۶۰۱۵۱۸
۵۰۰۳
۵۰۰۳
پ

نخستین حضور در «انجمن خوشگذرانی»

دونالد ترامپ، رئیس‌جمهوری ایالات‌متحده صبح سه‌شنبه به وقت آمریکا روی بزرگ‌ترین صحنه سیاسی جهان می‌رود و بسیاری در پشت صحنه نگران‌ هستند. ترامپ برای اولین بار در نشست مجمع عمومی سازمان ملل سخنرانی می‌کند؛ نشستی سالانه که دیپلمات‌ها و رهبران ١٩٣ کشور در آن حضور دارند.

روزنامه شرق: دونالد ترامپ، رئیس‌جمهوری ایالات‌متحده صبح سه‌شنبه به وقت آمریکا روی بزرگ‌ترین صحنه سیاسی جهان می‌رود و بسیاری در پشت صحنه نگران‌ هستند. ترامپ برای اولین بار در نشست مجمع عمومی سازمان ملل سخنرانی می‌کند؛ نشستی سالانه که دیپلمات‌ها و رهبران ١٩٣ کشور در آن حضور دارند.
ولادیمیر پوتین، رئیس‌جمهوری روسیه و شی جین پینگ، رئیس‌جمهوری چین، امسال در نشست مجمع عمومی شرکت نمی‌کنند و این فرصتی است برای نمایش بیشتر رئیس‌جمهوری که بارها مؤسسات جهانی را با سیاست «نخست آمریکا»ی خود هدف قرار داد و بسیاری از دیپلمات‌ها او را پیش‌بینی‌ناپذير توصیف کرده‌اند.
ترامپ پیش‌تر سازمان ملل را «انجمنی برای دورهم‌بودن، گفت‌و‌گو و خوشگذرانی یک‌سری افراد» خوانده بود، اما حالا نیکی هيلی، نماینده آمریکا در سازمان ملل، می‌گوید: «سازمان ملل در چند ماه گذشته تغییر کرده و دیگر نه‌فقط جایی برای گفت‌و‌گو، بلکه برای عمل است». به گفته ناظران و مقامات دولت آمریکا، ترامپ در اولین سخنرانی‌اش روی چند محور اصلی متمرکز خواهد بود، محورهایی به شرح زیر:
کره‌شمالی
آزمایش هسته‌ای و موشکی اخیر کره‌شمالی احتمالا یکی از محورهای اصلی بحث و گفت‌و‌گوهای این هفته سازمان ملل خواهد بود. نماینده‌ای از پیونگ‌یانگ قرار است در نشست مجمع ‌عمومی سازمان ملل شرکت کند اما کیم ‌جونگ‌اون، رهبر این کشور، در این نشست حضور ندارد. ١٥ عضو شورای امنیت سازمان ملل، ازجمله آمریکا، چین و روسیه، در دو ماه گذشته به‌اتفاق آرا تحریم‌های شدیدی را علیه کره‌شمالی تصویب کردند تا شاید از این طریق این کشور را از پیگیری بی‌امان برنامه هسته‌ای‌اش منصرف کنند. براساس تحریم‌های جدید که دوشنبه هفته گذشته تصویب شد، بیش از ٩٠درصد صادرات کره‌شمالی ممنوع شد، واردات نفت این کشور محدود شد و واردات جایگزین‌هایی مثل گاز طبیعی هم ممنوع شد.
کره‌شمالی همچنان یکی از مهم‌ترین چالش‌های سیاست ‌خارجی کاخ سفید است و انتظار می‌رود ترامپ از کشورهای دیگر بخواهد از تلاش‌های دولتش برای منزوی‌کردن و تحت‌فشار قراردادن پیونگ‌یانگ حمایت کنند. روز یکشنبه رکس تیلرسون، وزیر ‌خارجه آمریکا، گفت: «اگر تلاش‌های دیپلماتیک ما شکست بخورد، گزینه نظامی تنها گزینه باقی‌مانده خواهد بود».
اصلاح سازمان ملل
ترامپ زمانی که نامزد انتخابات ریاست‌جمهوری آمریکا بود سازمان ملل را ضعیف و بی‌کفایت خواند. او سال ٢٠١٦ و در کنفرانس کمیته روابط‌عمومی آمریکا-اسرائیل (ایپک) گفت: «سازمان ملل حامی دموکراسی نیست. حامی آزادی هم نیست. حتی حامی ایالات‌متحده هم نیست؛ جایی که همان‌طور که می‌دانید خانه‌اش است و قطعا حامی اسرائيل هم نیست». با وجود این انتقادهای علنی، مقامات دولت آمریکا می‌گویند اصلاح سازمان ملل و نه خروج از آن، یکی از اولویت‌های مهم نماینده آمریکا در سازمان ملل است. براساس گزارش‌ها، ترامپ در اولین حضور خود در سازمان ملل «اصلاح‌ سازمان‌ملل: مدیریت، امنیت، و توسعه» را مورد بحث و گفت‌و‌گو قرار می‌دهد.
دولت آمریکا خواستار قطع شدید بودجه‌ سازمان ملل است و سازمان ملل هم می‌گوید بدون این کمک و بودجه دولت آمریکا نمی‌تواند به کار خود ادامه دهد. مقامات سازمان ملل متحد از آمریکا خواسته‌اند از هزینه سازمان‌هایی مانند آژانس پناهندگان سازمان ملل نکاهد. مقامات سازمان ملل هشدار داده‌اند کاهش ناگهانی بودجه نهادهای وابسته به این سازمان می‌تواند باعث تشدید بی‌ثباتی در سطح جهان شود و تأکید كرده‌اند استفاده از راه‌های دیپلماتیک در مبارزه با تروریسم و افراط‌گرایی به‌مراتب مؤثرتر از راه‌حل‌های نظامی است. درحال‌حاضر ایالات‌متحده حدود ٢٨درصد از بودجه شش میلیارد و ٨٠٠میلیون‌دلاری سازمان ملل را تأمین می‌کند و ترامپ در سخنرانی‌اش احتمالا از دیگر کشورها می‌خواهد سهم خود را در بودجه سازمان ملل افزایش دهند.
مبارزه علیه تروریسم
یکی دیگر از مباحث مورد بحث دونالد ترامپ مبارزه با تروریسم خواهد بود. اکنون که سقوط داعش در میدان جنگ رفته‌رفته تسریع مي‌شود، یکی از مهم‌ترین چالش‌های جهانی وضعیت عراق و سوریه پس از جنگ است. ترامپ این هفته در سازمان ملل با چندین متحد خود در خاورمیانه دراین‌باره گفت‌و‌گو خواهد کرد. براساس گزارش‌ها رئیس‌جمهوری آمریکا روز چهارشنبه با ملک‌عبدالله، پادشاه اردن و عبدالفتاح ‌السیسی، رئیس‌جمهوری مصر، دیدار می‌کند و روز پنجشنبه هم به دیدار رجب‌طیب‌ اردوغان، رئیس‌جمهوری ترکیه و اشرف‌غنی، رئیس‌جمهوری افغانستان، خواهد رفت.
براساس گزارش‌ها در این‌ دیدارهای دوجانبه، دو طرف درباره راه‌های حمایت از دولت‌های عراق و افغانستان، جلوگیری از پیوستن جنگجویان خارجی به داعش و بازگشت این تروریست‌ها به کشورهای خودشان و حل‌وفصل جنگ خونین سوریه گفت‌و‌گو خواهند کرد. دو موضوع آخر برای متحدان اروپایی آمریکا هم حیاتی است چراکه بریتانیا تنها در یک سال گذشته شاهد شش حمله تروریستی بود.
ایران

دیدار با بنیامین نتانیاهو، نخست‌وزیر اسرائيل و یکی از متحدان کلیدی ترامپ، هم برای کاخ سفید موضوع مهمی خواهد بود. براساس گزارش‌ها، دو طرف روز دوشنبه (به وقت آمریکا) با یکدیگر دیدار می‌کنند و احتمالا ایران یکی از محورهای اصلی این دیدار خواهد بود چراکه اسرائيل در چند ماه گذشته بارها ایران را به نفوذ در کشورهای همسایه‌اش، به‌ویژه سوریه، متهم کرده است. ترامپ احتمالا روی آینده توافق هسته‌ای هم متمرکز خواهد بود؛ توافقی که رئیس‌جمهوری آمریکا بارها از آن انتقاد كرده است. با این حال آژانس بین‌المللی انرژی اتمی همواره اعلام کرده که تهران به تعهدات خود پایبند بوده است. موضوع گروگان‌های آمریکایی هم یکی از اولویت‌های ترامپ عنوان شده است.

پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.
آموزش هوش مصنوعی

تا دیر نشده یاد بگیرین! الان دیگه همه با هوش مصنوعی مقاله و تحقیق می‌نویسن لوگو و پوستر طراحی میکنن
ویدئو و تیزر میسازن و … شروع یادگیری:

همراه با تضمین و گارانتی ضمانت کیفیت

پرداخت اقساطی و توسط متخصص مجرب

ايمپلنت با ١٥ سال گارانتي 9/5 ميليون تومان

ویزیت و مشاوره رایگان
ظرفیت و مدت محدود

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج