جاباما
۵۹۴۶۶۲
۲ نظر
۵۰۰۸
۲ نظر
۵۰۰۸
پ

مسئول جان این ۲ جوان کیست؟

شنبه یازدهم شهریورماه دو مرد جوان که درحال بازدید از غار یخی «چما» در چهارمحال و بختیاری بودند، کمتر از چند ثانیه زیر آواری از یخ دفن شده و جان خود را از دست دادند. مدیرکل میراث فرهنگی و گردشگری استان در این‌باره می‌گوید: قبلا به گردشگران هشدار داده بودیم بیش از حدِ مجاز وارد این غار نشوند، اما مسؤول کارگروه غارنوردی و غارشناسی استان اذعان می‌کند هیچ تابلوی هشداری حوالی آن غار وجود ندارد.

خبرگزاری ایسنا: شنبه یازدهم شهریورماه دو مرد جوان که درحال بازدید از غار یخی «چما» در چهارمحال و بختیاری بودند، کمتر از چند ثانیه زیر آواری از یخ دفن شده و جان خود را از دست دادند. مدیرکل میراث فرهنگی و گردشگری استان در این‌باره می‌گوید: قبلا به گردشگران هشدار داده بودیم بیش از حدِ مجاز وارد این غار نشوند، اما مسؤول کارگروه غارنوردی و غارشناسی استان اذعان می‌کند هیچ تابلوی هشداری حوالی آن غار وجود ندارد.

«چما» را یکی از نادرترین و اعجاب‌انگیزترین غارهای استان چهارمحال و بختیاری معرفی کرده‌اند که در ۲۵ کیلومتری چِلگِرد واقع شده و در اصل یک انبار پر برف است که گفته می‌شود ارتفاع دیواره‌هایِ برفی آن گاه تا ۵۰ متر می‌رسد.

به گفته‌ سعید محمدی، مسؤول کارگروه غارنوردی و غارشناسی استان چهارمحال و بختیاری، «چما» تفرجگاه محلی مردم چهارمحال و بختیاری و استان‌های حاشیه‌ای همچون خوزستان و فارس است، اما هیچ امکانات رفاهی و امدادی ندارد!

او می‌گوید:‌ غارنوردها چما را یک غار نمی‌دانند، چون آنجا در اصل دره‌ای با طاق برفی است که درون‌اش با برف و یخ پوشیده شده است.

محمدی که حدود یک ماه پیش به چما رفته است، درباره‌ی ایمنی این غار به ایسنا، توضیح می‌دهد:‌ با این‌که این غار یخی به عنوان جاذبه‌ی گردشگری زیاد معرفی شده، اما نه تابلوی هشداردهنده دارد، نه نگهبان و نه مرکز هلال احمر در نزدیکی آن نیست و نه من تا حالا شنیده‌ام درباره ورود به آن در استان هشدار داده و اطلاع‌رسانی کرده باشند.

این درحالی است که بعد از مرگ آن دو جوان، بهمن عسگری - مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان چهارمحال و بختیاری - که اعتقاد داشت پیشروی بیش از حد در این غار عامل اصلی بروز حادثه بوده، تلویحا علت بروز این حادثه را متوجه گردشگران دانسته و گفته: «همواره به گردشگران توصیه و هشدار داده می‌شود بیش از حد مجاز در درون غار وارد نشوند، چون ممکن است به سبب تغییرات دمایی قندیل‌ها سقوط کنند.»

مؤذن‌پور، پدر آن دو جوان که در روز حادثه بر اثر برخورد یک قطعه یخ، یکی از پاهایش مصدوم شد نیز حرف‌های مسؤول کارگروه غارنوردی و غارشناسی استان چهارمحال و بختیاری را تایید می‌کند و به ایسنا می‌گوید: آن روز گردشگران زیادی اطراف غار بودند و خیلی‌ها به داخل آن می‌رفتند، اما نه نگهبانی بود که هشدار بدهد و نه حتی یک تابلو در مسیر و یا نزدیکی غار. این هشداری که می‌گویند را کجا و از چه طریق داده بودند.

مسؤول کارگروه غارنوردی و غارشناسی استان می‌گوید:‌ وقتی منطقه‌ی گردشگری را به عنوان تفرجگاه معرفی و تبلیغ می‌کنند، باید رفاه و ایمنی آن را هم تامین کنند. چما و مناطق مشابه آن، در سال‌های گذشته جان بسیاری را گرفته، ولی برای تغییر این وضعیت کاری نشده است.

رییس جمعیت هلال احمر شهرستان کوهرنگ نیز تایید کرده که سال‌های پیش در غار یخی چما موارد فوتی وجود داشته، اما ریزش یخ برای نخستین‌بار اتفاق افتاده است.

مؤذن‌پور که در سوگ فرزندانش است، درباره‌ی آن حادثه به ایسنا توضیح می‌دهد: آن روز تعداد زیادی گردشگر در اطراف چما بودند. ما ۸ نفر بودیم که پنج‌ نفرمان، یعنی دو پسرم که جان‌شان را در آن غار یخی از دست دادند، من و دامادم و نوه‌ام بالا رفتیم، وارد غار اول و بعد غار دوم شدیم، افراد دیگری همزمان در غار بودند. بعد از بازدید می‌خواستیم برگردیم که ناگهان صدای مهیبی شبیه انفجار آمد، تکه یخ بزرگی با پاهایم برخورد کرد و به زمین افتادم و دیدم که حجم زیادی از یخ روی سر فرزندانم آوار شده است.

وی ادامه می‌دهد:‌ از ناحیه‌ی پا مصدوم شده بودم قادر به انجام کاری نبودم و کشان‌کشان به سمت خروجی غار و دامادم که با فرزندش بیرون دهانه بود، رفتم. همان موقع گردشگرانی که در منطقه حاضر بودند به سمت روستا رفتند و اهالی را خبر کردند، تا ۲۰ کیلومتری غار امکان‌ آنتن‌دهی تلفن همراه وجود ندارد و هیچ مرکز امدادرسانی نیست، برای همین رسیدن نیروهای امدادی طول کشید. برای نجات ما تعداد زیادی از محلی‌ها با وسایل مختلف آمدند، حدود سه ساعت طول کشید تا فرزندانم را از زیر برف بیرون بکشند و وقتی پایین آمدیم، تازه امدادگران و آمبولانس رسید.

این اظهارات را بیژن طاهری ـ رییس جمعیت هلال احمر شهرستان کوهرنگ ـ هم تایید کرده و گفته که ساعت ۱۳:۴۵ دقیقه روز شنبه ۱۱ شهریورماه اعضای یک خانواده از استان فارس، برای گردش به غار یخی چما در شهرستان کوهرنگ آمده بودند که دچار حادثه شده و بر اثر ریزش یخ از سقف این غار دو جوان ۳۲ و ۲۷ ساله کشته و پدر ۵۸ ساله آنها از ناحیه زانو مصدوم شد.

او اظهار کرده بود که به دلیل صعب‌العبور بودن منطقه و جاده خاکی به سمت غار و عدم آنتن‌دهی تلفن همراه در محدوده‌ی این حادثه، تقریبا ساعت ۳:۳۰ دقیقه به اداره جمعیت هلال احمر شهرستان کوهرنگ اطلاع‌رسانی شد و سریعا دو اکیپ نیروی امدادی و یک اکیپ نیروی اورژانس به منطقه اعزام شد.

«چما» در سایت اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان چهارمحال و بختیاری جزو غارهای جذاب استان از نظر گردشگری معرفی شده و هیچ هشداری درباره‌ی وضعیت ایمنی و خطرات احتمالی آن داده نشده است، هرچند که در همین سایت یک هشدار کلی داده شده که خانواده و گردشگران مراقب تبلیغات فریبنده باشند و با تورهای گردشگری غیرمجاز برخورد می‌شود، اما درباره‌ی جاذبه‌های خطرآفرین این استان هیچ مطلبی دیده نمی‌شود.
پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.
درآمد ماهیانه 5-20 میلیون از توی خونه با موبایل

آموزش رایگان کسب درآمد 5-20 میلیون ماهیانه از خونه و فقط با یه موبایل ساده رو در یک وبینار رایگان آموزشی یاد بگیر

همراه با تضمین و گارانتی ضمانت کیفیت

پرداخت اقساطی و توسط متخصص مجرب

ايمپلنت با ١٥ سال گارانتي 8/8 ميليون تومان

ویزیت و مشاوره رایگان
ظرفیت و مدت محدود

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    نظر کاربران

    • ایرانی

      سلام در واقع نمیشه در این واقعه تلخ کسی مقصر قلمداد کرد.
      به دلیل اینکه قبلا مشابه این اتفاق نیفتاده بوده تا راهکارهایی برای جلوگیری از تکرارش اندیشیده بشه.

    • بدون نام

      همیشه تو ایران دنبال پرتقال فروشیم

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج