۵۹۲۰۱۴
۴ نظر
۵۰۰۳
۴ نظر
۵۰۰۳
پ

سفید بالک‌ها همچنان در تهران می مانند

یک پروانه شناس قانون «رهاسازی طبیعت به حال خود» را بهترین راه برای از بین رفتن سفید بالک‌ها عنوان کرد و گفت: سفید بالک‌ها حدود ۱۰ سال دیگر مهمان تهران خواهند بود.

خبرگزاری فارس: علیرضا نادری کارشناس حشرات و پروانه شناس در خصوص راه‌های کنترل جمعیت سفید بالک‌ها در تهران قانون رها کردن اکولوژی برای بازیابی دوباره را مؤثر دانست و گفت: باید برای از بین رفتن سفید بالک‌ها صبور باشیم؛ دست نزدن به شرایط موجود یکی از راه‌های مؤثر بازگشت طبیعت به شرایط طبیعی است.

نادری تصریح کرد: نمی توانیم امید داشته باشیم سفیدبالک ها به سرعت از تهران بروند چراکه دشمنان سفید بالک‌ها به خاطر گسترش شهر از بین رفته‌اند و باید برای بازگشت آن‌ها منتشر بمانیم.

این حشره‌شناس زنبور انگل را دشمن طبیعی سفید بالک عنوان کرد و گفت: این حشرات ریز یک تا دو میلی‌متری در حال حاضر در تهران وجود ندارند.

وی در خصوص مدت‌زمانی که برای بازگشت دوباره دشمن طبیعی سفید بالک‌ها در تهران موردنیاز است گفت: ۱۰ تا ۱۵ سال زمان نیاز است تا به یک تعادل اکولوژیک برسیم.

نادری افزود: در این مدت‌زمان، حشراتی که از این سفید بالک‌ها تغذیه می‌کردند یا روی آن‌ها تخم می‌گذاشتند، دوباره به منطقه بازمی‌گردند و با افزایش جمعیت سفید بالک‌ها از بین خواهند رفت.

نادری با اشاره به اینکه چسب‌های زرد نصب‌شده بر روی درختان تأثیر آن‌چنانی برای کاهش جمعیت و ریشه‌کنی آن‌ها ندارد، ابراز داشت: اگر به این چسب‌های زرد دقت کنید، می‌بینید روی یکی از آن‌ها چند صد سفید بالک چسبیده و روی چسب دیگری دشمنان طبیعی همین سفید بالک‌ها هم چسبیده‌اند، بنابراین نصب چسب‌های زرد راه مناسبی برای کنترل نیست.

وی تأکید کرد: اگر در تمام تهران هم چسب زرد بچسبانیم، بازهم با افزایش میلیاردی سفیدبالک‌ها مواجه خواهیم بود.

این حشره‌شناس با اشاره به اینکه سفید بالک‌ها حشرات منطقه گرمسیری هستند، گفت: با گرم شدن آب‌وهوای تهران زاد و ولد این حشرات نیز افزایش‌یافته است.

وی در خصوص دیگر راه‌های از بین رفتن سفید بالک‌ها نیز اظهار داشت: زمستان‌های سرد و طولانی هم می‌تواند نقش مهمی در از بین رفتن سفید بالک‌ها داشته باشد. همان‌طور که شاهدیم به دلیل سرمای زمستان گذشته ظهور سفید بالک‌ها امسال کمی به تأخیر افتاد.

این حشره‌شناس در خصوص پیشنهاد مطرح‌شده برخی از کارشناسان برای افزایش جمعیت کفشدوزک‌ها به‌ منظور کنترل سفید بالک‌ها نیز اظهار داشت: به‌عنوان یک اکولوژیست می‌گویم که شاید افزایش جمعیت کفشدوزک‌ها که از سفید بالک‌ها تغذیه می‌کنند، موجب کاهش جمعیت این حشرات شود، اما مسئله این است که در شهری مثل تهران با این وسعت رهاسازی کفشدوزک‌ها کار پیچیده‌ای است.

به گفته نادری سفید بالک‌ها از آسیای جنوب شرقی همراه با درختان مرکبات به جنوب ایران منتقل‌شده‌اند و در حدود سال ۷۸ برای اولین بار بر روی درختان کنار خوزستان مشاهده‌شده‌اند.

این حشره‌شناس افزود: کسی نمی‌داند سفید بالک‌ها در ۵ سال گذشته چطور به تهران رسیده‌اند.

پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.

همراه با تضمین و گارانتی ضمانت کیفیت

پرداخت اقساطی و توسط متخصص مجرب

ايمپلنت با ١٥ سال گارانتي 9/5 ميليون تومان

ویزیت و مشاوره رایگان
ظرفیت و مدت محدود
آموزش هوش مصنوعی

تا دیر نشده یاد بگیرین! الان دیگه همه با هوش مصنوعی مقاله و تحقیق می‌نویسن لوگو و پوستر طراحی میکنن
ویدئو و تیزر میسازن و … شروع یادگیری:

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    نظر کاربران

    • مرمذ

      بی سواد بایدسم پاشی کنید

    • مهیار

      خو تهرانو خالی کنین سمپاشی کنین دیگه

    • بدون نام

      جهت اطلاع عرض میکنم روی برگ گوجه و فلفل و درخت بادام هم ما این حشره را در منطقه همدان سد اکباتان داریم

    • بدون نام

      وقتی کارشناسش تو باشی که میگی پونزده سال دیگه از بین می‌ره دیگه چه امیدی میتوان داشت

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج