۶۰۰۶۸۹
۱ نظر
۵۰۰۴
۱ نظر
۵۰۰۴
پ

روحانی در نیویورک باید چه اهدافی را دنبال کند؟

داوود هرمیداس باوند، تحلیلگر مسائل بین‌المللی می گوید رییس جمهوری در نشست مجمع عمومی سازمان ملل برجام را اساس قرار دهد و اتحادیه اروپا را در قبال اقدامات ترامپ به نفع خود بسیج کند.

وب سایت رویداد ۲۴: داوود هرمیداس باوند، تحلیلگر مسائل بین‌المللی می گوید رییس جمهوری در نشست مجمع عمومی سازمان ملل برجام را اساس قرار دهد و اتحادیه اروپا را در قبال اقدامات ترامپ به نفع خود بسیج کند.

در این مطلب است: رئیس‌جمهور باید در نیویورک برجام را اساس قرار دهد و اتحادیه اروپا را در قبال اقدامات ترامپ به نفع خود بسیج کند و آن‌ها هم ایستادگی کنند زیرا ترامپ گفته که اکتبر نظر نهایی را اعلام می‌کند و سفر به نیویورک فرصت مناسبی است برای گفت‌وگوها و حتی دریافت اینکه تا چه اندازه آن‌ها آماده گفت‌وگو با ایران هستند و آیا همکاری‌شان با اگر و اما همراه است یا خیر؟
حسن روحانی در هر یک از سفرهای خود موضوعی را محوریت سفر خود قرارداد. به‌طور نمونه در سال ۱۳۹۲ در نخستین حضورش در مجمع عمومی سازمان ملل پیشنهاد طرح «جهان علیه خشونت و افراطی‌گری» را مطرح کرد که با اجماع اعضا به تصویب رسید.
وی در این سفر با ۱۱ نفر از روسای دولت‌ها و مقامات ارشد بین‌المللی ازجمله بان کی مون دبیر کل وقت سازمان ملل متحد دیدار و گفتگو انجام داد و از اتفاقات مهم نخستین سفر او به نیویورک برقراری مکالمه تلفنی با باراک اوباما بود که برای نخستین بار بعد از قطع روابط دیپلماتیک این دو کشور محقق شد.
روحانی همچنین در دومین سفر خود نیز ضمن دیدار با روسای جمهور، نخست‌وزیران و برخی مقامات بین‌المللی ازجمله دبیر کل سازمان ملل، رئیس شورای اروپایی و تعدادی از روسای جمهور با دیوید کامرون نخست‌وزیر انگلیس که روابط دیپلماتیکش با ایران قطع بود، دیدار داشت.
علاوه بر این رئیس‌جمهور در سومین سفر خود در کنار دیدار با سران و مقامات بلندپایه کشورهای حاضر در مقر سازمان ملل مسائل مهم منطقه‌ای و بین‌المللی را موردتوجه قرارداد. وی همچنین در چهارمین سفر به نیویورک پس از دیدارهای مختلف با مسئولان کشورهای غربی درباره مشکلات اجرایی شدن برجام با آنان به گفت‌وگو پرداخت.
سفر پنجم رئیس هیئت دولت به آمریکا با دفعات قبلی کاملاً متفاوت به نظر می‌رسد.
رئیس‌جمهور آمریکا دونالد ترامپ است که پیش از کسب این مقام مهم‌ترین وعده او در رابطه با ایران پاره کردن برجام بود و پس از دستیابی به این مقام از تمام تلاش خود استفاده کرد تا کشورهای اروپایی برای اجماع در رابطه بااینکه ایران نسبت به برجام متعهد نبوده را با خود همراه سازد که تا این لحظه موفقیتی به دست نیاورده است.
داوودهرمیداس باوند، تحلیلگر مسائل بین‌المللی، در گفت‎وگو با رویداد۲۴ در این رابطه که محوریت آخرین سفر روحانی به نیویورک باید حول چه موضوعی قرار داشته باشد گفت: حضور در نیویورک فرصتی برای روسای کشورها یا وزرای خارجه آن‌ها محسوب می‌شود که باید برای جلب همکاری کشورها مورداستفاده قرار گیرد؛ بنابراین برای رئیس‌جمهور زمان مناسبی است که به‌طور مستقیم با کشورهای آلمان، انگلیس، فرانسه و ایتالیا یعنی چهار کشور رأس اتحادیه اروپا همچنین چین و روسیه وارد مذاکره شود.
وی در ادامه اضافه کرد: ایران باید این فرصت را مورداستفاده قرار دهد و کشورهایی را که همسو با نظرات آقای ترامپ نیستند باهم بسیج کند. در چنین صورتی است که ایستادگی کشورهای اتحادیه اروپا می‌تواند تصمیم‌گیری‌های آمریکا را تا حدودی تعدیل کند.
به‌طورکلی اجلاس مجمع زمان مناسبی برای دیدار و گفت‌وگوها محسوب می‌شود. تا برخی از مسائل به‌صورت مسالمت‌آمیز حل شود زیرا دیگر نیازی نیست که برای دیدار دوجانبه به کشورهای یکدیگر روند و این امکان در مجمع مهیا است و در کنار آن مذاکرات بین روسای کشورها به‌خصوص مسائل مشترکی که پیش‌آمده به وجود می‌آید؛ بنابراین برای جلب همکاری این مسافرت حتماً ضروری است.
این تحلیلگر مسائل بین‌الملل در رابطه با نیاز به یک نگاه بلندمدت نسبت به برجام تأکید کرد: ممکن است مسائلی با روسا یا وزرا خارجه کشورهای منطقه وجود داشته باشد که حضور در مجمع فرصت گفت‌وگو دوجانبه را فراهم می‌کند و ممکن است برخی اختلافات مانند ایران و عربستان تعدیل شود.
وی در این خصوص یادآور شد: برجام در جای خود قرارداد. اقداماتی که آمریکا از جهت عدم ایفای تعهدات خود و تحریم‌های جدید اضافه بر آن‌ها اعمال کرده باید مورد توجه قرار گیرد، بنابراین رئیس‌جمهور باید در نیویورک برجام را اساس قرار دهد و اتحادیه اروپا را در قبال اقدامات ترامپ به نفع خود بسیج کند و آن‌ها هم ایستادگی کنند زیرا آقای ترامپ گفته که اکتبر نظر نهایی را اعلام می‌کند و سفر به نیویورک فرصت مناسبی است برای گفت‌وگوها و حتی دریافت اینکه تا چه اندازه آن‌ها آماده گفت‌وگو با ایران هستند و آیا همکاری‌شان با اگر و اما همراه است یا خیر؟
هرمیداس باوند در این رابطه که برجام یک توافق بین‌المللی محسوب می‌شود، بیان کرد: تحریم‌های آمریکا یک‌جانبه مضاعف است یعنی کشورهایی که آن‌ها را رعایت نکنند امکان دادوستد و رابطه تجاری و مالی در آمریکا نخواهند داشت این در حالی است که کشورهای اروپایی تعاملات اقتصادی زیادی با آمریکا دارند.

این تحلیلگر مسائل بین‌الملل افزود: برای اینکه کشورهای اروپایی به‌صورت جمعی در مقابل این تصمیم آمریکا ایستادگی کنند تا مجبور به تعدیل شود برای آقای روحانی فرصت بسیار خوبی است تا اثرگذار باشد.

پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.

همراه با تضمین و گارانتی ضمانت کیفیت

پرداخت اقساطی و توسط متخصص مجرب

ايمپلنت با ١٥ سال گارانتي 9/5 ميليون تومان

ویزیت و مشاوره رایگان
ظرفیت و مدت محدود
آموزش هوش مصنوعی

تا دیر نشده یاد بگیرین! الان دیگه همه با هوش مصنوعی مقاله و تحقیق می‌نویسن لوگو و پوستر طراحی میکنن
ویدئو و تیزر میسازن و … شروع یادگیری:

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    نظر کاربران

    • بدون نام

      هیچ ..هیچ کدومشون تا حالا هیچ .فقط خرج تراشیدن

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج