جاباما
۵۹۲۳۶۶
۴ نظر
۵۰۰۷
۴ نظر
۵۰۰۷
پ

رشد دو برابری پايه پولي در دولت یازدهم

طي چهار سال اخير پايه پولي با ۹۰ هزار ميليارد تومان رشد به بيش از ۱۸۶ هزار ميليارد تومان رسيده است. حجم نقدينگي در پايان تير ۱۳۹۶ به بيش از هزار و ۳۳۳ هزار ميليارد تومان رسيد كه نسبت به دولت يازدهم حدود ۸۵۰ هزار ميليارد تومان رشد داشته و حجم پايه پولي (پول پرقدرت كه انحصار چاپش در اختيار بانك مركزي است) به رقم ۱۸۶ هزار و ۳۷۰ ميليارد تومان رسيده كه نسبت به ابتداي آغاز به كار دولت بالغ بر ۹۰ هزار ميليارد تومان رشد داشته است.

هادی غلامحسینی در روزنامه جوان نوشت: طي چهار سال اخير پايه پولي با ۹۰ هزار ميليارد تومان رشد به بيش از ۱۸۶ هزار ميليارد تومان رسيده است. حجم نقدينگي در پايان تير ۱۳۹۶ به بيش از هزار و ۳۳۳ هزار ميليارد تومان رسيد كه نسبت به دولت يازدهم حدود ۸۵۰ هزار ميليارد تومان رشد داشته و حجم پايه پولي (پول پرقدرت كه انحصار چاپش در اختيار بانك مركزي است) به رقم ۱۸۶ هزار و ۳۷۰ ميليارد تومان رسيده كه نسبت به ابتداي آغاز به كار دولت بالغ بر ۹۰ هزار ميليارد تومان رشد داشته است.
لازم به توضيح است رشد پايه پولي در چهار سال اخير با دو برابر منابع توليد شده در هشت سال دولت‌هاي نهم و دهم جهت توليد مسكن مهر برابري مي‌كند.

همه به ياد داريم كه دولت يازدهمي‌ها براي خط اعتباري 45 هزار ميليارد توماني مسكن مهر كه از محل بانك مركزي تأمين شده بود، چقدر دولت وقت را شماتت كردند و مدعي شدند محل تأمين مالي مسكن مهر از پول پرقدرت بوده است و پايه پولي كشور را افزايش داده است، به هر حال دولت دهم پايه پولي را با 95 هزار ميليارد تومان به دولت يازدهم تحويل داد و حجم كل نقدينگي نيز كمتر از 500‌هزار ميليارد تومان بود.
از علي طيب‌نيا تا عباس آخوندي و مسعود نيلي و نهاونديان و حسن روحاني همه و همه به شدت روي بي‌انضباطي پولي دولت‌هاي نهم و دهم نقد جدي داشتند حال با سپري شدن دولت يازدهم بد نيست نگاهي به برخي از شاخص‌هاي پولي بندازيم تا ببينيم منتقدان بي‌انضباطي دولت‌هاي قبل چقدر انضباط مالي را رعايت كرده‌اند. همين چند روز قبل رئيس كل بانك مركزي در يك همايش جلو‌تر از بانك مركزي از برخي از آخرين آمارهاي بخش پولي كشور پرده‌برداري كرد كه انعكاس اين آمارها اطلاعات خوبي را براي ارزيابي انضباط پولي دولت يازدهم در اختيار عموم قرار مي‌دهد.

سیف از بی‌انضباطی پولی می‌گوید

سيف با اشاره به تحولات رخ داده در متغيرهاي پولي تصريح كرد: حجم نقدينگي در پايان تير 1396 به رقم هزار و 333 هزار و 740 ميليارد تومان رسيد كه نسبت به اسفند و تير 1395 به ترتيب معادل 4/6 و 23/3 درصد رشد نشان مي‌دهد. همچنين حجم پايه پولي با 6 هزار و 540 ميليارد تومان افزايش نسبت به اسفند 1395 به رقم 186 هزار و 370 ميليارد تومان در پايان تير 1396 رسيد كه نسبت به اسفند و تير 1395 به ترتيب معادل 6/3 و 16/6 درصد رشد داشته است.
براساس اين گزارش با توجه به آمارهاي ارائه شده از سوي سيف، دولت حسن روحاني در چهار سال گذشته ۸۵۴ هزار ميليارد تومان بر حجم كل نقدينگي افزوده است، چراكه در پايان تير ۱۳۹۲ و ابتداي شروع به كار دولت روحاني، حجم نقدينگي ۴۷۹ هزار ميليارد تومان بود.

دولت يازدهم ۳برابر دولت دهم و ۶/۶ برابر دولت نهم نقدينگي ايجاد كرد

مقايسه عملكرد سه دولت اخير در زمينه رشد نقدينگي نشان مي‌دهد دولت يازدهم بدترين عملكرد را داشته است، چراكه دولت نهم ۱۲۹هزار ميليارد تومان بر حجم نقدينگي كشور افزود و دولت دهم ۲۷۷ هزار ميليارد تومان بر اين رقم اضافه كرد.
اين آمارها نشان مي‌دهد حجم نقدينگي جديد در دولت يازدهم بيش از سه برابر حجم نقدينگي جديد در دولت دهم و ۶/۶ برابر حجم نقدينگي جديد در دولت نهم بوده استبر اين اساس از رقم هزار و ۳۳۳ هزار ميليارد تومان نقدينگي جاري در اقتصاد ايران ۶۴ درصد آن در دولت يازدهم، ۲۱ درصد در دولت دهم و ۱۰ درصد در دولت نهم و مابقي در دولت‌هاي قبل ايجاد شده است.

افزایش 17/7هزار میلیارد تومانی نقدینگی در هر ماه

آمارهاي بانك مركزي بيانگر آن است كه دولت حسن روحاني از پايان تيرماه ۱۳۹۲ تا پايان تيرماه ۱۳۹۶ به طور متوسط هر ماه ۱۷‌هزار ۷۹۲ ميليارد تومان نقدينگي جديد به اقتصاد كشور افزوده است، يعني روزانه ۵۹۳ ميليارد تومان و ساعتي ۲۴ ميليارد تومان.

افزايش 91هزار میلیارد تومانی پول پرقدرت يا همان پايه پولي

شاخص ديگري كه بي‌انضباطي محض دولت يازدهم را نشان مي‌دهد، پايه پولي (چاپ پول پرقدرت) است. دولت‌هاي نهم و دهم طي هشت سال مجموعاً ۸۰‌هزار ميليارد تومان پول پرقدرت چاپ كردند اما دولت يازدهم فقط در چهار سال ۹۱ هزار ميليارد تومان بر حجم پايه پولي افزود، يعني دولت اول حسن روحاني از مجموع دو دولت احمدي‌نژاد، پول پرقدرت بيشتري چاپ كرده است.
رئيس كل بانك مركزي مطالبات بانك مركزي از بانك‌ها در دوره مورد اشاره با سهمي معادل 4/5واحد درصد را مهم‌ترين عامل رشد 3/6‌درصدي پايه پولي نسبت به پايان سال 1395 دانست و ادامه داد: براساس بررسي عوامل مؤثر بر رشد پايه پولي در پايان تير 1396 مي‌توان گفت كه افزايش بدهي بانك‌ها به بانك مركزي نيز عمدتاً از رويكردهاي شبه بودجه‌اي دولت و مواردي نظير خريد تضميني محصولات كشاورزي راهبردي (به ويژه گندم) و همچنين ضعف مديريت منابع و مصارف در برخي از بانك‌ها نشئت گرفته است.

نگرانی سیف از افزایش بدهی بانک‌ها به بانک مرکزی

هر چند سيف رويكرد سال گذشته دولت درخصوص استفاده از منابع بانكي را در افزايش بدهي بانك‌ها به بانك مركزي مؤثر عنوان كرد اما نگراني خود در رابطه با رشد بدهي بانك‌ها به بانك مركزي را در سال ۹۶ پنهان نكرد و تصريح كرد: هر چند در پايان سال ۱۳۹۵، اجراي بخشي از تبصره (۳۵) قانون اصلاح قانون بودجه سال ۱۳۹۵ (مصوب شهريورماه ۱۳۹۵)، تا حدودي از روند فزاينده افزايش بدهي بانك‌ها به بانك مركزي كاست اما با توجه به تداوم رويكرد سال گذشته دولت در خصوص استفاده از منابع بانكي براي پيگيري طرح‌هاي حمايتي و همچنين اعطاي خط اعتباري به منظور ساماندهي مؤسسات مالي غيرمجاز در سال جاري، نگراني‌ها درخصوص افزايش بدهي بانك‌ها به بانك مركزي كماكان پابرجاست.
وي در خصوص ضريب فزاينده پولي (پول و شبه‌پولي كه در بانك‌ها و مؤسسات اعتباري غير بانكي خلق مي‌شود ) يادآور شد: در پايان تير 1396، ضريب فزاينده نقدينگي با 2/7 درصد رشد نسبت به پايان سال 1395 به 7/156 رسيد كه در مقايسه با رشد دوره مشابه سال 1395 (0/2 درصد)، 0/7 واحد درصد افزايش نشان مي‌دهد.
پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.
درآمد ماهیانه 5-20 میلیون از توی خونه با موبایل

آموزش رایگان کسب درآمد 5-20 میلیون ماهیانه از خونه و فقط با یه موبایل ساده رو در یک وبینار رایگان آموزشی یاد بگیر

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    نظر کاربران

    • بدون نام

      بابا پس چرا ما این رشد اقتصادی و پولی رو حس نمیکنیم ؟ هنوز روز به روز داره پولمون بی ارزش تر میشه ، سال به سال اجاره ها میره بالاتر و هر سال امیدمون به اینده کمتر میشه . فرقی هم نمیکنه احمدی نژاد باشه یا روحانی

    • بدون نام

      مگه اینکه خودتون بگید

    • امینی

      کلا دروغه همونطور که ملت تورم رو مستقیم حس میکنن اگر رشدی هم باشه قابل درک هست...چرا دروغ میگید....بیاید تو جامعه حقیقت رو ببینید

    • بدون نام

      اقای عزیز شما که خودرا اقتصادان میدانید ودولت را نقد میکنید خدا را هم در نظر بگیرید ددر دو دولت قبل ده برابر پول موجود در سال هشتادوچهار پول چاپ شدودر دولت یازدهم فقط یک ونیم برابر سال نود ودو وبطور حتم اگر به اندازه قبل پول چاپ میشد حتما تورم بالای بیست وپنج درصد به وجود می امد ودولت هم قدرت کنترل ان را نداشت

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج