۵۹۸۳۴۶
۵۰۱۵
۵۰۱۵
پ

در نشست هم‌اندیشی اهالی چاپ و نشر با وزیر فرهنگ چه گذشت؟

دولت بر فرهنگ چنبره زده و آوار شده

در نشست هم‌اندیشی اهالی چاپ و نشر بیست و سه نفر فعالیان این حوزه‌ها؛ مطالب خود را با وزیر فرهنگ در میان گذاشتند.

خبرگزاری ایلنا: در نشست هم‌اندیشی اهالی چاپ و نشر بیست و سه نفر فعالیان این حوزه‌ها؛ مطالب خود را با وزیر فرهنگ در میان گذاشتند.

نشست هم‌اندیشی اهالی چاپ و نشر با وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی و مدیران معاونت فرهنگی عصر دیروز سه‌شنبه ۲۱ شهریورماه در محل وزارتخانه برگزار شد.

جامعه ما از معضل شکاف فرهنگی و اجتماعی رنج می‌برد

محمود آموزگار (رئیس اتحادیه ناشران و کتابفروشان) در این نشست شکاف‌های فرهنگی در اجتماع را یکی از معضلات اصلی پیش‌رو دانست و گفت: جامعه ما از معضل شکاف فرهنگی و اجتماعی رنج می‌برد. حضور مسئولینی که دغدغه کاهش این شکاف‌ها را دارند مغتنم است و شخصیت دکتر صالحی نیز منطبق بر همین اصل است.
به خصوص باتوجه به اینکه قوانین ما مسئولیت‌های متعددی را متوجه وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی به عنوان متولی امور فرهنگی می کند اما اختیارات متناسب در تحقق این قوانین به این وزارتخانه اعطا نشده است. امروز دیگر فرهنگ یک مقوله انتزاعی نیست و وجهه‌ی سیاسی، اقتصادی، آموزشی و... پیدا کرده است و در تمامی عرصه‌ها تاثیر فرهنگ و فرهنگ سازی دیده می شود.

آموزگار تاکید کرد: اینکه انقلاب ایران برای حراست از سنت‌های فرهنگی و فرهنگ بومی پیشرفته شده طبیعی است ولی باید در تمامی حوزه‌ها همکاری های لازم برای بهبود شرایط فرهنگی با ارشاد صورت بگیرد. این درست نیست که سیاست و اقتصاد کشور را به گونه‌ای محقق کنیم که تنها ۵ کلانشهر نفع برده و به نابودی کل کشور منجر شود. خوشبختانه در دوره معاونت فرهنگی آقای صالحی تلاش‌هایی شد تا فاصله تهران وسایر مناطق در امور مربوط به فرهنگ کاهش یابد.
تصور می‌کنم دکتر صالحی کار دشواری را به عنوان وزیر پیش رو خواهد داشت ولی با توجه به شناختی که از نگاه ایشان دارم امیدوارم صنوف مختلف بتوانند با وزارت ارشاد همکاری کرده و فاصله ایجاد شده در عرصه فرهنگی با سایر عرصه‌های سیاسی و اقتصادی را کاهش دهد و صنایع فرهنگی را به گونه‌ای پیش ببریم که فرهنگ در تصمیم‌گیری‌های اجتماعی و کلان کشور از جمله تخصیص بودجه‌ها دیده شود.

رئیس اتحادیه ناشران و کتابفروشان گریزی نیز به دوره چهارساله معاونت فرهنگی سید عباس صالحی زد و اظهار داشت: در دوره چهارساله دکتر صالحی در معاونت فرهنگی اقداماتی صورت گرفته که جا دارد همزمان که ادامه پیدا می کند تکمیل نیز بشود تا افق‌های روشن‌تری در مقابل تمامی افرادی که دغدغه فرهنگ دارند و فعال فرهنگی هستند قرار بگیرد.

اولویت حفظ کتابفروشی‌های موجود نسبت به تاسیس کتابفروشی‌های جدید

سید محمود حسینی نایب رئیس شرکت تعاونی ناشران ایران (آشنا) نیز با اشاره به اینکه وضعیت کتاب و کتابخوانی در کشور ما مناسب نیست گفت: امیدوارم در دوره وزارت آقای صالحی با برنامه‌ریزی درست و اقدامات پایدار یک فکر اساسی برای معضل سرانه مطالعه کشور صورت بگیرد.
مشکل اساسی ما در توزیع کتاب این است که موسسه‌های موازی که بعضاً ممکن است دولتی هم باشند با بودجه‌های کلان کتاب‌های ناشران را خریداری کرده و با تخفیف ۷۰ درصد عرضه می‌کنند یا حتی کتاب هایی مثل کتاب‌های آموزشی را مجدد تولید کرده و دست ناشر را برای عرضه کتاب‌هایش می‌بندد. این موازی‌کاری دو ایراد دارد؛ اول اینکه ناشران بد نام می‌شوند که با این حجم از سختی چگونه قیمت‌گذاری می‌کنند و دوماً اینکه موزعان و کتابفروشان شهرستان نابود می‌شوند. موزعان شهرستانی هر ساله با شروع سال تحصیلی این مشکل را بیشتر از پیش لمس می‌کنند و باید جلوی این کارها گرفته شود.

حسینی در خصوص تسهیلاتی که قرار است برای احداث کتابفروشی در شهرستان‌ها در نظر گرفته شود نیز گفت: اعطای تسهیلات برای تاسیس کتابفروشی در شهرستان‌ها به گمان من بازدهی چندانی نخواهد داشت چرا که ما نیاز داریم بیش از هر چیز همین کتابفروشی‌های موجود را برای حفظ بقا حمایت کنیم. برنامه‌های فصلی یا اقداماتی که منجر به خرید سازه‌های کتاب از ناشران می‌شد اگر با بودجه مناسب اعمال شود می‌تواند مطلوب باشد. در هیات امنای موسسه نمایشگاه‌ها شش نفر عضو هستند که تنها دو نفر آنها نماینده صنف محسوب می‌شوند. به نظرم می‌تواند ترکیب دو به چهار اصلاح شده و با ترکیب سه به سه عدالت بهتری اعمال کرد.

هنوز یک مشاور امور بانوان در وزارت ارشاد نداریم

مریم جدلی رئیس انجمن فرهنگی زنان ناشر هم در سخنان خود گفت: ما در جمهوری اسلامی ایران وزرای مختلفی را دیده‌ایم، در بخش ارشاد برخی از آنها با نشر ناآشنا بودند و تا فضا برای آشنایی مهیا شد، کنار رفتند، اما شما حمایت ناشران را به همراه خود دارید، امیدواریم برنامه‌های کوتاه و درازمدت فراهم شود. پیشنهاد می‌کنیم از افراد متخصص در حوزه نشر بهره‌مند شوید، با این تفسیر که ما هنوز یک مشاور امور بانوان در وزارت ارشاد نداریم، بعضاً مشاوران یا دو یا سه مشغله بودند و یا بازنشسته! امیدواریم در این رابطه اقدامی سریع صورت گیرد.

جدلی در توضیح موانع انتشار کتاب خوب نیز بیان کرد: آنچه مانع از انتشار کتاب خوب می‌شود، موضوع کاغذ است، کاغذ امروزه موجب گرانی کتاب شده، از سوی دیگر، کم شدن شمارگان کتاب هم از مواردی دیگر این معضل است، درحالی که کاغذ سرمایه اولیه ماست که اگر با قیمت مناسب به دست ما برسد، شاید کتاب راحت‌تر چاپ شود. درخواست ارائه تسهیلات بانکی کم‌بهره از وزیر ارشاد داریم. گفته بودند که ناشران تسهیلات بانکی تعلق می‌گیرد، امیدواریم با تصریح قانون جدید با بهره گم از این تسهیلات استفاده کنیم.

وی افزود: ما ویترین زمینی در کشور بسیار داریم، اما باید برای متضرر نشدن ویترین کتابفروشی‌ها اقدامی صورت گیرد، از سوی دیگر مشکلاتی چون فقدان سیستم توزیع موفق در کشور، آشنا نبودن مؤلفین و مترجمین با قوانین نشر، همه و همه گویای این است که باید کارگاه‌های اموزشی برگزار شود. هزینه بالای انبار کتاب هم از دیگر مسائل و مشکلات حوزه نشر ایت. قطعا افزایش تبلیغات و تولید محتوای خوب در نوع نگاه مردم برای بیشتر خریدن و خواندن کتاب مؤثر است.

نامه‌ای شامل ۴۴ مورد اساسی حوزه نشر

همچنین میثم نیلی مدیرعامل مجمع ناشران انقلاب اسلامی در این نشست با تاکید بر لزوم توجه به هنرهای سنما و تئاتر گفت: آقای وزیر! ما در کنار حوزه کتاب، تئاتر و سینما را هم داریم، ما خواهش می‌کنیم به این موارد و هنر هم توجه کنید، اما همین‌طور که در خدمت کتاب و نشر بودید، همین مسیر را پرقوت ادامه دهید. ما امروز نامه‌ای را تقدیم شما خواهیم کرد که ۴۴ مورد اساسی حوزه نشر و از جمله مسائل راهبردی، اقتصادی، مطالبات، زیرساخت‌ها، سازمان نشر، توزیع، موضوعات مدیریتی، اداره حوزه کتاب، نشر و چاپ، بحث بین‌المللی و مباحث هدایتی و نظراتی در آن آمده است. امیدوارم در فرایند تصمیم‌گیری‌ها و تصمیم‌سازی‌ها و عملیات‌ها جبهه فرهنگی انقلاب را نیز مدنظر داشته باشید.

سرمایه‌گذاری ۴۷۰ میلیون یورویی برای ماشین‌آلات فرسوده چاپ

ابوالحسنی از فعالان حوزه چاپ از ثبت سرمایه‌گذاری ۴۷۰ میلیون یورو برای ماشین های وارداتی از سال ۸۲ تا ۹۴ خبر داد و گفت: متأسفانه تنها ۱۵ درصد این ماشین‌آلات نو بوده‌اند و به صنعت چاپ ظلم شده است. بپذیریم در میان افرادی که به عنوان مدیرکل چاپ در وزارت ارشاد فعال بوده‌اند، بسیاری درست عمل نکرده‌اند، حتی مدیران سال های اخیر هم تصمیمات تأثیرگذاری نگرفته‌اند، حتی بعضا قانون‌هایی هم که بود، دور زدند.

کودک نوجوان مظلوم‌ترین بخش نمایشگاه کتاب

همچنین نادر قدیانی رئیس انجمن فرهنگی ناشران کودک و نوجوان با تاکید بر لزوم توجه به کتابخوانی کودکان یادآور شد: باید کتابخوانی را از دوران کودکی و نوجوانی در جامعه نهادینه کنیم ولی حوزه کتاب‌های کودک و نوجوان آنطور که باید و شاید مورد توجه قرار نمی‌گیرد و واقعاً‌بخش کودک و نوجوان نمایشگاه کتاب تهران مظلوم‌ترین بخش این رویداد فرهنگی است. چرا ناشران کودک و نوجوان باید در سازه‌های موقتی که شرایط تهویه و سرمایشی مناسبی هم ندارند جانمایی شوند تا سال به سال تعداد مراجعان این بخش کاهش داشته باشد. کارگروه مربوطه باید این مسئله را با شهرداری پیگیری کند تا فضای مسقف شهر آفتاب به سرعت آماده شده و با اسکان ناشران کودک و نوجوان در آن بتوانیم رضایت مراجعان را کسب کنیم.

قدیانی گریزی نیز به بخش هفده ماده ۹۲ در برنامه ششم توسعه که دولت را مکلف به اقدامات فرهنگی می‌کند اشاره کرد و گفت: آیین‌نامه اجرایی مربوط به این بندها نوشته شده و مصوب و باید اجرایی شود، توقع داریم این کارگروه شکل گیرد و آیین‌نامه آن نوشته شود.

دیگر حتی مشکلات ما را از خود ما هم بهتر می‌شناسید

محمدرضا توکل‌صدیق نایب رئیس اتحادیه ناشران و کتابفروشان نیز گفت: زمانی بود که مدیران ارشاد اصلاً به صنف توجهی نمی‌کردند و تبعاً مشکلات ما را هم نمی‌شناختند. امروز شما در معاونت و وزارت دیگر حتی مشکلات ما را از خود ما هم بهتر می‌شناسید. مسئله‌ای که حاصل نوع مدیریت شما در این چهار سال است و همین دلیل فکر می کنم حضور آقای صالحی در معاونت فرهنگی نقطه عطف و شروع مدیریت اخلاق‌محور در کشور ما باشد. مدیر اخلاق‌محور باید گوش شنوایی داشته باشد تا مشکلات اهالی حوزه خود را دنبال کند و مدیری که گوش شنوا داشته باشد آگاه است و بهتر تصمیم می‌گیرد و بهتر عمل می‌کند.

توکل‌صدیق تصریح کرد: اخلاق زیربنای فرهنگ است، اگر می‌خواهیم اخلاق در جامعه اصلاح شود باید فرهنگ‌سازی کنیم و فرهنگ‌سازی با اخلاق‌مداری به وجود می‌آید بنابراین بیش از هر چیز مدیران ما باید اخلاق‌مدار باشند. آقای صالحی خوشحالم که در جایگاه مقتدرتری قرار گرفتید که می‌توانید کارهای محکم‌تری انجام دهید. خوشبختانه مسائل و مشکلاتی که در حوزه ممیزی و کسب مجوز داشتیم با رویه معاونت فرهنگی دولت یازدهم بسیار بهبود پیدا کرده و با اعتمادسازی‌هایی که صورت گرفته و ترویج مسیر اعتدال و آگاه‌سازی ناشران برای رعایت مسائل حوزه ممیزی مشکلات این موضوع کمتر شده و امیدواریم در آینده همین اندک مشکلات نیز حل شود. علاوه بر تمام اینها بحث کپی غیرمجاز و قاچاق کتاب ناشران از مهم‌ترین مشکلات امروز ما است که باید حمایت معاونت فرهنگی به صورت جدی پیگیری شود.

صنعت چاپ را از سر خود باز نکنید

مظاهری عضو هیات مدیره اتحادیه چاپخانه‌داران تهران نیز گریزی به مشکلات واحدهای کوچک چاپ زد و متذکر شد: واحدهای کوچک چاپ ما در این زمان خطیر در شرایط بسیار بدی قرار دارند. در بازدیدهایی که از این واحدها داریم شرایط بسیار نامطلوب کاملاً مشخص است. مشکل مالیاتی یکی از ا صلی‌ترین مسائل پیش‌روی صنعت چاپ ما است که کارگروه نیز برای حل آن تشکل شده و هر دو وزیر اقتصاد و دارایی پیش از این قول همکاری‌هایی داده بودند و جلساتی برگزار کردند اما تاکنون به نتیجه مثبتی نرسیده‌ایم. مشکل ما نوع اجرای قوانین مالیاتی است که با شیوه فعلی برای اقتصاد ملی مضر و آسیب‌زننده است. استدعا می‌کنم آقای صالحی هم به عنوان وزیر جدید فرهنگ مسئله را پیگیری کند.

مظاهری درباره واسپاری بخش‌های صنعتی حوزه چاپ به زیرمجموعه وزارت صنعت، معدن و تجارت نیز گفت: اخیراً برخی تفاهم‌نامه‌هایی قرار شده بخش‌های صنعتی حوزه چاپ زیر نظر وزارت صنعت، معدن و تجارت قرار بگیرد. ما نمی‌خواهیم با این اتفاق به طور کامل از زیرمجموعه وزارت فرهنگ خارج شویم و اگر قرار است به جای دیگری ارجاع داده شویم برای بخش‌های صنعتی است و اینکه اگر حمایتی از حوزه صنعت اتفاق می‌افتد شامل حال صنعت چاپ نیز بشود اما می‌بینیم وزارت صنعت ما را به اتاق اصناف ارجاع می‌دهد. ما به عنوان اتحادیه که پیش‌تر با اتاق اصناف همکاری و مراوده داشتیم و چه نیازی است حالا دوباره از طریق وزارت صنعت به این نهاد سپرده شویم. آقای صالحی حتماً ما را هم در خانواده‌های ارشاد حساب کنید و ما را از سر خود باز نکنید.

این عضو هیات مدیره اتحادیه چاپخانه‌داران تهران سپس تاکید کرد: چاپ نشر دو صنعت در هم تنیده‌اند. شکی نداریم که نشر یک فعالیت مهم فرهنگی و حتی استراتژیک تلقی می‌شود اما توجه کنید نشر بدون چاپ معنایی نخواهد داشت و چاپ هم بدون نشر تضعیف خواهد شد. یعنی این دو صنعت را در کنار هم ببینید و با یکدیگر پیش ببرید. به عنوان مثال وزارتخانه در استان‌ها و شهرستان‌ها حمایت خوبی از چاپ و نشر انجام داده است ولی برای ما سوال است که چرا چنین حمایت‌هایی برای تهران که ۸۰ درصد کارهای چاپی را انجام می‌دهد در نظر گرفته نمی‌شود. اگر ما به اداره ارشاد استان ارجاع داده می‌شویم دستکم باید بودجه مناسب برای مسائل ما نیز در نظر گرفته شود.

هیچ جای دنیا چاپخانه‌های دولتی وجود ندارد

بابک عابدین رئیس اتحادیه صادرکنندگان چاپ نیز با اشاره به اینکه سال گذشته ۶۰ میلیون یورو سرمایه‌گذاری در حوزه‌های مختلف چاپ از جمله بخش‌های لیبل و بسته‌بندی‌های کوچک اتفاق افتاده یادآور شد: این سرمایه‌گذاری‌ها مسئولیت بالایی را بر دوش دولت می‌گذارد. در این حجم سرمایه‌گذاری صیانت کند تا هم انگیزه برای ادامه کار بیشتر شود و هم نیاز روزافزون کشور به مسئله چاپ و بسته‌بندی و همچنین توسعه صادرات چاپی و کسب بازارهای منطقه گسترش یابد.
حضور در نمایشگاه بین‌المللی از اولویت اتحادیه ما است و وقتی شرکت می‌کنیم می‌بینیم که در صورت حمایت و برنامه‌ریزی درست واقعاً‌ می‌توانیم بخش‌های قابل قبولی از بازار منطقه را در دست بگیریم. سال گذشته سهم ما از بازارهای خاورمیانه از چهار درصد به شش درصد افزایش داشته که به نوع خود جالب است اما می‌تواند با برنامه‌ریزی دقیق بیش از پیش روی بازارهای منطقه حساب کند.

عابدین سپس با انتقاد از اعطای مجوز به چاپخانه‌های دولتی اظهار داشت: چاپخانه‌های وابسته به دولت نباید از ارشاد مجوز بگیرند، چرا که هیچ جای دنیا چاپخانه‌های دولتی وجود ندارد و باید این سرمایه‌گذاری‌ها را حفظ کنیم. ما خودتحریمی داریم، چرا که وزارت صنعت برای یک نوع مقوا و کاهش تعرفه، زمزمه‌هایی می‌کند، می‌خواهد تعرفه کاغذ را به مقوا برسانیم، این خودتحریمی است.

پیش‌تر اتفاقی به عنوان نوشت‌افزار و محصولاتی با طرح‌های بومی نداشتیم

حسینی از فعالان بخش نوشت‌افزار نیز در سخنان خود گفت: تا سال‌های گذشته اتفاقی به عنوان نوشت‌افزار و محصولاتی با طرح‌های بومی نداشتیم، اما تجربه دولتی را داشتیم، نوشت‌افزار ایرانی ـ اسلامی و اتفاقی که طی شش سال اخیر افتاده می‌بینیم امروز ۷۰ مجموعه محصولات ایرانی تولید می‌کنند، ما برای این موضوع نقشه جامعی طراحی کردیم که خدمت شما ارائه خواهیم کرد اما باید به صراحت بگویم حوزه شخصیت‌سازی و کاراکترسازی با بی‌توجهی همراه است که برای آن باید برنامه ویژه‌ای تدارک دید.

دولت بر فرهنگ چنبره زده و آوار شده

جلالی عضو هیات مدیره شرکت تعاونی آشنا نیز گفت: در ۳۶ سال عمر وزارت ارشاد پس از انقلاب این دومین فرصت طلایی است که یک فرهیخته از حوزه معاونت فرهنگی به مقام وزارت منتقل می‌شود. در فرصت اول و با وجود آقای مسجدجامعی فرصت‌سوزی کردیم. واقعیت این است که هر بلایی که کشیدیم از دست دولت بوده. دولت بر سر فرهنگ و مخصوصاً‌ فرهنگ مکتوب چنبره زده و با تصدی‌گری‌های خود بر این حوزه آوار شده است. شما با اقدامات چهارساله در معاونت فرهنگی کارها را برای خودتان سخت کردید و برای ما آسان ولی در مقام وزارت به نظرم باید به برنامه‌های با ثبات‌تری برای مدیریت فرهنگی فکر کنیم و نیازمند یک آسیب‌شناسی دقیق هستیم.
دولت باید یک وجب از حوزه اجرائیات عقب بکشد و به واسپاری فکر کند. ۳۶ سال است که حکم بچه‌هایی را داریم که روی کارت عروسی نوشته‌اند در فرصت مناسب از آنها پذیرایی خواهند کرد. کدام وزیر یا مدیر بوده که از لزوم سپردن کار مردم به مردم صحبت نکند منتها شما به این گفته عمل کردید برای همین ما به عنوان صنف هم اگر واسپاری قدرتمند می‌خواهیم باید با هم همگرایی داشته باشیم. نمی‌توان با اختلاف و تشکک درخواست واسپاری کامل داشت.

جلالی افزود: تا وقتی ما در صنف به گفتمان مشترک نرسیم نمی‌توانیم تقاضای واسپاری کامل داشته باشیم. ما به شما امید بسته‌ایم چرا که هم به مسائل اشراف داریم و هم صلاحیت. اگر در این چهار سال آینده واسپاری کامل برای ما محقق گردید و ما به وظیفه خود عمل نکردیم و اختلافات را کنار نگذاشتیم شما روز قیامت از ما شکایت کنید. دستور دهید در کارگروه‌های مربوط به واسپاری نمایندگان آگاه حضور داشته باشند تا نیازهای توسعه و اولویت‌های صنف را بشناسند.
مشکل اساسی نشر ارتقای تقاضا است، تاکنون یارانه پرداخت شده، کاغذ ارزان در اختیار ناشر گذاشته شده اما کتابخوانی ما بهبودی نداشته. ما در آ‌ذربایجان کارگروه ترویج کتابخوانی با حضور تمام عناصر مذکور و افراد عاشق تشکل داده‌ایم و می‌توانیم برنامه‌‌ها و دستاوردهایش را برای استفاده در اختیار دیگر مناطق کشور نیز بگذاریم.

‌کتاب‌ها تا ۴۵ روز در گمرک خاک می‌خورد

عابدینی رئیس انجمن فرهنگی ناشران بین‌الملل ایران نیز به اهمیت مسئله کپی‌رایت پرداخت و تصریح کرد: یکی از مسائل مهم ما به عنوان ناشران بین‌الملل بحث کپی‌رایت است. در دو سال اخیر ناشران خارجی قابل توجهی با بازار نشر ایران مراوده و تعامل داشتند و احساس می‌کنم اگر بستر را فراهم کنیم از چنین فرصت‌هایی می‌توان کمال استفاده را برد. باید به سمت استانداردهای بین‌المللی پیش برویم و قوانین بازار جهانی را بپذیریم. از دیگر مشکلات ما مسائل حوزه گمرک است، بعضاً سفارشات ما تنها پس از ۱۲ روز از کشور مقصد به تهران می‌رسد ولی در تهران ۳۰ تا ۴۵ روز باید در گمرک بماند و با هزینه‌ای گزاف کار ترخیص را انجام دهیم. ما تلاش داریم کتاب ارزان به دست مصرف‌کننده که بیشترشان هم دانشجو هستند برسانیم ولی با هزینه‌های بالای گمرک شرایط برای ما سخت شده است.
اگر همکاری گمرک باشد می‌توان راحت‌تر به اهداف رسید. به عنوان مثال در ایام نمایشگاه تعرفه‌های ترخیص یک درصد است اما در طول سال تا ۴ یا ۵ درصد افزایش پیدا می‌کند و ۴۵ روز نیز باید انتظار ترخیص بکشیم. امیدواریم سال آینده نیز با اعتماد به انجمن ناشران بین‌المللی برای مدیریت بخش بین‌الملل نمایشگاه مثل امسال شاهد پررنگ شدن بعد بین‌المللی این رویداد فرهنگی باشیم.

گردو بکارید حتی اگر ثمره‌اش به دوره وزارت شما نرسد

مهرآبادی نماینده مجمع ناشران دفاع مقدس نیز ضمن متعهد خواندن سید عباس صالحی گفت: آشنایی شما با حوزه کتاب مسئولیت شما را سنگین‌تر می‌کند. همه ما به دفاع مقدس بدهکاریم و باید توجه قابل قبولی به این حوزه داشته باشیم. اگر من بخواهم خودم را جای شما بگذارم و چنین مسئولیتی را بپذیرم فکر می‌کنم باید امور اجرایی را به مدیران زیرمجموعه بسپارید و خودتان با تشکیل یک تیم به سیاستگذاری مشغول شوید. مشکل ما کتاب، کاغذ، خدمات چاپی و... نیست؛ مشکل این است که مردم به توهم خود دانسته‌پنداری رسیده‌اند و احساس نیاز به خواندن و مطالعه نمی‌کنند.
با سیاست‌گذاری درست می‌توانید گردو بکارید شاید ثمره‌اش در دوره‌ چهارساله وزارت شما خودش را نشان ندهد اما مطمئناً سیاستگذاری درست و جلب توجه مدیران به فرهنگ و کتابخوانی اثرات مثبت پایدار خواهد بود. برای این مهم هرچه نیاز هست هزینه کنید که عین سرمایه‌گذاری است. اگر مردم احساس نیاز به کتاب کنند چرا ما باید برای فروش خودمان را به آب و آتش بزنیم. امروز اگر با تخفیف ۷۰ درصد یا حتی کتاب مجانی به جامعه بدهیم نخواهند خواند و این یعنی بحران.

نماینده انجمن ناشران دفاع مقدس تاکید کرد: در ابتدای انقلاب مردم چون شرایط جدید را احساس می‌کردند و باید به فکر تعیین دولت بودند به دنبال مطالعه و کتاب بودند. باید این نیاز را به جامعه برگردانیم. بله شما وارث این وضعیت وخیم کتابخوانی هستید و خیلی از موارد ناشی از اقدامات گذشته است اما شما، صداوسیما، آموزش و پرورش و همه نهادها را پای کار بکشید تا فکری به حال این مسئله اتفاق بیفتد.

لزوم مطالعه کتاب‌های آموزشی را فرصت بدانیم نه تهدید

ثبتی نماینده انجمن فرهنگی ناشران آموزش نیز در این نشست مسئله قاچاق کتاب را یک بحران جدی در حوزه نشر خواند و گفت: چاپ و تکثیر غیرقانونی کتاب یک مسئله جدی است که البته با جدیت هم پیگیری می‌شود. به عنوان مثال چندین سایت عرضه غیرقانونی کتاب‌های ناشران بسته شده‌اند و یک تکثیرکننده غیرمجاز شهرستانی دستگیر و به مراجع قضایی ارجاع داده شده است. بحث اینجاست که چاپ و تکثیر غیرقانونی کتاب و این تقلب در قانون جرم عمومی محسوب نمی‌شود و بازپرس‌ها نیز متوجه این بحث قانونی شده‌اند و راهنمایی می‌کنند که به کمک ارشاد و اتحادیه یک رویه قانونی برای پیگیری این مسئله مشخص شود که تاکنون اتفاق نیفتاده است.
وقتی ما خودمان مسئله را جدی نمی‌گیریم بازپرس‌ها هم اهمیت به خرج نمی‌دهند و مسئله را ساده می‌انگارند. انجمن ما می‌تواند در چنین کارگروه‌هایی نماینده داشته باشد و اختیاراتی. اگر ما ازسوی ارشاد یا اتحادیه نماینده در حوزه رسیدگی به مسئله قاچاق کتاب معرفی شویم می‌توانیم در صورت بروز تخلف به سرعت مسئله را پیگیری کنیم.

این نماینده انجمن ناشران فرهنگی همچنین تصریح کرد: چرا از لزوم مطالعه کتاب‌های آموزشی تا این حد نگرانی وجود دارد. اگر مطالعه کتاب‌های آموزشی الزام و اجبار است این اجبار را یک فرصت بدانیم نه تهدید. اگر کودک و دانش‌آموز ما کتاب آموزشی نخواند از کجا معلوم که کتاب‌های عمومی بخواند. با اتکا به کتاب‌های آموزشی می‌توان عادت به مطالعه و انس با کتاب را در کودکان تقویت کرد. ما نیز می‌توانیم در کتاب‌های آموزشی خود تبلیغات جذاب کتاب‌های عمومی را درج کنیم تا کودک به سراغ این کتاب‌ها نیز برود.
پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.
آموزش هوش مصنوعی

تا دیر نشده یاد بگیرین! الان دیگه همه با هوش مصنوعی مقاله و تحقیق می‌نویسن لوگو و پوستر طراحی میکنن
ویدئو و تیزر میسازن و … شروع یادگیری:

همراه با تضمین و گارانتی ضمانت کیفیت

پرداخت اقساطی و توسط متخصص مجرب

ايمپلنت با ١٥ سال گارانتي 9/5 ميليون تومان

ویزیت و مشاوره رایگان
ظرفیت و مدت محدود

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج