۶۰۰۳۶
۱۳ نظر
۵۵۶۴
۱۳ نظر
۵۵۶۴
پ

گول «پیریت» یا طلای ابلهان را نخورید

اگر غیرحرفه ای ها نتوانند فرق بین «پیریت» و «طلا» را تشخیص دهند، اصلا عجیب نیست، برای همین است که نام آن را «طلای ابلهان» گذاشته اند.

گول «پیریت» یا طلای ابلهان را نخورید

همشهری سرنخ: اگر غیرحرفه ای ها نتوانند فرق بین «پیریت» و «طلا» را تشخیص دهند، اصلا عجیب نیست، برای همین است که نام آن را «طلای ابلهان» گذاشته اند

طلای ابلهان کی پیدا شد؟

طلای ابلهان برای اولین بار در انگلیس و در سال های 1500 پیدا شد ولی کم کم مشخص شد که معدن اصلی آن در آمریکاست. در آن زمان تمام کسانی که این فلز را پیدا می کردند، آن را با طلا اشتباه گرفته و درصدد فروش آن برمی آمدند و از آنجا بود که نام «طلای ابلهان» را روی این فلز گذاشتند.

در سال 1849 دختری 18 ساله به نام «سیارا اوفارل» که به اجبار برای ازدواج با مردی متمول به سانفرانسیسکو فرستاده می شد، در راه موفق شد از کشتی فرار کرده و به «سیرانوادا» برود. در آنجا او متوجه سنگ هایی شد که تصور می کرد طلا هستند. او در حال جمع آوری سنگ ها بود که با کاپیتانی به نام رونان آشنا شده و با هم ازدواج کردند. سیارا تمام پس انداز خود را خرج کرد تا زمینی که فکر می کرد پر از طلاست خریداری کند، پس از مدتی آنها متوجه شدند که این سنگ ها طلا نیستند و نام آنجا را شهر طلای ابلهان گذاشتند.

گول «پیریت» یا طلای ابلهان را نخورید

بعدها این منطقه شهری شلوغ و گسترده شد و نام خیابان های آن نیز به نام ۱۰ فرزند سیارا و رونان نامگذاری شد، فرزندانی که برخلاف پدر و مادرشان موفق شدند در همان منطقه، معدن طلا حفر کرده و در آنجا طلای واقعی پیدا کنند. تا سال ۱۸۶۹ طلای ابلهان به سراسر آمریکا منتقل شده و تقریبا همه مردم با آن آشنا شدند. زلزله بسیار شدیدی که در سال ۱۹۰۶ سانفرانسیسکو را لرزاند، باعث بیرون آمدن غاری شد که تمام دیوارهای آن با طلای ابلهان پوشیده شده بود. در آن زمان بیشتر صنایع دستی با استفاده از این فلز ساخته شده و امروزه تعداد زیادی از آنها هنوز در موزه های سراسر آمریکا دیده می شوند.

در سال ۱۹۴۳۶ بین اهالی شهر و قبیله های اطراف، جنگی آغاز شد. در آن زمان مردان به جنگ رفته و زنان مجبور به کار برای امرار معاش شدند. به خاطر کمبود شغل در این شهر، مردم دسته دسته به سانفرانسیسکو مهاجرت کردند.
شهر طلای ابلهان رفته رفته خالی از سکنه شد و شهر ارواج نام گرفت و تنها یک خانواده در تمام شهر باقی ماندند. آنها این شهر را برای خود آباد کرده و حتی در آن شهر، شهربازی و پارک ساختند. آنها حتی استخری بنا کرده و تمام دیواره های آن را با طلای ابلهان پوشاندند و پارک با با این سنگ ها تزئین کردند. همین مسئله باعث شد تا شهر دوباره رونق گرفته و اهالی جدیدی برای سکونت به آنجا بیایند. در سال 1981 اولین دانشگاه نیز در این شهر ساخته شد و به تدریج شهر ورنق گرفت. شهر طلای ابلهان حالا یکی از مشهورترین شهرهای آمریکا به حساب می آید که شامل تمام بخش های یک شهر واقعی است و بارها مسابقات دوچرخه سواری در آنجا برگزار می شود.


طریقه تشخیص طلای واقعی از طلای ابلهان

طلا به طور کلی فلزی زرد رنگ است و پیریت نیز همین ویژگی را دارد. فلزی زرد و درخشان که تنها می تواندتازه کارها را فریب دهد.

طلا در ابتدا درخشان نیست و تنها زرد روشن به نظر می آید، درحالی که به خاطر وود ساختار کریستالی، پیریت حتی در میان گل و لای هم می درخشد. اگر طلا زیر نور آفتاب قرار داده شود می درخشد ولی پیریت تنها از سمتی زیر نور آفتاب می درخشد که دارای مواد کریستالی بیشتری باشدو البته این درخشش بیشتر شبیه به انعکاس است.

گول «پیریت» یا طلای ابلهان را نخورید

تفاوت دیگر طلا و پیریت در میزان سختی آنهاست. طلا به طور کلی، فلزی نرم است. حتی نرم تر از سرب به طوری که با یک فشار کوچک فرو می رود اما طلای ابلهان فلزی سخت است و با زدن چندین مشت به چند تکه تقسیم می شود. طلای واقعی نیازی به مشت زدن ندارد و به همین دلیل بود که قدیمی ها برای تشخیص طلا آن را با دندان گاز می گرفتند.

یکی دیگر از آزمایش هایی که می تواند تفاوت بین طلا و پیریت را ثابت کند، اسید نیتریک است. این اسید قادر است فلزات را در خود حل کند، درحالی که کوچکترین تاثیری روی طلا ندارد.
پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.

همراه با تضمین و گارانتی ضمانت کیفیت

پرداخت اقساطی و توسط متخصص مجرب

ايمپلنت با ١٥ سال گارانتي 9/5 ميليون تومان

ویزیت و مشاوره رایگان
ظرفیت و مدت محدود
آموزش هوش مصنوعی

تا دیر نشده یاد بگیرین! الان دیگه همه با هوش مصنوعی مقاله و تحقیق می‌نویسن لوگو و پوستر طراحی میکنن
ویدئو و تیزر میسازن و … شروع یادگیری:

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    نظر کاربران

    • آرش

      ده فرزند! بابا دمش گرم

    • بی تو

      عجبا........................

    • دکترمهدی

      بی تو از اسم من سواستفاده می کنن به تو حرف می زنن لطفا اهمیت نده

    • دکترمهدی

      بی تو بهم ایمیل بزن

      پاسخ ها

      • بهار نارنج

        چطوری دکتر؟ ادرسش ب ما هم بده

    • بدون نام

      سال 19436 ؟؟؟؟ چه سالیه ؟؟!!!مربوط به چه دوره از زمین شناسیه ؟؟؟؟؟؟

    • سجاد

      یکی از راه های تشخیص دیگه رنگ خاکه اونهاست که اگه پیریترو روی یه یه جسمی بکشیم رنگ سیاه میشه ولی طلا اینطور نیس

    • بدون نام

      سلام، قطعات زرد داخل رود خانه چیه،

    • پروفوسور

      شهاب ینگ از جنس پیریت هستش؟

    • یوسف

      برای خرید پیریت به چه شماره یا شرکتی زنگ بزنم کمی اطلاعت بدیی

      پاسخ ها

      • بدون نام

        این از فلزات بسیار کمیاب است من مقداری دارم اگه خواستی ایمیل بزن تا راهنماییت کنم
        royan.engco@yahoo.com

    • محمداکبری.

      برای فروش سنگ پریت کسایی هستند که خریداری کنند.لطفاشمارههایی لطف کنید

    • حسین

      طلای ابلهان قیمتی هست؟ یانه؟ گرمی چنده؟ ممنون میشم جواب بدید

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج