۵۹۸۴۳۴
۷ نظر
۵۰۴۷
۷ نظر
۵۰۴۷
پ

راهکارهای ساده برای ترک سیگار

اگر شما هم فردی سیگاری هستید اما نمی دانید چگونه آن را ترک کنید، در ادامه مطلب با ما همراه باشید. ما در اینجا بهترین راهکارهای ترک سیگار را برایتان آورده ایم تا با رعایت آنها زندگی سالم و به تبع شادتری داشته باشید.

برترین ها - ترجمه از پردیس بختیاری: اگر شما هم فردی سیگاری هستید اما نمی دانید چگونه آن را ترک کنید، در ادامه مطلب با ما همراه باشید. ما در اینجا بهترین راهکارهای ترک سیگار را برایتان آورده ایم تا با رعایت آنها زندگی سالم و به تبع شادتری داشته باشید.
چرا به سیگار علاقه مندید؟ دلایل تان را روی کاغذ بنویسید
کاغذی بردارید و آن را به دو قسمت تقسیم کنید. در یک طرف آن فهرستی از دلایلی که شما را وادار به سیگار کشیدن می کند، تهیه کنید. صادقانه برای خودتان بنویسید که چرا سیگار کشیدن را دوست دارید.
در قسمت دیگر کاغذ نکات منفی سیگار کشیدن را بنویسید. سیگار چه مضراتی برای شما دارد؟ در این بخش باید علاوه بر صداقت، شجاعت نیز داشته باشید و هر آنچه در مورد مضرات سیگار می دانید و را روی کاغذ بیاورد.
در نهایت دو فهرست را با هم مقایسه کنید. کدام بخش بر دیگری سنگینی می کند؟ مطمئنا نکات منفی سیگار بیشتر از دلایل علاقمندی شما به آن است. این فهرست را در مقابل چشمانتان قرار دهید و هر چند وقت یک بار به آن نگاهی بیاندازید، بی شک انگیزه شما را برای ترک آن بیشتر خواهد کرد.
چرا ترک سیگار برایتان دشوار است؟ پاسخ هایتان را یادداشت کنید
راهکارهای ساده برای ترک سیگار
شاید پاسخ به این سوال برایتان سخت باشد اما حال زمانی است که شما باید با خودتان صادق باشید.
در ابتدا علت این که ترک سیگار برایتان دشوار است را بنویسید و در مقابل آن، راهکاری که به ذهن تان می رسد را نیز یادداشت کنید. به عنوان مثال ممکن است یکی از دلایل شما این باشد: «نیکوتین اعتیاد آور است.» پس گزینه پیشنهادی شما می تواند این جمله باشد: «باید جایگزینی برای نیکوتین پیدا کنم» یا حتی «سیگار استرس من را کم می کند» راهکار شما برای این دلیل چیست؟ شاید بتوانید «۵ دقیقه پیاده روی به جای یک نخ سیگار کشیدن» را جایگزین آن کنید.
در نهایت اگر دلیل این که چرا ترک سیگار برایتان سخت است را کامل و روشن بدانید و به جایگزین های آن نیز فکر کنید، به بیانی احتمال موفقیت تان را افزایش خواهید داد.
تاریخ ترک سیگارتان را مشخص کنید
همیشه برنامه ریزی دقیق است که ما را سریع تر به اهداف مان می رساند. اگر شما هم برای خودتان ددلاین بگذارید، به عنوان مثال مشخص کنید که در فلان تاریخ سیگار را ترک خواهید کرد، انگیزه و تلاش تان برای رهایی از آن دو برابر خواهد شد. مطمئنا حرف شما هم برای خودتان و هم برای دیگران سند خواهد بود و زیر قول تان نخواهید زد.
کمتر سیگار بخرید
پس از آن که تصمیم خود را برای ترک سیگار گرفتید، باید اولین قدم را که خرید سیگارهای کمتری است، بردارید. به عنوان مثال اگر پیش از آن، هر بار که به فروشگاه می رفتید ۲ بسته سیگار می خریدید، حال زمان آن است که یکی از بسته ها را حذف کنید. در این شرایط، هر زمان که فکر سیگار کشیدن به سرتان می زند، یادتان می آید که شما تعداد کمی سیگار دارید و و همین امر تعداد سیگار کشیدن هایتان را کاهش خواهد داد.
زمان های سیگار کشیدن تان را مشخص کنید
راهکارهای ساده برای ترک سیگار
کاغذی بردارید و به زمان هایی که عادت به سیگار کشیدن داشتید، فکر کنید. به عنوان مثال پس از صرف غذا، همراه با نوشیدن یک فنجان قهوه یا قبل از خواب... تمام آن ساعت ها را روی برگه ای یادداشت کنید.
جایگزینی برای سیگار بیابید
پس از آن که لیستی از زمان های سیگار کشیدن تان را تهیه کردید، حال نوبت آن است که جایگزینی برای آن بیابید. چه فعالیتی شما را سرگرم کرده یا حس مثبتی به شما منتقل می کند؟ پیاده روی، نوشیدن یک لیوان آب، بوسیدن همسر یا فرزندان تان، بازی کردن، شستن ظرف ها، تمییز کردن خانه یا میز کار، آدامس جویدن، شستن دست و صورت، چرت زدن، مسواک زدن، نوشیدن یک فنجان قهوه، نفس عمیق کشیدن، ورزش کردن، روشن کردن یک شمع... هر کدام از اینها می تواند گزینه مناسبی برای جایگزین سیگارتان باشد. بنابراین با توجه به شخصیت خود و شرایطی که در آن هستید، فعالیتی را انتخاب کنید که ذهن شما را از سیگار کشیدن منحرف کند.
سیگار را در شرایطی که روحیه خوبی دارید، ترک کنید
راهکارهای ساده برای ترک سیگار
تحقیقات نشان داده که احتمال ترک سیگار در شرایطی که فرد در وضعیت روحی بدی است یا که استرس زیادی دارد، بسیار کم است. پس بهتر است که این تصمیم را زمانی که شرایط روحی خوبی دارید، بگیرید.
هر آنچه به سیگار تعلق دارد را دور بریزید
زمانی که موفق به ترک سیگار شدید، تمام چیزهایی را که یادآور سیگار است یا شما را برای کشیدن آن وسوسه می کند، از خود دور کنید. به عنوان مثال فندک، کبریت یا زیر سیگاری از جمله لوازمی است که باید با آنها خداحافظی کنید.
پولی که خرج سیگار می کردید را کنار بگذارید
یکی از کارهایی که می تواند انگیزه خوبی برای ترک سیگار شما باشد، ذخیره کردن پولی است که خرج سیگار می کردید. برای این که خودتان را تشویق کنید، ظرفی شیشه ای بردارید و پولی را که هر بار برای سیگار هزینه می کردید، داخل آن بیاندازید. پس از چند وقت خواهید دید که چه پول زیادی را صرف آنچه تنها به ضررتان بود، خرج می کردید. در نهایت پولی که جمع کردید را خرج آنچه بدان علاقه دارید، کنید تا لذت ترک سیگار برایتان دو برابر شود.
از کافئین دوری کنید
راهکارهای ساده برای ترک سیگار
پیشنهاد می شود که تا ۲ ماه بعد از ترک سیگار از مصرف زیاد کافئین مانند قهوه خودداری کنید زیرا موجب عصبی شدن شما می شود.
گذشته تان را به یاد آورید
با یکی از دوستان یا اقوام نزدیک تان که در جریان ترک سیگار شما بود صحبت کنید. تلاش ها و سختی هایی که در این راه کشیدید را با هم مرور کنید. با این کار نه تنها تشویق خواهید شد بلکه اعتماد به نفس تان نیز افزایش خواهد یافت، که خود انگیزه ای قوی است برای این که دیگر هیچ وقت به سراغ سیگار نروید.
به سراغ اسنک ها بروید
به جای سیگار کشیدن، به دنبال اسنک هایی سالم و مقوی باشید. تخم آفتاب گردان، بادام، گردو، هویج، پسته و... می تواند هم شما را سرگرم نگه دارد و هم از اضافه وزن تان جلوگیری کند. آنها را دم دست تان بگذارید تا هر زمان که فکر سیگار کشیدن به سرتان زد، از آنها مصرف کنید.
از دم نوش ها غافل نشوید
دم نوش ها می توانند جایگزین خوبی برای سیگار باشند، از این رو که استرس شما را کاهش می دهند.
سیگار کشیدن ممنوع
راهکارهای ساده برای ترک سیگار
حال که شما با سختی فراوان سیگار را ترک کردید، دیگران را نیز به این کار تشویق کنید. به اقوام و دوستان تان اجازه ندهید که در خانه، ماشین یا حتی اطراف جایی که شما نشسته اید، سیگار بکشند. حتی می توانید از علائم «سیگار کشیدن ممنوع» در محیطی که در آن به سر می برید، استفاده کنید.
یک فهرست طلایی تهیه کنید
فهرست طلایی شما شامل مهمترین دلایل ترک سیگارتان است. شما باید این لیست را جلوی چشم تان بگذارید تا انگیزه شما را برای ادامه راهی که در پیش گرفته اید، بالا برد.
این فهرست شامل خطرات سیگار برای سلامتی تان است:
• افزایش احتمال به بیماری ریوی، مثانه، پانکراس، ریه و سرطان خون
• افزایش احتمال به بیماری های قلبی، فشار خون، دیابت
• کاهش میزان فولات در بدن که منجر به بیماری های قلبی، افسردگی و آلزایمر می شود
• تاثیر منفی بر ذهن و حافظه
• کاهش حجم استخوان ها
• ناتوانی جنسی و کاهش باروری
• کاهش قدرت بویایی و چشایی
• تولد نوزاد نارس، کم وزن و مبتلا به دیابت برای زنان باردار
• افسردگی

عادات خود را تغییر دهید
قبل از ترک سیگار چه عاداتی داشتید؟ حال که سبک زندگی خود را تغییر داده اید، بد نیست که برخی از عادات گذشته را هم دور بریزید. به عنوان مثال مکان صندلی که همیشه در خانه یا محیط کار روی آن می نشستید را عوض کنید. یا اگر عادت داشتید که پس از غذا روی بالکن بروید و سیگاری بکشید، به جای رفتن به آن مکان در جایی دیگر کمی قدم بزنید یا که یک فنجان چای بنوشید.

احساس تان را با دیگران به اشتراک بگذارید
بی شک پس از ترک سیگار احساسات شما نیز دچار نوسان خواهد شد، به جای آن که آنها را در دل تان نگه دارید، سعی کنید برای دیگران بازگویشان کنید. با افرادی که به شما انرژی مثبت می دهند، بیشتر در ارتباط باشید یا زمان هایی که کسل هستید، به پیش دوستان تان بروید و هر حسی که در آن لحظه تجربه می کنید را به زبان آورید. با ارتباط بیشتر با دیگران کمی از انرژی تان تخلیه خواهد شد و دیگر نیازی به سیگار نیز نخواهید داشت.

از طب سوزنی کمک بگیرید
طب سوزنی می تواند روش مناسبی برای ترک اعتیاد باشد. بنابر تحقیقات انجام شده، طب سوزنی باعث ترشح اندروفین طبیعی مغز شده و به این طریق باعث عدم علاقه فرد معتاد نسبت به مواد مخدر می شود و به راحتی و با آرامش در مدتی نسبتا کوتاه موفق به ترک اعتیاد خواهد شد.
طب سوزنی همچنین به آرامش و تمرکز حواس و همچنین سم زدایی از مواد شیمیایی مضر و نامطلوب که ناشی از سیگار در بدن ایجاد شده کمک می کند.

هیچگاه ناامید نشوید
راهکارهای ساده برای ترک سیگار
با تمام تلاش هایی که برای ترک سیگار کرده اید، اگر باز هم نتوانستید در این راه ثابت قدم باشید و سیگار کشیدن را از سر گرفتید، ناامید نشوید. افراد بسیاری بوده اند که حتی تا ۸ بار هم این راه را رفته و برگشته اند اما با امیدی که داشتند، در نهایت توانستند به هدف خود، که یک زندگی سالم و شادتر است، برسند.
پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.

همراه با تضمین و گارانتی ضمانت کیفیت

پرداخت اقساطی و توسط متخصص مجرب

ايمپلنت با ١٥ سال گارانتي 9/5 ميليون تومان

ویزیت و مشاوره رایگان
ظرفیت و مدت محدود
آموزش هوش مصنوعی

تا دیر نشده یاد بگیرین! الان دیگه همه با هوش مصنوعی مقاله و تحقیق می‌نویسن لوگو و پوستر طراحی میکنن
ویدئو و تیزر میسازن و … شروع یادگیری:

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    نظر کاربران

    • محمد رضا

      ممنونم از راهنماییتون

    • بدون نام

      این ها مال دوره ما بود الان در مدارس ابتدایی در حالیکه شعر مدرسه ها وا شده از بلندگو در حال پخشه باید سگ مواد یاب هم بین صف ها بچرخه مواد کشف کنه :))

    • علیرضرا

      واقعا کاش می شد ترک کرد. یه دره اراده می خواد. نکته های خوبی بود ممنون

    • ترنج

      منم موافقم تخمه آفتابگردون با سیگار خیلی میچسبه!!

    • حامد

      یه روزی ترکت می‌کنم، حالا ببین
      دیر و زود داره اما سوخت و سوز نداره.

    • اسموکی

      هروقت سیگار هوس کردید بخورتون بگید مثلا بذار ۵ دقه دیگه میکشمت بعدم سر ۵ دقه بکش خودتو گول نزن و کم کم زمانشو زیاد کن مثلا صبح هوس کردی بگو بذا بعد نهار خلاصه بعد نهار بکش ک میچسپه یادت نره
      ولی در کل بکشید ولی کم بکشید مثلا روزی ۳ چار نخ اونم سیگار خوب ن این اشعالای ایرانی
      همه چیز خوبه ولی در حد تعادل آدم گوشتم زیاد بخوره خیلی ضرر داره

    • وحید

      من دوست دارم سیگار بکشم و به این کارم افتخار میکنم.

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج