۵۹۲۳۹۴
۷ نظر
۵۰۱۶
۷ نظر
۵۰۱۶
پ

سهل‌ انگاری که کمتر از قتل بنیتا و آتنا نیست

مصطفی داننده در عصر ایران نوشت: اتوبوس، دانش آموز،، سرباز، مردم عادی، تصادف. شنیدن این کلمات برای ما عادی شده است. اصلا گویی هر سال سهمیه‌ای اینچنین داریم. اتوبوس نباشد، بخاری مدرسه است، بخاری نباشد قطار است.

مصطفی داننده در عصر ایران نوشت: اتوبوس، دانش آموز،، سرباز، مردم عادی، تصادف. شنیدن این کلمات برای ما عادی شده است. اصلا گویی هر سال سهمیه‌ای اینچنین داریم. اتوبوس نباشد، بخاری مدرسه است، بخاری نباشد قطار است.

اول شوکه می‌شویم، بعد کمی غمگین و در نهایت فراموش می‌کنیم تا حادثه بعدی. تا حالا از خود پرسیده‌اید چرا در اروپا یا کشورهای پیشرفته‌ای مثل ژاپن یا آمریکا شاهد چنین حوادثی نیستیم. چرا در این کشورها اتوبوس دانش آموز چپ نمی‌کند؟ چرا در این کشورها وقتی دانش آموز را به اردو می‌برند در حوضچه پارک‌شهرشان غرق نمی‌شوند؟ یعنی در آن کشورها تصادف نداریم؟ حادثه وجود ندارد؟ حادثه فقط برای ماست؟

حادثه برای همه است. شاید در اروپا و آمریکا هم دانش آموزان دچار حادثه شوند اما این حادثه به خاطر سهل‌انگاری نیست. بسیاری از حوادث در ایران دقیقا به خاطر سهل‌انگاری و عدم مدیریت مسئولان و البته خانواده‌هاست.

کشته شدن ۷ دانش آموز و مصدومیت ۳۴ نفر دیگر که چهار نفر آنها دچار قطع نخاع و قطع عضو شدند، به خاطر یک ساده گرفتن همه کارها توسط ماست.
در بسیاری از کشورها هیچگاه اتوبوس حامل نخبگان یک کشور ساعت 3 صبح در جاده‌‎ها حرکت نمی‌کند. آنهم جاده‌های ناامن حادثه خیز. آنها می‌دانند که در آن ساعت احتمال خطر بیشتر از ساعات روز است. آنها می‌دانند در آن ساعت احتمال خواب آلودگی راننده وجود دارد. آنها می‌دانند در آن ساعت دید راننده نسبت به جاده کم است و احتمال حادثه وجود دارد. ما هم می‌دانیم اما ...

در بسیاری از کشورها جان مسافر به ویژه دانش آموزان برای راننده‌ها اهمیت دارد. آنها معمولا از راننده‌های کاملا مطمئن استفاده می‌کنند. راننده‌هایی که تخصص سفرهای اینچنینی دارند. احیانا اگر راننده دچار خواب آلودگی شود، به مسیر ادامه نمی‌دهد و برای لحظاتی استراحت می‌کند تا دچار حادثه نشود.

گزارش پلیس راه حاکی از آن است که راننده علیرغم آنکه مدت زیادی پشت فرمان نبوده و ۲.۵ ساعت هم از رانندگی‌اش نگذشته بوده دچار خواب‌آلودگی می‌شود و این موضوع باعث خارج شدن اتوبوس از مسیر و واژگونی‌اش شده است.

پیش‌گیری از حوادثی اینچنین سخت نیست. کمی مدیریت می‌خواهد و احساس مسئولیت. اگر مدیران آموزش و پروش منطقه، مدیران مدرسه، راننده اتوبوس کمی تنها کمی احساس مسئولیت داشتند این دانش آموزان الان در اردو در حال لذت بردن از لحظات خود بودند و ایران داغدار نبود.

بسیاری از مردم انتظار دارند مسئولین ذی ربط با این حادثه از سمت خود استعفا دهند اما من بر این باور هستم که باید با مسئولین ذی ربط چنین حوادثی برخورد قضایی صورت بگیرد. اتفاق ساده‌ای نیست. 7دانش آموز کشته شده‌اند. چهار نفر دچار قطع عضو و نخاع شده‌اند.

اینقدر ساده از این مسائل گذشته‌ایم که حالا حوادث این چنین برای ماد عادی شده است. اگر در حوادث قبلی برخورد سختی با افراد مسئول می‌شد شاید امروز شاهد این چنین حوادثی به مراتب کمتر و کمتری باشیم. کشته شدن این 7 دانش آموز کمتر از قتل بنیتا و آتنا نیست.

جمله تکراری است. سال‌هاست آن را می‌نویسیم اما کاش این آخرین حادثه از این جنس بود. کاش ایران کم‌تر داغ ببیند.

پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.
آموزش هوش مصنوعی

تا دیر نشده یاد بگیرین! الان دیگه همه با هوش مصنوعی مقاله و تحقیق می‌نویسن لوگو و پوستر طراحی میکنن
ویدئو و تیزر میسازن و … شروع یادگیری:

همراه با تضمین و گارانتی ضمانت کیفیت

پرداخت اقساطی و توسط متخصص مجرب

ايمپلنت با ١٥ سال گارانتي 9/5 ميليون تومان

ویزیت و مشاوره رایگان
ظرفیت و مدت محدود

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    نظر کاربران

    • بدون نام

      آفرین بر شما کاش مسولین گوش شنوا و دغدغه مردم داشتن که متاسفانه سالهای سال است که دیدیم و میدانیم اینچنین نیست

    • بدون نام

      میدونید چرا تو اروپا و آمریکا اتوبوسها و وسائط نقلیه عمومی دچار حوادث این چنینی نمیشوند ویاهم به ندرت و آنهم با حداقل تلفات
      بخاطر اینکه درآنجا طبق برنامه ایی که دارند باید ناوگان حمل و نقل عمومی بعد از مدتی سرویس و چک کامل شود
      ودیگر اینکه رانندگان هم هر از مدتی باید چک آب کامل از نظر جسمی شوند
      ولی درکشور خودمون متاسفانه اکثر رانندگان موادمخدر استفاده میکنند و خیلی راحت باجان اینهمه آدم بازی میکنند

    • حسن

      سال هاست از این تذکرات داده می شود ولی تا زمانیکه مسئولین در انتصاب مدیران و استفاده از خدمات از نسبت ها و اززانترین ها استفاده می شود همین اش وهمین کاسه است

    • بدون نام

      مطلب کاملا شفاف چاپ شده ولی چه فایده کسانی که اهمیت نمیدهند صد بار باز این اتفاق تکرار شود فقط به فکر فیش حقوقی وپاداش وغیره خود هستند .

    • کریمی

      علت عمده این حوادث در ایران آموزش غلط و معیارهای نامناسب برای اخذ گواهی نامه و سهل انگاری عوامل اجرایی نسبت به تخلفات رانندگی می باشد
      اصولا در کشور ما چون آموزش رانندگی درست نیست تشخیص متخلف برای عوامل اجرایی ممکن نیست زیرا خود عوامل اجرایی روزانه مرتکب صدها نوع از این تخلفات می شوند بنابراین دیدن تخلف دیگر دیده نمی شود
      اگر یک نگاه میدانی به بستن کمر بند ایمنی و مقدار اجرای آن بکنید خواهید دید که اغلب رانندگان کمر بند می بندند و علت بستن کمر بند هم اینست که تشخیص تخلف بستن کمر بند برای همه آسان است ولی تشخیص تخلف داشتن فاصله کافی از خودرو جلویی یا به اصطلاح پلیس فاصله طولی با این سیستم آموزشی و معیار های امتحانی غیر ممکن است وقتی برای اخذ گواهی نامه فقط درست پارک کردن و دنده عقب رفتن را ملاک گواهی نامه گرفتن قرار میدهند و یا برای اخذ گواهی نامه موتور سیکلت امتحان سنگچین میگیرند راننده موتور سیکلت فور میکند هر قدر بهتر ویراژ داده و از بین خود رو ها حرکت کند رانندگی اش بهتر است در صورتیکه بجای امتحان سنگچین از راکب موتور سوار باید امتحان حرکت روی یک خط مستقیم به طول صد متر روی یک جدول را ملاک قرار بدهند و برای اخذ گواهی نامه رانندگی امتحان در شب در باران در اتوبان در جاده لغزنده و ووووزلا..... ده ها مورد دیگر را به معیار اخذ گواهی نامه اضافه کنند
      پلیس الان بیاد آمار بدهد ما کودتا تصادف منجر به مرگ داشتیم که راننده آن ضعف در پارک خودرو داشته به نظر من حتی یک مورد هم نخواهد داشت اما الان بیاد جواب بدهد کدامیک از تخلفاتی را که متاسفانه موجب مرگ و نقص عضو و خسارت مادی شده است را به معیارهای اخذ گواهینامه اضافه کرده اند به نظر من هیچ موردی ندارند چون اگر داشتند حداقل باید می دیدیم که در شب در جاده لغزنده در ترافیک شدید و حالت‌های دیگر از داوطلبین اخذ گواهی نامه امتحان می گرفتند

    • کریمی

      لطفا نرم افزار راجوری طراحی کنید که در بخش نظرات اگر غلط املایی بود بعدا بشود آنرا اصلاح کرد
      همین الان تو نوشته بالایی دو سه تا غلط املایی دارم نمیشه اصلاح کنم

    • بیات

      لطفا






      نظرات همه رو بزارید تو صفحه

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج