۵۹۰۹۹۵
۵۰۰۴
۵۰۰۴
پ

كتابخانه ويوين لي حراج مي‌شود

كتابخانه ويوين لي، بازيگر تئاتر و سينماي انگليسي كه كتاب‌هاي آن با دست‌خط‌هاي آلن الكساندر ميلن، وينستون چرچيل، ترومن كاپوتي و اِوِلين وو به او تقديم شده‌اند و همچنين دستنوشته‌اي كه اليزابت اول آن را امضا كرده است، ماه آينده در حراجي چوب حراج مي‌خورد.

روزنامه اعتماد - بهار سرلك: كتابخانه ويوين لي، بازيگر تئاتر و سينماي انگليسي كه كتاب‌هاي آن با دست‌خط‌هاي آلن الكساندر ميلن، وينستون چرچيل، ترومن كاپوتي و اِوِلين وو به او تقديم شده‌اند و همچنين دستنوشته‌اي كه اليزابت اول آن را امضا كرده است، ماه آينده در حراجي چوب حراج مي‌خورد.

كتاب «بر باد رفته» با شعر دستنوشته‌اي كه مارگارت ميچل، نويسنده اين رمان به بازيگر شخصيت اسكارلت اوهارا تقديم كرده، مهم‌ترين اشياي اين مجموعه محسوب مي‌شوند. كارشناسان قيمت آنها را ٧٠٠٠ پوند انگليس تخمين زده‌اند. نسخه رونوشت فيلمنامه كه ديويد او اسلزنيك در كريسمس ١٩٣٩ به لي داد، وضعيت مطلوبي ندارد و دست‌خط اسلزنيك از ابتداي اين نسخه پاك شده است.
كتابخانه ويوين لي حراج مي‌شود
برخلاف اين خرابكاري‌ها، كارشناسان معتقدند اين فيلمنامه‌ جلد چرمي، حدود ١٥ هزار پوند فروخته مي‌شود. همچنين كتاب هملت را كه سر لانرس اوليور، بازيگر و كارگردان و همسر ويوين لي، با دست‌خطي ناخوانا براي اقتباس سينمايي «هملت» يادداشت كرده و از تدوين‌هايي كه براي كم كردن مدت نمايش به دو ساعت و همچنين توصيه‌هايي براي انتخاب بازيگر نوشته، حدود ٧٠٠٠ پوند برآورد كرده‌اند. اگرچه لي براي ايفاي نقش اوفليا در اين فيلم بسيار تلاش كرد و قصد داشت نقشي را كه سال‌ها پيش ايفا كرده بود، جلوي دوربين ببرد اما اسم او در كنار نام اوفليا قرار نگرفت. در عوض لارنس جين سيمونز ١٧ساله را براي بازي در اين نقش انتخاب كرد؛ تصميمي كه تاثيري جبران‌ناپذير بر ازدواج متلاطم لي و لارنس گذاشت.
اين كتابخانه كه ٥٠ سال پس از مرگ لي بر اثر بيماري سل چوب حراج مي‌خورد، نشان‌دهنده عشق اين بازيگر به كتاب و ذايقه‌ ادبي او است كه از «در كمال خونسردي» ترومن كاپوتي و مجموعه «جيمز باند» ايان فلمينگ تا اِوِلين وو كه كتاب «امتحان دشوار گيلبرت پينفولد» را تشكيل مي‌دهند. وو اين كتاب را با جمله «اين فصل غمناك زندگي من براي ويوين.
با عشق از طرف نخستين» به لي تقديم كرده است. همچنين وجود اين مجموعه نشان‌ مي‌دهد لي در مركز حلقه‌هاي ادبي و روشنگري اواسط قرن بيستم لندن قرار داشته و فقط يكي از درخشان‌ترين بازيگران تئاتر نبوده است. جورج برنارد شاو نمايشنامه‌نويس و منتقد ايرلندي، نوئل كاوارد نمايشنامه‌نويس و كارگردان و بازيگر انگليسي و اورسون ولز بازيگر و كارگردان امريكايي از جمله افرادي هستند كه پيام‌هايي را در كتاب‌هاي ويوين لي نوشته‌اند.
گابريل هيتن، مدير بخش كتاب و دستنوشته حراجي ساتبيز مي‌گويد: «شاو، كوارد و ولز برجسته‌ترين افراد اين مجموعه محسوب مي‌شوند. آنها غول‌هاي روشنگري هستند كه براي ويوين لي مي‌نوشتند و به او كتاب هديه مي‌كردند.» هيتن به همراه اعلام خبر اين حراج گفته است: «اين مجموعه حقايق بسياري را از شخصيت اين بازيگر نمايان مي‌كند. در كتابخانه او صدها كتاب‌ به او تقديم شده است. همين موضوع نشان‌دهنده نزديكي او با نويسنده‌ها و كتابخواني او است.»
علاوه بر نسخه‌هاي ناياب و ويژه‌ كتاب‌هايي از مشاهير صحنه، پرده نقره‌اي و ادبيات، اين مجموعه شامل متعلقات شخصي از جمله دفترچه يادداشت‌هايي مي‌شود كه لي جوان در آنها اشعار شاعران را نوشته است و خاطرات دو دوره مهم زندگي‌اش - از سال ١٩٣٥ تا ١٩٣٩ و ١٩٥٣- را در آن ثبت كرده است. لي در نخستين دوره به شرح ملاقات با اوليور و شروع رابطه‌شان مي‌پردازد. او دفتر دوم را در زماني كه مشكلات روحي امانش را بريده بودند، نوشت. هيتن مي‌گويد: «اين خاطرات اطلاعاتي درباره كشمكش‌هاي لي با بيماري‌ روحي و آزارها، مشكلات و غم‌هايش مي‌دهد.»
پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.

همراه با تضمین و گارانتی ضمانت کیفیت

پرداخت اقساطی و توسط متخصص مجرب

ايمپلنت با ١٥ سال گارانتي 9/5 ميليون تومان

ویزیت و مشاوره رایگان
ظرفیت و مدت محدود
آموزش هوش مصنوعی

تا دیر نشده یاد بگیرین! الان دیگه همه با هوش مصنوعی مقاله و تحقیق می‌نویسن لوگو و پوستر طراحی میکنن
ویدئو و تیزر میسازن و … شروع یادگیری:

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج