۵۹۹۳۲
۱ نظر
۵۰۰۳
۱ نظر
۵۰۰۳
پ

پلی‌استیشن ۴ با قلب جگوار

در این مطلب می‌خواهیم سخت‌افزار و نرم‌افزار کنسول بازی پلی‌استیشن ۴ را مورد بررسی قرار دهیم و بینیم آیا ارزش خرید دارد یا خیر!

پلی‌استیشن 4 با قلب جگوار

برترین ها: در این مطلب می‌خواهیم سخت‌افزار و نرم‌افزار کنسول بازی پلی‌استیشن 4 را مورد بررسی قرار دهیم و بینیم آیا ارزش خرید دارد یا خیر!

پلی‌استیشن 4 با قلب جگوار

پردازنده

پردازنده در واقع قلب تپنده کنسول‌های بازی است. شاید تعجب کنید پردازنده پلی‌استیشن ۴ از نوع جگوار است. پردازنده جگوار، برای لپ‌تاپ‌های قدرتمند و وسایل قابل حمل طراحی و ساخته شده است و تاکنون در کنسول‌های بازی کاربردی نداشته است. این پردازنده قدرتمند، ۸ هسته‌ای است و این ویژگی کار برنامه‌نویس‌ها را بسیار راحت می‌کند.

معماری پردازنده نیز x۸۶ و بسیار شبیه پردازنده پی‌سی است -برنامه‌نویس‌ها با این سخت‌افزار آشنایی دارند و می‌توانند از همه قدرت پلی‌استیشن ۴ به خوبی بهره بگیرند. سونی همچنین اعلام کرده است، پردازنده دیگری با قدرت ضعیف‌تر نیز برای پلی‌استیشن ۴ در نظر گرفته است تا کارهای سبک پس‌زمینه را انجام دهد. این ایده باعث می‌شود تا پردازنده اصلی بیشتر قدرت خود را فقط برای اجرای عالی بازی حفظ کند.


پردازنده گرافیکی

پردازنده گرافیکی پلی‌استیشن 4 همچون نمونه‌های پی‌سی عالی و بی اشکال نیست. اما به گرافیک پی‌سی‌ها شباهت بسیار دارد و می‌تواند تصاویر را با کیفیت 1080p اجرا کند. این دستگاه همچنین قابلیت پشتیبانی از رزولوشن 4 هزار پیکسلی (4k) را نیز در بازی‌ها دارد. البته اکنون شاید چنین بازی‌هایی خیلی رونق نداشته باشند اما تا چند سال دیگر احتمالا کیفیت استاندارد بازی‌ها خواهد بود. رسانه و فیلم و عکس نیز با همین کیفیت‌های بالا در این کنسول اجرا می‌شوند.

پلی‌استیشن 4 با قلب جگوار


حافظه

8 گیگابایت حافظه به نظر بسیار زیاد است. مخصوصا در مقایسه با پلی‌استیشن 3 که فقط 512 مگابایت بوده است. گفته می‌شود رم این دستگاه GDDR5 است. این رم با اینکه بسیار سریع و پر قدرت است، اما قیمت بسیار گرانی نیز دارد. در ضمن، حافظه یکپارچه‌ای نیز هست. یعنی چه؟ برخلاف همه پی‌سی‌ها و کنسول‌های دیگر، می‌تواند از همه حافظه گرافیکی موجود و حافظه دستگاه به طور همزمان استفاده کند. با حافظه یکپارچه، همه قدرت پردازش مورد استفاده قرار می‌گیرد. این موضوع باعث می‌شود تا تجربه بازی بهتر و باکیفیت‌تری داشته باشید.


ارتباطات

پلی‌استیشن ۴، یواس‌بی سریع‌تر و پشتیبانی بهتر از وایرلس دارد.


طراحی

با اینکه همه قابلیت‌ها و امکانات کنسول خوب هستند، آیا طراحی زیبایی نیز دارد؟ حقیقت این است که طراحی کنسول بازی برخلاف موبایل، تبلت و لپ‌تاپ اهمیت خاصی ندارد و فقط ویژگی‌های آن است که مهم هستند. اما مسایلی همچون راحتی باز و بسته شدن درایو دیسک در طرحی مهم هستند که این کنسول در آنها سربلند است. اندازه و شکل کنسول چیزهایی نیستند که برای خوره‌های بازی اهمیت ویژه‌ای داشته باشد.

پلی‌استیشن 4 با قلب جگوار

دیسک درایو

یکی از موارد ارتقا یافته در این کنسول نسبت به پلی‌استیشن ۳، سرعت خواندن دیسک است که از ۲x به ۶x رسیده است. البته این به مفهوم پایان یافتن اجبار نصب نیست، بلکه به معنای این است که برنامه‌نویس‌ها دیگر نیازی به توجه به آن ندارند و در این سرعت، اطلاعات می‌توانند مستقیما و با سرعت بالا از روی دیسک اجرا شوند و رندر شدن آنها هیچ تاخیری نداشته باشد.


دسته‌ها

یکی از بهترین و بزرگ‌ترین تغییرات این نسخه از پلی‌استیشن سونی در قالب «شوک دوگانه»، تاچ‌پد است که هم همچون دسته‌های آنالوگ قابلیت کلیک پذیری دارد و هم به نقل از چندین منبع موثق، می‌توان به عنوان صفحه نمایش ابتدایی از آن بهره گرفت. نوار نوری قابلیت حرکت پذیری دارد، در حالیکه یک بلندگوی مونو داخلی به برنامه‌نویس‌ها اجازه می‌دهد تا گیمر را با انواع صداهای بازی بمباران کنند. متاسفانه در کنترلر جدید، کلیدهای استارت و انتخاب (Select) حذف شده‌اند. البته این دو کلید عملا اضافی بودند؛ کلید انتخاب به ندرت پیش می‌آمد تا گزینه‌ای را انتخاب کند و از کلید استارت نیز فقط به منظور متوقف کردن بازی استفاده می‌شد.

پلی‌استیشن 4 با قلب جگوار
در دسته‌ جدید، هر دو این کلیدها در کلیدی به نام Option یکی شده‌اند. این کلید در مقابل کلید بسیار کاربردی Share (اشتراک گذاری) نشسته است. با کلید به اشتراک گذاری، گیمر می‌تواند انواع عکس‌های بازی را با همه دنیا به اشتراک بگذارد. یکی از دلایل فروش بالای پلی‌استیشن 4 نیز احتمالا اضافه شدن این کلید است.


چشم پلی‌استیشن ۴

در حالیکه قابلیت‌های عجیب و غریبی همچون کتاب «واندربوک» و بازی «آی‌پِت» از دوربین برای ایجاد واقعیت افزوده استفاده می کنند، رزولوشن پایین Eye موجود (۶۴۰×۴۸۰ پیکسل) به این معنا است که کیفیت عکس همیشه هم خوب نیست.

اما دوربین جدید کنسول پلی‌استیشن ۴ تغییرات خوبی پیدا کرده است به طوری که گیمر می‌تواند با رزولوشن صفحه نمایش، تصاویر قابل قبولی ثبت کند. همچنین، این دوربین همه قابلیت‌های کینکت مایکروسافت نیز همچون ردیابی بدن و اجرای دستورات صوتی را دارد. البته از نظر دقت به پای کینکت نمی‌رسد.


قیمت

پس از قیمت تقریبا بالای پلی‌استیشن 3 که حدود 599 دلار آمریکا بود، احتمالا این بار سونی با احتیاط بیشتری برای پلی‌استیشن 4 قیمت‌گذاری می‌کند. البته نباید انتظار داشت قیمت ارزانی داشته باشد زیرا برخی عناصر تشکیل دهنده این دستگاه همچون حافظه GDDR 5 بسیار گران هستند. اما حدس می‌زنیم حدود 350 یورو قیمت داشته باشد. برخی از منابع نیز از قیمت ارزان‌تر این محصول خبر داده‌اند.

پلی‌استیشن 4 با قلب جگوار


زمان عرضه

آن طور که اعلام شده است، این کنسول در تعطیلات سال ۲۰۱۳ میلادی عرضه خواهد شد. البته گویا اروپایی‌ها تا پیش از تعطیلات سال نوی میلادی نمی‌توانند به پلی‌استیشن ۴ دسترسی داشته باشند. با این حساب،چندان هم عجیب نیست که قیمت واحدی برای این کنسول اعلام نشده است.


مشخصات کلی

پردازنده اصلی

• پردازنده تک تراشه‌ای
• پردازنده: x۸۶-۶۴ AMD "Jaguar" ، ۸ هسته‌ای
• پردازنده گرافیکی: 1.84 TFLOPS , AMD و موتور گرافیکی مبتنی بر Radeon

حافظه

• GDDR5 ، 8 گیگابایت

هارددیسک درایو

• داخلی

پلی‌استیشن 4 با قلب جگوار
درایو نوری

• BD 6xCAV
• DVD ۸xCAV
• I/O
• یواس‌بی پرسرعت نسخه ۳، AUX

ارتباطات

• اترنت
• IEEE802.11 b/g/n
• بلوتوث ۲.۱ (EDR)

اتصالات

• HDMI
• آنالوگ، خروجی AV
• خروجی نوری دیجیتال
پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.

همراه با تضمین و گارانتی ضمانت کیفیت

پرداخت اقساطی و توسط متخصص مجرب

ايمپلنت با ١٥ سال گارانتي 9/5 ميليون تومان

ویزیت و مشاوره رایگان
ظرفیت و مدت محدود
آموزش هوش مصنوعی

تا دیر نشده یاد بگیرین! الان دیگه همه با هوش مصنوعی مقاله و تحقیق می‌نویسن لوگو و پوستر طراحی میکنن
ویدئو و تیزر میسازن و … شروع یادگیری:

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    نظر کاربران

    • بدون نام

      اصلا جذاب نبود

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج