۵۹۳۰۰۶
۲ نظر
۵۰۲۵
۲ نظر
۵۰۲۵
پ

روایت علی ربیعی از بازار کار ایران

ربیعی: بی‌کاری به منازعات سیاسی کشیده شده

اشتغال‌زایی به اصلی‌ترین دغدغه دولت‌های اخیر ایران تبدیل‌شده است. همه دولت‌ها هم آمارهای مختلفی از میزان اشتغال‌زایی ارائه داده‌اند و خود را واجد بیشترین میزان ایجاد فرصت‌ شغلی دانسته‌اند. نمونه آن هم دولت‌های نهم و دهم بود که تأکید می‌کرد سالانه بیش از ٥٠٠ هزار فرصت شغلی ایجاد کرده؛ اما درنهایت مشخص شد که میزان اشتغال‌زایی هشت‌ساله احمدی‌نژاد، چیزی حدود صفر بوده است.

روزنامه شرق: اشتغال‌زایی به اصلی‌ترین دغدغه دولت‌های اخیر ایران تبدیل‌شده است. همه دولت‌ها هم آمارهای مختلفی از میزان اشتغال‌زایی ارائه داده‌اند و خود را واجد بیشترین میزان ایجاد فرصت‌ شغلی دانسته‌اند. نمونه آن هم دولت‌های نهم و دهم بود که تأکید می‌کرد سالانه بیش از ٥٠٠ هزار فرصت شغلی ایجاد کرده؛ اما درنهایت مشخص شد که میزان اشتغال‌زایی هشت‌ساله احمدی‌نژاد، چیزی حدود صفر بوده است.
این موضوعی است که علی ربیعی از آن به‌عنوان «سندرم اشتغال‌زایی» یاد می‌کند و اعتقاد دارد باید روی سیاست‌های بازار کار متمرکز شویم. او که در نخستین کارگاه بین‌المللی مطالعات بازار کار صحبت می‌کرد، گفت: «پنجره جمعیتی در ایران امروز یک واقعیت است و معتقد هستم در کوتاه‌مدت این پنجره جمعیتی موجب افزایش بی‌کاری می‌شود؛ بنابراین فشار جمعیت در حوزه بازار کار را باید به فرصتی در راستای رشد سوق دهیم».
به گفته ربیعی، اقتصاد ایران در بهترین حالت ممکن می‌تواند ٥٠٠ هزار شغل در سال ایجاد کند؛ بنابراین باید سیاست‌های مبتنی بر مدیریت بازار کار را در پیش بگیریم: «در راستای دستیابی به چنین هدفی، باید ١٥ تا ٣٢ هزار میلیارد تومان از تولید ناخالص ملی را به بازار کار اختصاص دهیم و این میزان از سرمایه می‌تواند از طریق افزایش دریافت مالیات صورت گیرد.
بررسی‌ها نشان می‌دهد که حتی وقتی دولت‌ها با مشکل نقدینگی دست‌وپنجه نرم می‌کنند، باید سرمایه به بازار کار تزریق شود؛ اما به دلیل سندرمی که در برنامه‌های موجود در زمینه اشتغال‌زایی داشتیم، نتوانستیم در دهه اخیر موفق عمل کنیم». وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی ادامه داد: ایران یک درصد جمعیت کل جهان را به خود اختصاص داده؛ درحالی‌که ٩,١ درصد جمعیت شاغل را دارد که این بی‌تناسبی، مشکلات و نیازهای متعددی را به وجود آورده است.
او با بیان اینکه عمده مشکلات حوزه اشتغال‌زایی در یک دهه اخیر، فقدان کفایت سرمایه است، گفت: «این تفکر که باید اول تولید شکل بگیرد تا اشتغال ایجاد شود، غلط است؛ چراکه کشورها به سمت جذب سرمایه‌ها رفته‌اند و به رشد اقتصادی و رونق تولید و اشتغال رسیده‌اند. باید سرمایه‌های خارجی را وارد کشور کنیم و ۱۰ برابر سرمایه‌ای که در ۱۰ سال گذشته وارد کردیم، سرمایه جذب کنیم».
ربیعی ادامه داد: «۲۰ سال است در کشور درباره بی‌کاری جدی‌تر صحبت می‌کنیم؛ به‌نحوی‌که در دو سال اخیر بی‌کاری به منازعات سیاسی هم کشیده شده؛ ولی آنچه بیشتر مورد بحث قرار می‌گیرد، درباره تعداد بی‌کاران و موضوع یک ساعت کار در هفته است و گاهی اشتغال درگیر سیاست‌زدگی می‌شود».
وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی افزود: «پنجره جمعیتی در ایران امروز یک واقعیت است و معتقدم در کوتاه‌مدت این پنجره جمعیتی موجب افزایش بی‌کاری می‌شود؛ بنابراین فشار جمعیت در حوزه بازار کار را باید به فرصتی در راستای رشد سوق دهیم». او با بیان اینکه برای اینکه آینده‌ای فقیر را تجربه نکنیم، باید بر سیاست‌های بازار کار متمرکز شویم، تصریح کرد: «امروز ۸۰ میلیون نفر جمعیت ماست و یک درصد جمعیت دنیا را داریم؛ درحالی‌که دو برابر نسبت‌مان با جمعیت دنیا افرادی داریم که در پنجره جمعیتی قرار دارند. ما نیازمند آن هستیم که هم به رشد بزرگ دسترسی پیدا کنیم و هم برای مدیریت بازار کار تلاش کنیم».
آمارهای عجیب‌وغریب حوزه اشتغال
دبیر ستاد هماهنگی اقتصادی دولت نیز در این کارگاه از آمارهای عجیب‌وغریب حوزه اشتغال ایران صحبت کرد. مسعود نیلی که بر لزوم برنامه‌ریزی جمعیت و مدیریت سه میلیون بی‌کار در ایران تأکید دارد، گفت: «بین سال‌های ٢٠٠٦ تا ٢٠١٣ میلادی، تعداد مطلق اشتغال زنان کاهش و همین میزان در مردان افزایش را تجربه کرده است. این نسبت در سه سال گذشته روند معکوس داشته.
این در شرایطی است که بازار کار ایران از قبل از سال ٢٠٠٦ تا به امروز تحولات زیادی را در زمینه نرخ تحصیلات تجربه کرده است». به گفته او، بررسی‌ها نشان می‌دهد بین زنان و مردان در زمینه آموزش عالی تقارن وجود دارد؛ اما میزان مشارکت مردان در بازار کار بیش از زنان است که از نبود تقارن حکایت دارد: «نرخ مشارکت مردان نیز در بازار کار از سال ٢٠٠٦ تاکنون کاهش‌ یافته که در نتیجه آن، مشکلات موجود در زمینه بازنشستگی‌های زودهنگام به وجود آورده است؛ درحالی‌که این نرخ در همین مدت برای زنان روند عکس را تجربه کرده است.
اگر بخواهیم به ازای هر یک درصد رشد صد هزار شغل ایجاد کنیم، باید به رشد بالا و باکیفیت برسیم. با وجود اینکه نرخ مشارکت زنان در سال‌های اخیر به حدود ١٧ درصد رسیده؛ اما ورودی بازار کار زنان بالاتر از ٥٠ درصد است». نیلی، شکاف جنسیتی را ویژگی بازار کار ایران دانست و گفت: «با توجه به سرمایه‌گذاری آموزش عالی، زنان در سال‌های آینده نقش مهمی در بازار کار ایران خواهند داشت.
کمترین و بیشترین نرخ مشارکت زنان در کشور در سال‌های ١٩٩٦ و ٢٠١٦ بوده و جوانان تحصیل‌کرده و زنان، در حال ورود به بازار کار هستند». او با بیان اینکه باید سالانه بیش از ٨٠٠ هزار شغل در کشور ایجاد کنیم، عنوان کرد: «در سال‌هایی با رشد بدون اشتغال و در دورانی با اشتغال بدون رشد مواجه بودیم؛ بنابراین نیاز به رشد فراگیر داریم».
نیلی در ادامه گفت: «جمعیت جوان کشورهای منطقه، افزایش تحصیلات مستقل از نرخ رشد و افزایش تعداد زنان در بازار کار از ویژگی‌های مشترک بازار کار ایران و کشورهای منطقه است». او با اشاره به بازار کار در کشورهای منطقه گفت: «از نظر مقیاس بازار کار حداقل سه کشور ایران، مصر و ترکیه هم از لحاظ جمعیتی و هم از لحاظ جمعیت بازار کار به یکدیگر نزدیک هستند».
پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.

همراه با تضمین و گارانتی ضمانت کیفیت

پرداخت اقساطی و توسط متخصص مجرب

ايمپلنت با ١٥ سال گارانتي 9/5 ميليون تومان

ویزیت و مشاوره رایگان
ظرفیت و مدت محدود
آموزش هوش مصنوعی

تا دیر نشده یاد بگیرین! الان دیگه همه با هوش مصنوعی مقاله و تحقیق می‌نویسن لوگو و پوستر طراحی میکنن
ویدئو و تیزر میسازن و … شروع یادگیری:

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    نظر کاربران

    • بدون نام

      جناب آقای وزیر کار نتیجه صدارت ووزارت شما بیکاری میلیونی در قشر عادی وتحصیلکرده است فرافکنی وگناه را به گردن دیگران انداختن ازمسئولیت شما نمی کاهد

    • بدون نام

      اماروارقام اعتبارخودراازدست داده چون باانچه ملموس است تفاوت زیاددارد مادربین بازارجزفقروکسادی بیکاری وناامیدی مشاهده نمی کنیم باعوض شدن ادمهاهم بدتری رامی بینیم .....

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج