۵۹۶۴۸۳
۱ نظر
۵۰۱۴
۱ نظر
۵۰۱۴
پ

کشف ۲ ستاره فراری پرسرعت جدید

منجمان چینی به تازگی موفق شده‌اند دو ستاره "پرسرعت"(Hypervelocity) را کشف کنند که در حال فرار از کهکشان راه شیری هستند.

ایسنا: منجمان چینی به تازگی موفق شده‌اند دو ستاره "پرسرعت"(Hypervelocity) را کشف کنند که در حال فرار از کهکشان راه شیری هستند.
کشف 2 ستاره فراری پرسرعت جدید

به نقل از اسپیس، اکثر ستارگان موجود در کهکشان راه شیری رفتاری منظم و قابل پیش‌بینی دارند و با سرعتی در حدود ۱۰۰ کیلومتر بر ثانیه در حال گردش به دور مرکز کهکشان هستند.

اما ستاره‌هایی هم وجود دارند که به خاطر ابعاد بزرگتر و همچنین سرعت زیاد می‌توانند خود را از بند جاذبه کهکشانی رها کرده و از مدار خود در کهکشان بگریزند.

محققان تعداد این ستاره‌ها را محدود دانسته و دلیل این رفتار آنها را واکنش آنها نسبت به جاذبه یک سیاه‌چاله‌ کلان‌جرم می‌دانند و آنها ستاره‌های پرسرعت می‌نامند.

وجود چنین ستاره‌هایی در دهه ۱۹۸۰ میلادی کشف شد و تا به حال ۲۰ ستاره از این دست کشف شده‌اند اما حال به کمک منجمان چینی دو ستاره جدید به این تعداد اضافه شده‌اند.

این دو ستاره که LAMOST-HVS۲ و LAMOST-HVS۳نام گرفته‌اند در نواحی مرکزی کهکشان راه شیری واقع شده‌اند و سرعتی معادل ۱۰۰۰ کیلومتر بر ثانیه دارند.

این تحقیق به سرپرستی "یانگ هوانگ"(Yang Huang) محقق دانشگاه "یونان"(Yunnan) و با استفاده از تلسکوپ‌های اسپکتروسکوپیک "لاموست"(LAMOST) انجام شده است.
کشف 2 ستاره فراری پرسرعت جدید

محققان تخمین می‌زنند که در کهکشان ما فقط هزار ستاره پرسرعت وجود دارد درحالیکه تعداد کل ستارگان کهکشان راه‌شیری در حدود ۲۰۰ میلیارد ستاره است و در واقع این ستارگان فقط ۵ میلیونیوم درصد از ستارگان کهکشان راه شیری را تشکیل می‌دهند و همگی در مرکز کهکشان و تحت تاثیر سیاه‌چاله کلان جرم "کمان ای*"(*Sagittarius A) ایجاد می‌شوند. هر چند که این ادعا به طور کامل اثبات نشده و نیاز به بررسی‌های بیشتری دارد.

در فاصله ۲۶ هزار سال نوری از زمین یک سیاه‌چاله کلان جرم به نام "کمان ای* قرار دارد که جرم آن ۴ میلیون برابر خورشید بوده و ۴۴ میلیون کیلومتر وسعت دارد و میزان جاذبه آن به شدت بالاست.

ستاره‌های پرسرعت اکثرا موفق به طی مسافت‌های طولانی و گاهی خروج از کهکشان راه شیری می‌شوند.

این دو ستاره از نوع "زیرکوتوله‌های آبی"( Blue subdwarfs) هستند. ستاره HVS۲ جرمی حدود ۷.۲ خورشید داشته و میزان درخشندگی و روشنایی آن ۲۴۰۰ برابر خورشید است. دمای سطح این ستاره ۲۰هزار و ۳۲۷ درجه سانتی‌گراد است.

ستاره HVS۳ جرمی حدود ۳.۹ خورشید داشته و میزان درخشندگی و روشنایی آن ۳۰۹ برابر خورشید است. دمای سطح این ستاره ۱۳هزار و ۷۲۷ درجه سانتی‌گراد است.
کشف 2 ستاره فراری پرسرعت جدید

پیش از این یک ستاره پرسرعت دیگر نیز بوسیله تلسکوپ لاموست شناسایی شده است.

در متن تحقیق محققان چینی آمده است: دو ستاره HVS۱ و HVS۲ عمری کوتاه‌تر از آن دارند که بتوانند با سرعتی که دارند از کهکشان خارج شوند اما HVS۳ این مشکل را نخواهد داشت.
پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.
آموزش هوش مصنوعی

تا دیر نشده یاد بگیرین! الان دیگه همه با هوش مصنوعی مقاله و تحقیق می‌نویسن لوگو و پوستر طراحی میکنن
ویدئو و تیزر میسازن و … شروع یادگیری:

همراه با تضمین و گارانتی ضمانت کیفیت

پرداخت اقساطی و توسط متخصص مجرب

ايمپلنت با ١٥ سال گارانتي 9/5 ميليون تومان

ویزیت و مشاوره رایگان
ظرفیت و مدت محدود

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    نظر کاربران

    • سعید فیروزی

      جالب بود

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج