۵۹۴۵۱۳
۵۰۰۲
۵۰۰۲
پ

گاردین گزارش داد:

آیا روابط کابل - واشنگتن متشنج خواهد شد؟

حمله هوایی آمریکا در افغانستان به کشته شدن غیرنظامیان منجر شد. گرچه ممکن است تشدید حملات هوایی در سرکوب مخالفان مسلح دولت در افغانستان موثر باشد اما تلفات بالای غیرنظامیان افغان ممکن است راوبط کابل-واشنگتن را متشنج کند.

خبرگزاری تسنیم: به نقل از «گاردین»، در حالی که هزاران نظامی آمریکایی به عنوان بخشی از استراتژی ترامپ در حال اعزام به افغانستان هستند، پنتاگون حملات هوایی خود علیه مخالفان مسلح دولت را نیز افزایش داده است.

گرچه حملات هوایی ممکن است برای سرکوب مخالفان مسلح مناسب باشد، اما زیاده‌روی در استفاده از این گزینه باعث کشتار بیشتر غیرنظامیان در افغانستان شده است.

ناگفته نماند که تنها در یک هفته گذشته دستکم ۲۶ غیرنظامی در دو حمله هوایی جداگانه کشته شدند. از این شمار ۱۳ غیرنظامی در حمله هواپیماهای جنگی نیروی هوایی افغانستان کشته شدند و یک روز پس از آن نیز حمله هوایی نیروهای ناتو دستکم به کشته شدن ۱۱ غیرنظامی در ولایت «لوگر» منجر شد.

این در حالی است که سال 2017 میلادی قبل از تشدید حملات هوایی آمریکا به خونین‌ترین سال برای غیرنظامیان افغان تبدیل شده که در 16 سال گذشته سابقه نداشته است.

در شش ماه اول سال ۲۰۱۷ میلادی حملات هوایی منجر به کشته شدن ۹۵ غیرنظامی و زخمی شدن ۱۳۷ تن دیگر شده است که آمار این تلفات با سال ۲۰۱۱ میلادی و افزایش نظامیان آمریکایی در دوران ریاست جمهوری «باراک اوباما» رئیس‌جمهور سابق آمریکا برابری می‌کند.

در حالی که نیروی هوایی افغانستان نقش حیاتی در خودکفایی نیروهای امنیتی افغان ایفا می‌کند اما تلفات غیرنظامیان افغان در حملات هوایی اخیر باعث شده است تا مردم افغانستان اعتمادشان به نیروهای هوایی این کشور را از دست بدهند.

با این وجود دولت کابل نیز به تقویت نیروهای هوایی خود و عملیات‌های هوایی نیاز دارد زیرا مراکز نیمی از ولایت‌های افغانستان در معرض سقوط قرار دارند که در صورت عدم حمایت هوایی آمریکا برخی از این ولایت‌ها به دست مخالفان مسلح دولت سقوط می‌کردند.

با این حال حمله هوایی اخیر آمریکا در ولایت «فراه» بر اساس گزارش منابع محلی 18 کشته برجا گذاشته است اما مقامات افغان آمار کشته‌ها را 13 تن اعلام کردند.

یکی از ساکنان محلی در ولایت فراه گفت: «در میان قربانیان حتی یک مرد نیز وجود نداشت؛ همه آن‌ها را زنان و کودکان تشکیل می‌دادند و ما تا ساعت ۱۱ شب مشغول جمع کردن تکه‌های بدن قربانیان بودیم.»

وی در ادامه تصریح کرد که در این حمله هوایی حتی یک نفر از اعضای گروه طالبان زخمی نشده است.

«عظیم کبرزانی» عضو شورای ولایتی فراه خاطرنشان کرد: کابل همیشه در حق «شین‌آباد» جفا کرده است. اما مشکل شین‌آباد از طریق عملیات نظامی حل نخواهد شد. آمریکایی‌ها و حکومت باید بدانند که در این منطقه غیرنظامیان نیز زندگی می‌کنند.»

«شاشنگ جوشی» پژوهشگر و کارشناس ارشد سیاسی اظهار داشت: پیش از این افزایش حملات هوایی منجر به ایجاد تنش میان حامد کرزی و باراک اوباما شده بود و ممکن است این بار نیز کشته شدن غیرنظامیان روابط کابل-واشنگتن را دچار تنش کند.

وی اظهار کرد: بطور کلی افزایش عملیات نظامی، بویژه حملات هوایی و عملیات نیروهای ویژه شرایطی را برای ایجاد تنش‌های جدید میان کابل و واشنگتن بوجود خواهد آورد.

در حالی که مخالفان مسلح مسئول کشته شدن دو سوم غیرنظامیان هستند، اما پیکان اعتراضات مردم اکثرا حکومت و نیروهای خارجی را هدف می‌گیرد.

به نظر می‌رسد که «اشرف غنی» رئیس‌جمهور افغانستان به شدت از استراتژی ترامپ حمایت می‌کند، اما ممکن است که بر اثر فشارهای مردمی این موضع خود را مورد بازنگری قرار دهد.

با این حال حدود 4 هزار نظامی تازه نفس آمریکایی در حال اعزام به افغانستان هستند و پنتاگون در نظر دارد تا علاوه بر استفاده از جنگنده‌های F-16 از بمب‌افکن‌های غول‌پیکر B-52 نیز استفاده کند.

براساس گزارش‌ها، از آغاز سال جاری میلادی نیروی هوایی آمریکا در افغانستان ۲ هزار و ۲۲۴ حمله انجام داده، در حالی که شمار تمام حملات هوایی در سال گذشته تنها یکهزار و ۷۴ مورد بوده است.
پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.
آموزش هوش مصنوعی

تا دیر نشده یاد بگیرین! الان دیگه همه با هوش مصنوعی مقاله و تحقیق می‌نویسن لوگو و پوستر طراحی میکنن
ویدئو و تیزر میسازن و … شروع یادگیری:

همراه با تضمین و گارانتی ضمانت کیفیت

پرداخت اقساطی و توسط متخصص مجرب

ايمپلنت با ١٥ سال گارانتي 9/5 ميليون تومان

ویزیت و مشاوره رایگان
ظرفیت و مدت محدود

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج