۶۰۱۰۶۷
۵۰۰۷
۵۰۰۷
پ

نشنال اینترست؛ صبرِ بی‌نهایت ایران به بار نشست

پایگاه تحلیلی آمریکایی «نشنال اینترست» در گزارشی به دلایل برتری ایران در بحران میان قطر و سعودی اشاره کرد و مدعی شد: ایران دور دیگری از رقابت‌ها و جنگ سرد میان ایران و عربستان را با پیروزی از سرگذراند.

خبرگزاری ایلنا: پایگاه تحلیلی آمریکایی «نشنال اینترست» در گزارشی به دلایل برتری ایران در بحران میان قطر و سعودی اشاره کرد و مدعی شد: ایران دور دیگری از رقابت‌ها و جنگ سرد میان ایران و عربستان را با پیروزی از سرگذراند.
این نتیجه حماقت خود عربستان است. ریاض، قطر را به گوشه رینگ هدایت کرد، با این تصور که دوحه به درخواست‌های آنها پاسخ مثبت خواهد داد و به آغوش برادر بزرگش باز خواهد گشت. اما قطر همه درخواست‌های آنها را رد کرد و روابطش را با شریک گازی خود گسترش داد. ایران و سپس ترکیه به ترتیب محموله‌های بزرگ غذایی را روانه قطر کردند و مسیرهای هوایی خود را برای پروازهای قطری گشودند.

این پایگاه تحلیلی آمریکایی مدعی شد: عربستان حتی از نزدیک کردن مواضع آمریکا به خودش هم بازمانده است؛ چراکه قطر محل استقرار بزرگترین پایگاه نظامی آمریکا در خاورمیانه است و پنتاگون همه عملیات‌هایش را در عراق و افغانستان از این پایگاه هدایت کرده و می‌کند. علی رغم برخی لفاظی‌های ترامپ علیه قطر اما در نهایت ارزش استراتژیک قطر برای آمریکا منجر به پاسخ‌های ضد و نقیض وزارت خارجه این کشور در خصوص قطر شد. ریاض به این نتیجه رسید که تهدید سخت علیه قطر خلاف منافع آمریکا خواهد بود و اهداف بزرگ این کشور را در همکاری‌های استراتژیک با واشنگتن از میان خواهد برد.

بر اساس این گزارش قطر به واسطه این فاکتورها موفق شد توطئه سعودی‌ها را خنثی کند. در همین میان دوحه از بازگشایی روابط دو جانبه دیپلماتیک با تهران با گشایش سفارت‌خانه‌اش خبر داد و این به معنای برتری قابل توجهی برای ایران است.

نویسنده این گزارش که یک استاد روابط بین الملل در دانشگاه میشیگان است، معتقد است: آنچه مهم است این است که روابط ایران و قطر تاثیر قابل توجهی بر جبهه‌های جنگ در سوریه خواهد داشت. ایران و قطر تاکنون در طرف‌های معارض جبهه‌های سوریه قرار داشتند. ایران از بشار اسد حمایت می‌کرد در حالی که قطر همانند سعودی‌ها و ترکیه از گروه‌های معارض دولت حمایت می‌کردند. قطر امروز درگیر مشکلاتش با عربستان است و حمایت ایران را دارد و احتمالا دخالت‌هایش را در سوریه کاهش خواهد داد. حتی اگر این دخالت‌ها را تمام نکند هم، دست از تامین مالی نیروهای ضد بشار اسد برخواهد داشت.

نشنال اینترست نوشت: دیگر مساله مهم بازگشایی روابط دیپلماتیک ایران و قطر و ریل‌گذاری برای بهبود روابط ایران و ترکیه است. عملکرد احمقانه عربستان علیه قطر، روابط ایران و آنکارا را وارد فاز جدیدی کرد. ترکیه سهم بیشتری در قطر دارد. این کشور پایگاه نظامی در قطر دارد و این بخشی از پروژه اعمال قدرت این کشور در خاورمیانه است. از این گذشته امیر قطر و اردوغان روابط نزدیکی دارند و گفته می‌شود امیر سابق قطر ۱۵۰ نفر از نیروهای قطری را در سال ۲۰۱۶ برای حفاظت از اردوغان در زمان کودتا اعزام کرده بود.

در ادامه این گزارش آمده است: الان وقت آن رسیده که ترکیه این لطف قطر را جبران کند و پنج هزار نیروی ترکیه برای کمک به امنیت داخلی امیر قطر به این کشور روانه شده است. ترکیه در مساله قطر علیرغم اختلاف‌نظرهایش با ایران، در سوریه از سعودی‌ها جدا شده و به سمت ایران رفته است.

تهران و آنکارا هر دو برای کاهش اختلافاتشان تلاش می‌کنند و به نظر می‌رسد به اجماع خوبی دست پیدا کرده‌اند. آنها این واقعیت که ایران از اسد حمایت می‌کند را پذیرفته‌اند. تغییر سیاست‌های ترکیه به طور رسمی در ۲۰ اگوست توسط نخست وزیر ترکیه اعلام شد. او اعلام کرد که ترکیه خواستار حل و فصل بحران با دخالت همه بازیگران کلیدی از حمله بشار اسد است.

نویسنده گزارش نوشت: این پیروزی بزرگی برای ایران است. تهران به حمایت‌هایش از اسد ادامه می‌دهد. عربستان در نتیجه اشتباه محاسباتی خود که بیش از هرچیز از غرور بی‌جایش نشات می‌گرفت، راه را برای برتری ایران فراهم کرد. دیپلماسی هوشمندانه و صبر بی پایان ایران، در نهایت به بار نشسته است.

پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.
آموزش هوش مصنوعی

تا دیر نشده یاد بگیرین! الان دیگه همه با هوش مصنوعی مقاله و تحقیق می‌نویسن لوگو و پوستر طراحی میکنن
ویدئو و تیزر میسازن و … شروع یادگیری:

همراه با تضمین و گارانتی ضمانت کیفیت

پرداخت اقساطی و توسط متخصص مجرب

ايمپلنت با ١٥ سال گارانتي 9/5 ميليون تومان

ویزیت و مشاوره رایگان
ظرفیت و مدت محدود

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج