۵۹۲۴۵۷
۳ نظر
۵۰۱۱
۳ نظر
۵۰۱۱
پ

۵۰ قدم تا انقراض یوزپلنگ ایرانی

کمتر از ۵۰ یوزپلنگ در سرزمینمان باقی مانده؛ یعنی کمتر از ۵۰ قدم تا انقراض. سال‌ها پیش ناقوس مرگ شیر ایرانی و ببر مازندران؛ دو گربه‌سان بومی ایران به صدا درآمد و حالا زیبای دونده سرزمین‌مان با معدن‌ها و دام‌ها و جاده‌های مرگبار بسیار تهدید می‌شود.

روزنامه شهروند: کمتر از ٥٠ یوزپلنگ در سرزمینمان باقی مانده؛ یعنی کمتر از ٥٠ قدم تا انقراض. سال‌ها پیش ناقوس مرگ شیر ایرانی و ببر مازندران؛ دو گربه‌سان بومی ایران به صدا درآمد و حالا زیبای دونده سرزمین‌مان با معدن‌ها و دام‌ها و جاده‌های مرگبار بسیار تهدید می‌شود.
تلاش‌ها برای نجات آخرین‌های این‌گونه البته از مدت‌ها پیش آغاز شده است؛ کارهای مطالعاتی، پایش مدام مناطق، فنس‌کشی جاده‌ها، تلاش برای خروج دام و نصب تابلوی هشدار عبور یوزپلنگ.
اما در چند روز اخیر، همزمان با دهمین سالروز ملی یوزپلنگ ایرانی، مردم و هنرمندان هم به این ماجرا پیوسته‌اند؛ آنها با راه‌اندازی کمپین برای خروج دام از منطقه توران و نامه به رئیس‌جمهوری، می‌خواهند راه انقراض را سد کنند.
روز یوزپلنگ، سالروز کشتار یک یوزپلنگ مادر همراه دو توله اوست. اتفاقی که ٢٣‌سال پیش در گرمای تابستان «بافق» روی داد؛ وقتی که یوز تشنه با سه توله‌اش برای نوشیدن آب به سوی نخلستان‌های اطرافِ شهرستان بافق آمدند و گروهی از مردم ناآگاه محاصره‌شان کردند و مادر و دو توله را با ضربات سنگ و چوب کشتند.
آخرین توله به پارک پردیسان آمد و چند سال بعد آن‌جا مرد و ‌سال ٨٦ این روز به نام روز ملی یوزپلنگ ثبت شد. مسأله حیات این‌گونه در خطر که آخرین‌های آن فقط و فقط در ایران زنده‌اند، چنان مهم است که روز پنجشنبه به این مناسبت محمدجواد ظریف، وزیر امور خارجه هم به مناسبت این روز در پیامی ویدیویی درباره یوز حرف زد: «این روزها ما با چالش‌های جدی محیط‌زیستی مثل خشکسالی و پدیده گردوغبار که بسیاری از هموطنان ما را رنج می‌دهد، مواجه هستیم.
این چالش‌ها نشان‌دهنده این واقعیت است که ما در گذشته با محیط‌زیست خودمان و مخلوقات خداوند که در استفاده از محیط‌زیست با ما شریک هستند، مهربان نبوده‌ایم. یوزپلنگ ایرانی که یک‌گونه زیستی در خطر است، یکی از این نمونه‌هاست و تلاش ما برای حفط یوزپلنگ ایرانی نشانه آشتی دوباره ما با محیط‌زیست و زیستن در یک محیط مهربان‌تر با همه مخلوقات است.»

#یوزتاابد
«تا یک حسرت ملی تنها ٥٠ یوز باقی است.» این جمله در هفته اخیر که با دهمین سالروز ملی یوزپلنگ همزمان بوده، بارها به چشم کاربران شبکه‌های اجتماعی اینترنتی آمده است. کمپین «یوز تا ابد» از سوی هنرمندان آغاز شد اما کم‌کم موج شد و به گوش مردم رسید تا تمام شبکه‌های اجتماعی با هشتگ «یوز تا ابد» پر شود و همه درباره خطری که این‌گونه را تهدید می‌کند، بنویسند و بخوانند.
هدیه تهرانی، بازیگر سینما این کمپین را راه انداخت تا داوطلبان برای خروج دام‌ها از منطقه حفاظت‌شده توران در حد توانشان کمک کنند. گله‌داران منطقه حفاظت‌شده توران و سگ‌های گله از مهمترین عوامل تخریب زیستگاه و تلفات یوزپلنگ‌ها هستند و بنا شد با این کمپین، آغل‌های آنها خریداری شود. ناصرتقوایی، علی کریمی، عبدالرضاکاهانی، مهتاب کرامتی و مهناز افشار از چهره‌های شناخته‌شده‌ای هستند که به این کمپین پیوستند و درباره یوزپلنگ نوشتند.
هنوز البته اعلام نشده که کمک‌ها تا چه حد رسیده اما پنجشنبه‌شب برای اطلاع‌رسانی درباره این کمپین، بسیاری از کاربران عکس خود را به تصویری از یوزپلنگ آذین کردند و درباره خطر از دست رفته این گونه ناب صحبت کردند. از طرف دیگر انجمن یوزپلنگ ایرانی نهم شهریورماه ۱۳۹۵ و با توجه به وضع نامناسب یوزپلنگ ایرانی درکشور، کمپینی به نام نامه نجات ترتیب داد و در این نامه مشکلات یوزپلنگ عنوان شد و در هفت بند پیشنهاداتی برای بهبود وضع موجود بیان شد.
این نامه از نهم شهریورماه و همزمان با دهمین گرامیداشت روز ملی یوزپلنگ ایرانی به مدت یک ماه بر روی وبسایت www.cheetahday.com قرار گرفت. در این مدت ۹۵۱۱ حامی حقیقی،۲۲ حامی حقوقی (لینک) و ۲۵ چهره شناخته شده سیاسی، هنری و ورزشی از این کمپین حمایت کردند.
به علاوه در ادامه پیگیری‌ها دو وزارت خانه صنعت، معدن و تجارت و راه و شهر سازی نسبت به همکاری در حفاظت از یوزپلنگ آسیایی اعلام آمادگی کردند و وزارت راه و شهرسازی اعلام داشت که یک‌میلیارد تومان بودجه جهت فنس کشی مسیر پر خطر مهاجرت یوز پلنگ آسیایی در استان سمنان اختصاص داده شده است که قرار است به‌زودی عملیات فنس کشی در این منطقه آغاز شود.
آخرین وضع یوزها در ایران
در دهمین سالروز ملی یوزپلنگ آسیایی، انجمن یوزپلنگ آسیایی به‌عنوان یکی از نهادهایی که در راستای پایش بعضی زیستگاه‌های آن تلاش می‌کند، گزارشی از وضع این گونه در خطر داد. براساس این گزارش در ادامه پایش وضع یوز پلنگ‌های ایرانی، در ‌سال ۹۵ دور سوم پایش از سوی انجمن یوزپلنگ ایرانی با هدف به‌روزرسانی پارامتر‌های جمعیتی، با تأکید بر ارزیابی وضع یوز پلنگ‌های ماده و زادآوری در دستورکار قرار گرفت.
انجمن یوزپلنگ ایرانی در گزارشش اعلام کرد که در پایش‌های‌ سال ۹۵ این انجمن هیچ یوز ماده‌ای ثبت نشد اما در ماه‌های گذشته موسسه تصویر حیات وحش، از یک ماده یوز پلنگ در میاندشت تصویربرداری کرده است.
این انجمن برای به‌دست آوردن دیدی بهتر از جمعیت، تلاش کرد تا مناطق بیشتری پایش شوند؛ ازجمله پناهگاه حیات وحش میاندشت در استان خراسان‌شمالی، پارک ملی و منطقه حفاظت‌شده سیاه کوه، پناهگاه حیات وحش دره انجیر در استان یزد و پناهگاه حیات وحش نایبندان در استان خراسان‌جنوبی.
براساس گزارش این انجمن با توجه به بررسی‌ها و عکس‌های به‌دست آمده از مناطق مورد پایش، یک یوزپلنگ نر در پناهگاه حیات وحش میاندشت، چهار یوز پلنگ نر در پناهگاه حیات‌وحش دره انجیر و دو یوز پلنگ نر در پناهگاه حیات‌وحش نایبندان به زندگی خود ادامه می‌دهند.
از سوی دیگر درحالی‌که هیچ یوز پلنگ ماده‌ای از جلوی دوربین‌های تله‌ای عبور نکرده یا عبور آن ثبت نشده است، در ماه‌های گذشته حین بررسی منطقه میاندشت توسط موسسه تصویر حیات وحش، یک ماده یوز پلنگ در این منطقه تصویربرداری شده است. با وجود این گزارش‌ها اما هومن جوکار، مدیر پروژه حفاظت از یوز آسیایی پیش از این درباره جمعیت یوزپلنگ‌ها به «شهروند» توضیح داده بود: «دانش ما درباره جمعیت یوزپلنگ‌ها کم است.
نمی‌توان چند عکس دوربین تله‌ای از یک منطقه را به کل زیستگاه تعمیم داد. باید تکنیکی برای جمعیت‌های پایین طراحی شود. موضوع دیگر گریز ماده‌ها از مناطق دارای دوربین است و البته شاید ما دوربین را جای نادرست کاشته‌ایم که تصویرشان ثبت نمی‌شود.» او گفته بود که کل یوزها فقط آنها نیستند که در دوربین ثبت می‌شوند و ضعف‌های تکنیکی دراین‌باره وجود دارد که فقط به ایران مربوط نیست.
جوکار ‌سال گذشته رقم تخمینی ٤٠ تا ٧٠ را برای شمار یوزپلنگ‌های آسیایی اعلام کرده، گفته بود که ما به وجود ٥ تا ٦ ماده یوزپلنگ امیدواریم اما باز هم این چیزی از نگرانی‌مان کم نمی‌کند.
پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.
آموزش هوش مصنوعی

تا دیر نشده یاد بگیرین! الان دیگه همه با هوش مصنوعی مقاله و تحقیق می‌نویسن لوگو و پوستر طراحی میکنن
ویدئو و تیزر میسازن و … شروع یادگیری:

همراه با تضمین و گارانتی ضمانت کیفیت

پرداخت اقساطی و توسط متخصص مجرب

ايمپلنت با ١٥ سال گارانتي 9/5 ميليون تومان

ویزیت و مشاوره رایگان
ظرفیت و مدت محدود

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    نظر کاربران

    • بدون نام

      گزافه گویی ست 50تا درحقیقت 2 قدم مانده

    • بدون نام

      پس محیط زیست و دولت چکار کردن.....خوب درست مدیریت کنن.

    • محمد

      بدینشون به کشور ژاپن کره آلمان و... تا ببینین چطوری ازشون مراقبت میکنن او هر سالم زیاد ترشون میکنن.
      ما که تو کشوری زندگی میکنیم که برای جون دانش آموزای تیز هوشمون یک سر سوزن ارزش قائل نیستن چه انتظاری باید داشته باشیم که کسی به فکر حیوانات باشه.
      عاقبت یوز ایرانی هم مثل ببر مازندران و شیر ایرانیه متاسفانه

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج