۵۹۸۸۸۶
۱۵ نظر
۵۰۱۰
۱۵ نظر
۵۰۱۰
پ

۳۰ درصد جوانان کلانشهرها، مجردی زندگی می‌کنند

دانشیار علوم سیاسی دانشگاه تهران گفت: ۳۰ درصد از جوانان شش کلانشهر تهران، مشهد، شیراز، اصفهان، تبریز و اهواز زندگی مجردی دارند؛ این در حالیست که خانواده رکن اصلی، سازنده فرد و شخصیت و هویت کل جامعه به شمار می‌رود.

خبرگزاری ایسنا: دانشیار علوم سیاسی دانشگاه تهران با استناد بر آمارهای سال گذشته گفت: ۳۰ درصد از جوانان شش کلانشهر تهران، مشهد، شیراز، اصفهان، تبریز و اهواز زندگی مجردی دارند؛ این در حالیست که خانواده رکن اصلی، سازنده فرد و شخصیت و هویت کل جامعه به شمار می‌رود.

علی اشرف نظری در نشست «سبک زندگی؛ بررسی تغییرات، روندهای فعلی و آتی» با اشاره به افول مفهوم سنتی خانواده و ظهور خوابگاه‌های مدرن افزود: امروزه دیگر بحث خانواده گسترده مطرح نیست. شاهد خانواده‌های بحران زده‌ای هستیم که به سراغ ازدواج سفید یا پدیده‌های عجیبی مانند جشن طلاق می‌روند.

وی با بیان اینکه ۳۰ درصد از جوانان شش کلانشهر تهران، مشهد، شیراز، اصفهان، تبریز و اهواز زندگی مجردی دارند اظهار کرد: همچنین شاهد خانواده‌هایی از جمله خانواده‌های رنگین کمانی، تک والدی، ارتباطات بدون ازدواج و سیطره الگوهای خود محور و سودجویانه در حوزه روابط اجتماعی هستیم.

وی با تاکید بر اینکه سبک زندگی باید به مثابه امر هویتی در نظر گرفته شود و فرای رویکردهای سطحی به آن توجه کرد اضافه کرد: سبک زندگی معمولا در شکاف‌های زندگی اجتماعی نوپدید مطرح می‌شود، چرا که شکاف‌های اجتماعی نوپدید نمونه و نمادی از روابط اجتماعی و سیاسی جدید هستند و در جامعه‌ای با تغییرات اجتماعی و فرهنگی گسترده و سریع ظهور می‌یابد.

دانشیار علوم سیاسی دانشگاه تهران با اشاره به اینکه سبک زندگی، کارگزارانی غیر اقتصادی و از طبقه متوسط و بالاتر دارد اظهار کرد: اقشاری مانند جوانان، زنان، طبقه متوسط جدید، بازارهای نوظهور، بنگاه‌های تولیدی، رسانه‌های دانشگاهیان و اصحاب فرهنگ و ... درگیر این مفهوم هستند.

اشرف نظری با انتقاد از اینکه معمولا بحث فرار نخبگان از کشور تنها در ارتباط با خروج فیزیکی آنها از مرزها تعبیر می‌شود تصریح کرد: بحث دیگری که وجود دارد این است که اگر افرادی که کشور را ترک می‌کنند در ایران بمانند اما در هستی شناسی‌شان پیوندی با هستی شناسی ایرانی اسلامی وجود نداشته باشد چه روی خواهد داد؟ آیا اگر فردی از کشور خارج نشود اما هویت غیر ایرانی داشته باشد می‌توان گفت که فرار مغزها کاهش یافته است؟.

دانشیار علوم سیاسی دانشگاه تهران در ادامه خانواده را رکن اصلی سازنده فرد و شخصیت و هویت کل جامعه دانست و ادامه داد: خانواده هسته اصلی ساخت اجتماعی و بنیان نخستین هویت ملی است.

وی در ادامه تصریح کرد: در حال حاضر با سیطره الگوهای خود محور، نگاه ابزاری وارد خانواده‌ها شده است یعنی ارتباطات اثرگذار و معنادار، روابط سنتی خویشاوندی و درک حضور دیگران تضعیف شده و مصادیقی همچون استفاده بیش از حد افراد از فضای مجازی و گوشی‌های هوشمند جایگزین آن شده است.

دانشیار علوم سیاسی دانشگاه تهران در ادامه به خطر بالای رشد طلاق در چهار سال اول زندگی اشاره کرد و ادامه داد: افزایش نرخ طلاق، بالا رفتن میزان خودکشی و ابراز خشونت، پیری و کاهش جمعیت تنها بخشی از مشکلاتی هستند که در حال حاضر با آنها روبرو هستیم.

اشرف نظری در ادامه تعداد کل خانوارهای خودسرپرست را بیش از یک میلیون و ۵۰۰ هزار نفر در سال ۹۰ دانست و ادامه داد: باید توصیف دقیقی از شاخص دوام زندگی و درک تغییرات این شاخص در طول زمان صورت بگیرد. ایران و سه کشور اصلی اروپا تفاوت چندان معنی داری در میزان طلاق با یکدیگر ندارند و خانواده‌های ایرانی نیز همانند خانواده‌های اروپایی در معرض فروپاشی‌ است.

وی ثبت ساعتی ۱۵ واقعه طلاق در سال ۹۳ در کشور را نگران کننده دانست و ادامه داد: ۸۰ درصد از مطلقه‌های کشور کمتر از ۳۰ سال سن دارند که این مسئله تهدیدی برای سلامت اجتماعی جامعه است. همچنین طلاق عاطفی یعنی زندگی کردن زوجین با هم به دلایل خانوادگی مانند نگهداری از فرزندان یا شماتت والدین و خویشاوندان از آسیبهای دیگر است.

دانشیار علوم سیاسی دانشگاه تهران در ادامه بالا رفتن میزان خودکشی را نشانه بحرانی دیگری در ساخت خانواده ایرانی دانست و ادامه داد: در سال ۱۳۹۴، ۴۰۲۰ نفر خودکشی کرده‌اند که بیشترین این موارد در گروه سنی ۱۸ تا ۲۴ سال یعنی ۲۸.۲ درصد از کل موارد خودکشی هستند.

اشرف نظری با اشاره به بحران ادراکی هویتی در پدیده‌ای مانند جشن طلاق تصریح کرد: امروزه زمینه‌های سنتی هویت و فقدان راه حل‌های کاربردی برای پر کردن این خلاء مشکلات زیادی را فراهم آورده است. در کشورهای دیگر که کلیسا نسبت به این مسئله ممنوعیت قائل شده است، برگزاری این جشن به نوعی نشانه بی‌توجهی به مذهب کاتولیک تلقی می‌شود اما این مسئله در ایران با زمینه فرهنگی - اسلامی بی معناست.

مقام اول ایران در انجام عمل‌های زیبایی

رتبه سوم ایران از نظر رشد مصرف لوازم آرایشی در دنیا

وی در ادامه افزود: از سوی دیگر مصرف گرایی با شدت بسیاری در ایران رشد یافته است. به طوریکه حدود ۷۴ شبکه در سطح جهانی مخصوص تبلیغات مد، لباس و لوازم آرایش است. از سوی دیگر ایران مقام اول را در انجام عمل‌های زیبایی دارد. همچنین خانواده ایرانی از نظر رشد مصرف لوازم آرایشی صاحب رتبه سوم در سطح جهان است. این در حالیست که رتبه ایران از لحاظ مصرف لوازم بهداشتی و آرایشی در خاورمیانه، دوم و هفتمین کشور رکورددار دنیا در این رابطه ست.

دانشیار علوم سیاسی دانشگاه تهران در پایان با اشاره به اینکه امروزه بحث خانواده بحثی اساسی در حوزه سیاستگذاری ملی است اظهار کرد: در کشورهایی مانند دانمارک کارهایی جدی در این زمینه انجام شده است و لازم است تا توصیه‌های سیاستی، حمایت مالی برای خانواده‌ها، شامل کمک هزینه، معافیت‌های مالیاتی، مزایای مرخصی برای والدین شاغل نظیر مرخصی زایمان، خدمات مراقبت و نگهداری از کودکان و ... پیشنهاد داده شود.

پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.
آموزش هوش مصنوعی

تا دیر نشده یاد بگیرین! الان دیگه همه با هوش مصنوعی مقاله و تحقیق می‌نویسن لوگو و پوستر طراحی میکنن
ویدئو و تیزر میسازن و … شروع یادگیری:

همراه با تضمین و گارانتی ضمانت کیفیت

پرداخت اقساطی و توسط متخصص مجرب

ايمپلنت با ١٥ سال گارانتي 9/5 ميليون تومان

ویزیت و مشاوره رایگان
ظرفیت و مدت محدود

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    نظر کاربران

    • بدون نام

      به توچه؟ به من چه

    • بدون نام

      علتش بیکاریه .... اون موقعی که باید براشون کار درست میکردید که زندگی تشکیل بدن نکردین ... حالا دیگه کار از کار گذشته و به زندگی مجردی عادت کردن و دیگه سراغ ازدواج نمیرن و این مورد نگران کننده است

    • reza

      درآمد کم و ترس از آینده اقتصادی مهمترین دلیله
      مثلا خود من شده با ماهی 500 هزار تومن هم گذروندم(به عنوان یه فرد مستقل) ولی متاهلی زیر 3 میلیون ماهی راه نداره!

    • بدون نام

      بلکه صددرصد جوونا مجردن بابا طرف نه کار داره نه پول چجوری میتونه زن بچرخونه شماهام دلتون خوشه ها

      پاسخ ها

      • بدون نام

        شما زنها رو جزء جوانان محسوب نمی کنی؟! بخشی از این جوانان مجرد زن هستند.چرا دوست دارید همه چیز با محوریت مردان بررسی بشه؟!

    • بدون نام

      خوش به حال اونایی که مجردی زندگی میکنن اینجوری از مسایل حاشیه ای و اخبار خاله زنکی در امان هستن !

    • بدون نام

      همونایی که ازدواج کردن هم پشیمونن. یکیش من. مجبورم ادامه بدم و اگه به گذشته برمیگشتم هرگز ازدواج نمیکردم. هم خودمو بدبخت کردم هم یکی دیگه رو. تا آخر عمر باید طلاق خاموشو ادامه بدیم.

    • بدون نام

      مگه دیوونه ام ازدواج کنم مجردی عشقه هرکس هم هرچی بگه غلط میکنه به زور خودم را ميچرخونم اونوقت ازدواج کنم که.....تازه 42سالمه

    • بدون نام

      خدا کنه بدتر بشه

    • بدون نام

      منم یکی از همینام که تنها زندگی میکنم..دلیل اصلی اصلی اصلی بیکاری و سرکار نرفتن در زمان خودش بود و اللن کار از کار گذشته هرجا میرم کار نیست ناچار ازدواج رو از سرم بیرون کنم

    • بدون نام

      ایشون سعی کرده بین هویت ایرانی و زندگی مدرن تقابل ایجاد کنه و باعث تاسفه که چنین افرادی در این مملکت استاد دانشگاه میشن! در غرب هم روزگاری ارزشهای متفاوتی وجود داشت .وقتی جهان بینی انسان ها تغییر کنه ارزشهاشون هم عوض میشه. امثال این آقا این مسائل رو نمی فهمند و ادعای علم و دانش هم دارند! در علم که نباید علایق و تعصبات فردی رو وارد کنیم!

    • بدون نام

      توروخدادست ازسراین مجردابردارید،خودشون عقلشون میرسه بی گدار به آب نمیزنن،آدم وقتی تنهاست بانون خشک هم سرمیکنه منم اگه عقلم میرسیدچن سال پیش ازدواج نمیکردم،الان روزوشبم شده نگرانی واسه آینده بچه م،اینم شد زندگی!!؟

    • سودا

      من به عنوان یه دختر مجرد و مستقل کاملا از زندگی الانم راضی ام و لزومی نمیبینم استقلال و آرامشم رو با هیچ شخص دیگه ای شریک شم. اکثر ازدواج هایی هم که دیدم فقط یه همزیستی اجباری هستند و لاغیر
      لطف کنین دست از سر ما بردارین

      پاسخ ها

      • دریا

        بهت افتخار میکنم خواهر جونم:))))

    • رضا

      اون زنانی کهمیگن سنم پایین رفته خطاب صحبتم به اون مرداست اولا زن سنش بره بالا توجیحی نداره چی بخاد نخاد مجرد باید باشه چون فیزیولوژی بدنش طدری کسی اونو نمیخاد پس بیخود چرت نبافه خوبه مجردی یا متاهلی مرد سنش بره بالا تو هر سنی معمولی تا ده تا پانزده سال پاینترم میتونه بگیره زن سن بالا تو سن بالا نه میتونه به هر قیمتی رابطه روحی جسمی برقرار کنه چون لذت به مرد نمیده نگید اروپا امریکا اینجوری نیست مردای ایران هوسرانن من مقبم استرالیام تو ایرانم زندگی کردم تو کشور ایران تفریحی نیست پس زن محکوم به تجرد تو سن بالا یا رابطه غیر اخلاقی پا خوردن زیاد ووو اخرش خودکشی یا سر خوردگی پس شما خودتون با مردا سن بالا مقابسه نکنید شما قضیتون فرق میکنه حالا میرسیم به مردا امیدوارم قانونی برای شما ترویج بشه سن جوانی تو مردا تا چهل پنج هست لا اقل تا سی هفت یا چهل تو کشور سن جوانی اعلام کنن در مردان تا شرایطش امیدشون بیشتر بشه اگه زنا اعلام کنن از نظر بدنی فیزیکی اون زن مشکل داره و هیچ مرد با لای سی پنج نمیاد زنی هم سن خودش بگیره حتی مرد سن بالاتر چون میدونه اون زن تو اوجم باشه که نیست تو ایران دچار مشکلات روحی زیادی هست و نمیتدنه یک زندگی زناشویی واقعی ایفا کنه چون سر شار از عقده حقارت تو زندگی و تجربه های مختلف ... هست پس نیایید بگید من تجرد فلان تو ایران برای شما حکم نمیکنه چون باید مجرد باشی تا افکار مردا بهم نریزید

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج