۵۹۱۵۵۹
۵۰۰۵
۵۰۰۵
پ

فراز و فرود فراکسیون زنان مجلس

معصومه معظمی در روزنامه ابتکار نوشت: طی ۱۰ دوره ای که از تشکیل مجلس شورای اسلامی می گذرد همواره زنان تلاش کرده اند سهمی در قانون‌گذاری و تصمیم گیری‌های سیاسی، اقتصادی، فرهنگی و اجتماعی کشور داشته باشند.

معصومه معظمی در روزنامه ابتکار نوشت: طی ۱۰ دوره ای که از تشکیل مجلس شورای اسلامی می گذرد همواره زنان تلاش کرده اند سهمی در قانون‌گذاری و تصمیم گیری‌های سیاسی، اقتصادی، فرهنگی و اجتماعی کشور داشته باشند. هرچند که این حضور و تعداد در مقایسه با حضور مردان نماینده در جامعه مردم سالار بسیار کم است، ولی طی ادوار مختلف کوشیده‌اند سهم خود را از قدرت بالا ببرند و برای دست یافتن به این حق از هیچ تلاشی رویگردان نبوده اند.
تا پیش از مجلس دهم مجلس پنجم با ۱۴ نماینده زن رکورددار مجالس گذشته بوده است، ولی با حضور بیشتر زنان در عرصه‌های سیاسی و حمایت اصلاح‌طلبان و پیگیری موضوع سهمیه ۳۰ درصدی زنان در مجلس، ۱۸ زن موفق شدند نمایندگی مردم را در مجلس دهم را به عهده بگیرند. یعنی در مرحله اول ۱۳ نفر و در مرحله دوم ۴ نفر از نامزدان زن موفق شدند به کرسی نمایندگی مردم تکیه زنند. البته ناگفته نماند که از ۱۸ زن منتخب مجلس دهم، آرای مینو خالقی، منتخب سوم مردم اصفهان بنا به دلایلی از سوی شورای نگهبان ابطال شد و از ورود به بهارستان بازماند تا تعداد کرسی زنان مجلس دهم به ۱۷ کرسی برسد. البته با وجود همه محدودیت‌ها و مشکلاتی که برای فعالیت زنان در جوامع مردسالار وجود دارد، زنان مجلس دهم بر خلاف زنان مجالس گذشته با قدرت توانستند به سرعت جای خود را در مجلس پیدا کنند و با تشکیل فراکسیون زنان، بر خلاف مجلس هشتم و نهم در تصویب قوانین حمایتی از زنان گام های مثبتی بردارند.
طیبه سیاوشی نماینده مردم تهران و عضو فراکسیون زنان که در سال اول انتخابات، نایب رئیسی فراکسیون زنان را برعهده داشت درباره عملکرد این فراکسیون به «ابتکار» گفت:« در فراکسیون زنان تلاش کرده‌ایم گفتمان جدیدی را در سطح جامعه ایجاد کنیم. البته این گفتمان حاصل تلاش کسانی است که با پشتوانه آنها توانسته ایم وارد مجلس شویم.» این عضو فراکسیون زنان مجلس دهم تصریح کرد: «این گفتمان حاصل سهمیه ۳۰ درصدی زنان از توسعه پایدار است.» او معتقد است هر جامعه ای که می خواهد پیشرفت کند، باید حداقل از ۳۰ درصد زنان توانمند سیاسی، اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی کشورش استفاده کند و به پشتوانه این آبشخور فکری تلاش کرده اند گفتمانی را در عرصه های مختلف ایجاد کنند که به زعم او تا حدودی در این راه موفق بوده اند. ولی سمیه محمودی، نایب رئیس جدید فراکسیون زنان در سال دوم معتقد است که «با وجود عملکرد موفق این فراکسیون در سال اول ولی با سیاسی شدن فراکسیون زنان کارایی خودش را از دست داده است و در گفت‌وگو با «ابتکار» تاکید دارد باید هر چیزی کارکرد مناسب خودش را حفظ کند.
می‌خواهیم به پدیده کودک آزاری خاتمه دهیم
البته طیبه عنایتی طی گفت‌وگو با «ابتکار» با بیان اینکه فراکسیون زنان همواره تلاش کرده است در راستای اهدافش و برای محقق کردن خواست زنان گام بردارد، تصریح کرد: «بین چیزی که وجود دارد با آنچه مطلوب است فاصله زیاد است ولی تلاش کرده ایم موضوعاتی که تا کنون تابو و مگو بوده است و نگاه امنیتی و سیاسی به آن می شد را تا حدودی تلطیف کنیم و این نوع نگاه امنیتی را از آن برداریم. همچنین تلاش کردیم برای رفع معایب، اصلاحیه‌هایی قانونی بر این قوانین بزنیم.»
عنایتی ادامه داد:«همه تلاش ما این است که اصلاحیه‌هایی را به قوانین مربوط به زنان بزنیم و سهمیه ۳۰ درصدی برای حضور آنها در عرصه‌های مختلف به طور قانونی ایجاد کنیم که این یک تبعیض مثبت درجهت افزایش حضور زنان توانمند در عرصه سیاسی و اجتماعی است.» این عضو فراکسیون امید با بیان اینکه از زمانی که وارد مجلس شده ایم تلاش کرده‌ایم سهمیه ۳۰ درصدی زنان در اداره کشور را در ساختار دولتی و نظام جا بیندازیم، بیان کرد: «این سهم خواهی جنسیتی نیست ولی نشانگر ایجاد عدالت جنسیتی است که از آرمان انقلاب است.» این عضو فراکسیون زنان مجلس دهم با اشاره به مهمترین طرح یا لوایحی که در حمایت از زنان در مجلس دهم برای تصویب آن تلاش شده است، گفت: «برقراری عدالت جنسیتی یکی از مهمترین اقداماتی است که فراکسیون زنان با کمک معاونت زنان دولت یازدهم آن را دنبال کرده است.»
او تاکید کرد: «اگر قرار است زنان ارتقای شغلی داشته باشند، باید این به کارگیری بر اساس عدالت جنسیتی باشد و زنان با این رویکرد به استیفای حقوقشان بپردازند. همچنین تلاش کرده ایم این موضوع را قانونی کنیم و مواد دیگر قانونی درباره استیفای حقوق زنان، افزایش توانمندی آنها و افزایش مهارت های زنان باشد را در قانون برنامه ششم توسعه دیده ایم.» عنایتی همچنین به اصلاحیه ای درباره ماده ۱۸ برنامه توسعه اشاره کرد و افزود:«این اصلاحیه درباره تسهیل خروج زنان از کشور است که یک ماه و نیم پیش در صحن علنی اعلام وصول شده است. در تلاشیم آن را وارد دستور کار صحن کنیم تا در اولین فرصت بتوانیم آن را به تصویب برسانیم.» او همچنین به یکی دیگر از اصلاحیه های قانونی این فراکسیون اشاره کرد و گفت:«یکی دیگر از اصلاحیه‌ها مربوط به افزایش سن ازدواج دختران است. می‌خواهیم سن قانونی ازدواج را از ۱۳ سال به ۱۵ سال افزایش دهیم و ازدواج زیر ۱۳ سال را غیرقانونی کنیم و به پدیده کودک آزاری خاتمه دهیم.»
عملکرد فراکسیون زنان سیاسی شده است

البته سمیه محمودی، عضو دیگر فراکسیون زنان که در انتخابات سال دوم فراکسیون زنان به‌جای طیبه سیاوشی، نایب رئیسی این فراکسیون را بر عهده دارد، با گلایه از نحوه برگزاری انتخابات سال دوم هیات رئیسه فراکسیون زنان در گفت وگو با «ابتکار» تصریح کرد: »فراکسیون زنان عملکرد بسیار خوبی داشت و کار خودش را به خوبی انجام می داد تا انتخابات سالانه این فراکسیون برگزار شد و با مداخله برخی در انتخابات هیات رئیسه این فراکسیون، کدورت هایی پیش آمد.» محمودی اظهار کرد:« به دلیل این ناراحتی‌ها با وجود گذشت حدود ۲ ماه از انتخابات هیات رئیسه، هنوز این فراکسیون که در ابتدا بسیار فعال بود، تشکیل جلسه نداده است.» نایب رئیس جدید فراکسیون زنان ادامه داد:«عملکرد این فراکسیون سیاسی شده است و با سیاسی کردن هر چیزی تبعات نتیجه خوبی به دست

نمی آید و بهتر بود این فراکسیون درجایگاه خودش کارش را انجام می داد.»
این عضو هیات رئیسه فراکسیون زنان تصریح کرد:«این ناراحتی ها همچنان ادامه دارد. به نحوی که دیگر کسی در جلسات فراکسیون زنان شرکت نمی‌کند و حدود 2 ماه است که این جلسات تشکیل نمی شود.» او عملکرد این فراکسیون در سال اول را خوب دانست و افزود: «شاید تعداد زنان در مجلس کم باشد که البته دو برابر مجالس قبل است، ولی زنان این مجلس از تاثیرگذارترین افراد هستند و اگر همین تعداد اندک زنان نماینده مجلس دهم بخواهیم طرح یا لایحه ای مصوب شود و رای بیاورد، قدرت متقاعد کردن سایر نمایندگان را داریم. این کار را بارها انجام داده ایم و کوشیده ایم دیگران را با خود همراه کنیم.»
محمودی در مقایسه عملکرد فراکسیون زنان مجالس گذشته با فراکسیون زنان مجلس فعلی تصریح کرد:«در مجالس گذشته لوایح علیه زنان به تصویب رسیده است ولی ما تلاش کرده ایم در برنامه ششم توسعه بحث زنان را به نسبت برنامه های قبلی خوب و مثبت ببینیم و جالب است بگویم که حمایت جامع و کاملی از سوی هر 17 نفر نماینده زن مجلس درباره زنان وجود دارد.» این نماینده مجلس دهم افزود: «تلاش کرده ایم دیدگاه‌های مردانه نسبت به موضوعات را از بین ببریم و هر کسی در جایگاه خودش قرار بگیرد. این همدلی در بین زنان نماینده این دوره وجود دارد و اگر بخواهیم در موضوعی از یکدیگر و حقوق زنان دفاع کنیم تمام قد این حمایت انجام می شود.
حتی اگر قرار باشد یکی از اعضای فراکسیون زنان در قامت هیات رئیسه مجلس حضور داشته باشد از او حمایت جدی و تمام قد خواهیم داشت.» بنابراین با توجه به فعالیت اعضای فراکسیون زنان مجلس دهم و جدی گرفتن موضوعات مربوط به زنان و تلاش برای مصوب کردن قوانین حمایتی از زنان، بر خلاف مجالس گذشته، این امید وجود دارد که در مجلس دهم شاهد قوانین حمایتی و اصلاح قوانین معیوب ضد زن باشیم. قوانینی که در مجالس گذشته با وجود حضور برخی نمایندگان زن مثل قانون حمایت از خانواده و قانون چند همسری یا حتی قانونی کردن ازدواج با محارم روزهای بهتری برای جامعه زنان ایرانی رقم بخورد.
پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.

همراه با تضمین و گارانتی ضمانت کیفیت

پرداخت اقساطی و توسط متخصص مجرب

ايمپلنت با ١٥ سال گارانتي 9/5 ميليون تومان

ویزیت و مشاوره رایگان
ظرفیت و مدت محدود
آموزش هوش مصنوعی

تا دیر نشده یاد بگیرین! الان دیگه همه با هوش مصنوعی مقاله و تحقیق می‌نویسن لوگو و پوستر طراحی میکنن
ویدئو و تیزر میسازن و … شروع یادگیری:

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج