۵۹۲۴۶۱
۱ نظر
۵۰۱۱
۱ نظر
۵۰۱۱
پ

ایران آزاری به سبک آمریکایی!

در حالیکه ایالات متحده آمریکا تلاش های گسترده ای برای اخلال در برجام آغاز کرده است اما به نظر می رسد جامعه جهانی در این باره با آمریکا همسو نیست. امانوئل مکرون، رئیس جمهور فرانسه گفته است که هیچ جایگزینی برای توافق اتمی ایران با قدرت‌های بزرگ جهانی وجود ندارد.

فرارو: در حالیکه ایالات متحده آمریکا تلاش های گسترده ای برای اخلال در برجام آغاز کرده است اما به نظر می رسد جامعه جهانی در این باره با آمریکا همسو نیست. امانوئل مکرون، رئیس جمهور فرانسه گفته است که هیچ جایگزینی برای توافق اتمی ایران با قدرت‌های بزرگ جهانی وجود ندارد.

مکرون روز سه‌شنبه ۷ شهریور در دیداری با سفرای این کشور، برجام را یک "توافق خوب" توصیف کرد.

رئیس جمهور فرانسه گفت: "توافق سال ۲۰۱۵ میلادی به ما اجازه گفتگوی سازنده و مطلوب با ایران را می‌دهد."

وزیرخارجه آلمان هم که به آمریکا رفته در دیدار با همتای خود گفته است که کشورش خواهان حفظ توافق هسته ای میان ایران وشش قدرت جهانی است.

دونالد ترامپ، رئیس جمهور آمریکا که پیش از پیروزی در انتخابات ریاست جمهوری، برجام را "یک توافق بد" توصیف کرده بود بعد از به قدرت رسیدن هم مکررا درباره بازنگری در آن صحبت کرده است.

نیکی هیلی، نماینده آمریکا در سازمان ملل هفته پیش با اشاره به دیدار اخیر خود با مقام‌های آژانس بین‌المللی انرژی اتمی در وین، درباره امکان بازرسی این آژانس از "مراکز نظامی ایران" صحبت کرده بود.

هیلی گفت: «ایران در گذشته اقدامات پنهانی در مراکز نظامی یا دانشگاهی انجام داده بود.»

همزمان با دیدار اخیر هیلی با یوکیو آمانو، رئیس آژانس بین‌المللی انرژی اتمی، محمدجواد ظریف، وزیر امور خارجه در نامه‌ای به آمانو، از اهداف سفر هیلی ابراز نگرانی کرد "هدف اعلام شده این بازدید موجب برانگیخته شدن نگرانی‌های جدی نسبت به تخطی‌های بیشتر از متن و روح برجام و قطعنامه ۲۲۳۱ می‌شود، که این بار علاوه بر این می‌تواند اعتبار آژانس را - که نقش حیاتی برای رژیم عدم اشاعه به طور کلی و برای برجام به طور اخص دارد - مخدوش سازد."

در همین رابطه در هفته گذشته فدریکا موگرینی رییس سیاست خارجی اتحادیه اروپا هم از برجام دفاع کرد. او گفت: «این توافق تعهد کل جامعه بین المللی از یک طرف و ایران از طرف دیگر بود که با یک قطعنامه شورای امنیت سازمان ملل هم حمایت شده و بطور منظم مورد تایید آژانس بین المللی انرژی اتمی هم قرار گرفته است.»

موگرینی اضافه کرد: «من خوشحال شدم که در ابتدای این ماه از زبان رییس جمهور روحانی که دوباره انتخاب شده است در سخنرانی تحلیفش تعهد شخصی او را به ادامه اجرای تعهدات ایران در برجام را شنیدم.»

اما با وجود مخالفت اروپا با تلاش های ضد برجامی آمریکا اما تندروهای آمریکایی به دنبال ضربه زدن به برجام هستند. جان بولتون سفیر اسبق آمریکا در سازمان ملل روز دوشنبه طرحی که می‌گوید برای مشخص کردن نحوه خروج آمریکا از برجام تهیه کرده و قصد داشته آن را به رئیس‌جمهور کشورش ارائه دهد را منتشر کرده است.

او از تائید برجام توسط دولت ترامپ گلایه کرده است.

از طرف دیگر نتانیاهو نخست وزیر رژیم صهیونیستی هم در روزهای اخیر تحرکات ضد ایرانی تازه ای داشته است. او در دیدار با دبیرکل سازمان ملل ایران را متهم به احداث مراکز ساخت موشک هدایت‌شونده در خاک لبنان و سوریه کرد.

نتانیاهو از دبیرکل سازمان ملل انتقاد کرد که این سازمان فعالیت های نظامی ایران در لبنان را محکوم نکرده است.

علی بیگدلی کارشناس مسائل بین الملل در گفت و گو با فرارو درباره شرایط کنونی برجام اقدامات احتمالی آمریکا اظهار کرد: «آمریکایی ها قبلا استراتژی ایران هراسی را مطرح می کردند، اکنون به این نتیجه رسیده اند که این استراتژی نتیجه نداده است در نتیجه به استراتژی ایران آزاری روی آورده اند.»

به گفته بیگدلی "سفر نیکی هیلی به وین و دیدار با آمانو هم در این راستا بوده است، سفری که با وجود اینکه مفاد مذاکرات منتشر نشده است ولی نشانه های پس از آن به گونه ای است که به نظر نمی رسد چیز مشخصی از آن بیرون آمده باشد. نیکی هیلی دست خالی از وین به نیویورک برگشته است."

این کارشناس مسائل بین الملل تاکید کرد طرح جان بولتون، اظهارات نیکی هیلی، سفر نتانیاهو به روسیه و دیدارش با دبیرکل سازمان ملل و مطرح کردن اتهامات بی اساس و دروغ همگی در راستای آزار رسانی به ایران است و نه چیز دیگری.

بیگدلی افزود: «این رویکرد و سیاست ممکن است در عمل نتیجه ای به دنبال نداشته باشد اما موجب سرگردانی فکری و نگرانی درباره آینده در میان افکار عموم، فعالان اقتصادی و حتی سیاستمداران می شود.»

او با اشاره به برخی گمانه زنی ها درباره احتمال عدم تمدید دوباره برجام توسط ترامپ اظهار کرد: «هیلی و بولتون به دنبال این هستند که ترامپ دوباره برجام را تائید نکند اما این کار ساده ای نیست. ترامپ هم اکنون در کره شمالی، چین و سوریه مسائل و درگیری های بنیادین فراوانی دارد. او نمی تواند مشکل تازه ای برای دولتش درست کند.»

این تحلیلگر مسائل بین الملل در ادامه گفت: «اتحادیه اروپا از آمریکا فاصله گرفته است و نشان می دهد که دیگر نمی خواهد از آمریکا پیروی کند. در اجلاس کشورهای ۲۰ ترامپ گفت که فقط به آمریکا می اندیشیم. مکرون هم در پاسخ به او گفت که ما هم فقط به اتحادیه اروپا می اندیشیم. این نهایت سردی روابط است. اتحادیه اروپا از سوی دیگر در حال چرخش به سمت چین است که این برای آمریکا خوشایند نیست.»

او افزود: «اینکه علیه برجام اقدام کنند این به نفع آمریکا نیست و باعث انزوای سیاسی این کشور می شود. نه هیلی و نه جان بولتون مقام تصمیم گیرنده نیستند کمیته روابط خارجی سنا در این باره تصمیم گیرنده است. همه این تلاش ها و اظهار نظرها در واقع شو آزار رسانی به ایران است برای ایجاد وحشت در جامعه و اثرگذاری بر مسائل خاورمیانه.»

بیگدلی تاکید کرد که این موارد بر سرمایه گذاری در ایران تاثیر منفی می گذارد. هنوز ضریب امنیتی سرمایه گذاری در ایران تامین نشده است.

این تحلیلگر مسائل بین الملل در پایان گفت: «آمریکایی ها با ما وارد جنگ نخواهند شد چرا که بسیار سخت و سنگین خواهد بود. بنابراین از شیوه های دیگری استفاده می کنند. آنها همانگونه که رکس تیلرسون وزیر خارجه این کشور اعلام کرده است به دنبال "سرنگونی نرم" هستند. اکنون همه تلاش آمریکا این است که نفوذ منطقه ای ایران را کاهش دهد، به این خاطر از طرف اسرائیل و برخی کشورهای عربی منطقه هم به شدت تحت فشار است.»

پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.

همراه با تضمین و گارانتی ضمانت کیفیت

پرداخت اقساطی و توسط متخصص مجرب

ايمپلنت با ١٥ سال گارانتي 9/5 ميليون تومان

ویزیت و مشاوره رایگان
ظرفیت و مدت محدود
آموزش هوش مصنوعی

تا دیر نشده یاد بگیرین! الان دیگه همه با هوش مصنوعی مقاله و تحقیق می‌نویسن لوگو و پوستر طراحی میکنن
ویدئو و تیزر میسازن و … شروع یادگیری:

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    نظر کاربران

    • میلاد

      والله من به کشورهای اروپایی خوشبین نیستم یکدفعه۱۸۰ درجه عوض میکنند

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج