۵۹۲۴۰۸
۳۲ نظر
۵۰۰۷
۳۲ نظر
۵۰۰۷
پ

آغاز اجرای مصوبه جدید نرخ سود بانکی از امروز

مصوبه جدید نرخ سود با ابلاغیه بانک مرکزی از امروز در نظام بانکی آغاز شد و بانک‌ها مکلفند حداکثر نرخ سود ۱۵ درصد سالانه را رعایت کنند.

خبرگزاری صدا و سیما: مصوبه جدید نرخ سود با ابلاغیه بانک مرکزی از امروز در نظام بانکی آغاز شد و بانک‌ها مکلفند حداکثر نرخ سود ۱۵ درصد سالانه را رعایت کنند.
بر اساس این بخشنامه که از امروز ۱۱ شهریور لازم الاجراست بانک‌ها و موسسات اعتباری موظفند نرخ سود علی الحساب سپرده‌های سرمایه گذاری مدت دار یک ساله را حداکثر ۱۵ درصد و سپرده‌های کوتاه مدت را حداکثر ۱۰ درصد محاسبه و رعایت کنند.
بانک مرکزی در بخشنامه‌ای به شبکه بانکی، تدابیر هشت گانه‌ای را با تاکید بر اجتناب از رقابت‌های ناموجه بین بانک‌ها و موسسات اعتباری در جذب سپرده‌ها به شبکه بانکی ابلاغ کرده است.
در این بخشنامه آمده است: یکی از ارکان بسیار مهم قانون بانکداری بدون ربا، مشارکت فعال بانک‌ها و موسسات اعتباری در سود و یا زیان فعالیت‌های تولیدی و خدماتی جامعه است تا از این رهگذر، نهاده بسیار مهم سرمایه در خدمت رشد و بالندگی اقتصاد قرار گیرد.
تجهیز منابع گردآوری شده از اقشار مختلف مردم و پرداخت سود به سپرده‌های آن‌ها نیز باید در چارچوب ضوابط بانکداری بدون ربا صورت پذیرد و لازم است از پرداخت سودهای قطعی قبل ازاتمام دوره مالی به سپرده‌های یاد شده به طور جد اجتناب شود.
ضمن آنکه حمایت از تولید و ایجاد اشتغال که یکی از اهداف بسیار مهم در بانکداری بدون رباست، جز با کاهش هزینه‌های تامین مالی تولید و نهاده سرمایه، امکان پذیر نیست.
نرخ تورم به حدود ۱۰ درصد کاهش یافته و موسسات مالی و اعتباری غیرمجاز که همواره موجب اختلال در اجرای سیاست‌های پولی و بانکی کشور بود، دیگر مطرح نیست.
به منظور استمرار حمایت از تولید و افزایش اشتغال، تنظیم بازار پولی کشور و اجتناب از رقابت‌های ناموجه بین بانک‌ها و موسسات اعتباری در جذب سپرده ها، لازم است شبکه بانکی کشور همچون گذشته و در هماهنگی با سیاست‌های کلان اقتصادی کشور نسبت به اجرای موثر تدابیر زیر اقدام کنند:
۱ - از ابتدای روز شنبه مورخ ۱۳۹۶. ۰۶. ۱۱ بانک‌ها و موسسات اعتباری موظفند نرخ سود علی الحساب سپرده‌های سرمایه گذاری مدت دار یک ساله را که برابر ضوابط اعلامی در بخشنامه حداکثر ۱۵ درصدسالانه اعلام شده بود، به طور دقیق رعایت کنند. نرخ سود علی الحساب مذکور برای سپرده‌های کوتاه مدت عادی (روز شمار) حداکثر ۱۰ درصد سالانه است.
۲ - برابر موازین بانکداری بدون ربا، نرخ‌های سود پرداختی به سپرده‌های بانکی به صورت علی الحساب بوده و تسویه و پرداخت قطعی آن‌ها صرفاً پس از اتمام دوره مالی بانک‌ها و موسسات اعتباری و انجام محاسبات سود قطعی با کسر سودهای علی الحساب پرداختی از آن‌ها الزامی است.
۳ - شیوه پرداخت سود به سپرده‌های سرمایه گذاری مدت دار در هر حال باید به گونه‌ای باشد که نرخ موثر سود پرداختی در چارچوب مقررات بانکداری بدون ربا، مطابق بخشنامه در خصوص نحوه تعیین نرخ سود علی الحساب سپرده‌های سرمایه گذاری مدت دار و این بخشنامه صورت پذیرد.
۴ - ارائه هر گونه طرح و محصول برای جذب سپرده توسط بانک‌ها و موسسات اعتباری، منوط به محاسبه و اعلام نرخ موثر سود آن به بانک مرکزی (با جزئیات کامل) و اخذ تائیدیه از این بانک است.
۵ - نرخ‌های سود علی الحساب تعیین شده در این بخشنامه، ناظر بر قراردادهایی است که پس از تاریخ صدور این بخشنامه بین بانک‌ها و موسسات اعتباری و مشتری منعقد می‌شود.
نرخ سود علی الحساب مذکور در قراردادهای منعقده قبلی تا پایان مدت زمان قرارداد که حداکثر یک سال شمسی خواهد بود، معتبر است. قرارداد‌های منعقده با نرخ‌های سود علی الحساب قبلی به هیچ وجه قابل تمدید نمی‌باشند و در صورت تمایل مشتری به تمدید قرارداد خود با بانک‌ها و موسسات اعتباری، تمدید آن‌ها صرفاً در چارچوب مقررات و نرخ‌های سود علی الحساب‌لازم الاجرا در زمان تمدید قرارداد امکان پذیر خواهد بود.
۶ - نرخ‌های سود علی الحساب پرداختی به سپرده‌های صندوق‌های سرمایه گذاری با درآمد ثابت نیز مشمول نرخ سود علی الحساب مقرر در این بخشنامه است.
۷ - در صورتی که سپرده گذار قبل از پایان مدت قرارداد، اقدام به برداشت و یا بستن حساب سرمایه گذاری یک ساله خود کنند، نرخ سود علی الحساب اینگونه حساب‌ها معادل نرخ سود سپرده سرمایه گذاری کوتاه مدت عادی (روز شمار) در نظر گرفته خواهد شد. ضمناً جهت برخورداری از سود سپرده، حداقل دوره ماندگاری در حساب‌های سپرده گذاری کوتاه مدت از زمان افتتاح، یک ماه است.
۸ - بانک‌ها و موسسات اعتباری مکلفند از اعمال هرگونه روشی که منجر به افزایش نرخ موثر سود سپرده‌ها شود (از جمله از طریق اتخاذ روش‌های مختلف حسابداری و محاسباتی و یا اعمال تغییرات نرم افزاری در سیستم‌های رایانه‌ای و ...) به طور جد، اجتناب کنند. بدیهی است عوامل موثر در این زمینه اعم از مدیران و کارکنان بانک‌ها و موسسات اعتباری و شرکت‌های نرم افزاری طرف قرارداد آن‌ها ـ. حسب مورد ـ. تحت پیگرد قانونی قرار خواهند گرفت؛ ضمن آن که در صورت احراز مشارکت و یا همکاری شرکت‌های نرم افزاری طرف قرارداد با بانک‌ها و موسسات اعتباری در ارتکاب تخلف، شبکه بانکی از ادامه همکاری با شرکت‌های مذکور منع خواهد شد.
برابر موازین بانکداری اسلامی، عقد قرارداد با مشتری و وعده پرداخت سود به صورت علی‌الحساب بوده و تسویه و پرداخت سود قطعی، صرفا پس از اتمام دوره مالی با کسر نرخ سود علی‌الحساب، توسط بانک یا موسسات اعتباری امکان پذیر خواهد بود. ارایه هرگونه طرح و خدمت جدید از سوی بانک‌ها و موسسات اعتباری منوط به اعلام نرخ موثر آن به بانک مرکزی با جزبیات کامل و اخذ تأییدیه از این بانک است.

در بانکداری بدون ربا، مبحثی به نام نرخ سود ثابت اصولا وجود ندارد و سود علی‌الحساب تن‌ها نوعِ سودی است که این قانون به رسمیت می‌شناسد؛ سود علی الحساب هم جزئی است از سودی که بانک تا آخر سال می‌تواند پرداخت کند. یعنی بانک پیش‌بینی می‌کند با استفاده از منابع سپرده گذاران در عقود اسلامی می‌تواند تا پایان سال این مبلغ سود را به دست آورد بخشی از این پیش‌بینی را هم می‌تواند به صورت علی الحساب بپردازد؛ با این اوصاف اگر پیش بینی بانک دارای دقت لازم باشد می‌تواند در پایان سال مابه‌التفاوتی هم بپردازد. نتیجه این که بانک مرکزی در حال اجرای مفهوم اصلی بانکداری بدون ربا است.

پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.

همراه با تضمین و گارانتی ضمانت کیفیت

پرداخت اقساطی و توسط متخصص مجرب

ايمپلنت با ١٥ سال گارانتي 9/5 ميليون تومان

ویزیت و مشاوره رایگان
ظرفیت و مدت محدود
آموزش هوش مصنوعی

تا دیر نشده یاد بگیرین! الان دیگه همه با هوش مصنوعی مقاله و تحقیق می‌نویسن لوگو و پوستر طراحی میکنن
ویدئو و تیزر میسازن و … شروع یادگیری:

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    نظر کاربران

    • فرهاد

      پس سود وامی که میدن چقدره اونم کم کنن تا مردم برا گرفتن وام سکته نکنن

      پاسخ ها

      • ابراهیم اکبری

        سلام خوبه بانک مرکزی برهمین اساس به صندوقها وبانکها اعلام کند وامهایی رو هم که براساس سپرده گذاری ونرخ بالا به مردم پرداخته اند نیز براساس سود جدید محاسبه ودریافت نمایند تا اجحاف درحق وام گیرندگان نگردد

    • بدون نام

      سود وامهای پرداختی چه میشه

      پاسخ ها

      • بدون نام

        اونا را دیگه به ما و شما ربطی نداره چون مردم به دولت پول میدن.هر چقد هم بیشتر پول بدن در راه رضای خداست ثواب داره.به نظرم مردم بیان یه درخواست عاجزانه داشته باشن حالا که سود بانکی شد ۱۰ درصد سود وام را بکنید ۵۰ درصد.بزار چشم حسود بترکه

    • بدون نام

      چرا سود وامهای بانکی را بر نمیدارند اینها ربا نیست فقط هرچی ضرره متوجه مردم باید باشه

    • علی

      حالا باید ببینیم وقتی وام میدن چقدر سود میکشن روش اینا هیچ وقت به نفع مردم کاری انجام نمیدن

    • محمد

      بانکداری بدون ربا؟!!!
      هههه جون مادرت ما رو نخندون
      موقع پس دادن بهره وام هر چقدر بانک دلش میخواد ما رو تیغ میزنه فقط سر پرداخت سود سپرده داد آقایون برای ربا بلند میشه؟!!!!

    • عبدالله آیاگاه

      بسه دیگه ربا کشور اسلامی هستیم اونوقت بانکهای دولتی ربا را ترویج میدهند ربا رباست چه 1درصدهم باشه هم دهنده و هم گیرنده مورد لعنت خداوند هستند

    • بدون نام

      سود وام برا خودشونه ربا نیست ولی سودی که به مردم بدن ربا هستش .سود وامها توو حالت واقعی تا 32 درصد میرسه چون برا خودشونه نه رباست نه حرام

    • مجید

      چرا سود تسهیلات بانکی را علی الحساب محاسبه نمیکنند در صورتی که حتی جریمه دیر کرد هم میگیرند یعنی سود روی سود .

    • بدون نام

      سود وامها که به مردم پرداخت شده چقدرمحاسبه کرده اند

    • بدون نام

      ببینید موسسه کوثر چه روشی رو برای سود بیشتر انجام داده

    • آرش

      سود واما جالبه رو کاغذ18%ولی در واقعیت28تا36%

    • حامد پوراسماعیل

      لطفا مسئولین لغب بانکداری اسلامی و بدون ربا را به سیاست های بانکی خود نسبت ندهند زیرا همگی هم اسلام را می شناسیم و هم معنای ربا را....
      دریافت سود وام از مردم توسط بانک ها که با ترفند های حسابداری به بیش از ۳۰و یا ۴۰ درصد میرسد چه می شود؟ ایا این ربا نیست؟ در کشور های غربی بانکداری اسلامی تر نیست؟

    • بدون نام

      سودی که قراره مردم بگیرن سال به سال کمتر میشه بعد اون نزولی که خود بانکها میگیرن موردی نداره .
      این که نشد بانکداری اسلامی ...

    • بدون نام

      میشه بگین کجا 28 درصد سود میدن؟؟؟؟

      5شنبه قوامین اس ام اس اومد بود که اگه تا 12 ظهر پزینه 1 رو بزنین روزشمار 10 درصد در یر اینصورت بلند مدت یک ساله براتون در نظر میگیره بدون حق واریز و برداشت......
      رفتم یه سر بانک اصلن از در نمی شد بری تو ... ه برسه به نوبت و صحبت .... بیخیال شدم .... صبح زود رفتم امروز 50 نفر لو من بودن قبل از باز شدن در

      هر کس هم یه چیزی میگفت .... اکثرا هم میخواستن پولاشون رو بردارن

      میشه راهنمایی کنین تا منم پولم رو یه ای مطمن با سود خوب بزارم

    • محمد علی

      سوره مبارکه آل عمران آیه 130.
      یا ایها الذین آمنوا لا تاکلوا الربا اضعافا مضاعفة واتقوا الله لعلکم تفلحون
      ای کسانی که ایمان آورده‌اید! ربا (و سود پول) را چند برابر نخورید! از خدا بپرهیزید، تا رستگار شوید!

      سوره مبارکه بقره آیه 278.
      یا ایها الذین آمنوا اتقوا الله وذروا ما بقی من الربا ان کنتم مومنین
      ای کسانی که ایمان آورده‌اید! از (مخالفت فرمان) خدا بپرهیزید، و آنچه از (مطالبات) ربا باقی مانده، رها کنید؛ اگر ایمان دارید!

      سوره مبارکه بقره آیه 276.
      یمحق الله الربا ویربی الصدقات والله لا یحب کل کفار اثیم
      خداوند، ربا را نابود می‌کند؛ و صدقات را افزایش می‌دهد! و خداوند، هیچ انسانِ ناسپاسِ گنهکاری را دوست نمی‌دارد.

      سوره مبارکه نساء آیه 161.
      واخذهم الربا وقد نهوا عنه واکلهم اموال الناس بالباطل واعتدنا للکافرین منهم عذابا الیما
      و (همچنین) بخاطر ربا گرفتن، در حالی که از آن نهی شده بودند؛ و خوردن اموال مردم بباطل؛ و برای کافران آنها، عذاب دردناکی آماده کرده‌ایم.

    • امین

      ۱:چرا حالا باید مقررات بانکداری اسلامی(بدون ربا)بررسی بشه؟
      ۲:چرا سود سپرده قطعی نباید باشه ولی سود تسهیلات همیشه بیشتر از قرارداد میشه؟
      و در اخر چرا در مورد سود تسهیلات که کمر وام گیرنده رو خم میکنه حرفی نمیزنن؟؟

    • بدون نام

      بانک داری اسلامی خخخخخخخ
      بانکداری بدون ربا خخخخخخخ

    • بدون نام

      مقالات این سایت همش در جهت حمایت مسخره از دولت و سیاستهای اقتصادیش است.
      با این تورم 30 درصدی که به ناحق 10 درصد می نویسیید چی را میخواهید ثابت کنید؟ با اینجور مدام نوشتن تورم زیر 10 درصد را دارین به ملت تنقیه می کنید.
      بازنشستگان با همین سود سپرده ها که کمک خرجشان است صورتشان را جلوی عروس و داماد و نوه سرخ نگه می دارند

    • بدون نام

      مرد نیستید اگر سود وام گیرنده را پایین نیارید

    • بدون نام

      کلا باید سود بانکی چه سپرده چه وام به زیر چهار درصد در سال برسه تا اقتصاد درست بشه

    • بدون نام

      این بخشنامه خیلی جالبه!!!

    • بدون نام

      بانک....خیابان امام رضای مشهد،ازما اصل سود واموچندبرابرگرفته..الانم برا دیرکرد۸۰۰تومن برام حساب کشیدن.هرروزهم روزشمارداره روش میاد.درحالی ک طبق گفته ولایحه ی خوددولت محترم اعلام کرده بودن:جریمه دیرکردها،تاآخرسال۹۶بخشوده...امارییس شعبه ی بانک محترم زیربارنمیره..حتی کارمون ب کلانتری کشید....و این است بانکداری اسلامی وبدون ربا

    • بدون نام

      طرف میره 40 تومن وام میگیره رو کاغذ مینویسن 18 درصد ولی وقتی میاد پس بده اندازه نصف وامو به بانک سود میده ینی 60 تومن بر میگردونه این واسه دولت خیلی خوبه پس باهاش کاری ندارن

    • بدون نام

      سود که به مردم میدن ۱۵ درصد اما سود وامها بالای ۲۴ درصد واقعا دارن عدالت رو اجرا میکنن

    • رضا

      اینهمه گیر دادین به سود سپرده ها
      سود وام و تسهیلات رو بیار پایین از ورشکستگی در بیایم
      اونایی که سپرده میزارن واسه سودی که تو تورم هیچه مطمینا توانایی و علم راه اندازی یه کاری و ندارن زور که نیست... ما بازاریایی که زمین خوردیم به جای نزول باید بریم زیر قرض وحشتناک مضاربه های درصد بالا ....
      بانکداری اسلامیه دیگه

    • فرهاد

      تو کشور های خارجی اگه یه سرمایه دار پول بزاره بانک از پولش یه درصدی میرسه به بانک مثلا یک درصد و کسی که وام میگیره یک در صد سود میده در کل دو درصد برا بانک میمونه یک در صد از از تاجر میگیره برا اینکه از پولش مواظبت میکنه یک در صد از فقیر میگیره چون بهش وام میده اسلام هم تو اون کشور ها نیست اصلا خودتون قضاوت کنید...

    • بیحوصله

      حتی اگر سود سپرده های مردم ب صفر هم برسه با این مسئولین بی لیاقتی ک ما داریم اقتصاد کشور ازین بهتر نمیشه چون دولت نا محترم فقط بفکر جیب گردن کلفتاس ن مای بدبخت و مستاجر. بانکداری بی ربا ههههههه

    • محمد کرمی

      پس سود وامها ی پرداختی از سوی بانک ها هم کم شود

    • بدون نام

      تا 1400 با بدبختی
      معلوم نیست اجاره ها چقدر زیاد میشن.....

    • ایرانی

      اینکه سیستم بانکی به سمت بهره و سود کمتر پیش بره شکی نیست که خوبه اما همیشه کلاه گشاد بر سر مردم بدبخته، چطوره سود سپرده و مدت سرمایه گذاری یکسال اونم حداکثره اما از مدت سود وام حرفی نمیزنن، بدتر اینکه وام ها حداقل سه ساله هست و الان تا سه سال دیگه مثلا سود وام ۱۸٪ میشه اما سود سپرده تا این سه سال ممکنه سه بار کم بشه، بانک مرکزی و سیستم بانک داری ربوی ما جوری عمل نمیکنه به خدا و مردم نزدیک بشه اونا فقط به جیب خودشان فکر میکنند

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج