جاباما
۵۹۶۶۵۱
۲ نظر
۵۰۰۲
۲ نظر
۵۰۰۲
پ

پیش‌بینی کسری ۳۷ هزار میلیارد تومانی بودجه

هادی قوامی با اشاره به افزایش قیمت ارز و طلا در روزهای اخیر، گفت: نوسانات و تغییرات در قیمت ارز چند دلیل دارد که نخستین دلیل آن کاهش قیمت نفت است، چراکه در بودجه هر بشکه ۵۰ دلار پیش‌بینی شده بود اما اکنون حدود ۴۳ دلار به فروش می رسد و حدود ۷ تا ٨ دلار کسری نسبت به رقم پیش بینی شده دارد.

خبرگزاری ایلنا: هادی قوامی با اشاره به افزایش قیمت ارز و طلا در روزهای اخیر، گفت: نوسانات و تغییرات در قیمت ارز چند دلیل دارد که نخستین دلیل آن کاهش قیمت نفت است، چراکه در بودجه هر بشکه ۵۰ دلار پیش‌بینی شده بود اما اکنون حدود ۴۳ دلار به فروش می رسد و حدود ۷ تا ٨ دلار کسری نسبت به رقم پیش بینی شده دارد.

نائب رئیس کمیسیون برنامه، بودجه و محاسبات مجلس شورای اسلامی، با بیان اینکه پیش بینی می شود تا پایان سال حدود ۳۷ هزار میلیارد تومان کسری منابع بودجه وجود آید، افزود: این کسری بودجه عمدتاً به دلیل کاهش قیمت نفت است و زمانی که نفت کمتری به فروش می رسد ورودی ارز کاهش یافته و قیمت ارز افزایش می یابد.

دولت برخی از کسری های بودجه‌ای خود را از طریق تسعیر ارز می‌پوشاند

وی با اشاره به اینکه افزایش قیمت ارز برای دولت درآمد ایجاد می کند، ادامه داد: در بودجه سال ۹۵ نرخ تسعیر ارز ۲ هزار و ۹۵۰ تومان معین شد، اما دولت عملا ۳ هزار و ۳۰۰ تومان فروخت یعنی حدود ۶ الی ۷ هزار میلیارد تومان از محل تسعیر ارز و تفاوت قیمت ارز منابع مالی به دست آورد.

نماینده مردم اسفراین در مجلس شورای اسلامی، با بیان اینکه هدف دولت کسب درآمد از ارز نیست اما منابع از این طریق برایش حاصل می شود، یادآور شد: دولت برخی از کسری های بودجه ای خود را از طریق تسعیر ارز می‌پوشاند و در سال ۹۶ نیز قیمت ارز در بودجه ۳ هزار و ۳۰۰ تومان تعیین شده اما تاکنون به ۳ هزار و ۸۸۰ تومان رسیده که ممکن است حتی به ۴ هزار تومان نیز برسد.

پیش بینی درآمد ٧ تا ۱۰ هزار میلیارد تومانی دولت از تسعیر ارز در سال جاری

وی افزود: اگر نرخ ارز افزایش یابد ممکن است دولت از این طریق ٧ تا ۱۰ هزار میلیارد تومان درآمد کسب کند که رقم کمی نبوده اما درآمد خوب و مطمئنی نیست و در واقع نوعی مالیات تورمی بوده که دست کردن در جیب مردم است.

قوامی با بیان اینکه از دیگر دلایل افزایش نرخ ارز کاهش نرخ سود بانکی است، ادامه داد: مسئولان فکر می کنند که سود بانکی پرده کرکره است که به یکباره تصمیم بگیرند که کرکره را بالا یا پایین دهند، اما باید گفت که کاهش نرخ سود بانکی دستوری نیست، چراکه دستوری برخورد کردن با نرخ سود بانکی تبعاتی دارد و هزینه های آن در نهایت به مردم تحمیل می‌شود.

انتقال سرمایه های مردم به بازار ارز با کاهش نرخ سود بانکی

وی با اشاره به اینکه باکاهش نرخ سود سپرده‌های بانکی بازار غیررسمی شکل می گیرد، اظهار داشت: مردم زمانی که پول خود را از بانک خارج می کنند به بازاری همانند ارز انتقال می دهند که به دلیل افزایش تقاضا قیمت ارز نیز افزایش می یابد و یا بازار سفته بازی افزایش یافته و میزان نقدینگی بالا می رود.

نائب رئیس کمیسیون برنامه، بودجه و محاسبات مجلس شورای اسلامی، تصریح کرد: مردم به دلیل اینکه پول خود را در بانک می گذارند که ارزش آن حفظ شود، اما با کاهش نرخ سود بانکی دلار می‌خرند که از طریق دلار ارزش پول‌شان را حفظ کنند و این سبب افزایش قیمت می شود، البته دلایل بین المللی همانند طوفانی که در آمریکا رخ داده در افزایش قیمت دلار دخیل بوده اما عوامل اصلی نیست.

پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.
درآمد ماهیانه 5-20 میلیون از توی خونه با موبایل

آموزش رایگان کسب درآمد 5-20 میلیون ماهیانه از خونه و فقط با یه موبایل ساده رو در یک وبینار رایگان آموزشی یاد بگیر

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    نظر کاربران

    • بنده خدا

      چهارتا حقوق بکیر نجومی و امثال خاوری رو حذف کنن ...جبران میشه

    • بدون نام

      گندی ک دولت نهم ودهم زد تا سالهای سال باس مردم تاوانشوپس بدن مردم بدبخت ... لامصبا جوونای ما همه ازبین رفتن این همه بخور بخور ....الان چاپ نمیکنه نظرو

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج