۵۹۷۷۰۹
۳ نظر
۵۰۰۷
۳ نظر
۵۰۰۷
پ

نماینده احتمالی سینمای ایران در اسکار ۲۰۱۸

از میان فیلم‌هایی که از مهرماه سال گذشته تا به حال اکران شدند ۱۰ فیلم شانس بیشتری برای حضور در اسکار ۲۰۱۸ دارند. اما با توجه به جوایزی که فیلم سینمایی «بدون تاریخ بدون امضا» ساخته وحید جلیلوند در جشنواره ونیز کسب کرد احتمال حضور این فیلم نیز در صورت اکران تا پیش از موعد مقرر در میان لیست فیلم‌هایی که می‌توانند به عنوان نماینده ایران در اسکار ۲۰۱۸ حضور داشته باشند بیشتر شد

خبرگزاری خبرآنلاین: احتمال معرفی فیلمی ایرانی از سوی کشورهای دیگر به اسکار امسال وجود دارد.
مدیرعامل بنیاد سینمایی فارابی اعلام کرد کمیته معرفی فیلم ایرانی به نودمین دوره مراسم اسکار در هفته جاری تشکیل خواهد شد.
نماینده احتمالی سینمای ایران در اسکار 2018

از میان فیلم‌هایی که از مهرماه سال گذشته تا به حال اکران شدند ۱۰ فیلم شانس بیشتری برای حضور در اسکار ۲۰۱۸ دارند. اما با توجه به جوایزی که فیلم سینمایی «بدون تاریخ بدون امضا» ساخته وحید جلیلوند در جشنواره ونیز کسب کرد احتمال حضور این فیلم نیز در صورت اکران تا پیش از موعد مقرر در میان لیست فیلم‌هایی که می‌توانند به عنوان نماینده ایران در اسکار ۲۰۱۸ حضور داشته باشند بیشتر شد. انتخاب نماینده ایران در اسکار بر عهده کمیته‌ای شامل ۹ نفر از سینماگران، نماینده خانه سینما، سازمان سینمایی و بنیاد سینمایی فارابی است.

علیرضا تابش مدیرعامل بنیاد سینمایی فارابی، از جزئیات تشکیل این کمیته و روند انتخاب نماینده ایران در اسکار ۲۰۱۸ گفته است.

او ابتدا درباره انتخاب نماینده ایران در اسکار گفت: «تا آخر هفته جمع‌بندی نهایی انجام می‌شود و نام فیلم به احتمال زیاد اوایل هفته آینده اعلام می‌شود.»

او درباره تشکیل کمیته ۹ نفره نیز افزود: «این کمیته هنوز تشکیل نشده است، اما در هفته جاری با حضور نمایندگان این کمیته تشکیل و کار خودش را آغاز خواهد کرد. کار انتخاب فیلم نیز طبق زمانبدی مشخص شده انجام می‌شود.»

او همچنین درباره اعضای این کمیته و ترکیب آنها توضیح داد: «ترجیح سازمان سینمایی و بنیاد سینمایی فارابی این است که اعضای این کمیته از مجموع شخصیت هنری انتخاب شوند و نه مدیران سینمایی. در واقع جناب آقای حیدریان و بنده ترجیح می‌دهیم نمایندگان ما نیز مانند نمایندگان خانه سینما از میان اهالی سینما و سینماگران و کسانی که در صنعت سینما موثر هستند انتخاب شوند و نه مدیران دولتی.»

تابش درباره احتمال انتخاب فیلم وحید جلیلوند باتوجه به جایزه گرفتن‌اش در جشنواره ونیز در صورت اکران این فیلم نیز توضیح داد: «قانون درباره فیلمی که می‌تواند به اسکار معرفی شود این است که از ۸ مهر سال گذشته تا ۸ مهر امسال توانسته باشد اکران شود تا در فهرست بررسی نامزدها قرار بگیرد.
ما این فهرست را از معاونت نظارت سازمان سینمایی گرفتیم و زمانی که کمیته برگزار شود اولین کاری که انجام می‌دهد این است که طبق قواعد آکادمی اسکار آن فهرست را بررسی کند و از بین آنها نامزدهای اولیه را استخراج کنند. البته اگر فیلمی نوبت اکران دارد و قرارداد اکرانش امضا شده باشد و بتواتند تا پیش از مهر ماه اکران بگیرد طبعا می‌تواند به این فهرست اضافه شود.»

او در پاسخ به این سوال که از میان ده فیلمی که گمانه‌زنی برای حضورشان به عنوان نمانیده ایران در اسکار بیشتر است کدامیک ممکن است شانس بیشتری داشته باشند نیز گفت: «پیش از تشکیل جلسه نمی‌توان در این‌باره حدس و گمان زد و درست هم نیست این اتفاق بیفتد. کمیته باید با حضور نمایندگان خانه سینما، نمایندگان سازمان سینمایی و نمایندگان فارابی تشکیل شود و بعد از بررسی فهرست فیلم‌ها، از میان آن فیلمی را انتخاب کنند.
نکته مهمی که وجود دارد این است که واقعا در این کمیته درباره فیلم‌ها بحث‌های کارشناسی صورت می‌گیرد. اینطور نیست که چون برای مثال ما از فلان فیلم خوشمان نمی‌آید یا از یک فیلم دیگر خوشمان می‌آید آن اثر مورد توجه قرار بگیرد یا برعکس.

مدیرعامل بنیاد سینمایی فارابی افزود: «بعد از اینکه جلسه تشکیل و نتیجه مشخص می‌شود معمولا سخنگویی که خود اعضای کمیته اسکار انتخاب می‌کنند اطلاع‌رسانی می‌کند.»

تابش همچنین گفت: «سوابق و جوایز فیلم‌ها، اکران‌های خارجی آنها، موفقیت‌هایی که فیلم‌ها داشتند همه و همه مورد بررسی قرار می‌گیرد. از طرف دیگر پخش کننده فیلم نیز خیلی مهم است. مجموع این پارامترها تعیین کننده انتخاب یک فیلم برای نمایندگی ایران در اسکار ۲۰۱۸ است.»

او با اعلام خبر احتمال حضور فیلم‌های تولید مشترک ایران با کشورهای دیگر نیز گفت: «این احتمال وجود دارد که امسال فیلم‌های ایرانی دیگری نیز توسط کشورهای دیگر از جمله افغانستان و ارمنستان به اسکار معرفی شوند. ما عضو کمیته اسکار این دو کشور نیستیم که بدانیم قطعا این اتفاق افتاد یا خیر اما به نظر می‌رسد امسال احتمال حضور فیلم‌های دو ملیتی در اسکار نیز وجود داشته باشد و کشورهایی که ما قبلا با آنها تولید مشترک داشتیم نیز نمایندگانی به اسکار معرفی کنند که احتمال معرفی این تولیدات مشترک وجود دارد.»

تابش همچنین در ادامه اظهار داشت: «متاسفانه اشتباهی در میان اهالی سینما مطرح می‌شود و آن این است که برخی می‌گویند حالا امسال اگر فیلمی نداریم، اثری را به اسکار معرفی نکنیم. این تفکر اساسا اشتباه است، داشته‌های سینمایی کشور مشخص است و هیئت انتخاب از مجموع داشته‌های یک سال سینمایی فیلمی را که شانس بیشتری دارد معرفی می‌کنند.»

این مدیر سینمایی ادامه داد: «این یک فرصت و موقعیت برای کشوری است که صاحب سینماست و معرفی نکردن فیلم مشکلات بعدی برای سینما به وجود می‌آورد. در صورت معرفی نکردن فیلم در یک سال دوباره باید درخواست داده شود، آن درخواست مورد بررسی قرار بگیرد که خودش پروسه‌ای سخت و زمان بر است. بنابراین نباید این فرصت‌ها را از دست داد.»
پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.
آموزش هوش مصنوعی

تا دیر نشده یاد بگیرین! الان دیگه همه با هوش مصنوعی مقاله و تحقیق می‌نویسن لوگو و پوستر طراحی میکنن
ویدئو و تیزر میسازن و … شروع یادگیری:

همراه با تضمین و گارانتی ضمانت کیفیت

پرداخت اقساطی و توسط متخصص مجرب

ايمپلنت با ١٥ سال گارانتي 9/5 ميليون تومان

ویزیت و مشاوره رایگان
ظرفیت و مدت محدود

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    نظر کاربران

    • بدون نام

      آخه نمیشه که یه فیلم رو صد تا جشنواره بفرستید،بعد خارجیا با خودشون نمیگن ایران فقط همین یه فیلم رو داره...
      عین فیلم فروشنده

    • رضا

      خوب شاید واقعا همین یه فیلم هم داریم

    • بدون نام

      فیلم هایی مثل نفس،رگ خواب،مادر قلب اتمی،ماجرای نمیروز،سارا و ایدا،برادرم خسرو و خیلی چیزای دیگه
      ممکنه شانسشون کمتر باشه ولی یه فیلم رو صد تا جشنواره نمیفرستیم

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج