جاباما
۵۹۹۹۸۹
۵۰۱۱
۵۰۱۱
پ

بانک‌ها چگونه مشتری هایشان را قاپ می‌زنند؟

بانک ها با توجه به ماهیت شان همیشه یکی از پررنگ ترین نقش ها را در تبلیغات اطراف ما بازی می کنند و به همین خاطر همیشه سعی کرده اند از جدیدترین روش های تبلیغاتی برای جذب مشتریان استفاده کنند.

روزنامه هفت صبح - علی هادی زاده: بانک ها با توجه به ماهیت شان همیشه یکی از پررنگ ترین نقش ها را در تبلیغات اطراف ما بازی می کنند و به همین خاطر همیشه سعی کرده اند از جدیدترین روش های تبلیغاتی برای جذب مشتریان استفاده کنند.
راهکار جدیدی که طی یکی، دو سال اخیر بسیار روی بورس قرار گرفته، استفاده از دنیای مجازی به خصوص شبکه های اجتماعی است. به هر حال این واقعیتی غیرقابل کتمان است که با توجه به سبک زندگی ما که با اینترنت، فضای مجازی و شبکه های اجتماعی مختلف احاطه شده ایم، حضور هر چه بیشتر و موثرتر در فضای مجازی و شبکه های اجتماعی به نفع بانک ها است.
بانک ها نیز به دلیل انبوه مشتریانی که دارند، نیازمند این هستند که به این مشتریان دسترسی داشته و از طرف دیگر مشتریان هم به بانک ها دسترسی داشته باشند. بنابراین فرصت حضور بانک ها در شبکه های اجتماعی و راه اندازی کانال یا صفحه ویژه بانک در کنار وب سایت اختصاصی، پلی است دوطرفه که می تواند بانک ها و مشتریانشان را به هم متصل کند. ولی آیا واقعا این روش تاثیرگذار بوده است و توانسته مخاطبان این شبکه ها را به سمت بانک ها جذب کند؟ یک گزارش جدید با نظرسنجی از بین ۷۷۰۰ نفر به این سوال جواب خواهدداد.
بانک‌ها چگونه مشتری هایشان را قاپ می‌زنند؟

بانک ها چقدر پوشش خبری دارند؟

کوچک ترین کسب و کارهای امروزی نیز بعد از انتخاب اسم شرکت، سریع به سراغ ساختن سایت و اطلاع رسانی می روند. ولی معمولا پوشش خبری و فرایند منتشر کردن خبر را به درستی انجام نمی دهند. این مسئله به بانک ها هم سرایت کرده است و بسیاری از آنها با اینکه سایت های بسیار شیک و بخش روابط عمومی بزرگی دارند، نمی توانند پوشش خبری کافی را ایجاد کنند و بسیاری از زحمات بانک را هدر می دهند. در این گزارش بیش از 1500 منبع خبری بررسی شده اند تا در هر کدام از آنها میزان فعالیت و تعداد خبر هر بانک مشخص شود.

در این بررسی بانک ملی توانست رتبه اول را به خود اختصاص دهد و بانک ملت و سپه به ترتیب در رتبه دوم و سوم قرار گرفته اند. بانک کشاورزی هر چند در شبکه های اجتماعی فعالیت چندان زیادی ندارد ولی توانسته رتبه چهارم این رقابت را کسب کند. بانک صادرات نیز با کمی اختلاف در مقام پنجم ایستاده است. سه بانک انتهای جدول این گزارش به ترتیب، بانک مسکن، بانک پاسارگاد و بانک رفاه کارگران هستند. حضور بانک مسکن و پاسارگاد در انتهای این لیست نشان دهنده ضعف بالای روابط عمومی این شرکت هاست که نتوانسته اند آنگونه که باید خبر را پخش کرده و مخاطب را با خود همراه کنند.

از خدمات کدام بانک ها استفاده کرده اید؟

بسیاری از بانک ها با ورود به شبکه های مجازی و در اختیار گرفتن سهم بالایی از تراکنش ها، توانسته اند تبدیل به بانک هایی شوند که حتی اگر حسابی در آنها نداشته باشید، بتوانید از خدمات آنها استفاده کنید. نمونه بارز این مسئله رشد بانک ملت در چند سال اخیر است که به لطف درگاه اینترنتی این بانک ایجاد شده است.

این بانک و بانک سامان با بهره گرفتن از درگاه های اینترنتی زیاد در بین فروشگاه های اینترنتی و ارائه دهندگان خدمات، توانسته اند سهم بالایی به خود اختصاص دهند. از طرفی بعضی بانک ها مثل بانک ملی، با توجه به سابقه خود مشتریان معتبری را جذب کرده اند و به تبع آن سر و کار بسیاری از مردم به حواله های معتبری را جذب کرده اند و به تبع آن سر و کار بسیاری از مردم به حواله های این بانک ها می افتد.

وجود خودپردازهای بیشتر نیز یکی از عوامل تاثیرگذار در استفاده مردم از خدمات یک بانک است. در این بررسی بانک ملی در رتبه اول میزان استفاده از خدمات قرار گرفت و بانک ملت و مسکن نیز در رتبه های دوم و سوم جای گرفته اند. بانک های سپه، صادرات و تجارت نیز در میانه جدول قرار گرفته و نتوانسته اند خیلی خدمات خود را در اختیار مردم بگذارند. سه بانک کشاورزی، پاسارگاد و رفاه نیز در رتبه های آخر حضور دارند و به دلایل مختلف هنوز مورد توجه و اعتماد مردم قرار نگرفته اند.

رتبه تلگرام بانک ها چقدر است؟

وب سایت، مناسب اخبار رسمی و آمارهای مالی و... است ولی بانک ها به فضایی نیاز دارند تا بتوانند در کنار اخبار رسمی، اخبار غیررسمی و فعالیت های اجتماعی و خیرخواهانه شان را هم به اطلاع مشتریان شان برسانند و از این فضا برای بهبود برندشان بهره ببرند. در حال حاضر بیش از ۴۵ میلیون ایرانی در تلگرام حضور دارند که با این حساب بیشتر از ۵۰ درصد مردم ایران در این شبکه فعالیت می کنند و مطمئنا اغلب دارندگان حساب و مشتریان بانک ها در میان کاربران تلگرام هستند. به همین خاطر حضور در تلگرام و پوشش خبری در فضای آن از اهمیت بسیار زیادی برخوردار است.

در این بررسی بیش از 270 هزار کانال تلگرامی و تعداد پست های مرتبط با هر بانک بررسی شده اند و در نهایت بانک ها براساس میزان نفوذشان رتبه بندی شدند. رتبه اول این بررسی به بانک ملی رسیده است و بانک ملت و صادرات در رتبه های بعدی قرار گرفته اند. بانک های تجارت، سپه و کشاورزی که در امر پوشش خبری در وب سایت ها رتبه های بهتری داشتند، در تلگرام ضعیف تر عمل کرده و بازی را به سه شرکت اول باخته اند. مانند نحوه پوشش خبری، در زمینه فعالیت در شبکه های اجتماعی نیز بانک های رفاه کارگران، مسکن و پاسارگاد به ترتیب هفتم تا نهم شده اند و کمترین نفوذ را روی مخاطبان خود داشته اند.

مردم بیشتر در کجا حساب باز کرده اند؟

تمام این فعالیت ها در نهایت قرار است مخاطبان قبلی بانک را تشویق به حفظ حساب و افزایش سرمایه کند و یا مهمتر از آن، مشتریان بیشتری به سمت بانک بکشاند. اگر از فاکتورهایی مثل سابقه و آگهی های تلویزیونی و محیطی چشم پوشی کنیم، تا حد زیادی می توان میزان موفقیت در جذب مردم برای حساب باز کردن را به میزان فعالیت در شبکه های مجازی ربط دارد.

این مسئله حداقل در این جامعه آماری 7700 نفره مشخص است. هرچه فعالیت بانک ها در شبکه های مختلف مجازی بیشتر بوده، مردم بیشتر ترغیب شده اند تا در آنها حساب باز کنند. بر این اساس بانک ملی توانسته رتبه اول تعداد حساب های باز شده در بین جامعه آماری را کسب کند.

بعد از آن بانک ملت قرار گرفته است که فعالیت بسیار خوبی در شبکه های مجازی دارد. بانک سپه و کشاورزی نیز در رتبه های بعدی این جدول قرار گرفته اند که احتمالا بیشتر به خاطر سابقه شان است تا میزان فعالیت در شبکه های مجازی.

در رده های بعدی نیز بانک های کم رنگی مثل صادرات، تجارت، مسکن، پاسارگاد و رفاه قرار گرفته اند که در بررسی فعالیت در شبکه های اجتماعی نیز نتوانسته اند نظر اکثر کاربران را جلب کنند. در مجموع به نظر می رسد در حال نزدیک شدن به پایان عصر تاثیر تلویزیون هستیم و شبکه های مجازی در حال تسلط بر این بازار هستند.
پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.
درآمد ماهیانه 5-20 میلیون از توی خونه با موبایل

آموزش رایگان کسب درآمد 5-20 میلیون ماهیانه از خونه و فقط با یه موبایل ساده رو در یک وبینار رایگان آموزشی یاد بگیر

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج