جاباما
۶۰۱۵۴۰
۵۰۰۹
۵۰۰۹
پ

بخش خصوصی در اولویت دریافت فاینانس است

در دوره پسابرجام در مجموع حدود ۴۳.۵ میلیارد دلار فاینانس خارجی از کشورهای چین، روسیه، کره جنوبی و هند برای پروژه‌های مختلف عمرانی و تولیدی ایران جذب شده که با احتساب ۲۳.۵ میلیارد دلاری که در شرف جذب است، مبلغ نهایی آن به ۶۷ میلیارد دلار می‌رسد.

روزنامه ایران: در دوره پسابرجام در مجموع حدود ۴۳.۵ میلیارد دلار فاینانس خارجی از کشورهای چین، روسیه، کره جنوبی و هند برای پروژه‌های مختلف عمرانی و تولیدی ایران جذب شده که با احتساب ۲۳.۵ میلیارد دلاری که در شرف جذب است، مبلغ نهایی آن به ۶۷ میلیارد دلار می‌رسد.
این درحالی است که در طول دولت یازدهم درکنار تأمین فاینانس به‌عنوان استقراض خارجی به سرمایه‌گذاری مستقیم خارجی نیز توجه شده است به طوری که براساس گزارش سازمان سرمایه‌گذاری خارجی ایران، بیش از ۱۱ میلیارد دلار سرمایه خارجی وارد کشور شده است.
با این حال طی روزهای اخیر و در شرایطی که جذب فاینانس‌های خارجی سرعت گرفته است، برخی رسانه‌ها گمانه زنی کردند که این فاینانس‌ها از محل منابع نفتی دپو شده ایران در زمان تحریم در کشورهای تأمین‌کننده به ایران اختصاص یافته است. از سوی دیگر باوجود اینکه در زمان امضای قرارداد فاینانس‌ها اعلام شد که بخش خصوصی نیز در کنار دولتی‌ها می‌تواند از منابع مالی اختصاص یافته بهره‌مند شوند، اعلام کردند که فاینانس‌های اخیر تنها صرف پروژه‌های دولتی خواهد شد.
درهمین راستا رئیس کل بانک مرکزی با شفاف‌سازی دراین خصوص تأکید کرد که نه تنها فاینانس‌های جذب شده از محل دارایی‌های فروش نفت نیست بلکه غیردولتی‌ها نیز برای استفاده از این منابع در اولویت هستند.
ولی‌الله سیف با بیان اینکه فاینانس‌های جدید با محوریت حمایت از تولید و فعالان اقتصادی بخش‌خصوصی گشایش خواهند یافت، گفت: اختصاص این فاینانس‌ها از محل فروش نفت نیست.
وی در گفت‌و‌گو با مهر افزود: فاینانس‌های جدیدی که از سوی کشورهای خارجی به اقتصاد ایران اختصاص یافته، جهت حمایت از تولید و فعالان اقتصادی بخش خصوصی گشایش خواهد یافت و اولویت با بخش غیردولتی است.
رئیس کل بانک مرکزی در پاسخ به این سؤال که آیا فاینانس‌های جدید برای اقتصاد ایران، از محل درآمدهای ناشی از فروش نفت است، گفت: به هیچ عنوان پول حاصل از فروش نفت ایران به کشورهای خارجی، در این فاینانس‌ها مورد استفاده قرار نمی‌گیرد و این منابع، از محل اعتبارات کشورهای مختلف است. وی تصریح کرد: کشورهای متفاوتی از آسیا و اروپا، برای ایران فاینانس گشایش خواهند کرد.
فهرست فاینانس‌های جذب شده
در دو سالی که از نهایی شدن برجام می‌گذرد، معادل حدود ۴۳.۵ میلیارد دلار فاینانس خارجی با ارزهای یورو و دلار جذب شده است. تاکنون ۳۱.۷میلیارد دلار از سوی بانک‌ها و مؤسسات چینی برای تزریق به پروژه‌های عمرانی و تولیدی ایران امضا شده است که شامل ۱.۹ میلیارد یورو(معادل ۲.۵ میلیارد دلار) برای ساخت راه‌آهن تهران- اصفهان، ۱.۷ میلیارد دلار برای برقی کردن راه‌آهن تهران- مشهد، ۱۰میلیارد دلار از سوی سیتیک تراست برای پروژه‌های آبی، محیط زیست و حمل و نقل و تازه‌ترین آن ۱۵ میلیارد یورو (معادل ۱۸ میلیارد دلار) از سوی بانک توسعه چین برای پروژه‌های عمرانی و تولیدی کشورمان می‌شود.
همچنین اگزیم بانک کره جنوبی نیز کمتر از یک ماه پیش ۸ میلیارد یورو(معادل ۱۰ میلیارد دلار) برای پروژه‌های بهداشت، حمل و نقل و انرژی ایران اختصاص داد. هند نیز ۱۵۰میلیون دلار در بندر چابهار سرمایه‌گذاری کرده است و روسیه هم با اختصاص ۱.۲میلیارد یورو(معادل ۱.۵ میلیارد دلار) به جمع فاینانسورهای ایران پیوسته است.
علاوه براین قراردادها که به مرحله امضا رسیده و برخی نیز اجرایی شده است، ۲۳.۵ میلیارد دلار در شرف امضااست به طوری که اخیراً رئیس کل بانک مرکزی از صف کشورهای خارجی برای سرمایه‌گذاری و تأمین مالی پروژه‌های ایرانی خبر داد. یکی از بزرگترین این فاینانس‌ها به مبلغ ۲۲ میلیارد دلار است که قرار است توسط بانک‌هایی از اتریش، دانمارک و آلمان اختصاص یابد که تا چند روز دیگر بانک اتریشی اوبر قرارداد آن را امضا خواهد کرد. همچنین روسیه نیز قرار است بزودی قرارداد فاینانس برقی کردن راه‌آهن گرمسار- اینچه برون را امضا کند.
پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.
درآمد ماهیانه 5-20 میلیون از توی خونه با موبایل

آموزش رایگان کسب درآمد 5-20 میلیون ماهیانه از خونه و فقط با یه موبایل ساده رو در یک وبینار رایگان آموزشی یاد بگیر

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج