جاباما
۶۰۱۲۲۵
۵۰۰۳
۵۰۰۳
پ

در سه ماه گذشته ۱۹ یوزپلنگ مشاهده شد

مدیر پروژه حفاظت از یوزپلنگ ایرانی گفت: در سه ماه گذشته ۱۹ قلاده یوزپلنگ در سراسر کشور به طور مستند مشاهده شده است.

خبرگزاری میزان: مدیر پروژه حفاظت از یوزپلنگ ایرانی گفت: در سه ماه گذشته ۱۹ قلاده یوزپلنگ در سراسر کشور به طور مستند مشاهده شده است.

هومن جوکار در نشست خبری تدوین آخرین وضعیت یوز ایران گفت: آمار برداری از یوز به طور دقیق میسر نشده است. پیش از این فقط برای نظرات کارشناسان بود که با پایش میدانی تعداد اعلام می شد. با ورود دوربین های تله ای اتفاق تازه ای رخ داد که توانایی ثبت افراد را به طور مجزا پیدا کردیم.

وی افزود: حتی با دوربین تله ای این جمعیت نمونه از جمعیت است. به طور مثال در ماندشت ما دو نر را ثبت کردیم. مستند سازی چند ماه بعد در همان منطقه مجدد همان دو نر را ثبت کرد. همین تیم شبانه در کنار پناهگاه به قصد دیگری دوربین نصب کرد و یک یوز ماده با دو توله را ثبت کرد.

جوکار ادامه داد: این آمار نتیجه افرادی است که جلوی دوربین ها ثبت و تشخیص داده شده اند. در سه ماه گذشته ۵ یوز در میاندشت، ۵ یوز در جنوب شهر شاهرود ۶ یوز در توران، یک یوز در نایبندان و ۲یوز در دره انجیر مشاهده شده است.

وی درباره آمار تلفات گفت: از اردیبهشت پارسال تلفات ثبت شده سفر است اما به معنی صفر بودن تلفات نیست. امار تصادفات جاده ای از سال ۸۰ ، ۱۹ یوز تلف شده را شامل می شود که در جاده های خراسان جنوبی، یزد و گلستان بوده است‌.

جوکار درباره بیرون کردن دام ها و تامین مالی این اتفاق گفت: برای خروج دام پیش از این در دنیا هم مذاکراتی شده است. یک بنیاد برای خرید اراضی حفاظت شده ورود کرد که ما دیدیم نمی توانیم اراضی دولتی را بخریم بعد از هلند وارد شدند و پذیرفتند که مبلغ ۸۵ هزار یورو را اختصاص دهند.

وی درباره اجرایی نشدن این اتفق با تامین این بودجه گفت: صبر شد تا مبلغ به طور کامل تامین شود، زیرا خرید خرد اتفاقات دیگری را در پی داشت. طی این سالها تلاش هایی برای رفع کمبود بودجه شده است اما دولت نتوانسته آن را تامین کند.

مدیر پروژه حفاظت از یوزپلنگ ایرانی افزود: آن مبلغ نادیده گرفته نشده و کمپین فعلی در تلاش برای تامین کامل هزینه هاست.

جوکار درباره وضعیت آغل ها گفت: ۱۲ آغل در ۱۰۰ هکتار پارک ملی توران وجود دارد که در این بین ۸ آغل فعال و ۴ آغل نیز اجاره ای است. اگر هزینه تامین شده بسش از این آغل ها باشد ما میاندشت را هم داریم.

وی افزود: در کل منطقه توران ۱۸۶ آغل وجود دارد و ۱۲ آغل در پارک ملی است‌‌. حدود قیمت ها هم براساس براورد منابع طبیعی است و باید پای معامله برویم.

پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.
درآمد ماهیانه 5-20 میلیون از توی خونه با موبایل

آموزش رایگان کسب درآمد 5-20 میلیون ماهیانه از خونه و فقط با یه موبایل ساده رو در یک وبینار رایگان آموزشی یاد بگیر

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج