۶۰۰۹۷۸
۳ نظر
۵۰۰۸
۳ نظر
۵۰۰۸
پ

اجرای طرح رجیستری موبایل از ۲۸ مهرماه

در خبرها آمده سرانجام؛ طرح رجیستری تلفن همراه از ۲۸ مهرماه آغاز می‌شود. طرحی که در یکی دو سال اخیر حاشیه‌های زیادی داشته و هزینه‌ فراوانی هم روی دست دولت گذاشته است.

وب سایت یک پزشک - میثاق محمدی‌زاده: در خبرها آمده سرانجام؛ طرح رجیستری تلفن همراه از ۲۸ مهرماه آغاز می‌شود. طرحی که در یکی دو سال اخیر حاشیه‌های زیادی داشته و هزینه‌ فراوانی هم روی دست دولت گذاشته است.
اجرای طرح رجیستری موبایل از ۲۸ مهرماه

تاریخ این طرح به سال‌های اخیر برنمی‌گردد و شاید از اولین پیشنهادات پیاده‌سازی آن عمری بیش از ۱۰ سال بگذرد. در طرح رجیستری قرار است فقط گوشی‌های تلفن‌های همراهی در شبکه‌ موبایل ایران فعال باشند که قبلا به صورت رسمی و قانونی رجیستر شده‌اند. هدف اصلی این طرح؛ جلوگیری از قاچاق دستگاه‌های موبایل به ایران است.

براساس گزارش‌های ستاد مبارزه با قاچاق ارز و کالا؛ قاچاق موبایل سودی هزار میلیارد تومانی را به دست قاچاقچیان می‌رساند و هر روز تاخیر در اجرای طرح رجیستری مساوی با ۳ میلیارد تومان درآمد قاچاقچیان است.
اجرای طرح رجیستری موبایل از ۲۸ مهرماه

برای اولین بار؛ طرح رجیستری در سال ۱۳۸۵ اجرا شد که ناموفق بود چون به زیرساخت‌های گسترده و مناسب نیاز دارد. تمامی اپراتورها به همراه واردکننده‌های رسمی تلفن همراه باید با وزارت ارتباطات؛ گمرک و وزارت صنعت و معدن در تعامل و همکاری باشند و شماره سریال «IMEI» گوشی‌های رسمی وارد شده را در سامانه‌های مربوطه ثبت کنند. در سال‌های اخیر؛ ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز فشارهای زیادی روی وزارت ارتباطات برای بسترسازی اجرای این طرح آورده است و از آن سو؛ وزارت ارتباطات در حال نصب سامانه‌ها و دستگاه‌های مربوطه بود.

قرار بود تابستان سال گذشته این طرح اجرایی شود و مرتبا دو سه ماه به تعویق می‌افتاد تا در اواخر سال ۹۵ اعلام شد که در پایان دولت یازدهم (تیرماه ۹۶) این طرح به طور قطعی اجرا خواهد شد. اما باز هم در تیرماه اتفاقی نیفتاد تا اینکه ستاد مبارزه با کالا و ارز از شروع اجرای آن در ۲۸ مهرماه خبر داده است.
اجرای طرح رجیستری موبایل از ۲۸ مهرماه

اگر این طرح به خوبی و سالم با زیرساخت‌های فنی مناسب و حساب‌شده اجرا شود؛ مزایای بسیاری برای بازار کشور خواهد داشت. مسیر قانونی واردات گوشی‌های تلفن همراه رونق گرفته، گوشی‌های معیوب و قاچاق از بازار جمع می‌شوند و برندها ناچارا باید محصولات خود را با گارانتی و خدمات پشتیبانی عرضه کنند.

مسئولان امیدواراند با اجرای این طرح بازار موبایل ایران سروسامان بگیرد و بسیاری از مشکلات کنونی مانند قیمت‌های نامعتبر؛ گوشی‌های فاقد نام و نشان و شناسنامه، گوشی‌های دست دوم خارجی و مشابه این‌ها رفع می‌شود.

اما همزمان با مطرح شدن طرح رجیستری؛ چندین دغدغه و نگرانی میان کاربران رواج یافت. ابتدا؛ شایع شد تمامی گوشی‌های موبایل شرکت‌هایی مانند اپل از دسترس خارج می‌شوند. مدیران وزارت ارتباطات و ستاد مبارزه با کالا و ارز در این زمینه شفاف‌سازی کردند و گفتند گوشی‌های وارداتی پس از شروع طرح رجیستری قطع خواهند شد و گوشی‌هایی که هم اکنون در شبکه موبایل فعال هستند؛ به کار خود ادامه می‌دهند. همچنین؛ چندین شرکت ایرانی به طور رسمی برای واردات گوشی‌های اپل معرفی شدند تا بتوانند مراحل ثبت شماره سریال «IMEI» را در گمرک انجام بدهند.
اجرای طرح رجیستری موبایل از ۲۸ مهرماه

گوشی‌هایی که در طرح رجیستری ثبت می‌شوند؛ تست «SAR» را نیز پشت سر گذاشته و از این نظر نیز دغدغه‌های کاربران برای اصالت و سلامت گوشی را برطرف می‌کنند. اما چگونه بفهمیم که گوشی یا گوشی‌های تلفن همراه ما اصلا در گمرک ثبت شده‌اند یا خیر. به زبان دیگر؛ چگونه بفهمیم گوشی ما اصل است یا به طور قاچاق وارد ایران شده است؟

چگونه بفهمیم گوشی ما رجیستر شده است؟

در روش نخست؛ می‌توانید شماره سریال «IMEI» گوشی‌های تلفن همراه خود را به سامانه ۳۰۰۰۸۸۸۷ پیامک کنید تا از وضعیت آن در سیستم‌های گمرک مطلع شوید.

در روش بعدی؛ می‌توانید وارد سایت «استعلام شناسه بین‌المللی گوشی تلفن همراه» شده و شماره سریال «IMEI» گوشی تلفن همراه خود را وارد کنید.
اجرای طرح رجیستری موبایل از ۲۸ مهرماه

اگر شماره سریال «IMEI» گوشی تلفن خود را نمی‌دانید؛ با شماره‌گیری کد #۰۶#* در هر اپراتور موبایلی؛ این شناسه را دریافت خواهید کرد.

به علاوه، کاربران گوشی‌های اندرویدی می‌توانند از بخش تنظیمات؛ گزینه «About phone» و بعد گزینه «Status» را انتخاب کنند. اکنون؛ در بخش «IMEI information» می‌توانند شماره سریال «IMEI» را مشاهده کنند.

کاربران آیفون نیز می‌توانند به بخش تنظیمات گوشی رفته و سپس به بخش General > About بروند. در اینجا؛ تمامی اطلاعات گوشی از جمله شماره سریال «IMEI» قابل مشاهده است.

یک روش ساده‌تر در تمامی گوشی‌ها نیز خواندن شماره سریال «IMEI» در زیر باتری تلفن همراه است.
اجرای طرح رجیستری موبایل از ۲۸ مهرماه
پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.

همراه با تضمین و گارانتی ضمانت کیفیت

پرداخت اقساطی و توسط متخصص مجرب

ايمپلنت با ١٥ سال گارانتي 9/5 ميليون تومان

ویزیت و مشاوره رایگان
ظرفیت و مدت محدود
آموزش هوش مصنوعی

تا دیر نشده یاد بگیرین! الان دیگه همه با هوش مصنوعی مقاله و تحقیق می‌نویسن لوگو و پوستر طراحی میکنن
ویدئو و تیزر میسازن و … شروع یادگیری:

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    نظر کاربران

    • بدون نام

      یه کار الکی که فقط شغل کاذب درست بشه و باعث آزار و اذیت توریستها میشن که تو ایران از گوشی خودشان نتوانند استفاده کنند

    • بدون نام

      مثل واردات خودروهای خارجی ایندفه میخوان از این طریق گوشی موبایلو دوبرابر بیشتر ب مردم تحمیل کنن

    • آرش

      طرح خوبیه البته اگه نیت خوب پشتش باشه که با توجه به این هزینه که براش کردن اون هم در ایران بعید به نظر میرسه که نیت، نیت خوبی باشه، این طرح اگر با نیت خوب نباشه مطمئنا پشت این قضیه یا آقا زاده ها خوابیدن یا هم سرمایه گذاری کلان که قصد انحصاری کردن بازار رو دارند، و شاید هم قضیه شبیه ایران خودرو بشه!

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج