۵۹۳۸۲۷
۵۰۰۶
۵۰۰۶
پ

لزوم تقویت بخش واقعی اقتصاد

در چند روز اخیر بازار بورس شاهد برخی اعتراضات و همچنین گرایش مردم به خرید سکه و... بودیم طبیعتا بازارهای مختلف به یکدیگر مرتبط هستند. بازار پول و سرمایه و جزئی‌تر مانند بازار طلا، زمین و... در مقاطع مختلف می‌تواند برای سرمایه‌گذاران جذاب باشد.

هادی حق‌شناس در روزنامه آرمان نوشت: در چند روز اخیر بازار بورس شاهد برخی اعتراضات و همچنین گرایش مردم به خرید سکه و... بودیم طبیعتا بازارهای مختلف به یکدیگر مرتبط هستند. بازار پول و سرمایه و جزئی‌تر مانند بازار طلا، زمین و... در مقاطع مختلف می‌تواند برای سرمایه‌گذاران جذاب باشد.
کم شدن سود بانکی علامتی است جهت سرمایه‌گذاران که برای دنبال کردن بازاری سودده‌تر از بازار پول تلاش می‌کنند. بازدهی بازار پول در مدت زمان بیش از یک سال حدود ۱۵ درصد است. حال اگر بازار سرمایه، زمین، مسکن و... بازدهی بیش از این عدد داشته باشد؛ سپرده‌گذاران سرمایه خود را به سمت آن بازار‌ها هدایت خواهند کرد.
نکته کلیدی برای تصمیم‌گیری سپرده گذاران نرخ تورم است. اگر دولت وفادار به کاهش نرخ تورم باشد طبیعتا علاقه مردم به‌سرمایه‌گذاری در بخش واقعی اقتصاد و تولید متمرکز خواهد شد. اما به هر دلیل و حتی اکنون که نرخ سود بانکی به ۱۵ درصد رسیده این برداشت در جامعه القا شود که نرخ تورم بالاتر می‌رود، بخشی از پول می‌تواند به سمت بازارهای ذکر شده روانه شود.
اما اگر مردم و سپرده‌گذاران بتوانند به سیاست‌های میان مدت و بلند مدت دولت اعتماد کنند، تحرک‌های سپرده‌گذاران در بازار سکه یا ارز و... مدت زیادی طول نمی‌کشد و در حد نوساناتی که در یک هفته گذشته شاهد بودیم خواهد بود. نهایتا همه چیز به اعتماد و اطمینانی که دولت بین سپرده‌گذاران و فعالان اقتصادی ایجاد می‌کند برخواهد گشت.
اگر بخش واقعی اقتصاد تقویت شود و یا رونق مورد انتظار در این بخش ایجاد شود، می‌تواند سپرده‌ها را جذب کرده و از حرکت آن به سمت خرید سکه یا ارز جلوگیری خواهد شد. انتظار می‌رود دولت همچنان سیاست تقویت بخش واقعی اقتصاد را ادامه دهد و در سال ۹۶ رفتار و سیاستی اتخاذ کند که رشد اقتصادی بخش واقعی اقتصاد در حدود۶ یا ۷ درصد باشد.
اگر اقتصاد ایران وارد دوره رونق شود، با حفظ تورم یک رقمی زیاد نباید نگران گرایش سپرده‌گذاران به سمت خرید سکه یا برخی دارایی‌های دیگر بود. یقینا درمان اقتصاد ایران اتخاذ سیاست تجمیع نقدینگی و سپرده‌ها به سمت بخش واقعی اقتصاد، از سوی دولت است.
در تمام اقتصادهای سالم دنیا نیز پول و نقدینگی در این بخش جمع شده و در بخش دلالی، سکه، ارز و... سرمایه چندانی وجود ندارد. نکته کلیدی رفتاری است که دولت باید انجام دهد تا تورم نتواند ارزش پول مردم را کم کند. مهم‌ترین شاخص اثرگذار بر محیط اقتصاد کلان یک رقمی ماندن و حرکت به سمت زیر ۵ درصد تورم است. تورم زیر ۵ درصدی مهم‌ترین عامل ایجاد سلامت در اقتصاد ایران خواهد بود.
پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.
آموزش هوش مصنوعی

تا دیر نشده یاد بگیرین! الان دیگه همه با هوش مصنوعی مقاله و تحقیق می‌نویسن لوگو و پوستر طراحی میکنن
ویدئو و تیزر میسازن و … شروع یادگیری:

همراه با تضمین و گارانتی ضمانت کیفیت

پرداخت اقساطی و توسط متخصص مجرب

ايمپلنت با ١٥ سال گارانتي 9/5 ميليون تومان

ویزیت و مشاوره رایگان
ظرفیت و مدت محدود

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج