۵۹۴۱۱۵
۵۰۰۱
۵۰۰۱
پ

نگاهي به تيم‌هاي اروپايي صفر امتيازي در مقدماتي جام‌جهاني

فوتبال در اروپا يكي از پرطرفدارترين ورزش‌هاست. اين روزها رقابت‌هاي مقدماتي جام‌جهاني در منطقه اروپا، شور و حال وصف نشدني بين فوتبال دوستان به‌وجود آورده است.

روزنامه قانون: فوتبال در اروپا يكي از پرطرفدارترين ورزش‌هاست. اين روزها رقابت‌هاي مقدماتي جام‌جهاني در منطقه اروپا، شور و حال وصف نشدني بين فوتبال دوستان به‌وجود آورده است. تيم‌هايي مانند فرانسه، آلمان، انگليس، ايتاليا و ... علاوه بر مردم كشورشان طرفداران مختلفي در سرتاسر دنيا دارند اما كمتر كسي نام تيم‌هايي مانند سن‌مارينو، ليختن‌اشتاين، مالت و جبل‌الطارق را شنيده است. اين چهار تيم تاكنون نتوانسته‌اند موفق به كسب حتي يك امتياز در مسابقات مقدماتي جام‌جهاني شوند. به اين بهانه نگاهي داريم به سابقه فوتبالي چهار تيم صفر امتيازي حاضر در رقابت هاي مقدماتي جام جهاني در منطقه اروپا.

سن مارينو، استفانِلی، تو اسطوره لعنتی

در دهه ۸۰ میلادی سن مارينو به فکر این افتاد که قدم به دنیای فوتبال بگذارد. در اولین بازی غیررسمی با نتیجه ۱-۰ به تیم زیر ۲۳ساله‌های کانادا باختندو در اولین بازی رسمی نيز در جریان رقابت‌های یورو ۹۲، با نتیجه ۴-۰ دربرابر سويیس شكست خوردند. باخت‌ها ادامه دار بود؛ آن‌ها در ۱۳ دیدار نخست خود به‌صورت پی در پی شکست خوردند و تنها دو گل به‌ثمر رساندند. اما ۱۰ مارس ۱۹۹۴ برای سن مارینو روز مهمی بود، جایی که آن‌ها موفق شدند ترکیه را در خانه با نتیجه صفر- صفر متوقف کنند. این نخستین دیداری بود که سن مارینو در آن شکست نخورد، موضوعی که به‌ندرت برای فوتبال ملی سن مارینو روی می‌دهد. در تاریخ فوتبال سن مارینو، روز تاریخی دیگري نيز وجود دارد. در یک دیدار دوستانه که در آپریل ۲۰۰۴ برگزار شد، سن مارینو موفق شد لیختن‌اشتاین، ديگر تيم صفر امتيازي حاضر در اين دوره از مسابقات مقدماتي جام‌جهاني را با نتیجه ۱-۰ شکست دهد تا به اولین و آخرین پیروزی خود در فوتبال برسد. شکست‌های آنان همچنان ادامه داشت و ادامه دارد، اما آن‌ها چند شب پيش در جریان رقابت‌های انتخابی جام‌جهانی ۲۰۱۸ روسیه به‌مصاف نروژ رفتند که اتفاق جالبی در این بازی روی داد. در نیمه دوم این بازی، سن مارینو پس از ۱۵ سال موفق شد در خارج از خانه گل بزند. آخرین بار آن‌ها در سال ۲۰۰۱ موفق شده بودند دروازه لتونی را در یک بازی خارج از خانه رسمی باز کنند. گل در برابر نروژ باعث نشد آن‌ها از شکست فرار کنند، اتفاقی که چندان معمول نیست. آن‌ها در کل تاریخ فوتبال خود، تنها پنج بار شکست نخورده‌اند که آخرین دیدار به بازی در برابر استونی در ۱۵ نوامبر ۲۰۱۴ باز می‌گردد.
در ديدار برابر نروژ نكته جالب ديگر، فعاليت حساب رسمي توييتر تيم‌ملي سن‌مارينو بود. سن مارينو درحالي‌كه يك بر صفر از نروژ عقب بود، در نيمه دوم بازي به گل تساوي رسيد. حساب توييتر سن‌مارينو در واكنش به اين گل نوشت:« اگر بتوانیم در برابر نروژ مساوی کنیم، رویاهای‌مان به حقیقت می‌پیوندد». فوتبال گاهي بسيار بي‌رحم مي‌شود، نروژ گل دوم را نيز وارد دروازه سن‌مارينو كرد و نگذاشت روياي مردم سن‌مارينو به حقيقت بپيوندد. نكته قابل توجه، حمايت ادامه‌دار و روحيه‌بخشي بود كه حساب توييتر سن‌مارينو روي آن پافشاري داشت؛ آن‌ها در پايان بازي نوشتند:«بازی تمام شد؛ باید ۱۵ سال دیگر صبر کنیم تا یک گل خارج از خانه ببینیم. خوشحال باشید که در این لحظه جادویی زنده بودید و آن را دیدید. ممنون برای گل خارج از خانه، استفانِلی، تو اسطوره لعنتی» بالاخره روزي بدشانسي‌هاي سن‌مارينو تمام مي‌شود و شايد در آينده بيشتر از اين تيم بشنويم.

ليختن اشتاين، مناسب براي زندگي

کشوری را تصور کنید که بتوان خبری را در تويیتر به همه رساند، در فیسبوک با همه شهروندانش دوست شد و بتوان با تمام خانواده‌های آن کشور به گردش رفت. کشوری را به دور از هیاهو، امن، راحت، ثروتمند و همراه با آرامش تصور کنید. نام آن کشور لیختن اشتاین است. پرچمی پرمعنی، رنگ آبی نشان دهنده رنگ آسمان، رنگ قرمز نشان‌دهنده آتشی که شب ها در خانه‌ها می سوزد و آرم پادشاهی که نماد اتحاد مردم و پادشاه است. نیمی از جمعیت کشور، عضو انجمن های ورزشی هستند و از هر ۱۹۸نفر، یکی دارای یک باشگاه ورزشی است؛ به طور خلاصه می‌توان گفت مردم ليختن اشتاين، مردم ورزش دوستي هستند. تیم‌ملی فوتبال لیختن‌اشتاین زیر نظر فدراسیون فوتبال اين كشور فعالیت می‌کند. اولین بازی این تیم، یک بازی دوستانه با مالت بود که در سال ۱۹۸۱ در شهر سئول برگزار شد و در نهایت دو تیم به تساوی ۱-۱ دست یافتند.
اولین بازی رسمی این تیم دو سال بعد در مقابل سويیس انجام شد که به باخت ۱-۰ این تیم انجامید. بهترین نتیجه تیم لیختن‌اشتاین برد ۴-۰ برابر لوکزامبورگ در مسابقات انتخابی جام جهانی ۲۰۰۶ در تاریخ ۱۳ اکتبر ۲۰۰۴ بوده که اولین برد خارج از خانه و نيز اولین برد این تیم در مسابقات انتخابی جام جهانی است. سنگین ترین شکست تیم لیختن‌اشتاین در سال ۱۹۹۶ در جریان مسابقات انتخابی جام جهاني ۱۹۹۸ بوده که این تیم با نتیجه ۱۱-۱ از مقدونیه شکست خورد. ليختن اشتاين در مسابقات مقدماتي جام جهاني ۲۰۱۸ روسيه با ايتاليا،‌ اسپانيا، آلباني، رژيم‌صهيونيستي و مقدونيه همگروه است. هرچند وضعيت زندگي در ليختن اشتاين بسيار مطلوب است اما وضعيت فوتبال در اين كشور هنوز به حد رقابت با تيم‌هاي قدرتمند اروپايي نرسيده است. تيم ملي ليختن اشتاين در اولين ديدار مقدماتي جام‌جهاني روسيه برابر اسپانيا با هشت گل در هم كوبيده شد. سپس با نتيجه دو بر صفر از آلباني شكست خوردندو ايتاليا نيز چهار بر صفر ليختن اشتاين را شكست داد تا اين دوره از مسابقات مقدماتي جام‌جهاني براي آن‌ها كابوس‌وار دنبال شود. اكنون ليختن اشتاين با تفاضل گل منفي ۲۷ در قعر جدول گروه G مسابقات قرار دارد.

مالت، جزیره‌ مدرن

کشور مالت، نقطه‌ تلاقی سرزمین‌های مدیترانه‌ای است. در هزاره‌ اخیر، میلیون‌ها نفر از مردم سراسر دنیا از این کشور بازدید کرده‌اند و حقیقت این است که گردشگری، یکی از اصلی‌ترین صنایع حال حاضر این جزیره‌ مدرن به حساب می‌آید. فوتبال دوستان ايراني شايد اسم اين تيم را بارها از برنامه ۹۰ شنيده باشند. زماني كه لباس‌هاي بي كيفيتي كه برند جيووا براي ايران طراحي كرده بود موضوع اصلي برنامه ۹۰ بود، در آن برنامه كاشف به عمل آمد كه برند جيووا، طراحي لباس‌هاي تيم ملي مالت را نيز برعهده دارد البته خيلي شكيل‌تر و با كيفيت تر كه البته همكاري كشور مالت با برند ايتاليايي جيووا با همسايگي ديوار به ديوار اين دو كشور بي ربط نيست.
تيم ملي مالت، اولين بازي خود را در ۲۴ فوريه ۱۹۵۷ با تيم ملي استراليا در ورزشگاه تاريخي امپاير انجام داد. اين بازي كه با استقبال پرشور هواداران نيز همراه بود، در نهايت به شكست سه بر دو مالت انجاميد. مالت تاكنون حتي در ميانه جدول رده‌بندي فيفا نيز قرار نگرفته و بهترين رتبه آن‌ها در رده‌بندي فيفا تا كنون رتبه ۶۶ بوده است.در مسابقات مقدماتي جام جهاني ۲۰۱۸ روسيه، مالت هنوز امتيازي كسب نكرده است. تازه‌ترين بازي مالت، شنبه شب برابر تيم‌ملي انگليس بود كه با نتيجه چهار بر صفر به سود انگليس به پايان رسيد. مالت پيش از اين در مسابقات مقدماتي جام جهاني سال ۲۰۱۰ آفريقاي جنوبي تنها يك امتياز كسب كرده بود و اولين پيروزي آن در مسابقات مقدماتي جام جهاني ۲۰۱۴ برزيل، در مقابل ارمنستان بود. اين گل را مايكل ميفسود به ثمر رساند. ميفسود، بهترين گلزن تاريخ مالت با ۴۰گل ملي است و تمام گل‌هاي مهم مالت در سال ‌هاي اخير را او به ثمر رسانده است.

جبل الطارق، از معدود مستعمره‌هاي باقي‌مانده روباه پير

اسپانیا وانگلیس بر سر دهکده جبل الطارق اختلاف ۳۰۰ ساله دارند. جبل الطارق، نام عربی کوهپایه ای شبه جزیره ای است که با احتساب دامنه آن، ۶.۵ کیلومتر مساحت دارد. این کوه واقع در بخش شمالی تنگه جبل الطارق و متصل به خاک اسپانیاست.

در سال ۱۷۱۳ اسپانیا طبق معاهده اوترخت، حاکمیت این کوهپایه راهبردي را به بریتانیا واگذار کرد و از این رو کوهپایه طارق همچنان زیر نظر بریتانیایی‌ها اداره می‌شود. تيم ملي فوتبال جبل الطارق با اينكه قدمت زيادي دارد اما اولين بازي رسمي خودش را در چارچوب مسابقات يورو ۲۰۱۶ برابر تيم ملي لهستان انجام داد. نکته جالب درباره تیم جبل‌الطارق اینکه فقط دو فوتبالیست حرفه‌ای دارد و بقیه بازیکنان به خاطر مشغله‌های کاری، کمتر به فوتبال می‌پردازند. دروازه‌بان اين تيم، آتش‌نشان است ودر ترکیب خود سه کارگر، دو کارمند، دو پلیس و یک خدمتکار دارد. آن‌ها با این ترکیب گرچه در بازی برابر لهستان چهار بار به لواندوفسکی اجازه گلزنی دادند، اما همین که یک موقعیت در چارچوب و ۳۴ درصد مالکیت توپ داشتند، برای اینکه از سوی تماشاگران تشویق شوند، کافی بود.

تيم‌ملي جبل الطارق در مقدماتي جام جهاني ۲۰۱۸ روسيه، اولين حضور خود را تجربه مي‌كند. اين تيم در كنار بلژيك، بوسني‌هرزه‌گوين، يونان، قبرس و استوني در گروه H رقابت‌ها قرار دارد وتاكنون موفق به كسب امتياز نشده است. شكست ۵-۰در برابر بوسني و شكست ۹ - ۰ در برابر بلژيك، بدترين نتايج جبل الطارق تا به اينجاي كار بوده است. با اين حال مردم جبل‌الطارق به طرز وصف ناپذيري عاشق فوتبال و تيم ملي كشورشان هستند و به احتمال فراوان درباره جبل‌الطارق، جدیدترین عضو اتحادیه اروپا از این پس بیشتر خواهیم شنید.
پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.
آموزش هوش مصنوعی

تا دیر نشده یاد بگیرین! الان دیگه همه با هوش مصنوعی مقاله و تحقیق می‌نویسن لوگو و پوستر طراحی میکنن
ویدئو و تیزر میسازن و … شروع یادگیری:

همراه با تضمین و گارانتی ضمانت کیفیت

پرداخت اقساطی و توسط متخصص مجرب

ايمپلنت با ١٥ سال گارانتي 9/5 ميليون تومان

ویزیت و مشاوره رایگان
ظرفیت و مدت محدود

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج