۵۹۷۶۲۴
۵۰۱۰
۵۰۱۰
پ

سفر مخفیانه ولیعهد عربستان به «تل آویو»

چهارشنبه گذشته هنگامی که رادیو صدای اسرائیل از سفر مخفیانه یک شاهزاده سعودی به تل آویو و دیدار این شاهزاده سعودی با مقامات عالی‌‌رتبه رژیم صهیونیستی از جمله بنیامین نتانیاهو، نخست‌وزیر این رژیم خبر داد.

روزنامه ایران: چهارشنبه گذشته هنگامی که رادیو صدای اسرائیل از سفر مخفیانه یک شاهزاده سعودی به تل آویو و دیدار این شاهزاده سعودی با مقامات عالی‌‌رتبه رژیم صهیونیستی از جمله بنیامین نتانیاهو، نخست‌وزیر این رژیم خبر داد، نام محمد بن سلمان، ولیعهد عربستان سعودی به ذهن کمتر کسی خطور می‌کرد اما دیروز برخی منابع خبری رژیم صهیونیستی فاش کردند محمد بن سلمان همان شاهزاده گمنام بوده است.
رادیو صدای اسرائیل در گزارش روز چهارشنبه خود آورده بود: هم وزارت خارجه اسرائیل و هم دفتر نخست‌وزیری این رژیم از اظهارنظر درباره این سفر مخفیانه امتناع کردند. دیروز نیز که نام محمد بن سلمان درباره این خبر فاش شد، وزارت خارجه عربستان و وزارت خارجه رژیم صهیونیستی حاضر به مصاحبه با رسانه‌ها و تأیید یا رد خبر نشدند.
سایت خبری اسپوتنیک متعلق به روسیه ،نخستین رسانه‌ای بود که به نقل از حساب توئیتر یک مقام سابق اطلاعاتی امارات تحت عنوان «بدون سایه» (Without Shadow) دیروز فاش کرد که محمد بن سلمان در رأس هیأتی متشکل از انور عشقی، افسر سابق سازمان اطلاعات عربستان و تیمی از دیپلمات‌های سعودی به سرزمین‌های اشغالی سفر کرده است.
منابع رسانه‌ای رژیم صهیونیستی نیز به نقل از اسپوتنیک این خبر را منعکس کردند. البته چند خبرنگار رژیم صهیونیستی نیز در صفحه‌های توئیتر خود نوشتند شاهزاده سعودی که هفته گذشته به تل‌آویو سفر کرده بود، محمد بن سلمان است. در گزارش اسپوتنیک به نقل از حساب کاربری «بدون سایه» به دلایل سفر محمد بن سلمان به تل آویو نیز اشاره شده و آمده است، یکی از شروط بانک جهانی برای اعطای وام به آل‌سعود، به رسمیت شناختن اسرائیل است.
این شرط بهانه جدیدی است تا محمد بن سلمان باب گفت‌و‌گو با رژیم اشغالگر قدس را بگشاید. این در حالی است که رادیو صدای امریکا چهارشنبه گذشته دلیل سفر شاهزاده گمنام سعودی به تل آویو را گفت‌و‌گو با مقامات بلندپایه رژیم صهیونیستی درباره «راهکارهای پیشرفت صلح خاورمیانه» اعلام کرده بود.
نکته جالب توجه دیگر درباره این سفر مخفیانه که از دید رسانه‌ها و تحلیلگران دور نماند، این بود که سه‌شنبه گذشته، یک روز قبل از فاش شدن خبر حضور یک شاهزاده سعودی و هیأت همراهش در تل آویو، نتانیاهو به مناسبت آغاز سال نو یهودی در جمع کارکنان وزارت خارجه این رژیم سخنرانی کرد و در این سخنرانی گفت، به رغم اینکه صلحی بین اسرائیل و فلسطین اتفاق نیفتاده، روابط تل آویو با جهان عرب در بهترین وضعیت است. «این روابط بسیار گسترده‌تر از هر زمانی در تاریخ اسرائیل است».
عربستان وامارات پیشقراولان عادی‌سازی روابط
در صورتی که سفر محمد بن سلمان از سوی مقامات رسمی رژیم صهیونیستی یا عربستان سعودی تأیید شود، ادعای نتانیاهو درباره «عالی بودن روابط تل آویو با جهان عرب» واقعی خواهد بود. بویژه اینکه اخیراً روزنامه میدل ایست مانیتور با انتشار اسناد ویکی لیکس درباره روابط امارات با رژیم صهیونیستی در گزارشی فاش کرد، امارات و رژیم صهیونیستی درصدد عادی‌سازی سریع روابط خود در سطوح اقتصادی، دیپلماتیک، امنیتی و نظامی هستند.
اسنادی که ویکی لیکس در این باره فاش کرده است، بر نقش مهم یوسف العتیبه، سفیر امارات در امریکا درعادی‌سازی روابط کشورش با تل‌آویو تأکید دارد. براساس این اسناد، امارات نه تنها به مرکز منافع امنیتی و اقتصادی اسرائیل تبدیل شده است بلکه تلاش می‌کند تا جهان عرب را به همراهی با خود وادار کند. براین اساس امارات در سال ۲۰۱۰ همچنین از تیم جودو رژیم صهیونیستی استقبال کرد و این مسأله همزمان با ترور محمود المبحوح، فرمانده جنبش حماس با همکاری سازمان جاسوسی اسرائیل (موساد) بود و در آن زمان دیگر جای تعجب نبود که برافراشتن پرچم فلسطین در امارات منع شود. اسناد ویکی لیکس به انعقاد قرارداد میان امارات با شرکت امنیتی ای جی تی اسرائیل برای تأمین امنیت مراکز نفتی و گازی و ایجاد شبکه نظارت شهری در ابوظبی نیز اشاره دارد.
بنا بر گزارش روزنامه میدل ایست مانیتور، امارات در اواخر سال میلادی گذشته نیز در رزمایش‌های پرچم سرخ در یونان در کنار اسرائیل و امریکا شرکت کرد و این عادی‌سازی روابط میان امارات و رژیم صهیونیستی تنها از طریق کانال‌های سری نیست بلکه به صورت علنی نیز اتفاق افتاده است.
نزدیکی تل آویو به جهان عرب در سایه ایران هراسی
به گزارش «ایران» به نقل از سایت روزنامه اسرائیلی «حمودیا»، در سال‌های اخیر رژیم صهیونیستی با بهره گرفتن از نگرانی مشترکی که بین مقامات این رژیم و مقامات کشورهای مسلمان عمدتاً سنی درباره تبدیل شدن ایران به قدرت منطقه‌ای وجود دارد، به این کشورهای مسلمان نزدیک شده است و می‌کوشد روابط خود را با جهان عرب عادی کند.
البته زمینه اجرایی شدن این طرح دست کم در افکار عمومی جهان عرب هنوز فراهم نیست زیرا دیروز دوشنبه روزنامه عربستانی عکاظ در گزارشی نوشت، اتحادیه عرب با پیشنهاد فلسطین برای تشکیل کمیته عربی پنج جانبه برای «مقابله با تلاش‌های اسرائیل جهت عضویت غیردائم در شورای امنیت در سال‌های ۲۰۲۰-۲۰۱۹» موافقت کرد. دیروز نیز خبرگزاری آناتولی ترکیه گزارش داد نداف ارگمان، رئیس شاباک اعلام کرده‌است: جنبش حماس به تحکیم روابط خود با محور شیعی به رهبری ایران ادامه می‌دهد تا برای جنگ جدید علیه اسرائیل آماده شود.
اما وجود افرادی مانند محمد بن سلمان در عربستان سعودی که زمزمه‌های جانشینی‌اش به جای ملک سلمان، پادشاه این کشور نیز مدتی است به گوش می‌رسد، بی‌تردید برای رژیم صهیونیستی خوشایند است. گواه این ادعا نیز شبکه هفتم تلویزیون رژیم صهیونیستی است که روز اول تیر پس از اعلام ولیعهدی محمد بن سلمان در گزارشی از این انتصاب استقبال و اعلام کرده بود تغییرات اخیر در نظام سعودی می‌تواند مایه خرسندی و رضایت تل آویو باشد.
روزنامه صهیونیستی هاآرتص نیز روز اول تیر در گزارشی درباره محمد بن سلمان نوشته بود، او به علت مواضع قطعی‌اش درقبال ایران، حزب‌الله لبنان و اخوان المسلمین مژده‌ای خوب برای اسرائیل است و این مسأله باعث شده که محمد بن سلمان یک شریک راهبردی بسیار مهم برای اسرائیل باشد. این روزنامه در گزارش خود به دیدارهای منظمی که گفته می‌شد بین افسران سعودی و اسرائیلی در اردن برگزار شده نیز اشاره کرده و نوشته بود، این دیدارها با موافقت محمد بن سلمان بوده است.
به نوشته هاآرتص، یکی از این دیدارها در سال ۲۰۱۵ در ایلات و دیدار دیگردر حاشیه نشست سران عرب در اردن در ماه مارس ۲۰۱۷ برگزار شده بود. هاآرتص در بخشی از این گزارش همچنین این سؤال را مطرح کرده بود که آیا محمد بن سلمان می‌تواند در روابط میان اسرائیل و عربستان تحولی ایجاد کند؟
اکنون که خبر سفر هرچند تأیید نشده محمد بن سلمان به سرزمین‌های اشغالی فاش شده و در شرایطی که گمانه زنی‌ها درباره کناره‌گیری قریب‌الوقوع پادشاه عربستان سعودی به نفع پسرش محمد بن سلمان قوت گرفته، شاید بتوان به پرسش هاآرتص درباره نقش این شاهزاده بانفوذ در روابط ریاض - تل آویو پاسخ داد و این گونه تحلیل کرد که سفر محرمانه محمد بن سلمان در راستای هموار کردن زمینه‌های رسیدن به پادشاهی و جلب حمایت امریکا از وی بوده است.
پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.
آموزش هوش مصنوعی

تا دیر نشده یاد بگیرین! الان دیگه همه با هوش مصنوعی مقاله و تحقیق می‌نویسن لوگو و پوستر طراحی میکنن
ویدئو و تیزر میسازن و … شروع یادگیری:

همراه با تضمین و گارانتی ضمانت کیفیت

پرداخت اقساطی و توسط متخصص مجرب

ايمپلنت با ١٥ سال گارانتي 9/5 ميليون تومان

ویزیت و مشاوره رایگان
ظرفیت و مدت محدود

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج