۵۹۴۷۴۳
۲ نظر
۵۰۷۳
۲ نظر
۵۰۷۳
پ

اخراج های فوتبالی عجیب و غریب تاریخ

کارت قرمز بدون شک یکی از اجزای جدای ناپذیر رشته مهیج و پرطرفدار فوتبال ست؛ جریمه ای که داور در مسابقه برای بازیکنان یا مربیان خطاکار در نظر می گیرد که حرکتی یا خطایی خارج از عرف و قوانین این رشته انجام می دهند و موجب به هم ریختن نظم مسابقه می شوند.

روزنامه آسمان آبی - نوید استادرحیمی: کارت قرمز بدون شک یکی از اجزای جدای ناپذیر رشته مهیج و پرطرفدار فوتبال ست؛ جریمه ای که داور در مسابقه برای بازیکنان یا مربیان خطاکار در نظر می گیرد که حرکتی یا خطایی خارج از عرف و قوانین این رشته انجام می دهند و موجب به هم ریختن نظم مسابقه می شوند. در طوف تاریخ، چه در فوتبال خودمان و چه در فوتبال آن سوی مرزها، اخراج های عجیب و غریب زیادی داشته ایم که توانسته یا حداقل سعی کرده است جریان بازی ها را عوض کند و حواشی زیادی را درپی داشته است؛ اخراج هایی که هنوز هم در ذهن فوتبال دوستان و خود آن بازیکنان باقی مانده است و از یاد نمی رود.

در جریان بازی کره جنوبی و ایران که پنجشنبه هفته قبل انجام شد یکی از همین اخراج های عجیب به وقوع پیوست. سعید عزت اللهی هافبک جوان تیم ملی فوتبال ایران در دقیقه 53 و وقتی که با بازیکن کره روی یک توپ هوایی درگیر شده بود هنگام فرود و وقتی دست بازیکن حریف به صورتش برخورد کرد روی یک حرکات بچه گانه و البته خطرناک پای خود را روی سر او قرار داد و نگاه داشت تا داور مسابقه، رابرت گرین یک راست به او کارت قرمز نشان دهد و ایران را در 40 دقیقه پایانی 10 نفره کند. این اخراج می توانست هم کره را به برتری برساند و هم طلسم گل نخوردن و نباختن ایران را بکشند و همه چیز را خراب کند که البته این اتفاق رخ نداد. در ادامه به همین بهانه به چند نمونه از این دست اخراج ها می پردازیم. اخراج هایی که هرکدام داستان خاص خودش را داشت و نمی توان هیچ گاه فراموششان کرد.

فرانک رایکارد- رودی فولر و آب دهان
اخراج های فوتبالی عجیب و غریب تاریخ

در مرحله یک هشتم نهایی جام جهانی 1990 ایتالیا و در جریان دیدار دو تیم آلمان و هلند، رایکارد ستاره تیم ملی هلند به سمت رودی فولر آب دهان پرتاب کرد و سپس هر دو با هم درگیر شدند. در نهایت داور مسابقه هر دو نفر را اخراج کرد. ژرمن ها به برتری رسیدند و در نهایت قهرمان مسابقات شدند. هلند هم دو سال بعد از قهرمانی در یورو 88 حذف تلخی در برابر دشمن قدیمی داشت.

مهرداد پولادی و بنجامین ویلیامز
اخراج های فوتبالی عجیب و غریب تاریخ

جام ملت های 2015 استرالیا، جدال ایران و عراق در مرحله یک چهارم نهایی. اواسط نیمه نخست و در حالی که بنجامین ویلیامز را باز متوقف کرده بود به یک باره عجیب ترین اتفاق بازی رخ داد. داور به دلیل برخورد پولادی با دروازه بان عراق به او کارت زرد دوم را داد و از زمین اخراج کرد. تصاویر آهسته نشان می داد این کارت بسیار سختگیرانه داده شد اما بی احتیاطی پولادی هم در این کار تاثیرگذار بود.

دیوید بکهام و سیمئونه
اخراج های فوتبالی عجیب و غریب تاریخ

جام جهانی 1998 فرانسه تورنمنتی بود که ستاره های جوان انگلیس می خواستند در آن خودی نشان دهند. اما سیر حوادث سرنوشت دیگری را برای ستارگان جوان و کم تجربه انگلیسی رقم زد. بعد از عملکرد درخشان انگلیسی ها در مرحله گروهی این تیم در مرحله یک هشتم به مصاف رقیب دیرینه اش، آرژانتین، رفت. در دقایق اول نیمه دوم، ستاره جوان انگلیسی دیوید بکهام، از پشت روی دیگه گو سیمئونه تکل رفت و سیمئونه را نقش زمین کرد.

داور دانمارکی بازی، کیم میلتون نیلسون نیز که در صحنه حاضر بود، بلافاصله کارت قرمز ش را از جیب بیرون آورد. رد نهایت این بازی به ضربات پنالتی کشیده شد تا آرژانتین، انگلیس ۱۰ نفره را در این ماراتن نفسگیر شکست دهد و انگلیس حذف شود.

یکی از نشریات جنجالی جزیره تیتر زد: «10 شیر و یک پسربچه ابله»! دیوید بکهام به دلیل دریافت کارت قرمز فصل کابوس واری را در جزیره سپری کرد و مدت ها گذشت تا طرفداران تیم ملی انگلیس حرکت بکهام را فراموش کنند و او را ببخشند.

مجیدی و فغانی و خودزنی
اخراج های فوتبالی عجیب و غریب تاریخ

در فصل 89-88 جدال استقلال و صبا تحت الشعاع درگیری های فرهاد مجیدی و علیرضا فغانی، داور سرشناس کشورمان، قرار گرفت. در روزی که شاگردان صمد مرفاوی نیاز مبرمی به برتری مقابل صبا داشتند فغانی روی دو صحنه به کایپتان مجیدی اخطار داد و باعث اخراج او از زمین شد تا جنجال های زیادی پیرامون آن بازی و داوری اش نقل محافل فوتبالی شود. مجیدی بعد از آن اخراج حسابی خودزنی کرد.

زیدان، ماتراتزی و سر معروف
اخراج های فوتبالی عجیب و غریب تاریخ

فینال جام جهانی 2006 بود و جدال ایتالیا و فرانسه که با نتیجه یک- یک در پایان 90 دقیقه به پایان رسید و در وقت اضافه بود که جمله توهین آمیز ماتراتزی به زیدان باعث شد که این ستاره آرام در آخرین بازی دوران حرفه ای اش به یک باره با ضربه سر به سینه مدافع بداخلاق ایتالیایی بزند و با حکم داور آرژانتینی از زمین مسابقه اخراج شود و پایان تلخی در فوتبال خود به ثبت برساند. فرانسه در ضربات پنالتی به ایتالیا باخت و به مقام نایب قهرمانی بسنده کرد.

اخراج جادوگر و پیراهن زیرین معروف
اخراج های فوتبالی عجیب و غریب تاریخ

دیدار پرسپولیس و استیل آذین در لیگ برتر 88، کریمی در دقایق پایانی از بازی با تصمیم مسعود مرادی اخراج و با درآوردن پیراهن استیل آذین و نشان دادن پیراهن پرسپولیس به هواداران ارادت خود به پرسپولیس را ثابت می کند و این که جدایی اش از این تیم اجباری بوده است و... کریمی بعد از این اتفاق به شدت از سوی هواداران تیم پرسپولیس تشویق شد.

درگیری هازارد با توپ جمع کن و لگد معروف
اخراج های فوتبالی عجیب و غریب تاریخ

در بازی برگشت نیمه نهایی جام اتحادیه انگلیس، ادن هازارد با مقاومت عجیب یکی از توپ جمع کن ها مواجه شد و برای گرفتن توپ ضربه ای به پهلوی او وارد کرد و بعد از بازی هم بابت این حرکت عذرخواهی کرد. این بازیکن بلژیکی برای این حرکت در دقیقه 80 بازی با دریافت کارت قرمز از زمین اخراج شد. نماینده ولز که در دور رفت و در خانه چلسی با نتیجه 2 بر صفر به پیروزی رسیده بود، با تساوی بدون گل مقابل چلسی توانست به فینال جام اتحادیه انگلیس صعود کند.

داستان تکراری کاظمیان، انتظاری و عالیشاه
اخراج های فوتبالی عجیب و غریب تاریخ

در فصل 83 لیگ برتر و در هفته دوازدهم، جواد کاظمیان پس از گلزنی مقابل پاس در دقیقه 43 پیراهنش را درآورد و از بازی اخراج شد! البته پرسپولیس این بازی را 2- بر یک برد. یک سال بعد در هفته هفدهم و دیدار مقابل سایپا، سهراب انتظاری در دقیقه 20 برای پرسپولیس گل زد و با کارت قرمز مسعود مرادی جریمه شد! پرسپولیس آن بازی را مساوی کرد. چند سال بعد امید عالیشاه هم بعد از زدن گل پیروزی پرسپولیس در شهرآورد به استقلال با علم به این که یک کارت زرد داشت پیراهن خود را درآورد و از زمین مسابقه اخراج شد.

کتک کاری 2 هم تیمی و 8 نفره شدن نیوکاسل
اخراج های فوتبالی عجیب و غریب تاریخ

هیچ چیز بدتر از این نیست که تیمت سه گل عقب باشد، یک یار هم کمتر داشته باشد و فقط دو دقیقه هم برای جبران نتیجه باقی مانده باشد. این اتفاق در دیدار نیوکاسل و آستون ویلا در دوم آوریل ۲۰۰۵ افتاده بود آن هم در حالی که کلاغ ها (لقب باشگاه نیوکاسل) میزبان بودند. وقتی فشار عصبی روی بازیکنان بالاتر رفت لی بویر بازیکن جنجالی نیوکاسل که پیش از آن سابقه درگیری و کتک کاری هم داشت با کایرون دایر، هم تیمی خود ابتدا جنگ لفظی پیدا کرد.

دعوا بر سر این بود که بویر به دایر می گوید که چرا به او پاس نمی دهد ودایر نیز در پاسخ به او ناسزا می گوید. همین باعث درگیری فیزیکی بین دو بازیکن در خلال بازی شد. این دو با مداخله هم تیمی ها و بازیکنان حریف از یکدیگر جدا شدند و داور نیز هر دو بازیکن را اخراج کرد تا نیوکاسلی های بخت برگشته هشت نفره به بازی ادامه بدهند. البته پس از پایان بازی هر دو بازیکن بابت کتک کاری خود عذرخواهی و در یک کنفرانس مطبوعاتی با یکدیگر آشتی کردند.

مثال های زیادی همچنان در این باب وجود دارد. ۹ نفره شدن پرسپولیس در شهرآورد معروف، اخراج مسی در نخستین بازی ملی مقابل بلغارستان، اخراج عجیب وین رونی با شیطنت رونالدو در جام جهانی ۲۰۰۶، اخراج جان تری در نیمه نهایی لیگ قهرمانان سال ۲۰۱۲ و از دست دادن فینال، اخراج سرخیو راموس بعد از باخت پنج گله در برابر بارسا، اخراج ایمان صادقی در برابر ذوب آهن، اخراج کریم باقری در بازی با قطر در سال ۱۹۷۷ و...

تا بوده همین بوده. همین اخراج ها و همین اشتباهات آنی است که فوتبال را به جذاب ترین رشته جهان تبدیل کرده است. رشته ای که بی تردید همه چیز در داخل خود قرار داده است.
پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.

همراه با تضمین و گارانتی ضمانت کیفیت

پرداخت اقساطی و توسط متخصص مجرب

ايمپلنت با ١٥ سال گارانتي 9/5 ميليون تومان

ویزیت و مشاوره رایگان
ظرفیت و مدت محدود
آموزش هوش مصنوعی

تا دیر نشده یاد بگیرین! الان دیگه همه با هوش مصنوعی مقاله و تحقیق می‌نویسن لوگو و پوستر طراحی میکنن
ویدئو و تیزر میسازن و … شروع یادگیری:

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    نظر کاربران

    • یلدا

      و البته اخراج رونالدو در آخرین الکلاسیکو

    • بدون نام

      بهترینش همون ضربه ی زیدان به اون مرده بود

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج