نابود کردن سلول‌های سرطانی با نانو ماشین‌ها

این مولکول‌های کوچک با نور در بدن حرکت می‌کنند. آن‌ها پس از فعال شدن، با سرعت بسیار بالایی شروع به چرخش و سلول‌های سرطانی را دریل می‌کنند. در طول آزمایشی که توسط محققان دانشگاه دورهام انجام شده، نانوماشین‌ها توانسته‌اند با شکست پوسته‌ی یک سلول سرطان پروستات، آن را در یک تا سه دقیقه کاملا نابود کنند.

مجله دیجی کالا - امیرحسین میرزایی: پژوهشگران نانوماشین‌هایی ساخته‌اند که می‌توانند وارد سلول‌های سرطانی شوند و آن‌ها را در ۶۰ ثانیه از بین ببرند.
نابود کردن سلول‌های سرطانی با نانو ماشین‌ها

موتور دریل این نانوماشین‌ها در اصل مجموعه‌ای از اتم‌هاست که زنجیروار به یکدیگر متصل شده‌اند. می‌توان این زنجیره‌ی اتمی را طوری به یک سمت حرکت داد که مولکول با سرعت بسیار بالایی شروع به چرخیدن کند. «دکتر رابرت پال» از دانشگاه دورهام درباره‌ی تحقیقات خود گفته است: «ایده‌ای که برای استفاده از نانوماشین‌های کنترل شده توسط نور داشتیم، در حال عملی شدن است. این نانوماشین‌ها می‌توانند سلول‌های سرطانی، مثل آن‌هایی که در تومورهای سینه یا ملانوما پوست به وجود می‌آید را هدف بگیرند و نابود کنند؛ حتی سلول‌هایی که در مقابل شیمی‌درمانی مقاوم هستند.»
نابود کردن سلول‌های سرطانی با نانو ماشین‌ها
رابرت پال ادامه داده است: «با ساخت این تکنولوژی، می‌توان قدمی بسیار بزرگ و تاثیرگذار در درمان بدون جراحی سرطان برداشت و درصد زنده ماندن افراد را در دنیا افزایش داد.»

طبق نتایج این تحقیقات که در نشریه‌ی نیچر منتشر شده است، دانشمندان مجموعه‌ای از نانوماشین‌ها را طوری طراحی کرده‌اند تا در سلول‌های مشخصی جای بگیرند. نانوماشین‌ها برای اینکه بتوانند بر حرکت براونی طبیعی غلبه کنند و موانع اطراف را از بین ببرند، باید با سرعت دو تا سه میلیون دور در ثانیه بچرخند.
نابود کردن سلول‌های سرطانی با نانو ماشین‌ها

پس از فعال شدن نانوماشین‌ها، آن‌ها با سرعت بالایی شروع به دریل کردن پوسته‌ی سلول‌های هدف می‌کنند. آن‌ها آن‌قدر کوچک هستند که می‌توان ۵۰ هزار عدد از آن‌ها را در قطر یک موی انسان جای داد، ولی آن‌قدر قدرت دارند که بتوانند ماشینی مولکولی تولید و درمان سرطان را به واقعیت تبدیل کنند.