌های توانمند را از جای جای دنیا، در تیم ملی کنار هم جمع کند. مثل همین حالا که سامان قدوس به جمع ملی‌پوشان اضافه شده است و این علامت سوال را مقابل نامش می‌بینیم که آیا او می‌تواند به یکی از مهره‌های ثابت تیم ملی اضافه شود؟

زندی، آغاز موفق حضور دو تابعیتی‌ها

بگذارید از خود زندی شروع کنیم. یکی از ستاره‌های دسته دوم بوندس لیگا که پنج بازی هم برای تیم زیر بیست و یک سال آلمان انجام داده بود. در دیدارهای انتخابی جام جهانی ۲۰۰۶ در بازی با بحرین زندی اولین بازی ملی خود را برای ایران انجام داد. برانکو ایوانکوویچ به زندی اعتقاد داشت و او به یکی از مهره‌های اصلی ایران در راه رسیدن به جام جهانی ۲۰۰۶ تبدیل شد. او تجربه موفقی بود و بین سال‌های ۱۳۸۴ تا ۱۳۹۱ در ۲۹ بازی برای تیم ملی ایران به میدان رفت. ۵ گل هم برای ایران زد. او به همراه ایران در جام جهانی ۲۰۰۶ و جام ملت‌های ۲۰۰۷ شرکت کرد. پاس گل او به محمد نصرتی در دیدار صعود ایران به جام جهانی ۲۰۰۶ نقطه طلایی او در بازی‌های ملی بود. زندی پس از حضور در تیم ملی پایش به لیگ ایران هم باز شد و برای استیل‌آذین و استقلال بازی کرد.

شاپورزاده، زندی نشد

یک سال بعد از نخستین بازی فریدون زندی برای تیم ملی ایران، تصمیم گرفتند یک بازیکن دیگر دو تابعیتی را هم از آلمان به ایران بیاورند. امیر شاپورزاده همان بازیکن مدنظر بود. آن زمان پرویز مظلومی هدایت تیم ب ایران را برعهده داشت که شاپورزاده را در 25 سالگی به تیم ب دعوت کرد و در دو بازی تدارکاتی هم برای تیم ملی بزرگسالان بازی کرد اما در کل بازیکن متوسطی نشان داد و خیلی زود محو شد.

حضور دژاگه، موفقیت فوتبال ایران

وقتی در دیدارهای انتخابی جام جهانی ۲۰۱۴، در دیدار با قطر، اشکان دژاگه نخستین بازی‌اش را برای تیم ملی ایران انجام داد، برای هیچ‌کس غریبه نبود. آنقدر پروسه حضور او در تیم ملی ایران طولانی شده بود که همه فوتبالی‌ها اشکان را می‌شناختند و برای دیدن بازی‌هایش لحظه شماری می‌کردند. همراه ولفسبورگ قهرمان بوندس‌لیگا شده و عضو ثابت تیم زیر بیست و یکساله‌های آلمان بود. اشکان با دو گلی که در همان بازی ملی اول زد، نشان داد که حضورش ارزش آن همه دوندگی را داشته. به همراه ایران به جام‌های جهانی ۲۰۱۴ و ۲۰۱۸ صعود کرد، در جام جهانی ۲۰۱۴ و جام ملت‌های آسیای ۲۰۱۵ بازی کرد و حتی در چند بازی کاپیتان ایران بود.

صعود به جام جهانی برزیل با گوچی

بعد از دژاگه، انتخاب رضا قوچان نژاد، تجربه موفق دیگری بود که در فوتبال ایران رخ داد. گوچی ستاره ایران در راه رسیدن به جام جهانی ۲۰۱۴ بود و اگر گل‌های او نبود ایران به برزیل نمی‌رسید. قوچان نژاد که برای تیم‌های پایه هلند بازی کرده بود از سال ۱۳۹۱ وارد تیم ملی ایران شد.

داوری، قرار بود رحمتی شود

سال ۹۲، در روزهای پرتلاطم خط خوردن نام مهدی رحمتی و هادی عقیلی از فهرست تیم ملی، وقتی کی‌روش، دانیل داوری را به‌عنوان بازیکن دو تابعیتی بعدی به فوتبال ایران معرفی کرد. در دیدار انتخابی جام ملت‌های آسیا مقابل تایلند در سال ۲۰۱۳ اولین بازی ملی را انجام داد اما کی‌روش خیلی زود علیرضا حقیقی را به او ترجیح داد و عمر حضور داوری در تیم ملی به چهار بازی خلاصه شد.

بیت‌ آشور هم حذف شد

استیون بیت آشور هم مثل داوری در دیدار انتخابی جام ملت‌های آسیا مقابل تایلند در سال ۲۰۱۳ اولین بازی ملی را انجام داد. او هم یکی از مسافران برزیل بود اما در جام جهانی ۲۰۱۴ به بازی گرفته نشد. بیت‌آشور هم اکنون در لیگ حرفه‌ای آمریکا بازی می‌کند اما پس از جام جهانی ۲۰۱۴ دیگر به تیم ملی دعوت نشده است. او ۳۰ سال دارد و بعید است با توجه به حضور رامین رضاییان، وریا غفوری و حسین ماهینی دوباره ملی‌پوش شود.

نظری به تیم ملی فیلیپین می‌رود

با حضور بازیکنانی چون دژاگه و گوچی کار دو تابعیتی‌ها برای ماندن در تیم ملی سخت شده بود. به خاطر همین بود که امید نظری تنها بعد از حضور در ۵ بازی تدارکاتی و به ثمر رساندن یک گل، از تیم ملی کنار گذاشته شد. او در سال ۲۰۱۲ به تیم ملی ایران دعوت شد اما چون در بازی‌های رسمی برای ایران بازی نکرده است می‌تواند تیم ملی‌اش را تغییر دهد.

حالا نوبت قدوس است

حالا نوبت به سامان قدوس رسیده. بازیکنی که در فاصله کمتر از یک‌سال مانده به جام جهانی می‌خواهد به تیم ملی کشورش کمک کند و برای دو بازی پیش روی تیم ملی در فهرست کارلوس کی‌روش قرار گرفته. درخشش او در لیگ سوئد و همچنین در دیدارهای انتخابی اروپا همراه با تیم اوسترساندز، دلیل اصلی این انتخاب بود. 23 ساله است و دو بازی دوستانه برای تیم بزرگسال سوئد انجام داده است و باید دید آیا در این دو بازی می‌تواند نظر مساعد کی‌روش را برای ماندن در تیم ملی ایران جلب کند؟
پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.

همراه با تضمین و گارانتی ضمانت کیفیت

پرداخت اقساطی و توسط متخصص مجرب

ايمپلنت با ١٥ سال گارانتي 9/5 ميليون تومان

ویزیت و مشاوره رایگان
ظرفیت و مدت محدود
آموزش هوش مصنوعی

تا دیر نشده یاد بگیرین! الان دیگه همه با هوش مصنوعی مقاله و تحقیق می‌نویسن لوگو و پوستر طراحی میکنن
ویدئو و تیزر میسازن و … شروع یادگیری:

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    نظر کاربران

    • علی

      سردار آزمون نگفتی

    • عباس

      سردار که دوتابعیتی نیست عزیز

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج