۵۹۰۴۸۶
۵۰۰۵
۵۰۰۵
پ

آتش ‌نژادپرستی در دامن ترامپ

جو بایدن، معاون سابق رئیس‌جمهوری آمریکا دو هفته بعد از خشونت‌های نژادپرستانه شهر شارلوتزویل آمریکا در مطلبی با ابراز انزجار از این وقایع ترامپ را مسئول جسورشدن نژادپرستان دانست.

روزنامه شهروند: جو بایدن، معاون سابق رئیس‌جمهوری آمریکا دو هفته بعد از خشونت‌های نژادپرستانه شهر شارلوتزویل آمریکا در مطلبی با ابراز انزجار از این وقایع ترامپ را مسئول جسورشدن نژادپرستان دانست.
ترامپ طی روزهای اخیر به دلیل نوع واکنشش به حوادث خشونت‌بار و نژادپرستانه شارلوتزویل تحت‌ فشارهای شدید رسانه‌ای و سیاسی قرار دارد. ترامپ در ابتداي این حادثه از محکوم‌کردن صریح رفتار و اعمال گروه‌های برتری‌جوی سفید‌پوست علیه سیاهان آمریکا خودداری کرد و همین مسأله موجب شد که تا بسیاری از چهره‌های سیاسی آمریکا از هر دو حزب دموکرات و جمهوریخواه به این منش و رویکرد ترامپ انتقادات شدیدی را مطرح کنند.
ترامپ البته در ادامه مجبور شد که خشونت‌های نژادپرستانه را صراحتا محکوم کند اما به نظر می‌رسد که دیگر دیر شده بود. چند روز پس از این نیز خبری منتشر شد مبنی بر این‌که دونالد ترامپ، رئیس‌جمهوری آمریکا ماه‌ها پیش به جف سشنز، دادستان کل آمریکا فشار آورده است تا جلوی صدور حکم دادگاه علیه جو آرپایو، کلانتر سابق آریزونا را بگیرد.
ترامپ گفته است که اتهامات علیه آرپایو را نمی‌توان به‌سادگی پذیرفت. رئیس‌جمهوری آمریکا بعدا تصمیم گرفت از حق خود برای عفو استفاده کند.
این در حالی است که سارا‌هاکابی سندرز، سخنگوی دولت آمریکا، اظهارات مطرح‌شده مبنی بر دخالت ترامپ در پرونده کلانتر آرپایو را تکذیب می‌کند و معتقد است که این یک امر طبیعی است که رئیس‌جمهوری با اعضای دولت درباره امور حقوقی بحث و رایزنی کند؛ این مورد هم مثل سایر موارد است.
از طرفی خود آرپایو هم در مصاحبه با خبرگزاری رویترز کار ترامپ را ستود و گفت: «من از رئیس‌جمهوری برای آنچه انجام داد، تشکر می‌کنم و اطمینان دارم که او یکی از حامیان بزرگ اجرای قانون است.» جو آرپایو، کلانتر ٨٥ ساله آمریکایی به دلیل سرپیچی از حکم دادگاه مجرم شناخته شده بود.
او همچنین متهم شده بود که بازرسی‌هایی به دلیل تعلق نژادی افراد انجام داده است. بر پایه این گزارش، آرپایو در‌ سال ٢٠١٦ در کارزار انتخاباتی از ترامپ حمایت کرد. دادگاه آمریکا در‌ سال ٢٠١١ به این کلانتر حکم داده بود که گشت‌ها و بازرسی‌ها را با اهداف بازداشت مهاجران غیرقانونی متوقف کند. آرپایو در طول دوران فعالیتش در آریزونا متهم بود که برای دستگیری مهاجران غیرقانونی تمام کسانی را که به لاتین‌تباران شباهت داشتند و یا به زبان اسپانیولی حرف می‌زدند، در گشت‌های خیابانی متوقف می‌کرد.
وی بارها حکم دادگاه را نقض کرده بود. این کلانتر در دوره خدمت خود افرادی را دستگیر می‌کرده است که به اسپانیولی صحبت می‌کردند و ظاهری شبیه لاتین‌تباران داشته‌اند. قرار بود دادگاه حکم زندانی جو آرپایو را در ماه سپتامبر ٢٠١٧ اعلام کند؛ اما اعلام حکم دادگاه دیگر معنایی ندارد زیرا دونالد ترامپ این کلانتر را روز جمعه (٤ شهریور/ ٢٦ آگوست) عفو کرد.
ترامپ این کلانتر ٨٥ ساله را به پاس «٥٠‌سال خدمات قابل تحسین به ملت» بخشید و شیوه او را در قبال مهاجران غیرقانونی ستود. آرپایو طرفدار ترامپ است و در کارزار انتخاباتی هم به نفع او تبلیغ کرده بود. وی در پیامی تويیتری از مردم آمریکا خواسته بود تا کتابی را که کلانتر آرپایو به‌تازگی نوشته است را مطالعه کنند. گروه‌های حقوق بشری و سناتورهای حزب دموکرات و برخی نمایندگان جمهوریخواه هم از عفو آرپایو بشدت انتقاد کردند.
این مسأله حتی موجب شد تا جو بایدن، معاون رئیس‌جمهوری سابق آمریکا در مقاله‌ای برای پایگاه آتلانتیک بنویسد: «ما اکنون رئیس‌جمهوری در آمریکا داریم که باعث جسورشدن حامیان برتری سفیدپوستان با فرستادن پیام حمایت و راحت‌بودن به آنها شده است.» او با اشاره به اقدام اخیر ترامپ در عفو یک کلانتر آمریکایی متهم به دست‌زدن به تبعیض نژادی نوشت: در حوادث شارلوتزویل در اوایل ماه جاری میلادی مجددا سابقه طولانی خشونت و نفرتی که مخالف با برابری نژادی در آمریکا است، نمایان شد.
بایدن با اشاره به سربرآوردن نئونازی‌ها، حامیان کوکلاکس کلان و برتری‌طلبان سفیدپوست از اتاق‌های تاریک و دورافتاده و فضای بی‌نام و نشان مجازی و رفتن به خیابان‌های یک شهر مهم تاریخ آمریکا در روز روشن نوشت: ما معتقدیم که در حال جنگی بر سر روح این ملت هستیم. وی نوشت: اقدامات عظیمی که ما در سال‌های اخیر در حمایت از آزادی‌های مدنی، حقوق مدنی و نیروهای انسانی انجام دادیم، اکنون با واکنش متقابل بی‌رحمانه از سوی پیرترین و تاریک‌اندیش‌ترین افراد در آمریکا مواجه شده است.
بایدن تأکید کرد: ترامپ باعث جسارت پیداکردن حامیان برتری سفیدپوستان شده است. اکنون زمانی برای کشور ما فرا رسیده که با صراحت، پافشاری و اعتماد راسخ بگوییم که یک رئیس‌جمهوری چه کارهایی را نمی‌تواند انجام دهد. در آمریکا هیچ‌جایی برای این گروه‌های نفرت‌پراکن وجود ندارد.
نفرت از سیاه‌پوستان، یهودیان، مهاجران و همه کسانی که «دیگری» نگریسته می‌شوند، به هیچ‌وجه پذیرفته و تحمل نشده و فضای امنی در هیچ جای این کشور نخواهد داشت. این آمریکایی است که من می‌شناسم. بایدن به اعتراضات مخالفت با نژادپرستی در بوستون اشاره کرد که در این اعتراضات تا چه میزان مخالفان نژادپرستان تعدادشان بیشتر از آنها بوده است.
عملکرد ترامپ درخصوص محکوم‌کردن نژادپرستی در آمریکا تا آن‌جا ضعیف و شبهه‌انگیز بوده است که حتی رکس‌تیلرسون، وزیر خارجه ترامپ سعی کرد به نوعی فاصله خود را با این رفتار رئیس‌جمهوری آمریکا حفظ کند. وزیر امور خارجه آمریکا با بیان این‌که ترامپ از طرف خود صحبت می‌کند، از اظهارات رئیس‌جمهوری متبوعش در این خصوص اعلام برائت کرد.
وی که با شبکه خبری فاکس‌نیوز گفت‌وگو می‌کرد، بیان داشت: گمان نمی‌کنم کسی درباره ارزش‌های مورد قبول مردم آمریکا شک داشته باشد. تیلرسون در پاسخ به سوال مجری این شبکه درباره ارزش‌هایی که ترامپ قبول دارد، تصریح کرد: رئیس‌جمهوری از طرف خودش صحبت می‌کند. وی همچنین در پاسخ به این‌که آیا او از اظهارات ترامپ پیرامون حوادث شارلوتزویل دوری می‌جوید، گفت: من حرف‌های خود را درباره ارزش‌هایمان در بیانیه هفته گذشته وزارت خارجه گفتم.
دونالد ترامپ، رئیس‌جمهوری آمریکا پس از حوادث شارلوتزویل در حالی ‌که انتظار می‌رفت حامیان برتری سفیدپوستان را محکوم کند، دو طرف درگیری را مقصر اعلام کرد و در پی آن آماج انتقاد از سوی شخصیت‌های هر دو حزب جمهوریخواه و دموکرات قرار گرفت. اما تیلرسون در بیانیه مذکور ضمن محکوم‌کردن نفرت و کسانی که حامی آن هستند، موضعی متفاوت با رئیس‌جمهوری آمریکا اتخاذ کرد.
تیلرسون در گفت‌و‌گوی خود با فاکس‌نیوز همچنین با بیان این‌که نفرت جایی در ارزش‌های آمریکا ندارد، تصریح کرد: کسانی که از این گفتمان پشتیبانی می‌کنند به کشوری که ادعای دوست‌داشتنش را دارند، آسیب می‌زنند.
پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.
آموزش هوش مصنوعی

تا دیر نشده یاد بگیرین! الان دیگه همه با هوش مصنوعی مقاله و تحقیق می‌نویسن لوگو و پوستر طراحی میکنن
ویدئو و تیزر میسازن و … شروع یادگیری:

همراه با تضمین و گارانتی ضمانت کیفیت

پرداخت اقساطی و توسط متخصص مجرب

ايمپلنت با ١٥ سال گارانتي 9/5 ميليون تومان

ویزیت و مشاوره رایگان
ظرفیت و مدت محدود

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج