۵۹۲۵۷۴
۶ نظر
۵۰۰۹
۶ نظر
۵۰۰۹
پ

رفتار خودسر بانک‌ها مشتریان را به دردسر انداخت

در جریان اجرایی شدن بخشنامه کاهش نرخ سود بانکی برخی بانک‌ها به گونه‌ای عمل کردند که در نهایت موجب نارضایتی و ایجاد دردسرهایی برای مشتریان شدند، برخی با ارسال پیامک‌هایی با محتوای متفاوت عامل ایجاد نگرانی و البته سرگردانی مشتریان شده‌ و دسترسی به حساب‌های آنها را با مشکل مواجه کردند.

خبرگزاری ایسنا: در جریان اجرایی شدن بخشنامه کاهش نرخ سود بانکی برخی بانک‌ها به گونه‌ای عمل کردند که در نهایت موجب نارضایتی و ایجاد دردسرهایی برای مشتریان شدند، برخی با ارسال پیامک‌هایی با محتوای متفاوت عامل ایجاد نگرانی و البته سرگردانی مشتریان شده‌ و دسترسی به حساب‌های آنها را با مشکل مواجه کردند.

در حالی از امروز(شنبه) بانک‌ها ملزم به رعایت نرخ سود سپرده مصوب شورای پول و اعتبار شده و باید سود یکسانه را حداکثر تا ۱۵ و کوتاه مدت را تا ۱۰ درصد کاهش دهند که در فاصله حدود ۱۰ روزه‌ای که از اعلام تصمیم برای کاهش نرخ سود بانکی تا اجرایی شدن آنها در بانک‌ها (۱۱ شهریور) وجود داشت، بودند برخی بانک‌های خصوصی پیامک‌هایی را به مشتریان خود ارسال کرده و آنها را به هر گونه‌ای برای تعیین وضعیت حساب‌ها فرا خواندند. در مواردی هم بدون نیاز به مراجعه می‌خواستند تا وضعیت خود را با ارسال یک پیامک مشخص کنند. اما در این بین برخی دیگر از بانک‌ها حتی بدون اجازه از مشتری نسبت به جابه‌جا کردن حساب‌های آنها اقدام کردند که با نارضایتی بسیاری همراه شده است.

در هفته گذشته یکی از بانک‌های خصوصی با ارسال پیامی به مشتریان گفت که با توجه به الزام بانک‌ها به کاهش سود بانکی برای تعیین وضعیت حساب خود به شعب مراجعه کنند. این بانک که البته سودهای روزشمار تا ۲۲ درصد پرداخت می‌کرد، بر جابه‌جا کردن حساب به بلندمدت تاکید داشت و در نتیجه این فراخوان ازدحام در شعبه‌های آن قابل تامل بود. با این حال در نهایت این سپرده گذاران بودند که تصمیم می‌گرفتند حساب‌های خود را جابه‌جا کرده و یا در همان قالب قبلی نگه دارند.

اما یکی دیگر از بانک‌ها در دو روز پایانی هفته گذشته و به ویژه روز پنج‌شنبه مشتریان را تحت فشار گذاشته و پیام می‌دهد که تا ساعت ۱۲ مهلت دارند که وضعیت حساب را مشخص کنند. این بانک اعلام کرد که از روز شنبه همزمان با ۱۱ شهریورماه سود کلیه سپرده‌های روزشمار به ۱۰ درصد تغییر می‌کند. از این رو برای جلوگیری از کاهش نرخ سود فعلی شما، از روز شنبه حساب‌تان به سپرده یکساله غیرقابل دریافت و پرداخت تبدیل می‌شود. بانک مربوطه از مشتری خواسته بود تا اگر تمایلی به تغییر ماهیت حساب خود ندارد تا ساعت ۱۲ همان روز(پنج شنبه) با ارسال عدد یک عدم موافقت خود را اعلام کند.

گرچه این بانک به مشتریان خود این اختیار را داده بود تا وضعیت حساب ‌های کوتاه مدت یا بلندمدت خود را مشخص کنند، اما مسئله اینجاست که برخی از مشتریان چنین پیامکی را به هر دلیلی دریافت نکرده‌اند و نتوانسته‌اند عدم تمایل خود به تبدیل حساب‌هایشان به بلندمدت را اعلام کنند. از این رو معترضانه به شعب بانک مربوطه مراجعه کرده و درخواست تغییر وضعیت داشتند. آنها عنوان می‌کنند که ما پیامکی دریافت نکرده‌ایم و چرا باید بانک به طور خودسر درباره ما تصمیم بگیرد که حساب‌ها را تغییر دهد، آنها امروز با این معضل مواجه شده‌اند که نمی توانند از حساب خود با توجه به تبدیل به بلندمدت و عدم قابلیت واریز و برداشت، وجهی دریافت کنند. مشتریان عنوان می کنند که ما فورا به مبلغی که در حساب‌ روز شمار ما قرار داشت نیاز داریم ولی از سویی دیگر فرصت مراجعه به بانک و تغییر وضعیت حساب نداریم! مراجعه به شعب این بانک نیز با این توضیح همراه بود که سپرده‌گذار می‌تواند حسابی که برای آن به بلندمدت تبدیل شده را به کوتاه‌مدت تغییر دهد.

اینجا جای سوال است که چرا شعب در شرایطی که مشتری می‌تواند با مراجعه حساب روزشمار خود را به بلندمدتی که البته بر اساس نرخ‌های قبلی نبوده و با ۱۵ درصد تعریف شده، تغییر دهد؟ بانک باید این کار در زمانی کوتاه و تحت فشار برای آنها انجام دهدکه سپرده‌گذار نیز در صورت عدم تمایل ناچار باشد بار دیگر به بانک رفته و در صف طولانی برای تغییر ماهیت حساب خود بماند.

اما مورد دیگری وجود دارد که شاید اصلا قابل توجیه نباشد آنهم مربوط به یکی از موسسات اعتباری که در حال ساماندهی است. این موسسه که این روزها درگیر مسائلی برای پرداخت وجوه سپرده‌گذاران خود است، در آستانه کاهش نرخ سود بانکی پیامکی به مشتریان خود می‌دهد که در آن بدون دریافت مجوز تصمیم به برداشت از حساب و تبدیل ماهیت آن دارد.

این موسسه در پیامک خود عنوان کردکه بنابر بخشنامه خود از بانک مرکزی از ۱۱ شهریورماه سود کلیه حساب‌های کوتاه مدت ۱۰ درصد خواهد شد از این رو به منظور حفظ منافع مشتریان (بر اساس مانده حساب) مبلغی در حساب کوتاه مدت باقی مانده و مازاد بر آن به حساب بلندمدت ۹ ماهه و با حفظ نرخ قبلی تغییر می‌کند. در شرایطی که سپرده‌گذاران این موسسه از دریافت مبالغ خود در آن با مشکلاتی مواجه‌اند، ارسال این پیامک که طی رفتاری خودسرانه موجب تغییر منابع حساب‌ آنها می‌شود نیز آنها را بیش از گذشته عصبانی کرده است، چرا که با جابه‌جایی حساب به ۹ ماهه ظاهرا قابلیت برداشت کاملا از مشتری سلب شده و دیگر سپرده گذار نمی‌تواند مدعی دریافت باشد به عبارتی در مقابل کاری انجام شده قرار می‌گیرد که هیچ رضایتی از آن ندارد.

به هر صورت بخشنامه بانک مرکزی برای کاهش نرخ سود بانکی از امروز اجرایی شده اما جای سوال بسیاری وجود دارد که چرا باید بانک ها به گونه‌ای رفتار کنند که فضا را برای مشتریان سخت و آنها را درگیر اضطراب و نگرانی کرده باشد. این در شرایطی است که حتی حضور در مکان‌های عمومی در چند روز اخیر نیز موید این موضوع بوده و بسیار دیده می‌شد که در رابطه با نحوه جابه‌جایی حساب‌ها و مسائلی که برای آنها پیش آمده بحث و گفت وگو می‌کردند در حالی که انتظار می‌رفت طی هفته گذشته با این رفتار بانک‌ها و البته انتقاداتی که برخی مدیران بانکی نسبت به این رفتار مطرح کردند، ‌ برخورد و یا واکنشی از سوی بانک مرکزی وجود داشته باشد، اما چنین موضوعی دیده نشد و در روز پنجشنبه و حتی جمعه شیفت‌های کاری برای تغییر حساب‌ها وجود داشت.

پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.
آموزش هوش مصنوعی

تا دیر نشده یاد بگیرین! الان دیگه همه با هوش مصنوعی مقاله و تحقیق می‌نویسن لوگو و پوستر طراحی میکنن
ویدئو و تیزر میسازن و … شروع یادگیری:

همراه با تضمین و گارانتی ضمانت کیفیت

پرداخت اقساطی و توسط متخصص مجرب

ايمپلنت با ١٥ سال گارانتي 9/5 ميليون تومان

ویزیت و مشاوره رایگان
ظرفیت و مدت محدود

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    نظر کاربران

    • بدون نام

      چرا بانکداری ما اینچنین شده، در هیچ جای دنیا اینطوری نیست واقعاً

      پاسخ ها

      • علیرضا

        سلام عزیزخشکه مقدس،،،اول فرق رباباسودناچیزی که طبق یک قراردادشرعی وقانونی بین مشتری وبانک منعقدوطبق آن بانک بعنوان طرف قراردادباپول کارکرده ومبلغی رابعنوان سودبانکی به مشتری میده روبدونین،بعداین همه مشتری بانک روبراساس مذهب خودتون رباخوارو.....معرفی کن.

    • بدون نام

      هم برای بانکها که مشکل ایجاد شده خدا را شاکریم و بیشتر از آن خدا را شاکریم بخاطر مشکلاتی که واسه مردم رباخواری ایجاد شده که کارشون شده پول تو بان‌ گذاشتن واسه درصد بیشتر رباخواری و دولت و اونایی که باید تفصیل این رباخواری رو واسه مردم تشریح کنند میان بجای روشن کردن مسئله مورد رو تشریع میکنند ومثل علمای بنی اسرائیل از خودشون واسه مردم شرع گذاری و به آن جنبه دینی میدهند.ربا در هر کجا باشد نابودش میکند و اقتصاد ماهم الحمدلله که روبه نابودیست بخاطر رباخواری مردم با همدیگر و ربا خواری حاکمیت با ملتش بواشطه بانکهاست.
      رباخوار و ربادهنده و شاهدان ربا و مکتوب کننده قرار داد ربا همه ملعون و مورد نفرین پرور دگارند.

    • بدون نام

      آقای مدعی رباخواری! شما احتمالا آقازاده ای و وصلید به آقایون ...، نفستون از جای گرم بلند میشه و همه مردم رو بی دین کردین و شما دینداری! یه کم فکر کن، ببین این وضع مملکت از کجا ریشه گرفته و مردمی که در بانکها سرمایه گذاری کردن، به چه علت بوده و عمدتا چه کسانی هستن! ببین آیا میتونن جای دیگه ای این کار بکنن؟ همین عواقب کاهش سود بانکی رو ببین! افزایش کرایه خونه، دلار، طلا و ...!!! به دولتها هیچ ربطی نداره، ریشه جای دیگس، اون رو باید بخشکونن، اگه تورم نبود، هیچکس به امید سود، پول تو بانک نمیذاشت و اصلا نیازی به این کار نبود!

    • بدون نام

      من یک زن خانه دار ربا خوار هستم مقداری پول ارثیه مادری داشتم گذاشته بودم بانک و با سودش گذران زندگی میکردم به لطف شما ربا نخوارها حالا پولم نصف کمتر شده الان باید چکار کنم برم دزدی خوبه ؟ برم از سوپرمارکت بدزدم خوبه ؟ یا برم سر چهارراه خود فروشی کنم ؟ مردم احمق ربا کجا بود ما هم پولمونو میدادیم بانکها باهاشون کار میکردند و به ما هم از سودش بهره میدادن . مسخره ها ربا تعریف دیگری داره و سود بانکی یه تعریف دیگه

    • بدون نام

      خانم شماببخشید،. کاربر1455برای خودش چرت میگه، خانم حق باشما وامثال شماها هستش،من بجای ان اقا ازشما معذرت می خوام ببخشید.

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج