۵۹۰۴۱۳
۵۰۰۴
۵۰۰۴
پ

تل‌آويو: سازمان ملل رفتار تبعيض‌آميزي با اسراييل دارد

مظلوم‌‌نمايي به سبك نتانياهو

آنتونيو گوترش، دبيركل سازمان ملل در ادامه سفرهاي منطقه‌اي خود روز دوشنبه وارد سرزمين‌هاي اشغالي شد و با بنيامين نتانياهو، نخست‌وزير رژيم اسراييل ديدار و گفت‌وگو كرد. يكي از اهداف سفر گوترش به سرزمين‌هاي اشغالي اعمال فشار بر دو طرف فلسطيني و اسراييلي براي از سرگيري گفت‌وگوهاي صلح است اما به نظر مي‌رسد اسراييلي‌ها اهداف ديگري را از اين ديدارها دنبال مي‌كنند.

يسرا بخاخ در روزنامه اعتماد نوشت: آنتونيو گوترش، دبيركل سازمان ملل در ادامه سفرهاي منطقه‌اي خود روز دوشنبه وارد سرزمين‌هاي اشغالي شد و با بنيامين نتانياهو، نخست‌وزير رژيم اسراييل ديدار و گفت‌وگو كرد. يكي از اهداف سفر گوترش به سرزمين‌هاي اشغالي اعمال فشار بر دو طرف فلسطيني و اسراييلي براي از سرگيري گفت‌وگوهاي صلح است اما به نظر مي‌رسد اسراييلي‌ها اهداف ديگري را از اين ديدارها دنبال مي‌كنند.
بنيامين نتانياهو در ابتداي ديدارش ادعاهاي خود درباره ايران را تكرار كرد و گفت كه تهران پايگاه‌هايي براي توليد موشك‌هاي دقت بالا در سوريه و لبنان تاسيس مي‌كند تا از اين موشك‌ها عليه اسراييل استفاده شود. وي همچنين ايران را به تلاش براي تبديل سوريه به قلعه‌اي نظامي متهم كرد تا از اين قلعه براي آنچه محو اسراييل خوانده مي‌شود استفاده كند و اين موضوع را اسراييل نمي‌تواند بپذيرد، پس سازمان ملل هم نبايد آن را قبول كند.
از طرف ديگر نتانياهو سازمان ملل را هم به تريبوني براي ضديت با اسراييل تشبيه كرد و گفت اين سازمان با رژيم صهيونيستي به صورت عادلانه برخورد نمي‌كند و افزود: بدون شك سازمان ملل رفتار ناعادلانه و تبعيض‌آميزي نسبت به اسراييل دارد اما من اميدوارم شما (گوترش) اين فرصت را پيدا كنيد تا اسراييل قدرتمند را كه براي توسعه علم و دانش به سود انسانيت تلاش مي‌كند، درك كنيد.
نخست وزير اسراييل همچنين سازمان ملل را به شكست در برخوردهايش با تل‌آويو متهم كرد و گفت كه تصميمات اخير يونسكو كه اعلام كرده هيچ ارتباطي ميان ملت يهود و مسجدالاقصي وجود ندارد، در واقع تمسخر ميراث تاريخي جهان است. وي ادامه داد كه سازمان ملل اجازه مي‌دهد كينه فلسطيني نسبت به اسراييل از طريق نهادهاي وابسته به اين سازمان گسترش پيدا كند.
وي ادامه داد: سوءاستفاده كردن فلسطيني‌ها از سازمان ملل مساله پنهاني نيست اما موضوع مهم‌تري كه امروز با آن روبه رو هستيم وجود حزب‌الله در سوريه است زيرا ظاهرا بايد سازمان ملل از انتقال سلاح به حزب‌الله لبنان جلوگيري كند اما آن‌گونه كه من اطلاع دارم اين ممنوعيت حتي يك بار هم اجرا نشده است.
يك مشكل اساسي وجود دارد؛ ايران تلاش مي‌كند تا سوريه و لبنان را به ميدان جنگ تبديل كند و پايگاه‌هايي براي توليد موشك‌هاي خود در اين كشورها ايجاد كرده است اما اين مساله را اسراييل نمي‌تواند بپذيرد، پس بهتر است سازمان ملل هم با آن مخالفت كند. در پاسخ به اين اظهارات نسبتا تند نتانياهو، دبيركل سازمان ملل اعلام كرد كه اعضاي سازمان ملل كشورهاي مستقلي هستند كه سرنوشت خودشان را تعيين مي‌كنند و افزود: من به عنوان دبيركل اين سازمان وظيفه دارم تا ميانجي بي‌طرف و پيام‌آور صلح باشم.
اين به آن معناست كه همه كشورهاي عضو بايد از توجه يكساني از سوي سازمان ملل برخوردار باشند. وي همچنين تاكيد كرده كه علاقه دارد در رسيدن به راهكار صلح براي پرونده فلسطين ميانجيگري كند با اين حال يادآور شد كه خود او به شخصه قدرت يا تاثيرگذاري شاياني در اين زمينه ندارد اما اميدوار است تا با بهبود وضعيت زندگي و معيشت فلسطيني‌ها، پرونده فلسطين از طريق راهكار مسالمت‌آميز حل و فصل شود.
رووين ريولين، رييس‌ رژيم اسراييل هم در ديدار با دبيركل سازمان ملل ادعاي نتانياهو را تكرار كرد و گفت كه رفتارهاي چند نهاد وابسته به سازمان ملل با اسراييل غير منصفانه و از سر دشمني است. در مقابل دبيركل سازمان ملل اعلام كرد كه دعوت براي نابودي اسراييل را نوعي اقدام ضد يهودي مي‌داند كه بايد ميان اين ماجرا و اختلاف نظر با تل‌آويو تفاوت قايل شد.
با توجه به اينكه محمود عباس، رييس تشكيلات خودگردان فلسطين براي ديدار با رجب طيب اردوغان، رييس‌جمهور تركيه راهي آنكارا شده است، گوترش روز سه‌شنبه در رام‌الله با رامي الحمد‌الله، نخست وزير دولت فلسطين ديدار مي‌كند و بعد از آن هم سفري به نوار غزه خواهد داشت.
غايت اصلي ترامپ خروج از برجام
دبيركل سازمان ملل با جيسون گرينبلات، فرستاده ويژه دونالد ترامپ رييس‌جمهور امريكا در پرونده صلح نيز ديدار كرده است. تيم رييس‌جمهور امريكا اخيرا به صورت مستقل از وزارت خارجه اين كشور اقداماتي را براي فعال كردن گفت‌وگوهاي سازش ميان اسراييل و فلسطين آغاز كرده است. گرينبلات كه به همراه جرد كوشنر، مشاور و داماد ترامپ به خاورميانه آمده بود همچنان در سرزمين‌هاي اشغالي مانده تا مذاكرات بيشتري را با مسوولان اسراييلي و فلسطيني داشته باشد.
امريكا در حالي تلاش‌هايي را براي فعال‌سازي گفت‌وگوهاي سازش ميان فلسطين و اسراييل آغاز كرده كه دولت نتانياهو محافظه‌كار‌ترين دولت در تاريخ پيدايش رژيم اشغالگر قدس به شمار مي‌رود كه از حاميان اصلي شهرك‌سازي است و به صورت آشكار و علني با ايده تاسيس دو دولت فلسطين و اسراييل هم مخالف است.
از طرف ديگر با وجود شكاف‌هاي متعدد در جريان‌هاي فلسطيني محمود عباس، رييس تشكيلات خودگردان هم كه نزديك به ٨٢ سال سن دارد از محبوبيت چنداني ميان مردم اين كشور برخوردار نيست. تلاش‌هاي صلح ميان اسراييل و فلسطين بعد از ناكامي طرح امريكا در اين خصوص كه در آوريل ٢٠١٤ مطرح شده بود تاكنون در وضعيت سكون بوده است كه فعاليت‌هاي بين‌المللي از سوي سازمان ملل و امريكا براي خارج كردن پرونده از حالت ركود در چندماه گذشته به اوج خود رسيده است.
اسراييل اما يكي از طرف‌هايي بوده كه در طول سه سال گذشته از ركود در مذاكرات صلح سود بالايي برده بود، العربي الجديد گزارش مي‌دهد كه فلسطيني‌ها امروز بيش از هر وقت ديگري فرصت ايجاد دولت مستقل فلسطيني را از خود دور مي‌بينند به همين دليل است كه ديگر بدون هيچ ترس و واهمه‌اي انتقادهاي خود از موضع دولت ترامپ را آشكارا بيان مي‌كنند.
العربي الجديد در گزارش خود نوشته كه ناظران اما معتقدند كه طرح امريكا بيش از آنكه براي حل پرونده فلسطين باشد با هدف از بين بردن توافق هسته‌اي بين‌المللي با ايران است. بر اساس اين گزارش در سفر اخيري كه كوشنر به خاورميانه داشته تلاش كرده تا در مقابل حمايت برخي كشورهاي عربي كه از اساس علاقه‌اي به حصول توافق هسته‌اي نداشته‌‌اند با تلاش‌هاي ترامپ براي خروج از اين توافق، منازعات فلسطين و اسراييل به عنوان مهم‌ترين دلمشغولي كشورهاي عربي حل و فصل شود.
اما آيا حل اين پرونده قرار است به حداقل تشكيل دولت مستقل فلسطيني ختم شود؟ خير؛ امريكا هنوز موضع روشني نسبت به راهكار دو دولت نداشته بلكه حتي معتقد است راهكار دو دولت جانبدارانه است و به جاي اين اصطلاح از توافقي مشترك سخن مي‌گويد كه دوطرف قرار است بر اساس آن به نتيجه برسند.
العربي الجديد گزارش داد كه امريكا به بهانه راهكار نهايي براي حل پرونده فلسطين مي‌خواهد زمينه را براي خروج واشنگتن از توافق هسته‌اي فراهم كند تا به اين ترتيب هم نتانياهو را به ميز مذاكره كشانده باشد هم اينكه كشورهاي عربي مخالف با توافق هسته‌اي را ترغيب كند تا به او در راهكاري كه «راهكار پاياني» مي‌نامد و معتقد است كه كسي جز او توان رسيدن به آن را ندارد، در مقابل خروج از توافق هسته‌اي كمك كنند.
در همين راستا روزنامه «اسراييل هيوم- اسراييل امروز» گزارش داد كه قرار است نتانياهو ١٧ سپتامبر براي ديدار با دونالد ترامپ به نيوجرسي امريكا برود. بر اساس گزارش اين روزنامه اين ديدار به بهانه سفر نتانياهو به امريكا براي شركت در نشست مجمع عمومي سازمان ملل صورت خواهد گرفت.
تلاش براي مصالحه از آنكارا
محمود عباس، رييس تشكيلات خودگردان فلسطين هم به تركيه سفر كرده و با رجب طيب اردوغان رييس‌جمهور اين كشور ديدار كرده است، بر اساس گزارش‌ رسانه‌هاي اسراييلي به نقل از منابع فلسطيني عباس از اردوغان خواسته تا براي پايان دادن به اختلاف نظرهاي حماس و فتح كه اخيرا به اوج خود رسيده است، وارد عمل شود.
بر اساس اين گزارش عباس معتقد است كه حماس حالا بعد از اينكه ديده اگر تشكيلات خودگردان فلسطين مسووليت اداره امور در غزه را برعهده نداشته باشد چه نتايجي به بار خواهد آمد، آماده است تا با فتح به توافق برسد.
يك مسوول فلسطيني به روزنامه الحيات لندن گفته بود كه تشكيلات خودگردان فلسطين سالانه ٥/١ ميليارد دلار براي نوار غزه بودجه در نظر مي‌گيرند كه اگر اين بودجه قطع شود وضعيت خدمات رساني در نوار غزه از هم فرومي‌پاشد و آن وقت هيچكس نمي‌تواند در زمينه تامين خدمات براي مردم به حماس كمك كند.
مطالبه اصلي تشكيلات خودگردان فلسطين انحلال كميته اداري تشكيل شده در نوار غزه به وسيله اسراييل است و اعلام مي‌كند در صورت انحلال اين كميته محدوديت‌هايي كه عليه نوار غزه ايجاد شده هم برداشته مي‌شود. يحيي السنوار، عضو دفتر سياسي حماس در غزه اخيرا اعلام كرد كه حماس آماده همكاري با همه جريان‌هاي فلسطيني است و اگر حل مشكلات نوار غزه منوط به انحلال كميته اداري حماس در غزه باشد، جنبش مقاومت اين كار را انجام خواهد داد.
السنوار در ديدار با شماري از روزنامه‌نگاران فلسطيني در غزه گفت: كميته اداري حماس در غزه يك كميته مقدس نيست، مشكلات در نوار غزه حتي پيش از تشكيل اين كميته وجود داشت اما حالا همه مشكلات را نتيجه تشكيل اين كميته مي‌دانند، كميته اداري براي پر كردن خلأيي ايجاد شد كه دولت حمد‌الله در نوار غزه ايجاد كرده بود.
وي افزود كه حماس با شماري از نمايندگان فتح ديدار كرده و تاكيد كرده كه براي حل اختلافات جدي است اما جنبش حماس آماده نيست كه از اصول ميهني خود و حق مردم فلسطين براي مقاومت، بازگشت و آزادي اراضي خود عقب‌نشيني كند.
پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.

همراه با تضمین و گارانتی ضمانت کیفیت

پرداخت اقساطی و توسط متخصص مجرب

ايمپلنت با ١٥ سال گارانتي 9/5 ميليون تومان

ویزیت و مشاوره رایگان
ظرفیت و مدت محدود
آموزش هوش مصنوعی

تا دیر نشده یاد بگیرین! الان دیگه همه با هوش مصنوعی مقاله و تحقیق می‌نویسن لوگو و پوستر طراحی میکنن
ویدئو و تیزر میسازن و … شروع یادگیری:

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج