۵۹۰۹۹۹
۵۰۱۴
۵۰۱۴
پ

تشكيل كميته‌ پيگيری سرنوشت امام موسی صدر

مرداد ماه ١٣٥٧ بود. سيد ٥٠ساله ‌زاده قم كه در خاورميانه به عنوان پرچمدار بازسازي هويت و انسجام شيعيان شناخته مي‌شد و در لبنان «موسسه صنعتي جبل» را كه محلي براي كادرسازي شيعيان به حساب مي‌آمد پايه‌گذاري كرده بود، در سفر دوره‌اي خود به كشورهاي عربي- اسلامي براي جلوگيري از تجاوزات اسراييل به جنوب لبنان به الجزاير سفر كرد.

روزنامه اعتماد: مرداد ماه ١٣٥٧ بود. سيد ٥٠ساله ‌زاده قم كه در خاورميانه به عنوان پرچمدار بازسازي هويت و انسجام شيعيان شناخته مي‌شد و در لبنان «موسسه صنعتي جبل» را كه محلي براي كادرسازي شيعيان به حساب مي‌آمد پايه‌گذاري كرده بود، در سفر دوره‌اي خود به كشورهاي عربي- اسلامي براي جلوگيري از تجاوزات اسراييل به جنوب لبنان به الجزاير سفر كرد.
سفر دوره‌اي امام موسي صدر به شمال آفريقا سرنوشت عجيب و مبهمي پيدا كرد. او در آنجا با رييس‌جمهور الجزاير، هواري بومدين و محمد صلاح يحياوي از رهبران جبهه آزاديبخش ملي ديدار و گفت‌وگو كرد. در اين ديدارها به وي پيشنهاد شد دعوت معمر قذافي، رهبر ليبي را قبول كرده و از اين كشور ديدار و سفر دوره‌اي خود را تكميل كند. سفري كه به گفته دوستداران سيد موسي كاش هيچ‌وقت انجام نمي‌شد.
امام موسي صدر روز جمعه سوم شهريور ١٣٥٧ و تنها چند ماه قبل از انقلاب اسلامي ايران، از الجزاير وارد ليبي شد. رسانه‌هاي خبري ليبي هيچ اشاره‌اي به حضور ميهمان رسمي خود نكردند و از برنامه‌هاي او در اين سفر هيچ خبري منتشر نشد. قرار بود سيد موسي بعد از اين سفر عازم ايتاليا شود.
سفري كه به گفته قذافي انجام شده اما مقامات ايتاليايي آن را تكذيب و ورود امام موسي‌صدر به اين كشور را انكار مي‌كنند. به گفته برخي، قذافي يك مسافر ديگر را به جاي سيدموسي راهي ايتاليا كرد تا اين رهبر كاريزماتيك شيعيان در جايي از تاريخ و احتمالا در ليبي مفقود شود.
وقتي هيچ شاهدي وجود ندارد
روايت‌ها از ديده شدن امام موسي صدر بسيار است. فروردين ٩١ بود كه حسني مبارك، رييس‌جمهور مخلوع مصر مدعي شد كه سرهنگ قذافي، امام موسي صدر را در ليبي پس از يك مشاجره كشته است. مبارك در يادداشت‌هاي خود نوشت: قذافي امام موسي صدر را به شام دعوت كرد و در آن هنگام نوار صوتي را براي وي پخش كرد كه از مصر به دست او رسيده بود.
در اين نوار صوتي امام موسي صدر، انور سادات رييس‌جمهور مصر را تهديد كرده بود كه ليبي را به سرنوشتي چون لبنان دچار خواهد كرد و پس از آن مشاجره‌اي كلامي بين امام موسي صدر و قذافي درگرفت، در آن زمان بود كه قذافي و نيروهايش امام موسي صدر و همراهانش را مورد ضرب و شتم قرار دادند.
او در بخش ديگري از يادداشت خود آورد: قذافي ابتدا دستور داد ابزار شكنجه را حاضر كنند و خود شخصا امام را شكنجه داد. امام موسي صدر پس از چهار ساعت شكنجه از هوش رفت و قذافي بعد از اين حادثه دستور كشتن فوري امام موسي صدر را صادر كرد. قذافي در نهايت به زيردستان خود دستور داد، امام و همراهانش را به قطعه‌هاي سنگين آهني بسته و آنان را به داخل درياي مديترانه و در آخرين منطقه‌ مرزي آب‌هاي ليبي بيندازند.
مبارك تاكيد كرده است كه پيكر امام موسي صدر و همراهانش در دريا از بين رفته است و قذافي پس از آن، همه شاهدان اين ماجرا را به قتل رساند و غير از خودش هيچ شاهد ديگري دراين‌باره وجود ندارد.
موضع‌مان براساس اسناد است نه احساسات حالا ٣٩ سال از آن ماجرا مي‌گذرد.
با كشته شدن قذافي به دست انقلابيون ليبي عامل اصلي اين اتفاق از بين رفته و هنوز سرنوشت امام موسي‌صدر مشخص نيست. هر سال در سالگرد مفقود شدن سيد موسي، بزرگداشتي براي او برگزار و درباره سرنوشتش بحث و گفت‌وگو صورت گرفته و مداركي مبني بر احتمال زنده بودن او ارايه مي‌شود.
ديروز هم ايسنا از ديدار خانواده و اعضاي موسسه امام موسي صدر، با اعضاي كميسيون امنيت ملي و سياست خارجي مجلس شوراي اسلامي خبر داد. در اين ديدار خانواده امام موسي‌صدر اخبار و اطلاعات مربوط به حيات امام را كه بعد از سقوط معمر قذافي، ديكتاتور ليبي به دست آمده است، ارايه كردند و حورا صدر، فرزند امام موسي صدر با تاكيد بر اين نكته كه موضع خانواده بر اساس احساسات نيست و بر پايه اسناد و اطلاعات است، اظهار كرد: اين‌بار آمده‌ايم از شما سوال كنيم كه چه بايد كرد و شما چه اقدامي براي اين قضيه انجام مي‌دهيد.
آيا صبر بيش از اين رواست؟ صبر و سكوت درباره شخصيتي كه حضورشان در ايران، لبنان و منطقه مي‌توانست تاثيرگذار باشد. همچنين علاءالدين بروجردي، رييس كميسيون سياست خارجي و امنيت ملي مجلس با تجليل از شخصيت و فعاليت‌هاي امام موسي صدر گفت: معتقديم اين مرد بزرگ به عنوان چهره برجسته مقاومت لبنان و منطقه در قيد حيات هستند و مطالبه آزادي ايشان نه تنها مطالبه بحق خانواده بلكه مطالبه و وظيفه‌اي ملي و اسلامي و انقلابي است. نام اين بزرگمرد بايد زنده بماند و مطالبه رسمي از دولت ليبي بايد استمرار پيدا كند.
توان كافي به كار برده نشده است
خانواده امام موسي صدر در تمام اين سال‌ها پيگير بوده‌اند. اين را اعضاي كميسيون امنيت ملي مجلس هم اعتراف كرده‌اند. روز گذشته، جواد كريمي قدوسي، عضو كميسيون امنيت ملي مجلس هم بيان كرد: تنها كميته ثابت و پيگير در اين قضيه خانواده امام بوده‌اند كه شبانه‌روز براي آن تلاش كرده‌اند.
به عنوان عضوي از مجلس كه در دوره قبل نيز پيگير اين قضيه بوده‌ام امروز اعتراف مي‌كنم كه جمهوري اسلامي درخور شأن اين اتفاق، توان كافي به كار نبرده است. وي ادامه داد: وقتي چنين شخصيت‌هايي دچار چنين سرنوشت‌هايي مي‌شوند، دولت‌هاي متبوع به‌طور دايم پيگير آزادي آنان هستند. اين موضوع نيز بايد به مطالبه‌اي بين‌المللي تبديل شود. پيگيري‌ها هنوز در حد همدردي است.
در ادامه مجتبي ذوالنوري از ديگر اعضاي كميسيون امنيت ملي يادآور شد: مقاومت، مرهون شخصيت امام موسي صدر است و هيچ دليلي مبني بر شهادت ايشان نداريم و هيچ حجت شرعي براي اينكه جست‌وجو را رها كنيم، وجود ندارد. مجموعه دولت در سال‌هاي گذشته وظيفه خود را در اين قضيه انجام نداده است.
بعد از سقوط قذافي زمان مساعدي براي پيگيري بود و زمينه فعاليت بيشتر فراهم بود كه متاسفانه استفاده نشد. وي همچنين تصريح كرد: پيگيري نبايد بر دوش خانواده باشد. آنان درد هجران و دوري را تحمل مي‌كنند و نبايد فشار بيشتري بر دوش‌شان باشد.
اگر مشابه اين اتفاق براي تبعه كشور ديگري اتفاق افتاده بود بارها از اين موضوع براي اعمال فشار استفاده مي‌كردند. نظام جمهوري اسلامي به امام موسي‌صدر مديون است و بايد براي آزادي ايشان هزينه كند و دنيا را در مقابل اين قضيه قرار دهد.
در اين ديدار پيشنهاد تشكيل كميته‌اي در اين كميسيون با حضور نماينده خانواده امام موسي صدر مطرح شد تا با كميته پيگيري رسمي در لبنان همكاري و تبادل اطلاعات داشته باشد. خانواده امام عنوان كردند چنين كميته‌اي مي‌تواند از اجراي تفاهمنامه امضا شده ميان لبنان و ليبي در مورد قضيه ربودن امام موسي صدر حمايت كند و شرايط اجراي هرچه سريع‌تر آن را فراهم سازد.
با گذشت ٣٩ سال از مفقود شدن امام موسي صدر بايد ديد آيا تشكيل اين كميته جديد مي‌تواند كمكي به باز شدن معماي قصه پرغصه سيد‌موسي بكند يا همچنان مثل سال‌هاي گذشته دوستدارانش بايد داستان‌هاي متفاوتي از سرنوشت او بشنوند.
پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.

همراه با تضمین و گارانتی ضمانت کیفیت

پرداخت اقساطی و توسط متخصص مجرب

ايمپلنت با ١٥ سال گارانتي 9/5 ميليون تومان

ویزیت و مشاوره رایگان
ظرفیت و مدت محدود
آموزش هوش مصنوعی

تا دیر نشده یاد بگیرین! الان دیگه همه با هوش مصنوعی مقاله و تحقیق می‌نویسن لوگو و پوستر طراحی میکنن
ویدئو و تیزر میسازن و … شروع یادگیری:

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج